Leuke tips?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nique

Berichten: 601
Geregistreerd: 17-03-03

Leuke tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-03 01:01

Heeft iemand leuke tips voor mij tijdens het geven van paardrijlessen aan kinderen? Ondanks ik natuurlijk zelf al het e.e.a. verzonnen heb is elke input welkom!

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 03:21

spelletjes doen als annemaria koekkoek, wie het snelst op en af kan stijgen, snoepjes van pionnetjes pakken vanaf het paard, over 'enge' dingen heen lopen, zonder zadel rijden, gymnastiek oefeningen, kriskras rijden (werd alleen bij ons altijd kletsen), carousel rijden, figuren oefenen.

wat ook leuk is is de kinderen laten denken, als je bijvoorbeeld zegt: alle bruine pony's naar de hoefslag om te galoperen Haha! Dat is voor sommigen echt moeilijk en gaan er schimmels mee naar de hoefslag *LOL*

Little_Sun

Berichten: 1166
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 09:51

Er is ook een boek 'Spelletjes met pony's' van Franka Zeelen met zo'n 70 omschrijvingen van spelletjes die je uit kunt voeren.
Bij ons is dit boek ook te leen bij de bieb.

x_ultimate_x
Berichten: 578
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 11:22

schipper mag ik overvaren

x_ultimate_x
Berichten: 578
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 11:24

schipper mag ik overvaren

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 11:46

Wij ( Schijnheilig ja zelfs de volwassenen) doen wel eens paardenrugby.
2 gelijke groepen gaan omgekeerd naar de bakrand staan.
Zodra instructrice roept: klaar, af! dan rijden wij om het hardst naar het midden toe waar een ton staat waar een jollybal (knuffel/handdoek) op ligt.
Wie de bal heeft moet hem aan iemand overgeven/gooien en daarbij mag het paard dan niet stilstaan.
Dat moet je 3x doen en dan mag het team proberen te scoren in een 'cementkuip'/emmer die aan de bakrand v.d. tegenpatij staat.
Valt de bal dan mag de tegenpartij hem overnemen.
Ook mogen de tegenstanders de bal van je af zien te pakken.
Ik vind het een ernorm leuk spel en kijk er altijd naar uit om het weer te
doen. (Donderdag mogen we weer Haha! )

AniekR

Berichten: 10636
Geregistreerd: 21-09-02
Woonplaats: In de beste binnenstad van Nederland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 11:48

Stoelendans te pony (vond ik vroeger altijd heel leuk) en ik weet nog dat ik gek was op zonder zadel rijden en dan ook spelletjes doen als estafette of tikkertje Haha!:D Annemaria koekoek heb ik ook wel eens gedaan en ook heel leuk, maar het is lastiger als de pony niet stil wil staan Haha!:D

AniekR

Berichten: 10636
Geregistreerd: 21-09-02
Woonplaats: In de beste binnenstad van Nederland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 11:49

En ik heb toen ik ouder was wel eens de groep voor ons vies of lekker tikkertje zien doen, vonden ze ook heel leuk

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 11:50

Met sinterklaas doen wij altijd pakjes race. (Ook supergaaf).
Weer 2 teams maken. Aan de ene kant v.d. bak zet je een hindernisstaander neer met een jute zak.
Aan de andere kant een tafel met pakjes (lege doosjes in sintpapier).
Zodra het startschot gegeven is moeten de 2 groepen om het hardst racen naar de overkant en een pakje in de zak doen.
Pas als de 1e terug is en achteraan aansluit mag nr. 2 vertrekken om t pakje weg te brengen.
Hier worden zelfs de sloomste paarden bij ons vrolijk en sneller van. Pling

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 11:58

Met een (plastic) kopje water in je hand draven! Vinden ze geweldig! Kletsnat worden ze....sommige pony's vinden het niet zo geweldig, dus wel even blijven opletten!

Zonnebloem

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 12:21

Tikkertje, de tikker mag draven en de rest blijft stappen als je getikt bent word jeook tikker en mag dus ook draven en dan wie het laatst over blijft, vinden ze in mijn lessen altijd leuk!!

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 12:28

probeer ook zo veel mogelijk afwisseling te doen. Kinderen vinden het behoorlijk saai om en heel uur achter elkaar wat figuren te rijden. De ene keer kan je eens tikkertje spelen, dan eens een klein springles, slalommen tussen kegels, dingen ergens af proberen te pakke in galop of draf, en de vele spelletjes die hier al zijn omgesomt.... elke week een ander spelletje en soms een moeilijker oefening(voor een kind dan) houd het leuk OK dan!

