Invloed haver

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Miran

Berichten: 4453
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-01 15:37

Hoi

Is het nu echt waar dat paarden heter worden van haver, of is het toch een fabeltje? Ik heb er bij de Hackney die ik gereden heb nooit wat van gemerkt (die kreeg soms haver, soms niet, en was eigenlijk altijd heet). Ik ben nu een beetje aan het kijken naar een muesli om naast de brok bij te voeren aan mijn Haflingermerrie (nou ja, over 20 dagen) die wel gewoon aan het werk gaat. Van mijn werk kan ik muesli meenemen, tegen een leuke prijs, maar daar zit wel 40% haver in, de helft geplet, de andere helft gepunt. Ik twijfel nu een beetje!

PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-01 15:38

het is echt waar. mijn jonge paard mag vanwege koliekaanvallen voorlopig alleen slobber. ze is tot nu toe heel braaf geweest maar gisteren was het rodeo. toen ontdekte ik dus dat er in de slobber ook haver zat. ben meteen overgeschakeld op de havens slobber ZONDER haver.......

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-01 15:57

Haver geeft veel energie, maar daarom moet je het niet 'niet' geven. Als je een normaal gezond paard hebt, kan het geen kwaad als je een schepje haver geeft om hem wat meer energie te geven, maar veel mensen mijden het omdat het soms een erg explosief paard geeft Haha!

EllenR
Berichten: 79
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-01 16:47

Even een aanvullend vraagje: hoeveel haver moet je voeren om effect te hebben? Ik heb wel eens gehoord dat één handje per dag al genoeg is voor een 'explosief effect' Haha!
Is dat zo? Of moet je toch meer voeren?

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-01 16:55

onze 6 paarden kregen geen van alle "explosieve" reacties toen hun ochtendportie brok vervangen werd door haver...

ik kan dus alleen uit eigen ervaring spreken, maar volgens mij is het niet waar.
sterker nog: ik baal ervan dat haver zo duur is (kan het hier niet bij een boer kopen), anders zou ik het meteen weer gaan voeren!

PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-01 17:06

ik denk dat ieder paard er anders op reageert. mijn andere paard is nogal lui dus ik dacht ik geef haver. bij hem merkte ik niks.

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-01 17:18

daar kan ik het wel mee eens zijn ja!

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-01 17:38

Hm ik heb dus een hele andere ervaring.
"Mijn" Fjord kreeg op een gegeven moment per dag 1 schep muesli met haver, en werd ontzettend fel en vurig buiten. Terwijl het beestje van zichzelf een heel rustig maar oplettend karakter heeft. Ook het paard van mijn zus kreeg dit voer en dat had hetzelfde effect.
Langs de weg was het niet vertrouwd meer, zoveel opgebouwde spanning had ze in zich door die haver dat een vliegje op haar kont genoeg was om in paniek weg te sjezen.
Dus we zijn snel overgestapt naar muesli zonder haver en na een paar weken waren onze paardjes weer de oude.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-01 18:08

Zoals ik zeg... het geeft SOMS een explosief effect. Bij sommige paarden is 1 handje per dag al genoeg om tot tegen het plafont te springen. Bij mijn pony was dat ook zo. *LOL*

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-01 19:50

Onze Macilda wordt helemaal hatschiekiedee van haver, dan komt wachtmeester weer boven. Haar dochter Biretta is wat flegmatieker en verdraagt het wel. Maar jammer dat sommige paarden er zo heet van worden, ze krijgen wel een mooi glanzend huidje van haver.

Kitty

Berichten: 7697
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-01 20:03

Als ik veel wedstrijden en springles heb, voer ik juist een extra schepje muesli met haver omdat ze dan net even wat vlotter is.
Bij Muzefee werkt het dus wel.

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-01 20:07

nog nooit geprobeerd bij expensive ga binnenkort 1 kilootje kopen en een beetje uitproberen Haha!

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-01 21:12

Dennis krijgt ook wel eens wat maar er gebeurt helemaal niets. Ik kan hem een beetje of een berg geven maar er is niets aan de hand.
XXX
Ciska

Miran

Berichten: 4453
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-01 21:21

Waar het nu om gaat is dat over drie weken ik een Haflinger heb. Ze krijgt gewoon brok op de manege, maar ik wel iets muesli bijvoeren, wat ik dan kan aanpassen op de hoeveelheid werk. Ze heeft al een poosje niets gedaan, en ik wil haar eerst goed leren kennen. Ik weet dus niet hoe ze op haver reageert. Ik werk zelf bij een groothandel in dierenbenodigdheden, die ook granen mengen, en een muesli hebben, maar wel met 40% haver. Ik denk dat ik eerst muesli zonder haver ga kopen, na een paar weken kijk of ik een paar kilo haver los mee kan krijgen en dat dan een beetje erbij geef. Dan kan ik echt beoordelen of het invloed heeft. De muesli met haver kan ik met korting krijgen, dus dat is mooi meegenomen. Jullie horennog wel of het invloed heeft gehad of niet.
Dank je wel voor de reacties.