Telmin (plus)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Jet

Berichten: 11977
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-01 18:35

Telmin is in Nederland volgens mij niet meer verkrijgbaar, omdat de wormen resistent zijn tegen het gebruikte middel. Eqvalan is nieuwer en daardoor is daar nog geen resistentie opgebouwd. Ik denk dat je daar het prijsverschil in kunt verklaren. Hier is Eqvalan ongeveer net zo duur als bij jullie Telmin. Als ik jou was, zou ik mijn dierenarts eens na laten kijken of jouw pony's veel wormen hebben, als dat niet zo is, kan je gewoon doorgaan met Telmin, als het wel zo is, zou ik een duurder middel met een andere werkzame stof ( staat op de tube of de doos) gaan gebruiken. Dit kan een dierenarts zien in verse ontlasting. ( Met een microscoop of ze sturen het op).

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet


Jet

Berichten: 11977
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-01 23:38

Ik zal het navragen bij mijn dierenarts, maar ik weet niet precies wanneer ik die zie. Die rijdt namelijk bij mij op de rijvereniging ( Of beter gezegd: zijn vrouw) en die zie ik dus regelmatig. Zondag heb ik wedstrijd, dus dan zie ik hem niet, maar je hoort nog van me. Ik kan me van vroeger die advertenties nog wel herinneren van Telmin, een wit met groen en donkerdergroen of zwart doosje. Als de werkzame stof Fenbendazole of febantel is, zijn ze niet meer geschikt voor paarden. Pyrantel kan nog wel, maar is niet werkzaam tegen larven. Ivermectine is beperkt werkzaam tegen larven die ingekapseld zijn in de darmwand en goed tegen de meeste larven. Moxidectin is momenteel de best werkzame stof. Dit laatste niet te gebruiken bij veulens jonger dan 4 maanden en bij paarden/pony's met een ernstige wormbesmetting. Horzellarven kunnen alleen bestreden worden met een avermectine ( Ivermectine of Moxidectin).Dit heb ik uit een nieuw boek: Gezondheid en ziekte bij paarden ( van 2000). Dit is ook steeds het verhaal dat ik van mijn eigen dierenarts hoor, dus ik houd het bij Moxidectin ( Equest), omdat dit het nieuwste is en maar max. 4 keer per jaar gegeven hoeft te worden. Hier betaal ik f 30,-- per spuit, maar dat zal bij jullie wel behoorlijk duurder zijn. Misschien een ritje Nederland waard, als je er vier haalt, kan je behoorlijk wat bezine verrijden denk ik. Als je meer wilt weten hoor ik het wel, ps de latijnse naaam voor horzellarven weet ik jammer genoeg niet.

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SemrushBot, Verara en 91 bezoekers