zadel schuift naar voren, wat nu???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ACSM

Berichten: 1950
Geregistreerd: 09-08-03
Woonplaats: Almere

zadel schuift naar voren, wat nu???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-03 09:19

Hoi,

Ik heb een haflinger zonder schoft en daardoor schuift mijn zadel steeds naar voren. Wat kan ik hier tegen doen?? Of moet ik een ander zadel gaan kopen??

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 09:20

Ik denk dat het zadel te breed is. Mijn dame had ook heel weinig schoft, en bijna alles schoof naar voren. Een heel smalle wintec was uiteindelijk de oplossing. (al zal jij een minder smal zadel nodig hebben Knipoog )

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 09:24

ja idd het wijst erop dat het zadel niet goed past.....

Anjatjeuh

Berichten: 3598
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Leuven, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 09:47

Het toont idd aan dat je zadel wat te breed is,
dus je kan best een nieuw zadel kopen denk ik.
Een andere oplossing is mss een staartriem.

boemel

Berichten: 8362
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 09:51

Als je zadel vroeger wel goed paste kan het helpen om het zadel op te laten vullen. Anders kom je toch aan een ander zadel. Met een staartriem zou ik niet aan de gang gaan. Is niet echt prettig.

ACSM

Berichten: 1950
Geregistreerd: 09-08-03
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-03 09:59

Mijn zadel is 2 weken geleden opgevuld, dus daar kan het eigenlijk niet aan liggen. Mazzel is een ouderwetse haflinger dus erg breed, zou hij dan echt een smaller zadel moeten hebben?? Er ligt nu een ainsley dressuurzadel op, breedte 3. Volgens mij moet ik er maar iemand bij halen.... Verward

ruthiiii
Berichten: 340
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: edegem/antwerpen/BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 10:00

dat is mss het beste

Chantal

Berichten: 4910
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 10:08

ACSM schreef:
Mijn zadel is 2 weken geleden opgevuld, dus daar kan het eigenlijk niet aan liggen. Mazzel is een ouderwetse haflinger dus erg breed, zou hij dan echt een smaller zadel moeten hebben?? Er ligt nu een ainsley dressuurzadel op, breedte 3. Volgens mij moet ik er maar iemand bij halen.... Verward

ja Als ik jou was zal ik er een zadelmaker bij halen.

Ik had dat ook met mijn pony.
Het was een wat bredere pony zonder schoft.
ALtijd schoof het.
En ik had al 3 zadels gehad
Toen kreeg ik een wintec en daar zat de smalste boom in.
Daar kreeg mijn pony wonden van onder de singel.
nu heb ik de wintec met de (witte?) breedste boom.
Het schuift bijna niet meer.
Net in de tijden als hij weer wat dunner word dan moet ik hem meestal even 1keer naar achter leggen maar voor de rest ligt hij super!! OK dan!

Dus als ik jou was zou ik iemand langs laten komen, anders krijgt hij plekken onder de singel en datduurt ECHT SUPER lang voordat dat over is (helemaal dicht)
Ik heb zo`n 3 maanden zonder zadel gereden, les enz..
ECHT GEEN DOEN!!

Nouja SUcces!!

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 11:02

ACSM schreef:
Mijn zadel is 2 weken geleden opgevuld, dus daar kan het eigenlijk niet aan liggen. Mazzel is een ouderwetse haflinger dus erg breed, zou hij dan echt een smaller zadel moeten hebben?? Er ligt nu een ainsley dressuurzadel op, breedte 3. Volgens mij moet ik er maar iemand bij halen.... Verward

Opvullen is 1, maar goed opvullen is 2. Ik weet niet waar je het zadel hebt laten opvullen, maar een goede zadelmaker komt eerst je paard bekijken. Ook op een ouderwetse haflinger moet een zadel passen. Ze hebben vaak wel wat weinig schoft en zijn vrij breed, maar dat betekent niet dat het zo moet schuiven. Je zou een staartriem kunnen proberen. Maar let dan goed op de afwerking van de culeron, want anders doet het pijn.

