Barley stormt de stal in....wat te doen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-01 22:54

Het is al langer een probleem. Als ik gelongeerd heb dan loopt ze niet rustig haar stal in. Ze stormt er echt in.
De eerste keer gaf ik haar op haar donder en toen schrok ze enorm. Ze ging zelfs steigeren in stal. heb haar gekalmeerd en maar weer een paar keer gedaan.

Gisteren deed ze het dus weer en toen bleef ze met het zadel aan de deur hangen. Maar heel even maar genoeg voor paniek. Ik ben maar weer de stal uitgegaan en weer ingelopen net zolang ze het braaf deed.

Vandaag echter stonden er wat kids bij en toen stormde ze weer de stal in. Haar achterhand zwaaide uit waardoor ze de groenbak raakte. Weer erg geschrokken dus. Ik had het zadel al op de poetsplaat afgedaan. Kan ze daar niet mee blijven hangen. Er staan nu zelfs strepen op de grond vanwaar ze heeft afgezet. Weer uit de stal en weer erin. Maar nu wilde ze de stal niet meer in. Na een tijdje stormde ze toch maar weer de stal in. heb het nog een paar keer gedaan totdat ze redelijk rustig was. Ze ging nog heel snel de stal in maar niet meer zo in paniek.

Dit moet natuurlijk niet erger worden. Kent iemand dit van zijn eigen paard? Hoe kan ik ervoor zorgen dat ze rustig de stal in loopt. De deur staat echt helemaal open.

Marjolein

Berichten: 11636
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-01 23:15

probeer haar eens stapje voor stapje erin t elaten gaan. dus stapje zetten en weer stil staan. paar stapjes stil. stukje achterwaarts. bijna de stal in maar toch maar niet. zorg dat ze op t minste beetje van jou lichaamstaal al echt stilstaat.
misschien handig om alle dingen die vlak bij haar stal staan ff weg te halen zodat ze nergens aan kan blijven ahngen enzovoort. en gewoon veel oefenen. ho is ho en zelf vind ikd at de belangrijkste regel die er bestaat als je met paarden omgaat.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-01 00:19

Om het probleem op te lossen zouik eens kijken waaromhet ontstaan is? Vraag even na of er wat gebeurt is met Barley met het uit stal halen of in de stal Verward . Misschien is ze wel ergens van geschrokken of zo.
Probeer het anders eens met een andere stal kijk eens of je dan hetzelfde probleem hebt.

Verder sluit ik me aan bij wat Marjolein zegt. Party!!

Patricia
Berichten: 1044
Geregistreerd: 11-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-01 00:29

Wij hebben dat ook met een van onze paarden. Zodra je haar te kort vastpakt, stormt ze je bijna omver. Als je het halstertouw aan het eind vastpakt en haar rustig laat kijken voor ze de stal in moet doet ze het niet. Zelf staan we dan al bijna in de stal en zij nog bijna buiten. Zo kan ze in haar eigen tempo naar binnen.
Misschien heb je hier wat aan.

groetjes Patricia

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-01 00:53

Ooit eens met een volbloed bezig geweest die het ook deed. Eerst heb ik gewoon oefeningen gedaan met ernaast lopen, volgen, stoppen, etc. Ze liep keurig naast me paste haar tempo mooi aan mij aan.
Toen naar de stal, op weg daarheen paar keer volte gelopen, een keertje erlangs. Keertje halthouden, weer een rondje enzovoort. Ik had ook een paar koekjes bij me en vlak voor de stal liet ik haar staan, koekje erin. Heel langzaam naar voren met haar hoofd in de deuropening, aai aai. Weer een stapje enzo voort. Met behulp van heel veel geduld, geen haast en een paar koekjes (niet te veel) om haar aandacht af te leiden lukt e het om haar kalm de stal in te laten stappen. Ze hield wel haar adem in, maar stormde niet.

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-01 09:48

Het paardje dat bij die van mij staat deed het juist als ze naar buiten gingen: dan stormde ze de stal uit. En aangezien het een uitbreker is die je niet los naar het land kan laten gaan (want dan ontsnapt ze) en ik haar dus aan de hand naar het land moet brengen snap je wel hoe dat gaat!@ Paardje voorop en Riette hangt er achteraan... Bovendien is de staldeur vrij smal, dus ik ben al een paar keer aardig geplet.
Wat ik heb gedaan is haar dusdanig vasthouden dat ze niet naar voren kon. Wou ze stap doen een ruk aan het halster en hoooo! Dan mocht ik als eerste er uit en dan pas zij, wou ze weer stormen, hup, in z'n achteruit en opnieuw. Het gaat nu erg goed!

Met de stal instormen is het een ander verhaal. kan me voorstellen dat je haar dan voor de stal al los moet laten om dat je anders ook geplet wordt? Doe eens de staldeur dicht! KIjken wat ze dan doet. Stormt ze ook richting duer, knalt ze ertegen aan. Heeft mischien flinke koppijn en hopelijk er iets van geleerd!

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-01 21:35

Heeft ze soms ergens tussen vastgezeten, beklemd geraakt o.i.d. zodat ze bang is voor een kleine opening?

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-01 21:48

Nou bedankt voor de tips hoor. Met het meelopen luistert ze heel goed. Als ik ho zeg staat ze stil. maar dus niet als ik de stal wil inlopen.

