prikkeldraad been:prijsverlagend?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bloemkooltje

Berichten: 2143
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Paterswolde

prikkeldraad been:prijsverlagend?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-03 16:53

wat voor invloed heeft een prikkeldraadbeen op de prijs van een pony? (het is een litteken op het achterbeen, redelijk duidelijk zichtbaar) gaat hierdoor de waarde van de pony omlaag? (de pony staat van voren ook niet helemaal goed op de benen)

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 16:58

Zo te lezen heb je meer redenen om wat van de prijs af te krijgen Haha!
Natuurlijk is het nooit een mooi gezicht een oude draadwond, maar of het werkelijk in het gebruik iets uitmaakt kunnen alleen foto's en een DA je vertellen.

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 17:07

Ik vindt het aantal beschadigingen in de pezen meer een punt van aandacht dan een oude prikkeldraadwond. Als dat goed is, is het goed. Patricia is 29 geworden met twee grote littekens op beide achterbenen; ik kocht haar zo toen ze twaalf was.

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 17:16

Ik kende vroeger een man die een superpaard had, maar hij kreeg het niet aan de straatstenen kwijt. Alleen omwille van een gigantisch litteken door de prikkeldraad op een van zijn achterbenen. De meeste mensen schrikken daar van af(omdat ze bang zijn voor complicaties en ook deels omdat het soms afschuwelijk lelijk is) en daarom was hij verplicht zijn prijs te verlagen.

Ik weet wel niet als je het over je eigen pony hebt, over over eentje die je op het oog hebt. Maar ik zou hem zeker laten keuren door een veearts. Met een gewoon litteken zonder hinder is het enkel een schoonheidsfout, maar zou hij normale arbeid gelijk ieder paard kunnen verrichten. En als hij (nog) niet van jou is, kijk dan ook goed uit dat ze hem geen pijnstillende middelen en dergelijke geven zodat hij 'blijkbaar' geen last heeft.

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 18:09

xKatleentjex schreef:
. En als hij (nog) niet van jou is, kijk dan ook goed uit dat ze hem geen pijnstillende middelen en dergelijke geven zodat hij 'blijkbaar' geen last heeft.

Dus bij keuring bloed laten afnemen en in bewaring geven bij de DA.
Als er na 2 weken nog geen kreupelheid is dan kun je het weggooien. E.e.a. wel met ontbindende voorwaarden in een koopkontrakt op laten nemen.

Alja

Berichten: 25588
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 18:16

tuurlijk is het prijsverlagend als een pony een prikkeldraadbeen heeft en als hij voor op de hoeven ook niet goed staat is dat ook het geval...
vraag me wel af als je zo`n pony moet kopen want het is best mogelijk dat je er problemen mij krijgt (is natuurlijk ook mogelijk met een pony die gezonde benen heeft)

Imre

Berichten: 14200
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 19:38

een pony op de manege waar ik heb gewerkt/gereden heeft ook een prikkeldraadwond op de voorkant van zijn rechterachterbeen. Hij sleept er een beetje mee en zal ook niet geschikt zijn voor een fanatieke (wedstrijd)ruiter, omdat hij er dan last van zal krijgen. Hij is niet kreupel. Het is ontzettend jammer dat hij dit heeft, het is namelijk een erg goed paard! Dus goed kijken of hij er last van heeft. Bij de manegepony zie je in eerste instantie alleen het litteken, maar na 2 uur in de les valt het wel op dat hij wat sleept met het been.

ChestnutArabians
Berichten: 214
Geregistreerd: 08-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 21:24

mijn paardje heeft als veulen in het draad gelegen ze heeft best wel een lelijk litteken op beide voorbenen. Boos!
maar ze heeft er absoluut geen last van, en ze heeft ook keuringen gelopen waar ze goeie plaatsen heeft behaald ook eerste.
ik vind dus dat het niks met de prijs te maken heeft.

