Wortel vraagje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Wortel vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-03 22:15

Ik voer mijn paard altijd wortels. Grote wortels uit zo'n oranje zak. We doen ongeveer 2 weken met zo'n zak.
Maar bij ons op de manege hoor je zoveel verhalen over wortels, de één zecht dat ze er een waterbuik van krijgen, de ander zegt dat ze niet gezond zijn, en weer een ander zegt dat je nooit teveel wortels geeft.
Wat is nou waar, kan ik mijn paard gewoon die wortels blijven geven of ban ik dan verkeerd bezig?
Wat denken jullie hiervan?

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 22:19

Mijn paard kreeg elke dag een klein emmertje wortels ook uit zo'n grote oranje zak.
Deed er ook ongeveer 2 weken mee. In de zomer wat korter i.v.m. schimmelen enz.
Ze heeft er nooit wat van gehad.

Wel moet je uitkijken met teveel wortels,
had nl. eerst een stalgenootje die deed 3 dagen met zo'n zak.
En vroeg ze zich dan af waarom dat paard zo mager was.
Ja logisch, dat paard poepte zich een ongeluk.
Veel wortels werken nl. laxerend Tong uitsteken

SisLeone
Berichten: 2867
Geregistreerd: 17-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 22:37

Ik voer een zak op in de week en heb nooit ergens last van. Een heleboel mensen bij ons op stal voeren wortels en daar zijn nog nooit klachten over geweest. Lekker doorvoeren zou ik zo zeggen.
Toen mijn paard met een blessure tijdelijk op stal moest staan en minder voer mocht zei zelfs de dierenarts... voer maar lekker wortels dan heeft ie lekker wat te knabbelen.

lundi
Berichten: 2383
Geregistreerd: 21-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 22:41

Naar mijn idee kan je gewoon geven hoor,wij doen een week met zo een zak!
Wortels is eigenlijk alleen maar vocht en voed niet echt en is licht verteerbaar!
Groetjes Lundi

La_Vie

Berichten: 3186
Geregistreerd: 23-10-03
Woonplaats: Tussen Hoorn en Enkhuizen ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 22:45

Ik voer ongeveer 1 zak in de 2 weken aan mijn paard. Maar nu heeft de DA gezegd dat teveel wortels slecht zijn voor je paard ( met teveel bedoelt hij een hele emmer per dag) Oscar (van vanes hier op bokt) heeft nu spierbevangenheid en de DA zei dat dat ook kon komen als je veel te veel wortels voert.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 00:24

Wortels kunnen idd laxerend werken, waardoor ze hun ruwvoer (bix e.d.) ook gedeeltelijk onverteerd uit kunnen scheiden. Hierdoor kunnen ze te weinig voedingsstoffen binnenkrijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 01:06

Haffie_Lady schreef:
Ik voer ongeveer 1 zak in de 2 weken aan mijn paard. Maar nu heeft de DA gezegd dat teveel wortels slecht zijn voor je paard ( met teveel bedoelt hij een hele emmer per dag) Oscar (van vanes hier op bokt) heeft nu spierbevangenheid en de DA zei dat dat ook kon komen als je veel te veel wortels voert.


Daar heb ik ook over gehoord, dat zou dan veroorzaakt worden door een hoog nitraat-gehalte in wortels. Dat nitraat veroorzaakt dan de bevangenheid.

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 11:31

Ik voer mijn paard ook de gehele winters wortels (peen) en hij heeft er nog nooit iets aan over gehouden. Nu geef ik niet zo heeeel veel, meestal krijgt hij een paar dikke penen per dag. Ik doe een week met een halve zak.

silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 11:39

sorry maar wat is een waterbuik??? Verward
nog nooit van gehoord.
O ja, ik heb een paard en pony en ze krijgen een zak op een week.

Hdoortjez
Berichten: 207
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 11:45

hoi,

ik voer mijn paard een emmer wortelen per dag. bij ons op stal staan 70 paarden, waarvan het grootste gedeelte een emmer per dag krijgt. er wordt zowel aan recreactiepaarden als aan een grand prixpaard en andere sportpaarden gevoerd en geen van alle heeft ooit last gehad van een kwaal die kwam door te veel wortelen voeren.

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 11:47

ik voer mijn paard ook zo'n oranje zak peen in een week op. In de zomer krijgt ie ook peen, maar dan van de supermarkt.

Ik hoor ook veel verschillende dingen over wortels, dat er veel suiker in zou zitten Verward , maar dat lijkt me stug, want als ik zelf weer eens een paar kilo wil afvallen, eet ik de hele dag door peen en val af als een gek OK dan!

Van dat nitraat in wortels had ik nog niet gehoord, ik dacht dat dat alleen in groene groente zat, maar ik ben geen deskundige....... Verward

newie

Berichten: 1927
Geregistreerd: 14-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 13:14

Wij voeren ook gewoon peen uit de beruchte oranje zak.
Nog nooit iets slechts aan ondervonden.
Ik had er ook nog nooit van gehoord dat er nitraat inzat.
Maar net als smurf ben ik ook geen deskundige

Juliaa
Berichten: 374
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 13:25

Ook die van mij.. eet peen uit zo n zak Haha! Na twee weken is ie op en dan komt er weer een nieuwe zak. Nog nooit problemen door gehad eigenlijk Lachen

Liekje1981

Berichten: 2281
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 14:36

Ik haal peen bij de C1000

Hij krijgt er 3 a 4 Winterwortels op een dag.

Kan dit echt zoveel kwaad dan Verward

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 16:20

De mijne krijgen ook wortels en ze lopen nog vrolijk rond. Er is vast op alles een limiet van wat goed is Knipoog Ik heb ook oranje van die "netzakken" en ik doe twee weken met een zak (voer aan twee paarden). De enige reden dat die twee weken meekan is dat ze niet aan huis staan en ik moet fietsen naar de wei Clown

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 16:39

bij ons krijgen er een aantal ook een emmer per dag, al jaren, en ze hebben er nooit iets aan overgehouden. Die van mij moet ook maar eens wat meer krijgen, die is nu ruim 6 maanden drachtig, dan zijn die vitamines goed voor ze Lachen

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 19:14

Citaat:
Carotine geeft de oranje-rode kleur aan de wortel. Wortels die langer in de grond hebben gestaan hebben een donkere kleur dan wortels die vroeg zijn geoogst en bevatten ook meer carotine. Dit wordt in het lichaam tot vitamine A omgezet. Wortelen bevatten ook veel vitamine C.

Voedingswaarde per 100 g
Calorieën 48
Vezels 3 g
Koolhydraten 2 g
Vet 0 g
Eiwit 1 g
Water 92 g


Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 19:15

Noureyev schreef:
Ik haal peen bij de C1000

Hij krijgt er 3 a 4 Winterwortels op een dag.

Kan dit echt zoveel kwaad dan Verward


Nee hoor, alleen in grotere hoeveelheden.

klien

Berichten: 2130
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 22:24

Wij halen het op de markt, ongeveer 10 kg in een bak. Daar doet hij 7 dagen mee. Als je begint met wortels voeren, aan het begin van de winter meestal, moet je een beetje voorzichtig zijn. Ze werken inderdaad laxerend en ze kunnen er dikke benen van krijgen. Dat is na een paar dagen meestal wel voorbij. De vitamines die erin zitten zijn toch wel erg goed. In de boekjes staat dat je 3 tot 5 kg per dag mag voeren.