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 12:18

het kan zijn dta je zadel niet goed past en als die wel goed zit zou je een staartriem kunnen proberen

x_ultimate_x
Berichten: 578
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 12:50

boemel schreef:
Als je zadel vroeger wel goed paste kan het helpen om het zadel op te laten vullen. Anders kom je toch aan een ander zadel. Met een staartriem zou ik niet aan de gang gaan. Is niet echt prettig.

wat is er mis met een staartriem?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 12:54

eponaschatje schreef:
wat is er mis met een staartriem?


Als je een staartriem nodig hebt om je zadel op de plaats te houden, heb je hoogstwaarschijnlijk een zadel dat niet past en is niet goed voor de rug van je paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 12:57

ACSM schreef:
Mijn zadel is 2 weken geleden opgevuld, dus daar kan het eigenlijk niet aan liggen. Mazzel is een ouderwetse haflinger dus erg breed, zou hij dan echt een smaller zadel moeten hebben?? Er ligt nu een ainsley dressuurzadel op, breedte 3. Volgens mij moet ik er maar iemand bij halen.... Verward


Het kan ook zijn dat je zadel nog te smal is en hierdoor gaat schuiven. Dit had ik ook eens met een Fjord gehad. Alles zadels met een normale kamerbreedte schoven alle kanten uit, maar toen ik er eentje met een bredere boom probeerde, bleef hij keurig liggen. Ik denk dat dit komt omdat een zadel met een te smalle kamer hoger op de rug gaat liggen en hierdoor min of meer gaat 'zweven'.

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 12:57

ik ken het probleem, ik heb een Noriker, zonder schoft en erg rond en het enige zadel dat goed blijft liggen is een Wintec dressuur met een zwarte (middelmatig brede) boom. Helaas ga ik op een Engels zadel bij het eerste drafje door mijn rug.
Nu heb ik een Barefoot zadel (boomloos) dat schuift ook naar voren maar met een build-up westerpad eronder niet meer. Ik vind het heerlijk zitten, mag er helaas niet mee in de les komen, dan moet het Wintec drssuur erop en heb ik 3 dagen rugpijn.....

ACSM

Berichten: 1950
Geregistreerd: 09-08-03
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-03 16:28

Ik heb net de Paardenschuur (winkel waar ze zadels verkopen en aan huis komen om het zadel meteen te passen) gebeld en ze komen woensdag langs om te kijken en te passen en te meten. Ze nemen meteen andere zadels mee, dus nog ff afwachten.... Waarschijnlijk gaat de ainsley eruit en komt er een ander zadel!!

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 17:24

eponaschatje"]
[quote="boemel schreef:
Als je zadel vroeger wel goed paste kan het helpen om het zadel op te laten vullen. Anders kom je toch aan een ander zadel. Met een staartriem zou ik niet aan de gang gaan. Is niet echt prettig.

wat is er mis met een staartriem?
[/quote]

Ten eerste ziet het er niet zo mooi uit, en ten tweede is het vervelend voor een paard om de hele tijd met een riem om zijn staart te lopen. Dat zit echt heel rottig, vooral als je zadel erg glijdt, want alke keer dat je dan gaat staan, krijgt het paard een ruk aan zijn staart. (dat rijmt Clown )
Ik zou ook voor een wat smallere boom gaan. De wintecs liggen idd vaak goed op brede paarden met weinig schoft, maar ik zou ook wat andere zadels proberen.
Laat anders gewoon even een goede zadelmaker langs komen, die kunnen je vaak het beste helpen.