Zo ver ik weet heeft ze niet vastgezeten. het is zomaar ineens gekomen. Omdat ze nu dus haar stal instormt is ze nu dus wel een keer met het zadel blijven hangen. Wat het allemaal niet makkelijker maakt.

vandaag stormde ze weer de stal in. Nu hield Bart haar vast. Mijn instructrice gaat me deze week helpen. Probleem is dat ik echt aan de kant moet staan anders zit ik klem. Ervoor staan durf ik niet want volgens mij stormt ze zo over me heen.

Pff moeilijk hoor

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-01 23:11

raar hoor ? Er moet toch wat gebeurt zijn anders zou ze dat ook niet zo opeens doen Verward .

Nou hopen dat dit weer snel voorbij is en dan weer op naar het volgende probleem Haha! .

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-01 00:29

Hoi Heike,
Je bent er natuurlijk lang niet altijd bij geweest toen je ziek was, dus misschien is er toen iets gebeurd. Het kan ook zijn dat ze als ze uit de wei komt bv. steeds voer vind in haar stal. Of dat je haar steeds voerde in de stal als je haar gelongeerd had. Hoe is het trouwens als degene die op haar gereden heeft haar op stal zet? Allemaal vragen, maar misschien vind je daardoor een opening waardoor het gekomen is. Volgens mij is het niet uit het niets ontstaan, volgens mij is er toch wel een aanleiding voor geweest ooit. Is ze bij jou begonnen met dit gedrag, of al bij 1 van de anderen die haar op stal zet? Heb je al een sgeprobeerd haar "per ongeluk" in een andere stal te zetten? Stormt ze dan ook zo? Veel succes in elk geval!

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-01 13:29

Ik zou er niet teveel aandacht aan schenken.
Onze Jim doet het ook vaak door hek hek van het weiland, gelukkig weet hij dat hij moet omkeren dus draait hij gewoon in galop, nou mij best. Na een aantal keren (paar dagen, ik doe het nooit overnieuw)gaat hij wel weer rustig, tot hij weer eens ergens van schrikt en dan is het weer een poosje mis.

Ik zou gewoon voorzichtig zijn, zoveel mogelijk zorgen dat ze niet schrikt als ze de stal in gaat (dus idd zadel af, emmers uit de weg, kinderen 'wegjagen') en belonen als ze het goed doet, dan komt het vanzelf goed.
Ze is waarschijnlijk een beetje bang dus ik zou haar niet op haar donder geven.



_________________
'To fail just means that you haven't succeeded yet'

Orri Bedankt!!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Rieja op 2001-10-07 13:30 ]</font>

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-01 15:36

Ja ik denk ook dat het misschien met voer te maken heeft. Ligt er voer in de stal als je haar naar binnen brengt?

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-01 16:16

De merrie van mijn zusje stormt ook haar stal in. Dat isnu al wat minder geworden, maar in het begin toen ze hem had was het echt erg.
Weet je wanneer het ongeveer begonnen is? En ben jij de enige die Barley in en uit de stal haalt? Wat doet ze nadat ze de stal is in gestormd, gaat ze eten of staat ze stil? Probeer eens haar te observeren in haar gedrag en wanneer er precies dit gedrag komt.Misschien dat je daar al iets van kunt opmaken. Verder verlies niet je geduld, dan ben je nog langer bezig om haar weer rustig in de stal te krijgen. Ik zal nog wel eens vragen hoe mijn zusje het met haar Merrie grecies doet.. Succes met Barley

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-01 17:13

Ze rent de stal in en dan istaat ze nog even met haar hoofd heel hoog. dan is alles weer goed en is ze heel rustig.

Maar vandaag liep ze dus heel rustig de stal in. Ze aan het werk geweest naast haar stal.(daar is de ingang van de bak en er tegen over de poetsplaat) er stonden allemaal hindernispalen met rood-wit schriklind. Ze stond dus stil voor haar stal en wilde er niet in. maar na een paar minuutjes besloot ze erin te lopen. Inderdaad lopen. Ze stormde nu niet de stal in. Tja hopenlijk blijft het zo maar ik denk eerder dat het geluk was. Maar ik blijf positief.

Ik ben niet de enige die haar naar stal breng. De stalhulp zet haar iedere dag in de wei en haalt haar er dan ook weer uit. Bij haar stormt ze ook de stal in. Maar zij laat het daarbij en gaat gewoon verder met haar werk. begrijpelijk natuurlijk. Deze week gaat mijn instructrice er eens extra op letten. dat is wel fijn natuurlijk

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-01 17:24

Zo een probleem kan je best even elders oplossen. Als het voor je paardje te moeilijk is om in een keer op en rustige manier te leren in de stal gaan, moet je hetzelfde probleem elders oplossen. Bijvoorbeeld in de piste. heel eenvoudig, laat je paard een tussen 2 hindernispalen doorwandelen, als dat goed gaat, zet er dan 2 x 2, met de ruimte van 1 balk tussen. Als ze dat goed doet, moet je er een springbalk op leggen (op hoogte), zodat je een soort gangetje creëert en later leg je over die 2 horizontale balken 2 dekens, dat het 'wanden' vormen.
Als je paard dat zonder problemen doet, kan je terug in de stal oefenen. Het is natuurlijk wel normaal dat Barley de plaats met de angst assosiëert, maar het grondwerk helpt ook het vertrouwen nog eens een extra steuntje in de rug te geven *LOL* .


Maar als het vandaag al beter ging... des te beter! *LOL*