Grote beurt (physical check up) voor je paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Grote beurt (physical check up) voor je paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-03 23:31

Ik heb Maddox toen ik hem een half jaar had na laten kijken in de kliniek. Niet omdat ik klachten had, maar gewoon omdat ik wilde weten of alles nog net zo goed met hem was als tijdens de keuring.

Nu wil ik hem (een jaar later) eigenlijk weer een keer na laten kijken.

Ik ben benieuwd of meer mensen dat doen. Ik laat bloed prikken, zijn rug, hals en spieren worden nagekeken en ik laat hem aan de longe op het harde en het zachte bekijken. Eventueel ook buigproeven.
Waarschijnlijk doet de veearts nog meer, maar dit zijn even de belangrijkste dingen voor mij.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 23:44

Hij word met inenten altijd even vlot bekeken, en verder ga ik ervan uit dat ik m'n paard goed genoeg ken om het te merken als hij niet lekker is. Bloed prikken ed vind ik nogal overdreven als het paard verder een goede indruk maakt.

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 23:48

Ik laat Dennis ook nooit na kijken. Ik merk het zelf snel genoeg als hij niet lekker in z'n vel zit. Pas als hij een tijdje niet lekker in zijn vel zou zitten en er geen aanwijsbare rede voor is zou ik bloed laten prikken enz.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 23:55

Nee, nooit gedaan. Als het nodig is komt de veearts en verder houdt ik m'n paarden zelf wel in de gaten.
Wel nut heeft het om te weten dat je paard een hart-afwijking heeft als ze 24 is, haar topsnelheid geklokt wordt op ruim 40km/h en ze uiteindelijk nog 5 jaar geleeft heeft, zonder er ooit last van gehad te hebben?
Als je last hebt van teveel geld kun je het doen, ik geloof alleen niet dat er iets nuttigs uit komt. Bovendien, alles weten maakt ook niet gelukkig.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 23:57

Nee, ik laat mijn merrie ook nooit nakijken. Ik ken haar intussen zo goed dat ik donders goed doorheb als ze wat heeft. Nu heb ik haar puur voor de recreatie, en ik denk dat ik met een sportpaard die checkup wel zou doen.
Maar op dit moment besteed ik dat bedrag wat ik anders aan de DA kwijtben, toch liever aan iets anders....Lips are sealed

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-03 00:03

Aan de ene kant ben ik het er wel mee eens dat je je eigen paard goed kent, maar aan de andere kant ken ik genoeg paarden die voor je blijven werken ook al hebben ze ergens een beetje pijn. En daarbij komt dat Maddox vrij lui en gemakzuchtig is zodat een mindere periode qua werkwilligheid al gauw wordt toegeschreven aan die gemakzuchtigheid terwijl er misschien wel iets aan de hand is.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 07:38

Nee, alleen als ik het vermoeden heb dat hij iets mankeerd. Maar ik zie er niet echt het nut van in om een op het oog kerngezond paard door de medische molen te halen.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48365
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 07:42

Banjer wordt elke maand nagekeken en behandeld door de ostheopaat.... Lachen

manic

Berichten: 6985
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 09:15

Ach, mijn paard heeft iedere 4 maanden wel iets waardoor er weer een dierenarts op het erf staat, dus hij krijgt zijn check ups toch wel... (verzekering is ook erg blij met me).

Zolang hij kerngezond oogt, lekker in zijn vel zit en gewoon regelmatig loopt vind ik het niet zo nodig om hem helemaal na te laten kijken.