Rijden zonder bandage of peesbeschermers

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Rijden zonder bandage of peesbeschermers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-03 21:55

Wie rijd er met bandages of peesbeschermers, en waarom??
Ik rij namelijk nooit met een van beide, en vraag me af of het nut heeft voor Guus om deze te gebruiken.
Ik ben op deze gedachte gekomen door onze nieuwe bak. Die loopt erg zwaar en zal altijd wel zwaar blijven, aangezien dit slecht is voor de pezen kan ik die misschien iets ontlasten d.m.v. peesbescherming
Maar weet eigenlijk niet of dit wel goed is

mssX
Berichten: 254
Geregistreerd: 18-12-01
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 22:02

Ik rij met Rosanne geregeld met strijklappen (ook niet altijd), omdat ze achter nog wel ns aan wil tikken (bij longeren dus zowiezo). Heb me dit ook wel ns afgevraagd, dus ben ook wel benieuwd eigenlijk Lachen

prompter

Berichten: 11051
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 22:15

Hier zijn de laatste tijd best wel veel topics over geweest, misschien kun je die nog vinden?

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 22:21

Ik rijd eigenlijk ook nooit met peesbescherming of bandages...hoogstens eens met springen.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 22:37

ja mischien als je in een zware bak rijd is een bandage's mischien wel goede ondersteuning,dat lijkt me dan zo,weet niet echt of dat klopt.

maar goed ik zelf rij dagelijks met peesbeschermers+strijklappers en vaker met bandage's,waarom?
mijn paard stoot zich zelf nogal vaak aan,ik heb ze eens een week afgelaten en erna had ze overal van die kleine wondjes.
dus daarom gebruik ik ze.
bandage's gebruik ik dan ook best vaak inplaats van peesbeschermers en strijklappers,maar dat is dan ook voor de mooi Haha!

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 22:41

Het is lichtelijk een illusie te denken dat zo'n lapje stof blessures door een zware bak kan voorkomen, forget it. In een zware bak gewoon voorzichtig zijn. Met peesbescherming is het net als met dekens, 90% van de paarden die het om krijgen hebben er meer last dan plezier van. Het risico op peesbeschadiging juist door het gebruik van deze beschermers, met name bandages, is vele malen groter dan dat ze beschadigingen voorkomen.
Niet doen dus, tenzij je veterinair kunt onderbouwen waarom wel.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 22:52

ik rijd zelden met bescherming om

bandages voor de foto's soms voor les, buiten wel peesbeschermers om, maar meestal niets

dat mag alleen niet meer van mn priveinstructeur en ook niet van de 2 clubinstructeurs, ivm kans op blessures

hij wil nogal eens gekke sprongen maken, en sowieso als ik hem echt ga verzamelen en dan weer super laat uitstrekken dat tikken zn benen weleens tegen elkaar aan, of met zijgangen

dus voortaan braaf peesbeschermers om....

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 08:14

Omdat Imker tijdens de oefeningen zich nog wel eens aan wil tikken (en met longeren zeker), rijd ik 9 van de 10 keer met peesbeschermers en strijklappen of rondom in de 3-in-1-beschermers. De ene overgebleven keer rijd ik met bandages, vaak alleen maar voor de mooi.

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 08:18

eerst reed ik altijd met niks... waarom, geen idee?
En sinds ik spring rijd ik altijd met peesbeschermers... waarom? ook geen Idee!!! peesbeschermers vind ik gewoon leuk staan denk ik.

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-03 15:18

Oke bedankt OK dan! Ik hou het dus op niets, uit deze reacties lijkt het me nergens voor nodig.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 15:20

Ik heb eigenlijk ook nooit iets om, behalve als ik weg ga naar ander terrein, dan bandageer ik Brenin in..

simongek

Berichten: 5337
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 15:25

Ik rijd mijn paard sowieso altijd met peesbeschermers en strijklappen.
Niet zo zeer voor de ondersteuning maar wel ter bescherming van.
Hij geeft regelmatig een flinke bok en tikt dan nog wel eens wat aan.
Met springen vindt ik dat je in ieder geval peesbeschermers om moet doen.

