Ervaring met deze zadels? (Kieffer/ endurance)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Ervaring met deze zadels? (Kieffer/ endurance)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-03 16:53

Ik ben mij wat aan het orienteren op zadels (voor mijn arabier Cheyenne) en ik kwam de volgende zadels tegen die mij wel aanspreken (zie onder).

Het is puur nog op basis van de foto en de beschrijving (ik heb nog niets gepast). Ik wil het liefst een veelzijdig zadel dat ook prettig zit voor langere buitenritten (diepe/ zachte zit), maar waar je ook goed mee kunt dressuren en evt. springen. De vorm van dressuurzadels spreekt mij aan vanwege de ruimte bij de schouder. Dat zoek ik ook in het veelzijdigheidszadel.

Wie kent deze zadels hieronder en heeft er ervaringen mee? Op welk maat/ vorm paard passen deze zadels bij jullie?

Allereerst de "Endurance Pathfinder" (ziet er uit als een heeerlijk zadel)
Afbeelding

Ten tweede de "Kieffer Munchen Extra"
Afbeelding

Ervaringen!!! Lachen

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 17:00

Franca.. een arabier heeft een moeilijke pasvorm.. en geloof me, ik spreek uit ervaring Knipoog Bij Omar paste heel veel zadels niet Je kan een zadel mooi vinden maar als het niet past op je paard dan houdt het op. Yen is ook nog in de groei dus ik zou denk ik ook niet een te duur zadel kopen.. dat kun je beter doen als ze is uitgegroeid. Ik heb zelf een County Competitor dressuur voor Omar en dat ligt goed op hem en ik zit er ook heerlijk in

Probeer iemand die er echt verstand van heeft ernaar te laten kijken en pas verschillende zadels op haar. Arabieren hebben meestal weinig schoft dus een brede kamer nodig en smalle schouders waardoor het zadel gaat schuiven. Bij mij is Fugers langsgeweest op stal (heeft ook 2e hands).

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 17:03

Kieffer past al gauw, ik heb een Kieffer Aachen VZ zadel, dat is gekocht voor de Fries. Maar op mijn magere Welsh-Arabier past hij ook prima.

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 17:03

De pathfinder is een ijslanderzadel, zit lekker en is goed maar lijkt me moeilijk passen op een arabier. Ik zou gewoon een zadelmaker langs laten komen met verschillende zadels. Kun je alles passen en zelf proberen.

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 17:05

gabyfedde schreef:
Kieffer past al gauw, ik heb een Kieffer Aachen VZ zadel, dat is gekocht voor de Fries. Maar op mijn magere Welsh-Arabier past hij ook prima.


De Kieffer dressuur pasten dus niet op mijn arabier schoof naar voren op zijn schouders. Ik had zelf eerst een Kieffer vzh jubileumzadel en die zat wel perfect! Misschien ligt het aan het model Kieffer zadel.

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-03 17:16

Oh wat jammer van die Pathfinder....dat leek mij nou echt een heerlijk zadel. Maar goed...passen kan altijd natuurlijk.....wie weet lijkt Yen meer op een IJslander dan we denken Knipoog

Annemieke....wat vervelend dat arabieren zo'n moeilijke pasvorm hebben....ik moet zeggen dat de Wintec 2000 die nu op Yen ligt wel redelijk past, maar niet helemaal ideaal....Voor inrijden prima, maar ik wil wel een mooier passend zadel hebben op den duur. Het is inderdaad lastig, want ze groeit nog met haar 3,5 jaar.....en toch wil ik wel iets goeds...Hmmm....lastig. Ik wil zowiezo nog wachten tot komend voorjaar, maar dan toch echt iets goeds kopen.

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-03 17:19

dimmelim schreef:
De pathfinder is een ijslanderzadel, zit lekker en is goed maar lijkt me moeilijk passen op een arabier. Ik zou gewoon een zadelmaker langs laten komen met verschillende zadels. Kun je alles passen en zelf proberen.


Ik heb de Pathfinder op de website van Animo Ruitersport gevonden en daar wordt het niet als IJslanderzadel, maar als endurance zadel gepresenteerd Verward

Maar het beste is inderdaad een zadelmaker laten komen met passervice.

manic

Berichten: 6985
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 17:23

Ze groeit waarschijnlijk nog tot een jaar of 6 als je van plan bent om er spieren op te gaan rijden en zelfs daarna kan een paard nog behoorlijk veranderen door verandering in training of bvb ziekte.

Pathfinder word idd vaak voor Ijslanders gebruikt.

Wil je tegen die tijd een nieuw zadel hebben zou ik idd eerst gaan kijken wat er eigenlijk goed ligt.

