Goede ruiter....?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

wanneer ben je goede ruiter?

als je eerlijk en netjes op je paard zit en hem geod behandelt
39 (55%)
Als je Z aankan maar alleen op je eigen paard
Geen stemmen
Als je met elk paard een goed resultaat weet te behalen
13 (18%)
In mix van alles bij elkaar
14 (20%)
Anders...
4 (5%)

Totaal aantal stemmen: 70


Mizz_mol

Berichten: 1619
Geregistreerd: 10-07-03
Woonplaats: Houten

Goede ruiter....?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-03 14:53

Wanneer vind jij dat iemand een goede ruiter is? OK dan!

Ik ben zelf van mening dat iemand goed kan rijden als zijn houding goed is combinatie met paard pony goed is. En men eerlijk met het paard omgaat je weet wel dingentjes vragen aan de teugel bijvoorbeeld maar niet op een agressieve manier en als de ruiter niet bij de pakken neer gaat zitten als het neit lukt... Oefenen baart kunst toch... OK dan!

wenny

Berichten: 7670
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Hoekschewaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 14:59

als je op elk paard goed kan rijden en hoog in de sport ken komen en hem natuurlijk goed behandeld en netjes zit

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 15:06

citaat van een tijdje terug sat gaat over een veelzijdig ruiter maar dat is voor mij een goede ruiter.

Lielle schreef:
veelzijdig kent 2 aspecten zoals hierboven ook al is gezegd:
- meerdere verschillende paarden kunnen rijden
- meerdere disciplines beheersen
en dan bij voorkeur bovenstaande in combinatie.
Toch zie je in de praktijk dat mensen een voorkeur hebben voor een (type) paard en een bepaalde discipline. Voor mij is dat een heet bloedpaardje en springen. Maar in mijn ogen ben je een veelzijdige ruiter als je met meerdere soorten paarden overweg kunt (heet, lui etc) en in verschillende situaties (springen, buitenrit, dressuur). Wedstrijden rijden is een kunst maar een buitenrit maken ook. Daarnaast leer je veel van hetzelfde paard een lange tijd rijden, omdat je zo een betere combinatie zult worden. Mijn voorkeur heeft het om in 1e instantie verschillende paarden te rijden, daarna je een tijd op hetzelfde paard te concentreren en vervolgens die ervaring weer te gebruiken op andere paarden. Ideaal is het om een tijdje een leerpaard te rijden, waar alle knopjes op zitten zodat je het gevoel kunt ontwikkelen voor bepaalde oefeningen.

Mizz_mol

Berichten: 1619
Geregistreerd: 10-07-03
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-03 19:16

ja daar ben ik het wel meeeens

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 19:19

Vind ik wel een hele goede omschrijving, die van Lielle!!

Kan wederom de conclusie trekken dat ik daar helaas niet aan voldoe Haha!

Mizz_mol

Berichten: 1619
Geregistreerd: 10-07-03
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-03 19:22

Ik weet neit wat ik ben ik ben wel veelzijdig en probeer zo eerlijk en goed mogelijk met mijn paard om te gaan... Men zit is oook niet verkeerd hoor ik zo nu en dan maar om mij een goede ruiter te noemen i dont know

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48365
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 19:25

ik heb gestemd op "Anders"...

Een goede ruiter ben je naar mijn mening als je zo goed als elk paard op een ontspannen manier kan rijden... heeft niks met klasses of moeilijkheidsgraad te maken... gewoon lekker ontspannen... Lachen

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 20:18

idd, als je respect hebt voor je paard, en hem eerlijk behandelt,
hem behandeld zoals je graag behandelt zou willen worden, en ziet dat het paard graag voor je wilt werken en ook lekker ontspannen loopt,
als er geen sprake is van frustraties en dergelijke,
zo kan ik nog wel even doorgaan, maar zo is mijn standpunt wel duidelijk,

niveau's of wat dan ook betekenen voor mij echt niks, ik kijk naar de rust die het paard heeft, of die ook geniet van het rijden.

Jady

Berichten: 2099
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 20:21

Ik vind, dat als je eerlijk bent en hem eerlijk behandeld dat je dan een goede ruiter bent.


Maar als je even letterlijk kijkt,is een goede ruiter iemand die om (bijna) alle paarden goede resultaten weet te behalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 20:25

Ik ben het met Lielle eens.

En nivo heeft er idd niets mee te maken, maar wil je een hoger nivo berijken zul je wel 1 moeten zijn met je paard.

respect vind ik idd er belangrijk, maar daar hoort mijn inzien ook wel een keer straf bij, dus niet alleeen maar meegaand tutten, want dan is er geen sprake van respect.
Maar kun je niets anders als straffen, dan is er ook geen sprake van respect, maar van angst.

verder moet een ruiter geduld hebben.

En ook enig inzicht waarom een paard doet, wat hij doet en kunnen doorzien waarom hij dat doet.
Pas dan kun je er een oplossing voor vinden.

pff, veel dingen dus en zal vast nog wel meer weten Lachen

Tartuffo

Berichten: 1630
Geregistreerd: 30-06-03
Woonplaats: Hier aan de kust....

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 21:00

Lielle"]
citaat van een tijdje terug sat gaat over een veelzijdig ruiter maar dat is voor mij een goede ruiter.

[quote="Lielle schreef:
veelzijdig kent 2 aspecten zoals hierboven ook al is gezegd:
- meerdere verschillende paarden kunnen rijden
- meerdere disciplines beheersen
en dan bij voorkeur bovenstaande in combinatie.
Toch zie je in de praktijk dat mensen een voorkeur hebben voor een (type) paard en een bepaalde discipline. Voor mij is dat een heet bloedpaardje en springen. Maar in mijn ogen ben je een veelzijdige ruiter als je met meerdere soorten paarden overweg kunt (heet, lui etc) en in verschillende situaties (springen, buitenrit, dressuur). Wedstrijden rijden is een kunst maar een buitenrit maken ook. Daarnaast leer je veel van hetzelfde paard een lange tijd rijden, omdat je zo een betere combinatie zult worden. Mijn voorkeur heeft het om in 1e instantie verschillende paarden te rijden, daarna je een tijd op hetzelfde paard te concentreren en vervolgens die ervaring weer te gebruiken op andere paarden. Ideaal is het om een tijdje een leerpaard te rijden, waar alle knopjes op zitten zodat je het gevoel kunt ontwikkelen voor bepaalde oefeningen.
[/quote]

Ik vind dit een prima omschrijving....
Een buitenrit maken is ook een kunst..... maar dressuur en springen ook...
eigenlijk kan ik alles wel, ben alleen te lui om soms "netjes" te rijden....

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 22:32

kort gezegd: als je uit elk paard het maximale kan halen volgens je eigen en het paard's capaciteiten, en als het paard dit uit vrije wil doet.

Gracy

Berichten: 1946
Geregistreerd: 04-11-02
Woonplaats: Buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 10:21

Mijn paard is voor mijn ontspanning en pleasure, ik vindt leuk om diverse activiteiten met haar te doen zolang als mijn paard ook zelf pleasure in hebt!