Pony hengst samen met ruin in de wei???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-01 09:32

Afgelopen zaterdag was mijn hengstje van 3 ontsnapt (voor de 100ste keer) en ik vond hem terug bij de grote ruin in de wei. Ik zag ze rennen en ik dacht dat ze gingen knokken. De ruin is nl ook erg dominant. Maar ze gingen gewoon rondjes lopen en samen grazen en elkaar krabben. Ze lieten zich natuurlijk niet zomaar pakken dus ben ik samen met m'n vriend maar gaan zitten wachten tot ze wat rustiger waren. Echt ongeloofelijk hoe lief ze voor elkaar waren, echte vriendjes!
Ik zou dit dus nooit bewust doen, een hengst bij een ruin gooien maar dit was wel heel apart.
Ik zet ze nu ook apart van mekaar op de wei en dan blijft een op stal. Geen risico's! Ze lopen dan wel de hele tijd te schreeuwen tot de ander weer terug is.
Ik vraag me af of iemand dit ook wel eens heeft meegemaakt. Kan je een hengst zomaar bij een ruin in de wei zetten. Mijn vriend vindt nl dat ze dan samen op de wei kunnen dan hebben ze elkaars gezelschap. Ik vraag me af of dat verstandig is???
Heeft iemand hier ervaring mee en kunnen jullie wat tips geven???
Groetjes

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-01 09:40

Een hengst en een ruin samen geeft geen enkel probleem...Beide dieren zijn mannelijk, daar komen geen brokken van. De ellende begint zodra er een merrie in de buurt komt...dan gaan ze zeker het gevecht aan...
Heb je geen merrie, en je direct buren ook niet, dan kan je ze volgens mij prima bij elkaar in het land laten....

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-01 10:58

Gaat meestal prima. Mijn pony vond zelfs alles lief, die kon met een moeder met veulen in de wei staan toen hij nog hengst was! Maf perdje...

New-Forest

Berichten: 5463
Geregistreerd: 27-07-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-01 11:02

Ik had een Shetland dat een hengste was, en mijn NF Early die een ruin was. Nou die waren dikke vriendjes. Ze konden niet zonder elkaar!! Het kan dus volgens mij makkelijk! Ze moeten soms ook net goed met elkaar op kunnen schieten hoor, maar bij mij was het geen probleem Lachen

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-01 11:15

Als er geen merrie in de buurt is/komt zie ik het probleem niet zo, als ze goed met elkaar overweg kunnen waarom niet? Heeft die hengst ook eens sociaal contact Lovers

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-01 12:34

gaat prima hoor onze 2 jarige hengst staat bij mijn ruin in en bij nog een ruin gaat prima. Mijn ruin is hem wel de baas.

We hebben nog een hengst die een tijdlang alleen heeft gelopen omdat er geen ruinen in voorraad waren toen hij daarna bij een ruin in kwam ging dat wel mis. Hij staat nu altijd alleen.
Bij die 2 jarige hengst lopen ook drachtige merrie's in gaat prima

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-01 16:26

Dennis staat nu ook met Dien op de wei. En we kunnen zo Max of Tammy(of allebei) er bijzetten.
Dennis gaat weer niet samen met Nimber en Chippy. Die willen allebei de baas spelen over Dennis en dat pikt hij niet. Het gevolg is dat Nimber en Chippy onder de wondjes zit en Dennis heeft niets.
XXX
Ciska

Zip

Berichten: 1697
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-01 16:43

Waarom geen hengst en ruin bij elkaar Verward Wij (= mijn zusje en ik) hebben ook een hengst en ruin, en ondanks dat ze weleens ruzie hebben over wie er nu de baas is gaan ze erg goed met elkaar om.
Bij ons staan er zelfs merries naast, en ook dan is er nog niks aan de hand, ze geven er totaal niks om dat die merries ernaast staan. Haha!

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-01 14:43

IK zet de hengst nu ook bij de ruin op de wei en dat gaat prima, ze zijn zelfs veel rustiger geworden en de pony is niet meer uitgebroken sindsdien. HIj wilde denk ik gewoon graag bij zijn grote vriend staan!
In ieder geval hartelijk bedankt voor jullie reacties, ik had het gewoon nog nooit geprobeerd en wist dus niet dat het gewoon kon. Ben blij toe dat het wel kan.
Bedankt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Party!!

Marja

Berichten: 1693
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-01 14:54

Mijn hengst heeft zijn hele leven bij m'n ruin gestaan, tot ik mijn ruin vorig jaar verkocht. Voordeel was dat mijn ruin een deel van de opvoeding heeft gedaan Haha! , nadeel was dat mijn ruin vreselijke verlatingsangst had, waardoor ik de hij haast niet alleen kon achterblijven. (alleen als er iemand met een zweep bij de box bleef staan, of als ik hem sedalin gaf. Ik kon dus nooit alleen met Maestro weg. Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om met Maestro door te gaan en Jupiter (de ruin) te verkopen. Maar dit had ook met tijdgebrek enzo te maken.

Ik dwaaL AF Knipoog , IK DENK DAT HET HEEL GOED IS VOOR EEN HENGST OM NET ALS IEDER PAARD KAMERAADJES TE HEBBEN, DOMINANTE, EERLIJKE RUINEN ZIJN HIER PRIMA VOOR. (verdorie caps lock)