paardenmakten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tazzzz

Berichten: 57
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-01 15:22

Even een vraagje hoor! Wat vinden jullie nou eigenlijk van paardenmarkten???

Ik was laatst eens gaan kijken bij een paardenmarkt hier in de buurt, omdat ik wel eens wilde zien hoe dat eruit zag en hoe dat allemaal ging, maar ik vond de meeste ponies die er stonden er maar zielig bij staan. Ook hoe de mensen daar met de ponies en paarden omgingen vond is soms verschrikkelijk om te zien. Als er een veulen niet mee wilde lopen kreeg het een paar schoppen of het werd zo aan de staart opgetilt. Ook gingen ze een grote fries in een vrachtwagen laden, maar hij liep er scheef op en donderde zo van de klep met zijn achterbenen. Hij werd gewoon weer de klep op getrokken!!!

Ik vond het in ieder geval soms verschrikkelijk om te zien!!!!!

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 15:27

Ik heb eens een keertje gezien dat een familie (vader, moeder en 2 kinderen) een shetlander veulentje kochten.
Helaas hadden ze geen trailer of wat dan ook bij zich..........je zal het niet geloven maar ze zetten het veulen op de achterbank in tussen de kinderen Boos! ............niet normaal meer toch?
Stel dat dat dier in paniek was geraakt dan had hij de achterruiten eruit getrapt Huilen
Ik zou trouwens niet weten of ze uberhaupt wel heel huids zijn thuis gekomen.

Ze gaan inderdaad heel hardhandig om met die dieren (en vooral met die shetveulentjes Huilen )

Je was zeker in Loenen geweest?

Tazzzz

Berichten: 57
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-01 15:29

Ja inderdaad, ik was ook in Loenen.
Op zich wel schattig dat ze em op de achterbank hadden, maar inderdaad onwijs gevaarlijk!!!
Volgens mij weten dat soort mensen niks van paarden af en kopen ze zomaar voor de leuk een ponietje zonder erbij na te wat het allemaal inhoudt.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 15:50

Ik ga elk jaar naar Hedel paardenmarkt, Daar valt het wel mee hoor. ja, dat getik met stokken op die konten om te kijken of het paard braaf is, irriteert mij ook wel. Maar verder zien de paarden er redelijk goed uit, sommige zelfs heel goed.

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 15:52

Yep, je kan een hele goede treffen. Helaas is er heel veel handel in slachtpaarden, dat vind ik altijd wat minder vrolijk.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 15:59

ja, dat klopt. heb het wel met die dieren te doen, als ik in de wetenschap verkeer dat het hun laatste reis is. Probeer ik ook niet bij stil te staan. JE verandert er ook niks aan. Ik kijk ook volop in de kraampjes met aanbiedingen en zo.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 16:35

Ik ben er nog nooit geweest... Wil best een keer gaan kijken eigenlijk, maar dan vind ik al die paardjes zo zielig... blerg dan wil ik ze gelijk meenemen!

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Belgiƫ (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 17:34


New-Forest

Berichten: 5463
Geregistreerd: 27-07-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 14:54

Ik ga bijna elk jaar naar de paardenmakrkt in Voorschoten. Wat is het verschil nou eigenlijk al je een paard of pony op de paardenmarkt koopt, dan gewoon? Is het goedkoper ofzo???

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 15:36

Het is vaak wel goedkoper ja, en je hebt ook niet de mogelijkheid om een beestje effe na te laten kijken door een veearts alvorens te kopen.

Tazzzz

Berichten: 57
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-01 15:38

Als je een paard op de markt koopt kan je hem niet latenlaten keuren. Als je een paard gewoon koopt kan dat wel (en als de mensen dat niet willen dat je em laat keuren voordat je em koopt is er waarschijnlijk wat mis met het paard/pony)
Op de markt staan ook vaak beestjes die zijn gespoten (kalmeringsmiddel). Ze zien er heel braaf en lief uit, maar zodra hij bij je thuis staat en het kalmeringsmiddel is uitgewerkt, blijkt het een onwijs vals dier te zijn!

Ikzelf zou nooit een pony/paard op de markt kopen, omdat je niet weet wat je in huis haalt. Soms kan je geluk hebben, maar ikzelf zou de gok er niet op wagen. Je weet namelijk ook niet wat er allemaal met de pony/paard gebeurd is en misschien heeft het wel een of andere besmettelijke ziekte bij zich en dan heb je poppen helemaal aan het dansen als je thuis nog meer ponies hebt!

New-Forest

Berichten: 5463
Geregistreerd: 27-07-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 15:44

Ahaa, en zijn de meestal ook goedkoper paarden en pony's op de paardenmarkten??

Tazzzz

Berichten: 57
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-01 15:46

Ja meestal wel. Je kan daar handelen en afdingen, dus als je een paard te duur vind kan je em alsnog laten staan.
Er worden veel shetjes verkocht op de paardenmarkten en een shethengstveulen zonder papier is minder dan 100 gulden waard!!!

New-Forest

Berichten: 5463
Geregistreerd: 27-07-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 15:47

Dat is wel lekker, maar zoals je al zei, dan maar afwachten of die wel in orde, en lief is.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 16:19

Ik heb ook paarden gezien op de markt die wel deugden hoor. Ook bij een particulier kun je een paard kopen dat bijvoorbeeld heel braaf is doordat hem stiekum sedalin is gegeven. Waar je ook gaat, je kunt altijd oneerlijke mensen aantreffen.

