few-spot vraagje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-01 11:58

bij de foto van het verzorgpaard van dainese reageerde yentle met "wat is ze al licht voor haar leeftijd"
Nu vraag ik me af, wordt een few spot appaloosa ook gewoon donker geboren? Of worden die al geljik wit geboren?

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-01 12:05

nee, een fewspot wordt wit geboren.
Deze lijkt erg op een pony die van iemand was die bij ons op stal stond. Die heette Pandora daar.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-01 21:50

Fespots veranderen eigenlijk niet meer van kleur. Sommige appaloosá worden vrijwel eenkleurig geboren en krijgen later nog stippen op de kont...echte toverballen.
Ons appaloosa hengstje Niels is een echte fewspot. vrijwel helemaal wit met hier en daar een voskleurig stipje, 2 op het lijf en een paar op de oren.
Als je hem nat maakt (wassen) dan pas zie je zijn echte appaloosahuid. licht rose met zwarte stippen/vlekken.
Schimmels zijn volgens mij de enige die elk jaar iets lichter worden.

Groetjes Anke

p.s. fespots geven ook eenkleurige veulens.....die zijn dan meestal wel stekelharig.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-01 12:34

he? fewspots geven 1 kleurige veulens dat klopt niet hoor. ze zijn juist heel erg geliefd omdat ze de stippen extra sterk vererven.
Hier zitten 2 grote appalosa stallen in de buurt 1 ervan heeft alex een fewspot dekhengst die daarom juist erg geliefd is

Dainese

Berichten: 91
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-01 12:46

De echte "panter bonte" veulens zijn het minst aan kleurverandering onderhevig maar alle Applaloosa's kunnen door de loop der jaren van patroon veranderen en andere vlekken krijgen. Ik zie dat nu aan 'mijn" paardje die "few spot" die begint ook iets meer vlekken te krijgen in de zomer zag je ze haast niet.... En idd de echt "few spots" bijvoorkeur gekruist met een donkere "blanket" vererven het beste de "Panter bonte" kleur.

Maar een paardje wat wit geboren is zal dus niet opeens donker worden, hooguit veranderd dus het vlekken patroon in meer of minder vlekken. Een donker veulen met een bepaalde aftekening het zogenaamde "Greying gene" kan wel binnen een jaar veranderen naar een schimmel maar dat is maar heel zeldzaam en wanneer hij niet binnen een jaar wit is geworden dan gebeurt dat ook niet meer.
* uit het boek "De Appaloosa het Nez Persche paard"

Mijn merrie was vorig jaar gedekt door een donkere appaloosa en had idd een panter bont veulen! Echt een heel mooi beestje alleen heeft hij het door omstandigheden niet overleeft. In mei laten ze haar weer dekken door diezelfde hengst en uiteraard hopen we dan weer op een panter bont veulen Haha!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Dainese op 2001-10-01 12:57 ]</font>

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-01 20:56

Het spijt om om je droom te verstroren, maar fewspots fokken echt ook eenkleurigen! appaloosa x appaloosa geeft ook weleens een eenkleurige.

Ik heb een hele mooie eenkleurige merrie van Rocky (fewspot) Het zou ook niet logisch zijn, want je hebt een vader en een moeder, haar moeder is bruin en zij is ook bruin, iets donkerder dan haar moeder. Ze heeft wel de typische appaloosabouw van haar vader, ze had dan ook een 1e premie op de keuring. Haar volle zusje is wel shabrak bont.
Ze vererven de kleur wel als beste, het zijn echte kleurverervers, maar er zitten ook weleen "missers" tussen.

Groetjes Anke

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-01 20:59

ik dacht dat appaloosa's ook donker geboren werden Haha! blond he

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-01 21:12

Sommige worden inderdaad donker geboren en krijgen daarna steeds meer stippen, begint vrijwel altijd bij de achterhand, "op de kont".
Wij hebben er twee die eerst bijna niets hadden en nu bijna anderhalf jaar later een witte kont met donkere stippen/vlekjes erin. De moeder van onze fewspothengst had als veulen hooguit drie stipjes en is nu helemaal panterbont. Het zijn dus echte toverballetjes..... Leuk hè?!

Groetjes Anke

Domino

Berichten: 49
Geregistreerd: 02-07-01
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-01 18:39

Fire is ook erg verschillend geweest de afgelopen jaren. Als veulen was hij panterbont met zwarte benen, manen, staart, hals en hoofd, de jaren erna werden benen, hals en hoofd, manen en staart steeds lichter, de stippen bleven. Als je hem nu vergelijkt met een foto als veulen, zie je nog steeds hetzelfde stippenpatroon op z'n lichaam.
Hij had trouwens iets raars, als 2-jarige had hij een hele dikke bos manen en een gewone staart, als 4-jarige vielen manen en staart uit, er bleven echt dunne plukjes over (NIET afgeschuurd), nu is het weer normaal, op z'n achtste jaar, en EINDELIJK, na vele jaren sparen, heeft hij weer een lange staart, in plaats van zo'n kort gevalletje, geen gezicht, zeg!