Niffie
Berichten: 460
Geregistreerd: 15-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 15:27

Ik rij altijd vierkant in de bescherming. Gewoon uit voorzorg, altijd pijpkousen om

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 16:03

ik rij met peesbeschermers, allen de voorbenen in bescherming.
uit voorzorg, en vooral met springen om goed te beschermen...

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 17:07

Ik heb uitvoorzorg meestal voor peesbeschermers. Op kleine stap ritjes of ff in de ronte slingen niet, maar als we echt aan de bak gaan wel(of dat nu longeren, dresuur, springen of mennen is). Met mennen(of wat er van overgebleven is door een ongeluk) staat hij wel 4kant in de beschermers. Voor peesbeschermers, achter bandage's(omdat er geen peesjes voor achter zijn in zijn maat).

lufmahhorses

Berichten: 674
Geregistreerd: 28-07-03
Woonplaats: oldenzaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 18:08

ik spring wel altijd met peesbeschermers... maar ik rijd nooit met bandages... dat is alleen voor de sier (vind ik) en ik heb gelezen dat je met bandages alleen maar blessures kweekt... i.v.m. de steeds warmer worden de pezen... die ook een goeie afkoeling nodig hebben... en die peze onder de bandages worden heel erg warm...

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 18:14

ik spring mijn eigen paarden altijd met peesjes en strijklappen , met crossen gebruik ik ook nog eens springschoenen ivm het raken van de ballen
met gewone dressuurtraining heb ik nooit iets om, van mijn instructeur geleerd, die deed dat ook nooit, worden de benen sterk van vind ie , en ergens kan ik hem daar geen ongelijk geven, ga maar eens na, mensen die altijd hoge schoenen hebben hebben vaak zwakke enkels!, wij mensen zowiezo, mensen die altijd op blote voeten hebben gelopen hebben supersterke pootjes ! geen zwakke enkels iig ...

prompter

Berichten: 11051
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 18:18

Mijn dravers hebben ook nooit iets om tijdens de training, het hindert ze alleen maar.... zelfs tijdens de koers (waarbij toch snelheden van zo'n 50 km/uur gehaald worden) heeft mijn hengst niks om, hij loopt dan zonder ijzers en beenbescherming irriteert hem alleen maar. Ik doe een paard alleen beenbescherming om, wanneer hij zich daadwerkelijk aantikt, anders doet het meer kwaad (hittevorming) dan goed.

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 18:21

lufmahhorses schreef:
dat is alleen voor de sier (vind ik) en ik heb gelezen dat je met bandages alleen maar blessures kweekt... i.v.m. de steeds warmer worden de pezen... die ook een goeie afkoeling nodig hebben... en die peze onder de bandages worden heel erg warm...


Wat is dat nou voor n onzin??
Hoe warm is de rug dan wel niet onder het zadel???

Anky, Coby echt iedereen in de hogere dressuursport rijdt elke dag met bandages en de paarden doen het nogsteeds!
Toen er een stukje in de paard&sport stond over die warmte onder de bandages zei Marlies van Baalen: Oh als dat echt zo was waren alle benen van mijn paarden nu wel verschrompeld.
Je spuit je paard toch af na de training, dan koelen de pezen ook weer lekker af.
Ik rijd ook altijd met bescherming voor en achter, stel je voor dat ze zich een keer raakt....

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-03 18:48

Het gaat er bij mij puur om dat Guus in een zware bak gaat lopen. Die bak was voorheen dus niet zo zwaar, maar omdat hij opnieuw is aangelegt nu wel.
Dus hij gaat ineens over op zwaardere trainig als normaal, ik rij hem er geen uur in want dat kan niet. Hij wordt er ook niet dagelijks in gereden want ook dat vind ik niet verantwoord. Maar als ik straks wil gaan lessen en hij moet wel een langere tijd zwaarder lopen wil ik wel zeker weten dat ik zijn pezen niet kapot rij. Ik probeer hem wel langzaam aan er aan te laten wennen. Dus vandaar mijn gedachte dat peesbeschermers misschien ontlasten.