Tazzzz

Berichten: 57
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-01 18:05

Maar als je slim bent maak je een contractje als je een paard koopt, dat als ie afkeurd wordt door de dierenarts je hem terug kan brengen en je geld terug krijgt! En dat kan op de markt sowieso niet!

Pleasure

Berichten: 336
Geregistreerd: 24-08-01
Woonplaats: Asten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-01 10:01

Het maakt niet uit of je nou op de markt een pony tegen komt voor de slacht of bij een handelaar. Je hebt ze overal erg genoeg. Ik had er een twee jaar geleden uit handen van de slager gered. Het was een B-ponyveulentje zwart met 4 witte benen, een witte vlek onder zijn buik en een brede bles. Hij was amper 5 maanden. Ik heb hem helaas afgelopen voor jaar moeten verkopen, omdat ik paarden heb en er niks mee kan. Nu staat hij bij mijn hoefsmid en is nog steeds hengst. Ze hebben hem nu aangespannen. En het is een echt super mooi beest.

Ik ben van plan om naar de markt in Hedel te gaan, voor een veulentje.

Groetjes
Denise

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-01 10:10

Ha die pleasure! DAar ga ik ook heen! moeten we van te voren effe contact met elkaar opnemen, zodat we elkaar kunnen herkennen, mochten we elkaar tegenkomen! Wat voor veulen ga je zoeken?

Pleasure

Berichten: 336
Geregistreerd: 24-08-01
Woonplaats: Asten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-01 10:16

Ik hoop op een paardveulen met papier, maar als er een staat die naar de slacht zonder reden zou gaan, krijgt hij voorrang.

Ik laat je bij tijds wel weten hoe laat we er dan zijn.

Groetjes
Denise

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-01 10:22

ik vind het verschrikkelijk. Ik ben 1 keer in Zuidlaren geweest, en je wil niet weten hoe erg ik het vond. Ik wil ze zo graag allemaal mee nemen. Die beesten weten niet wat ze overkomen!

Vorig jaar was iemand bij mij op de manege heen geweest, en zag ze dat een Duitser een shetlander in de kofferbak stopte. DAT HAAL JE TOCH NIET IN JE KOP? Later kwam gelukkig de politie eraan. Hoe het verder afgelopen is weet ik ook niet.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-01 11:33

Ik zal meehelpen, ik ken iemand die er ook altijd verkoopt op de paardenmarkt in Hedel. Ik zal aan hem dan van te voren vragen wat hij mee gaat nemen. Hij heeft er ooit een jaarling verkocht van Naturel. Meestal helpt mij Piet Kuipers mee, een hengstenhouder uit Nederwetten. die heeft die veulens dan zelf gefokt. Daar zitten veulens bij van Guidam, Osmium, Lancet, No limit enz. Dus wel met papieren maar dat wil niet zeggen dat ze altijd duur zijn.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Belgiƫ (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-01 18:34

Ik wil altijd weten waar het paard gestaan heeft (in welke omstandigheden) en wie ermee gewerkt heeft en de exacte reden van de verkoop. Anders koop ik geen paard. Verder zou ik het van mijn leven niet over mijn hart kunnen krijgen om een paard te verkopen op een markt.
Voor mij is een paard meer dan een handelsgoed en ik moet het altijd kunnen bezoeken en zeker weten dat het niet zomaar wordt doorverkocht (ja, als je ooit van mij een paard zou kopen, je bent nog niet zo snel van mij af Knipoog ). Ik zoek zelf ook mensen die er hetzelfde van denken, omdat ik weet dat ze het heel goed met hun paard bedoelen. *LOL*
Voor de rest heb ik al telkens paarden gekocht van vertrouwenspersonen of van vertrouwenspersonen van familie. Zo koop je een goed paard en voor de rest moet ik het paard op proef hebben, of ze kunnen het houden.
Hard, maar er kan zoveel mis zijn met een paard dat je op het eerste zicht niet weet. En het is leuk om het hele verleden van een paard te kennen, om het beter te begrijpen. *LOL*

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-01 14:31

Paarden markten, ze zien er vaak zielig uit en worden niet fatsoenlijk behandeld. Maar vergeet niet: als deze markten er niet zouden zijn, zouden veel meer paarden naar de worstjesfabriek gaan. Op paardenmarkten hebben ze nog een kans dat iemand tijd en geld in ze wil investeren en dat ze een kans hebben op een beter/goed tehuis. Het heeft dus niet alleen nadelen. Sommige paarden komen juist heel goed terecht, omdat men ze zielig vindt en ze wil helpen. Als men die zielige diertjes "live" niet ziet, dan doet het ze ook niets en worden ze niet meegenomen om een fijn tehuis voor ze te bieden. Dus van die kant vind ik het wel goed.....ze hebben tenminste EEN kans! Want je weet dat als je beelden/film ergens van ziet dan raakt het je en wil je graag helpen, dat zelfde geldt voor die diertjes....op de markt!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-01 20:59

Nou, ik ga graag naar de paardenmarkt en ik kocht er rustig jonge paarden mocht dat zo uitkomen. Maar......... ik VERkoop ze daar niet! om de redenen die visje noemde. Ik wil dat ze goed terechtkomen en ik wil daar een beetje zicht op hebben. Jonge paarden komen meestal van de wei af en dat is ook het beste. de reden van de verkoop is dan dus wegens aanfok.