Kijk alleen bij deze loopt er ook moeilijk bij dat is een ander verhaal.
en dan vind ik wel dat er wat van de prijs af moet zeker als het mischien erger kan worden, hoeft niet natuurlijk.

maar succes dermee

bloemkooltje

Berichten: 2143
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Paterswolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-03 08:43

het is niet mijn pony maar (waarschijnlijk) wel de toekomstige pony van een vriendin. de eigenaar (heb hier al eerder een topic over geopend) vraagt E2100 voor de pony (5 jaar, 1.46m, geen wedstrijd ervaring, kan wel mooi lopen) die zij zelf rijklaar heeft gemaakt. hij wil niks van de prijs afhalen dus heeft ze iemand naar de pony laten kijken. die zei dus dat de prijs omlaag gaat door de prikkeldraadwond en de stand van de voorbenen... ze gaat hem ook medisch laten keuren.. ik vroeg me alleen af wat jullie hiervan vonden. er zijn nl zoveel verschillende meningen rondom waarde van ponies, misschien dat die man er wel naats zat.. vandaar mijn vraagje alle meningen/tips over de waarde van een pony met prikkeldraad been en foute stand van de voorbenen zijn welkom

manzano

Berichten: 23917
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 21:07

bloemkooltje schreef:
het is niet mijn pony maar (waarschijnlijk) wel de toekomstige pony van een vriendin.

Ik schrok al, ik dacht dat je Mi ging verkopen. Maar gelukkig niet. Kon het me al niet voorstellen hoor, daar niet van, maar toch. Wilde het gewoon ff checken Knipoog.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132045
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 22:32

Een prikkeldraadbeen is voor de verkoper meestal geen reden om iets van de prijs af te doen, terwijl de koper er niet makkelijk het volle pond voor zal betalen.
Het ligt er dus maar net aan aan welke kant je staat Knipoog

Mijn persoonlijke mening:
Als een paard een duidelijk zichtbare draadwond heeft is dit altijd een waardevermindering.
Hoeveel waardevermindering hangt af van de ernst van de wond en nog belangrijker: wat zijn de gevolgen voor de lange termijn ?
Een afwijkende voorbeenstand is een goede reden om het paard aan een uitgebreide medische keuring te onderwerpen en afhankelijk van de resultaten een prijsverlaging te vragen (mits hier nog geen rekening mee gehouden is in de verkoopprijs).

Het is moeilijk om alleen aan de hand van een beschrijving een prijsindicatie te geven, maar voor een 5-jarige (net beleerde ??) D/E-pony zonder wedstrijdprestaties en met wat "gebreken" vind ik de prijs aan de hoge kant.
Voor 2100 euro kun je ook een D/E-pony van dezelfde leeftijd en zonder noemenswaardige prestaties kopen, maar dan zonder gebreken.

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 23:06

2100 euro is wel ongeveer 4500 gulden is erg duur voor zo'n pony zou idd een keurig doen. Heeft je vriendin hem rijklaar gemaakt begrijp ik dat goed als dat zo is vind ik de prijs helemaal bezopen. hoogsten 1500 zou ik er voor geven maar als je helemaal gek van een paard ben heb je er allicht meer voorover. suc6 er mee

bloemkooltje

Berichten: 2143
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Paterswolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-03 13:01

manzano"]
[quote="bloemkooltje schreef:
het is niet mijn pony maar (waarschijnlijk) wel de toekomstige pony van een vriendin.

Ik schrok al, ik dacht dat je Mi ging verkopen. Maar gelukkig niet. Kon het me al niet voorstellen hoor, daar niet van, maar toch. Wilde het gewoon ff checken Knipoog.
[/quote]
neeeeeeeeeeee, tuurlijk is het Mi niet. die verkoop ik never Lovers

Alikesflame: zij heeft hem idd rijklaar gemaakt. zonder haar was die pony eigelijk niks. dan was het een onopgevoede en helaas niet zo betrouwbare pony. ze heeft ontzettend veel werk met haar verricht en nu is het een hartstikke leuk, vriendelijk en betrouwbaar beest dankzij haar. maar er is al weer van alles gebeurd waaruit we de conclusie kunnen trekken dat de eigenaar haar een poot aan het uitdraaien is Boos!

Raya

Berichten: 851
Geregistreerd: 17-10-03
Woonplaats: Driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 17:22

Ik heb mijn vorige pony ook voor 2100 euro gekocht alleen was hij 8 jaar maar liep wel m dressuur en kon echt super springen.
Hij had dus wel wedstrijdervaring.