dressuur met non-dressuurras modeverschijnsel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-01 19:34

Ik heb de laatste tijd het idee dat het echt mode is om met een vreemd ras te verschijnen. Nu moet je het paard kopen waar je zelf gek mee bent, maar ik snap de mensen niet die met een Tinker of Fjord dressuurwedstrijden willen rijden, en als ze dan met de beperkingen die dat met zich mee brengt geconfronteerd worden spreken van "discriminatie". Of van die mensen die hun "prestatie" veel beter vinden "want ik heb een haflinger en dan is het veel moeilijker als met een warmbloed".

Ik snap dat niet, als je wilt dressuurrijden koop dan een dressuurpaard. Ik ga mijn dressuurgefokte Trakehner toch ook niet voor een karretje in het bos spannen?? Of maak er niet zo'n ophef van, ben gewoon blij met je beest en vind het leuk af en toe eens een proefje te rijden (want de meeste mensen met een WPN-er denken ook zo)

Tuurlijk, er zijn ook Fjorden en Haflingers en Arabieren en Friezen die in handen van kundige ruiters heel goede Z-proeven laten zien. Maar die mensen hoor je er dan ook niet over. Ik krijg soms het gevoel dat mensen het als een excuus gebruiken voor hun slechte proeven, en dat vind ik dus onzin.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-01 19:43

Het was oa nav dat topic dat ik dit schreef Lachen


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-01 20:00

Ik snap wel dat mensen dressuurwedstrijdjes willen rijden met hun Fjord/Haflo/wathever, maar sommigen zijn echt bloedfanatiek en zitten dan te zeuren dat ze het zoveel moeilijker hebben. Dàt snap ik niet, koop dan een dressuurpaard!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-01 20:26

Praktijkoorbeeldje: een Haflinger in de M1-dressuur die compleet viertakt door de baan hobbelt in galop. De jury straft haar daarvoor af op de slecht vertoonde onderdelen, en geeft een dikke vier voor de zuiverheid vd gangen met als commentaar: galop viertakt!!! (onderstreept)

Deze dame beklaagt zich vervolgens, "want zij heeft een Haflinger en die kan dat gewoon niet". Ik merkte dus op dat ik vond dat de jury gelijk had, omdat een paard in de proef niet viertakt mag galopperen, in de contra in balans moet blijven en als dat niet lukt dat je dan daarop afgestraft wordt, of je nou een Haflinger of een ander merk hebt.

En dat vond zij maar een rare opmerking Frusty

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-01 20:33

Ik héb soms het idee dat dat samen gaat Schijnheilig Schijnheilig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-01 20:39

Nee maar even serieus: als je op een Trakehner (tenminste, op de mijne...) scheef gaat zitten, straft ie je onmiddellijk af. Ik heb altijd het idee dat die coolere dieren zich veel minder van je aantrekken. Ok, als jij scheef zit gaat hij niet recht lopen, maar hij zal je er niet afgooien, of weigeren om nog maar één stap te zetten omdat jij scheef zit of te groot met je hulp inkomt of zoiets...

Leuk hoor, bloedbeesten Schijnheilig Schijnheilig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-01 22:07

Phia, ik weet dat er Trakkies in vierspan lopen, was maar een voorbeeld. Ik bedoelde een gezellig bosritje met een wagentje. Dat lijkt me dus lévensgevaarlijk met mijn paard, maar zal met een goed beleerde Fjord oid superleuk zijn.

Wat ik bedoel, en ik denk dat de meesten het daar wel mee eens zijn, is dat je een paard moet kopen naar het doel wat je ermee wilt bereiken, óf je doel aanpassen aan het paard dat je hebt, maar dan ook niet gaan zitten zeiken.

Ik loop toch ook niet te mieten dat je mijn paard niet aan een los teugeltje door het bos kunt draven?

Overigens, mijn paard is een Trakehner, maar ik heb hem niet om het merk gekocht, dat was een leuke (?) bijkomstigheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-01 17:11

oei, dit is een veel heter topic geworden dan ik verwacht had. Allereerst: ik heb NERGENS gezegd dat je niet met een non-dressuurras op concours mag komen. Wat ik bedoelde met dit topic was: ieder paard heeft zijn eigen doel. Koop óf een paard naar het doel wat je voor ogen hebt, óf pas je doelen naar je paard aan, maar ga dan niet lopen miepen.

Ik zie op de wedstrijden vaak gebeuren dat het hebben van een Fjielinger (:D) een beetje als excuus gebruikt wordt om... en dát vind ik dus onzin. Of als statussymbool: het feit dat ik een winstpunt haalde is véél knapper, want ik heb een Haflinger en die worden altijd ondergewaardeerd.Zo heb ik dat letterlijk horen zeggen.

Een ander voorbeeld dan: onze kleine merrie kan absoluut fantastisch bewegen, maar springen... nou ja, ze springt als een dressuurpaard zal ik maar zeggen Haha! Daar ga je dus ook niet mee aan de gang om daar op den duur 1.40 parcoursen mee te willen springen.

Het was absoluut niet mijn bedoeling om Fjorden af te zeiken of zo. Als ik ontspannen bosritjes zou willen rijden zou ik zo'n paard kopen, of een doodbrave WPN-er.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-01 22:43

Tim verwoord eigenlijk wat bij mij misschien zelfs onbewust een onderliggende gedachte was. Prestaties in de ring zijn gebaseerd op wat dáár gebeurt, en niet op de hoeveelheid moeite die het je thuis kost.

Om daarbij Bonfire nog eens aan te halen: die is sinds Den Haag in '94 verschrikkelijk veel verbeterd, juist omdat heel erg gewerkt is aan de kleine details. De hoeveelheid training die dat gekost heeft, ziet ook Anky niet in de percentages terug, maar heeft haar wel de medailles opgeleverd.

Afgelopen winter heb ik een zeer brave, beetje beknopte KWPN-er (v. Faram) gereden. Qua lopen heeft dat paard véél minder in huis dan Nescio, maar omdat hij veel simpeler en daarmee vrijwel foutloos te rijden is waren de percentages veel hoger dan bij mijn eigen paard, die weliswaar spectaculair door de baan kan gaan, maar ook even gemakkelijk spectaculair door het dak Haha!

Het kan mij niet schelen met wat voor paard je in de ring komt, maar of je nou een "Fjielinger" of een warmbloed wilt, je koopt een paard met plus- en minpunten, die je moet kunnen onderkennen (en zelfs graag verbeteren.)

Ik erger mij op concours soms gewoon aan de instelling van sommige ruiters met een "vreemd" paard, en daar ben ik dit topic om begonnen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: amand0 en 95 bezoekers