Ikzelf heb voor mijn paard met 3.5 jaar een Kieffertje gekocht; die is ietswat aan te passen wat boom betreft. Over een paar jaartjes gaan we dan maar weer eens upgraden. Overigens heb ik de mazzel dat mijn paardje eigenlijk alles paste... maar ik heb bvb een Passier gepast die alleen maar naar voren schoof.

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 17:25

De pathfinder is ook niet echt een ijslands zadel. Pathfinder is het merk en dit is dan het zadel voor de endurance.

Het zadel lijkt me niet comfortabel om daar de tolt of telgang mee te rijden.

Het lijkt mij ook een heerlijk zadel voor mijn fjord alleen de prijs is niet zo heerlijk dat weet ik wel.

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-03 17:26

Hmmm....wat lastig dat ze nog zo van vorm veranderen....het is waar...ik ga natuurlijk nu echt beginnen met trainen en rijden en dus zal haar bespiering gaan veranderen. Ik heb nu een Wintecje met verwisselbare boom, maar hij is oud en niet zo erg mooi meer.

In wat voor opzicht zijn Kieffer-zadels dan aanpasbaar? Ook verwisselbare bomen oid?

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-03 17:29

Cowgirl schreef:
De pathfinder is ook niet echt een ijslands zadel. Pathfinder is het merk en dit is dan het zadel voor de endurance.

Het lijkt mij ook een heerlijk zadel voor mijn fjord alleen de prijs is niet zo heerlijk dat weet ik wel.


Ja dat dacht ik ook. Pathfinder is een IJslands merk, maar ziet eruit als een 'normaal' endurancezadel. Maar de prijs is inderdaad niet zo heerlijk..... Schijnheilig Nieuwprijs rond de 1800 euro....lijkt mij niet zo verstandig voor mijn jonge diertje die nog gaat groeien Haha! . Maar als ik een tweedehands zou kunnen vinden daarentegen.....(als het zou passen off course)

manic

Berichten: 6985
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 17:38

Nee, Kieffer heeft een kunstof boom die mbv een ultraviolette hitte lamp of iets dergelijks wijder of smaller gemaakt kan worden. Niet iets wat je dagelijks doet dus. Ik heb die van mij nu een jaartje en heb alles met mijn paard rustig opgebouwd, wat blessures gehad en dergelijke en van de zomer heeft hij niet veel gedaan. Zijn schouder spieren rugspieren en halsspieren zijn flink extra ontwikkeld, maar het zadel ligt nog prima (nog niet aangepast dus). In eerste instantie is hij wel direct aangepast, om het zadel iets meer op de schoft te leggen. De vraag is dus in hoeverre je dat in de praktijk ook echt doet. Zelf ga ik binnenkort op zoek naar een springzadeltje en dat zal wel een Kentaur worden. Leuke prijs, leuk zadel.

Pathfinders vind je tot zover ik weet bijna helemaal niet tweedehands... maar daar kan ik me in vergissen.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 17:45

ik heb een Kieffer, Wien, en een Lech Profi(dressuur dus) en een vzh de kieffer Garmisch

3 superzadels!!

de lech profi is wijder gemaakt voor Quentins ver doorlopende schoft, de wien is een maatje groter(18 inch) en past zonder verstellen ook, maar daar zit ik voor geen meter op, is ook meer voor mn moeders paard)en de garmisch die is van destiny, maar die laat ik breder maken voor Quentin

maar eenmaal vermaakt, kan je ze niet zi 123 weer anders laten maken, aangepast is aangepast

je kan beter een zadelmaker langs laten komen met een hele hoop zadels, en dan maar passen! da heb ik ook gedaa en toevallig dat het steeds een kieffer werd!

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 18:34

Franca"]
[quote="Cowgirl schreef:
De pathfinder is ook niet echt een ijslands zadel. Pathfinder is het merk en dit is dan het zadel voor de endurance.

Het lijkt mij ook een heerlijk zadel voor mijn fjord alleen de prijs is niet zo heerlijk dat weet ik wel.


Ja dat dacht ik ook. Pathfinder is een IJslands merk, maar ziet eruit als een 'normaal' endurancezadel.
[/quote]

Zou kunnen hoor. Ik ken ze van de ijslanders en ook aan het logootje te zien (bij het plaatje maar ook op het zadel zelf) hebben ze toch iets met ijslanders. Het is inderdaad niet echt een gangenzadel maar is denk ik wel meer geschikt voor bredere types. Er zijn best veel ijslanderzadels die meer naar recreatie/ veelzijdigheid neigen. Vooral bedoeld om ritten mee te rijden. Maar wie weet hebben ze wel verschillende boommaten of heeft Yen een ijslanderrug.

