Longeerzweep... aantikken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-01 11:09

Ik weet dat ik nu wat mensen over me heen zal krijgen..
Iwaldo is echt een type paard dat liever lui dan moe is. Als ik hem an de longe laat aandraven op mijn stemhulpen, en voortdrijf door de zweep mee te laten wijzen, heeft ie een actieve draf van ongeveer 3 passen Haha! Om hem eindelijk toch eens aan het werk te krijgen, moet ik met groffer materieel komen. Dat houdt dus in; knallen met de zweep, maar vooral aantikken. (of in het ergste geval echt even een klap) ANders is ie dus echt niet onder de indruk ('ja daar sta jij dan te gillen en te kanllen met die zweep maar hij raakt me lekker toch niet. Dus waarom harder lopen??')
In AMerika was er een joekel van een knol dat ze als voltigeerpaard wilden gebruiken. Aan de longe kreeg je hem dus niet in draf. Stonden daar op een bepaald moment drie meiden met zweep, te knallen en te gillen 'DRRRRRRAAAAAF' hehe. Dus ik vraag 'tikken jullie paarden nooit aan?' Nee dat hoort niet met een longeerzweep, kreeg ik als antwoord. Nou toen ze moe werden heb ik het even geprobeerd, en dat beestje direct een tik verkocht. Oef, daar schrok ie toch even van. En warempel, hij draafde *LOL*
Zijn er hier ook van die 'met een longeerzweep mag je niet slaan/tikken' mensen.. ik ben erg benieuwd wat jullie in de geval hadden gedaan.

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-01 11:13

Ik doe het ook wel eens hoor. Maar het ligt idd aan het paard. Als je zo;n paard hebt die absoluut niet wil werken, wordt het wel heel lastig namelijk. En hoe moet je het anders duidelijk maken? Dus ik tik ze ook wel eens aan, net hard genoeg om eventjes duidelijk te maken wie de baas is, en wie bepaalt hoe hard ze gaan. Haha!

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-01 11:21

Yep en dan zijn er ook nog paarden die zo lopen dat je ze niet terug krijgt naar de stap (aargh dat vind ik pas echt irritant) Trouwens ik heb in de vakantie ooit eens een paard gelongeerd en die was zoooooooo sloom die kon ik echt niet aan het lopen krijgen. Op een bepaald moment maar meeop gehouden want toen had ik zelfs zoiets van Frusty

moekoekoeJarig
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-01 11:28

Ik moet nu weer op een apparte manier longeren van mijn instructrice en daarbij tik ik hem regelmatig aan. Hij wil zijn rechterachterbeen niet al te graag buigen, dus nu longeer ik hem 10 min voor het rijden. Daarbij is hij links doorgesteld en rechts heb ik de longe via singel-bit-hand.
Ik laat hem op een ruime volte rustig draven, en dan takel ik hem heel rustig binnen, tot hij op een hele kleine volte draaft. Ik tik hem met de zweep (meer kietelen in zijn geval, want dat is genoeg..) op zijn spronggewricht. Hij tilt dan meteen zijn been hoog op en ik geef los, en weer grote volte. Enz enz enz.
Je hebt die zweep toch om te gebruiken????? Niet voor de sier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-01 11:28

mijn eigen knollie reageert super op de zweep. Als ik longeer gebruik ik eigenlijk nooit een zweep want hij doet alles wel braaf op stem.
Maar een paard dat niet wil lopen mag best een tik met de zweep hebben hoor. Hij moet leren te gehoorzamen en respect te hebben voor de zweep. Ik ben in zulke dingen echt niet soft maar wel heel duidelijk en consequent. Een paard dat heel stoicijns op de zweep reageert zit ik net zo lang achter zijn vodden tot dat hij wel wil lopen. Als je ze maar voldoende op de huid zit krijg je ze meestal wel aan het lopen. Vergeet het paard dan vooral niet uitgebreid te belonen.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-01 11:31