Lautjuh123

Berichten: 5174
Geregistreerd: 20-10-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 19:20

Nistria"]
[quote="lufmahhorses schreef:
dat is alleen voor de sier (vind ik) en ik heb gelezen dat je met bandages alleen maar blessures kweekt... i.v.m. de steeds warmer worden de pezen... die ook een goeie afkoeling nodig hebben... en die peze onder de bandages worden heel erg warm...


Wat is dat nou voor n onzin??
Hoe warm is de rug dan wel niet onder het zadel???

Anky, Coby echt iedereen in de hogere dressuursport rijdt elke dag met bandages en de paarden doen het nogsteeds!
Toen er een stukje in de paard&sport stond over die warmte onder de bandages zei Marlies van Baalen: Oh als dat echt zo was waren alle benen van mijn paarden nu wel verschrompeld.
Je spuit je paard toch af na de training, dan koelen de pezen ook weer lekker af.
Ik rijd ook altijd met bescherming voor en achter, stel je voor dat ze zich een keer raakt....
[/quote]

wat ik heb gehoord is dat als je altijd met bandages rijd dat de benen dan zeg maar zwak worden en zonder bandages dus sneller blesures krijgen.
als dit waar is dan klopt het dus dat anky's paarden goed lopen MET bandages maar zonder?

ik rij mn verzorgpony met peesbeschermers (niet altijd) omdat hij aan de voorkant heel smal is en ik het dus veiliger vind.
vooral als ik ga springen en ik spring best vaak in het bos lage sprongetjes dus heb ik ze bijna altijd om.

pantarhei

Berichten: 9063
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 19:23

Bij een zware bak moet je de rijtijd inkorten, zoals hierboven al beschreven helpen peesbeschermers of bandages niet tegen overbelasting. Het trainen van pezen kost wel veel tijd. Spieren kun je in ca 6 weken behoorlijk optrainen evenals de hart/long functie ook wel uithoudingsvermogen genoemd. pezen en banden zijn slechter doorbloed en hebben daardoor meer tijd nodig, reken hier eerder in maanden dan in weken. Tip: hou de les in het begin korter of zoek een andere locatie. Overbelastingsproblemen kunnen zeer langdurige nasleep hebben en sommige herstellen bijna niet meer, denk hierbij bijvoorbeeld aan slijmbeursontsteking in hoefkatrol gebied. Ook dit is in eerste instantie een overbelastingsprobleem, dat vaak chronisch wordt.
LET WEL: ik zeg hier dus niet dat je paard hoefkatrol krijgt van een zware bak!!

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 19:25

Wat Nistria zegt klopt helemaal. Alle bekende ruiters/amazones in de dressuursport rijden met bandages. Altijd voor en bij sommige paarden rondom. Peesbeschermers zie je eigenlijk nooit, alleen als ze in de paddock gaan.

Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 19:34

Ik heb mijn paard de eerste twee maanden onder het zadel met peesbeschermers en strijklappen gereden. Dit eigenlijk alleen omdat hij nog geen evenwicht had met een ruiter op zijn rug en nogal zwalkte.
Nu gebruik ik ze nooit eigenlijk. Hij heeft een paar sterke pootjes is gebleken. Hij heeft ze niet nodig vind ik. Bovendien vind meneer het ook maar niks. Hij kijkt er steeds naar en plut eraan zo van 'mens, wat moet ik met die dingen?!'

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 21:51

kun je door de bak geen zon tapijtsnippers(of zoiets )door mengen zodat hij wat lichter wordt? er bestaan waarschijnlijk nog andere materialen ook daarvoor!