Pantharei7
Berichten: 712
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 19:24

hai
Ik heb dat kieffer munchen zadel.
En toevallig heb ik ook een arabier! Ik heb in jou profiel gekeken en mijn paardje lijkt echt heel veel op die van jou!
Het zadel ligt op mijn paard vrij goed. Ik heb er alleen wel een gelpad onder liggen omdat hij een gevoelige rug heeft. Ik heb het zadel tweedehands gekocht en het ziet er nog steeds heel goed uit. Het zit echt heel erg lekker en je kan er gerust 3 uur op buitenrijden zonder een zere kont Knipoog
Het enige nadeel vind ik dat bij mijn zadel de zweetbladen iets te groot zijn, want er blijft bij mijn knieeen van voor nog een stuk zweetblad over. Ik kan mijn knieen dus niet helemaal goed aansluiten, maar daar heb ik eigenlijk geen last van.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 19:27

Ik ben behoorlijk afgeknapt op Kieffers,
ik heb nu meerdere malen gehoord dat de boom spontaan brak, soms al binnen een jaar.
Verder vind ik het leer afschuwelijk, die hele oude van rond de 10 jaar kan je beter hebben als een nieuwe.

Pantharei7
Berichten: 712
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 19:34

hoi Sjuimje,
Waarom vind je het leer dan afschuwelijk?
Ik vind het heel fijn leer, heel zacht en toch stevig genoeg.Mijn zadel blijft er in ieder geval goed uit zien en het leer beschadigt bijna niet

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 19:36

Ik heb als het goed is de Kieffer Munchen. Prima zadel. Ben er nog steeds erg blij mee. Alleen ben nu overgegaan naar de Podium CHampion. Maar mijn kieffer gaat NOOIT weg. Dat zegt wel genoeg denk ik. Heel wat km's op afgelegd en het zadel is nog als nieuw. En dan te bedenken dat ik het tweedehands van mijn vriendin kocht.

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 19:37

hi ik heb pas een kieffer excelent gekocht en die
zit echt heeerlijk, heb ook een arabje en hij pas perfect
maar er zit gel in zit echt fantastisch!!

wij hebben winkels hier die komen met een busje en die leggen alle zadels op je paard zn rug en kunnen deskundig advies geven.

succes ermee groetjes Dunja

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 19:38

Ik vind het vergeleken met ander zadels in die prijsklasse karton met een laagje plastic en ik vind ze heel erg snel lelijk worden.
Maar met name de ervaringen die ik heb gehoord ivm de bomen vond ik nogal shocking.

manic

Berichten: 6985
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 21:47

Ik moet zeggen dat ik er ook niet kapot van ben, alleen de verstelbaar(achtige) boom is dus wel handig. Maar verder... singelstoten die binnen 4 maanden gebruik al uitscheuren, ongeacht dat ze netjes onderhouden & ingevet worden, slechte en lelijke stiksels en een tijdje terug was spontaan een van de haakjes die de kussens op zijn plaats houdt losgeraakt.

Daarom ga ik het dus upgraden als mijn paardje een beetje is uitgegroeid.

Cars

Berichten: 1929
Geregistreerd: 29-12-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 22:56

Mij lijkt de Pathfinder geweldig maar ik heb gemaild met een ruiterzaak en de prijs vind ik persoonlijk nog al aan de hoge kant(hun hadden het over compleet rond de 2000 euro)

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 23:00

Ik ga nog steeds voor Wintec Haha! Bijna altijd passend te (laten) maken, en in de equisuede uitvoering ook erg comfortabel.
Bovendien hoor ik van iedereen dat ik zo'n fijn/mooi zadel heb, dus er moet heel wat gebeuren voor ik mijn Wintecje weg doe Knipoog

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 23:17

Sjuimpje schreef:
Ik vind het vergeleken met ander zadels in die prijsklasse karton met een laagje plastic en ik vind ze heel erg snel lelijk worden.
Maar met name de ervaringen die ik heb gehoord ivm de bomen vond ik nogal shocking.


hoe nieuwer de kieffers hoe lelijker idd

de wien is al een jaar of 10, de garmisch is 7 jaar, de lech profi 3 jaar
raad eens welke er t oudste uit ziet?? juist, de lech profi.....

maar ik vind hem verder wel heel lekker zitten

mn garmisch vind ik wel echt een topzadel!

mn bijrijdpaardje daar hebben ze een passier en een ainsley, die zijn wel een stukje fijner Knipoog

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 07:16

Ja ik weet niet hoor. Mijn Kieffer is nu een jaar of vier oud zo niet ouder. Ik ben een slons als het om bijhouden gaat. Maar hij ziet er nog fantastisch uit. En zeker niet als karton met een laagje. En ze passen altijd zo fantastisch.