Nique

Berichten: 601
Geregistreerd: 17-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-03 23:11

Hartstikke bedankt voor alle leuke ideeen!!! Heb ik heel veel aan en ik denk dat ik ze ook allemaal ga gebruiken! Net als xKatleentjex schrijft, elke week een nieuw spel! Boek ga ik ook even uit de bibliotheek halen! Hoe gaat het spelletje "Schipper mag ik overvaren" eigenlijk?????

organisator

Berichten: 1565
Geregistreerd: 15-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 23:18

Ik deed bij mij in de manege ook wel:

Water overdragen naar de overkant. Dan moet je twee haringemeertjes/mayonaiseemmertjes vullen met water Dan aan de voeten doen en naar de overkant. Het water in een klaarstaande maatbeker gooien. En dit bv over twee teames

Of gecombineerd in een estafette race
de ruiter over de hindernisbaan en daarna met de pony (opstijgen en zo hoort dan ook bij de race)

Koekhappen op de pony
Je maakt van karton een hoedenrand die over een cap past, en dan maar happen. Door de brede rand extra moeilijk

Relliej

Berichten: 2508
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 23:20

Er is een boek 'spelletjes met pony's'.
Heb ik een keer geleend van de bieb.
Ik vind het een erg leuk boek. *LOL*

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Spelletjes met pony's
F. Zeelen

Dit boek geeft algemene informatie over het doen van spelletjes, een uitgebreide beschrijving van meer dan 70 spelletjes en de samenstelling van een spelletjeswedstrijd. Het boek wordt afgesloten met een materiaallijst en een tabel. De auteur beschrijft uitgebreid wat je in de les kunt oefenen zodat de spelletjes zonder ongelukken verlopen en leuk en leerzaam zijn voor mensen en pony's. Er zijn spelletjes voor ruiters van alles niveaus en leeftijden en bovendien zijn er weinig speciale hulpmiddelen nodig; alle attributen zijn makkelijk verkrijgbaar, goedkoop en zelf te maken. 120 pagina's. € 15,95 bij Divoza Horseworld.

pacster

Berichten: 709
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: ruurlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 09:21

je maakt twee teams en die moeten tegen elkaar rijden.. je zet aan de ene kant van de bak twee stoeltje met een stukje taart ofzo.. en de kinderen aan de andere kant.. ze moeten dan zo snel mogelijk naar de overkant... afstappen.. de taart opeten zonder hun handen te gebruiken (lekkere klaaizooi..!) dan weer opstijgen en terug rijden.. wie het eerste terug is heeft gewonnen.. je moet wel goed opletten dat de paarden onder controle blijven.. die hebben het al snel in de gaten dat het om een wedstrijdje gaat.. en dan kunnen ze heel hard.. weet niet of de kinderen dat aankunnen.. succes..

Nique

Berichten: 601
Geregistreerd: 17-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-03 16:03

Jaaahhh... ook een gaaf idee inderdaad. Neem ik wel een rol beschuit mee...gniffel!!! Lijkt me nog vreselijker om te moeten eten in een race....

boerinnetje

Berichten: 656
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: In de driehoek, Zwolle, Deventer, Apeldoorn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 16:08

Al hoe wel ik geen kind meer ben, hebben wij in de les wel eens estafette gedaan.De groep in tweeen verdelen. En dan bijv. half rondje stap, half rondje draf en rondje galoperen. Als dan de ene klaar is moet de ander al weer klaar staan. Vond het zelf altijd wel leuk even afwisseling en de paarden vinden het ook leuk. Succes. Koe Koe

sassa
Berichten: 177
Geregistreerd: 12-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 17:24

Stoelendans, en je pony vast blijven houden als je gaat zitten, wie dat niet doet is gediskwalifiseert

Evenwichts oefeningetjes zoals, oor, staart en je eigen tenen aanraken

Een soort hindernisbaan met bijv. zigzaggen, heel laag sprongetje

Laarzenrace, 2 groepen maken, iedereen zijn laarzen uit laten doen en aan de andere kant van de bak op een hoopje leggen. Iedereen om de beurt daarheen, zo snel mogelijk en een van je eigen laarzne zoeken en aantrekken. Iedereen moet dus 2 keer totdat iedereen zijn eigen laarzen aan heeft. De groep die het eerst terug is en alle laarzen goed heeft wint

Ik hoop dat je er iets mee kan

x_ultimate_x
Berichten: 578
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 11:39

Nique schreef:
Hartstikke bedankt voor alle leuke ideeen!!! Heb ik heel veel aan en ik denk dat ik ze ook allemaal ga gebruiken! Net als xKatleentjex schrijft, elke week een nieuw spel! Boek ga ik ook even uit de bibliotheek halen! Hoe gaat het spelletje "Schipper mag ik overvaren" eigenlijk?????

bij schipper mag ik overvaren moet er 1 iemand aan de ene kant gaan staan en de rest op een rijtje aan de andere kant gaan staan, die moeten dan zingen: schipper mag ik overvaren ja of nee, moet ik dan nog geld betalen ja of nee? bij nee mag iedereen gewoon naar de overkant gaan zonder getikt te worden en bij ja moeten ze vragen: hoe?. dan zegt degene die alleen aan de andere kant staat een manier (bijv. erlangs lopen en draven) en dan moeten ze zo snel mogelijk aan de andere kant zien te komen voordat degene die daarstraks in z'n 1tje stond ze getikt heeft. degene die getikt is moet dan in z'n 1tje aan de andere kant gaan staan en is dan de tikker