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 17:25

Sorry, ik had je laatste bericht niet gelezen. (ik leer het ook nooit Clown )
Goede keuze hoor! Knipoog

x_ultimate_x
Berichten: 578
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 18:20

Lepeltje"]
[quote="eponaschatje"][quote="boemel schreef:
Als je zadel vroeger wel goed paste kan het helpen om het zadel op te laten vullen. Anders kom je toch aan een ander zadel. Met een staartriem zou ik niet aan de gang gaan. Is niet echt prettig.

wat is er mis met een staartriem?
[/quote]

Ten eerste ziet het er niet zo mooi uit, en ten tweede is het vervelend voor een paard om de hele tijd met een riem om zijn staart te lopen. Dat zit echt heel rottig, vooral als je zadel erg glijdt, want alke keer dat je dan gaat staan, krijgt het paard een ruk aan zijn staart. (dat rijmt Clown )
Ik zou ook voor een wat smallere boom gaan. De wintecs liggen idd vaak goed op brede paarden met weinig schoft, maar ik zou ook wat andere zadels proberen.
Laat anders gewoon even een goede zadelmaker langs komen, die kunnen je vaak het beste helpen.
[/quote]
zit wah in, maar bij grotere pony's zie je het niet zo veel, bij kleine ponytjes veel vaker, en daar is het naar voren schuiven (sorry als ik de verkeerde quote heb) niet altijd een probleem van het niet passen van het zadel, iemand heeft mij ooit eens gezegd dat bij kleinere pony's zadels eerder verschuiven.

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 20:19

ander zadel en op maat laten maken, omdat je een haflinger hebt... of je koopt een staartriem

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 22:11

Ik lees hier tegenstrijdige berichten....de een zegt dat een zadel schuift wanneer de boom te breed is, de ander zegt juist dat het zadel schuift wanneer de boom te smal is. Wat is nou waar?

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 22:18

Als het een tijdelijk probleem is (bv paard is veel te dik en moet nog afvallen) kun je ook een poosje een voorsingel gebruiken.

Manoeska
Berichten: 180
Geregistreerd: 30-04-03
Woonplaats: Zuidwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 10:19

Bij onze pony is het zo dat zij ook geen schoft heeft en het zadel dus ook naar voren schoof. Zover dat mijn dochter helemaal op de voorhand kwam te zitten. Wij hebben oop aanraden van divoza een voorsingel gekocht en dit hielp prima. Want om nou een nieuw zadel te kopen is ook wel wat omdat het zadel wel goed is. Wanneer ze dan op een andere pony of paard zou gaan rijden zou het nieuwe zadel weer niet passen. Dus denk eens aan een voorsingel inplaats van een staartriem.

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 10:35

Franca schreef:
Ik lees hier tegenstrijdige berichten....de een zegt dat een zadel schuift wanneer de boom te breed is, de ander zegt juist dat het zadel schuift wanneer de boom te smal is. Wat is nou waar?



Als een boom te smal is zal de voorkant van het zadel te hoog zitten, waardoor de achterkant te veel op de rug drukt. De voorkant heeft ook geen houvast, waardoor het inderdaad bij een rare hup kan gaan schuiven.

Als de boom te breed is drukt het hele zadel te veel op de rug, en heeft het nergens echt houvast. Dit soort zadels kiepen en schuiven heel makkelijk.

Ik verwissel mijn boom nog wel eens, het liggen test ik door aan te singelen en dan de achterkant omhoog te wippen. Blijft het zadel stabiel, is het goed. Kan ik de achterkant omhoog doen tot de schoft de kamer raakt is 'ie te breed. Als de kamer meer 'om de schoft scharniert' (sorry, kan het niet beter uitleggen Tong uitsteken ) dan is hij te smal.

Aimee

Berichten: 11805
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 15:18

Bij een Haflinger schuift een zadel over het algemeen naar voren door een 'gebrek' aan schoft. De brede ribbenkas drukt vaakt het zadel naar voren en doordat er geen hoge schoft is kan het zadel ook echt naar voren schuiven. (heeft het paard wel een hoge schoft, drukt het zadel vaak tegen de schoft aan: drukkingen) Een smallere boom is geen optie omdat de boom dan alleen maar de rugspieren samendrukt, waardoor de spieren als het ware gaan 'wegkwijnen' als er langere tijd met zo'n zadel wordt gereden. Het beste is om er gewoon een professional bij te halen die ook naar het type paard kijkt.