Yep, helemaal mee eens. Maar ik heb wel eens met mensen gepraat die van mening waren dat de zweep er alleen was om je paard mee in een driehoek te houden. Tikken/slaan was 'zielig' ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-01 11:41

beetje off-topic hoor maar onopgevoede paarden zijn zielig en vervelend. Een paard dat netjes luisterd is prettig inde omgang en weet waar het aan toe is. Hetzelfde geldt voor onopgevoede honden en vooral kinderen [nu gaan we nog verder off-topic Schijnheilig ]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-01 13:11

Zo off topic is het nou ook weer niet hoor, paardje mag best luisteren naar de zweep.
Wat ik nooit doe is zwiepzwaaien met de zweep in de lucht, ik ben geen leeuwentemmer. Wel in de lucht een knalletje ofzo en ik raak m ook wel eens, vooral als hij even vergeet te luisteren. Aan de longe, maar ook als hij los is in de longeerbaan.
Hij is inmiddels zo goed op die hulp dat hij al reageert als ik mijn zweephand beweeg, dat is dus heel braaf en dat heb ik niet bereikt door hem nooit te raken. Meppen en rammen moet je eigenlijk niet doen, maar een welgemeend tikje is niet verkeerd. Het is een drijvende hulp en daar moet ie wel respect voor hebben.

flopsy

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-02-01
Woonplaats: voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-01 13:21

wat vaag?? ik sla donya er niet helemaal dood mee ofzo, maar als het nodig is kan je toch best een tikje geven? met een longeerzweep doet heus neit meer pijn dan met een gewoon zweepje als je erop zit hoor...

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-01 13:28

Ik heb vroeger geleerd om de benen te raken! Maar dat lijkt me echt héél fout. Dat doet nog veel meer pijn dan op de kont lijkt mij!? Ik tikte hem eerst altijd aan omdat hij niet echt reageerde op mijn stem. Nu reageert hij er wel goed op dus tik ik hem bijna nooit meer aan, alleen als het nodig is.

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-01 13:36

ik tik evita ook niet aan omdat ze al veeeel te hard gaat.. maar vroeger deed ik dat wel als ze zat te klieren, toen ging ze altijd gewoon stil staan (of recht tegenover me staan) en dan moest ik ff een tik geven en dan luisterde ze wel weer.. nu is ze gelukkig een stuk gehoorzamer Haha!

marijke*

Berichten: 886
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Lubbeek, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-01 13:41

Ik denk dat als je af en toe een tikje geeft, je paard binnenkort misschien geen tikje meer nodig heeft. Haha! Als je hem nu af en toe (als hij echt niet vooruit wilt), lichtjes 'aanraakt', zal hij misschien na een tijdje vanzelf wel wat beter doorlopen.
dat is mijn gedacht erover, alhoewel ik natuurlijk niet weet, of je paard een echte koppigaard s... Frusty

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-01 16:23

Laura, ik heb ook zo'n paard. Ze loopt keurig aangespannen, reageert braaf op mijn stem en reageert dan ook ogenblikkelijk.
Maar aan de longe niet. Ze denk waarschijnlijk dat ik te ver weg sta ofzo, dat ze dan niet hoeft te luisteren Verward

Ik zeg het 1x, dan verhef ik mijn stem 1x en dan krijgt ze een tik. Een gerichte tik op de plaats waar mijn been normaal zit. LAstig richten, als ik echt boos ben dan jets ik haar op de kont, dan kan ik niet richten. Soms neemt ze echt een loopje met me, dan haal ik haar wat dichter bij me. IK heb ook een tijdje gelongeerd met een verlengde slag.

Ze weet het nu, dat als ze niet luisterd ze een pets krijgt. Alleen is Isolda iemand die AAaaaaltijd blijft proberen. Stel dat ik het eens vergeet *LOL*

Over tegen het been tikken, dat heb ik wel een tijdje moeten doen, dan liep ze voor de wagen. Ze gebruikt haar binnenbeen niet genoeg op de volte en zet haar been niet genoeg onder haar buik. Daarbij moest ik haar op haar been aantikken. Dat doe ik soms nog steeds tijdens het longeren, omdat ze daar ook nog weleens makkelijk bij wil doen. Tikken natuurlijk niet slaan. Slaan doe ik op haar kont.

(ja mijn paard heeft een verschrikkelijk leven en ik ben een echte dierenbeul. Haha! )