wind zuigen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 10:40

Paarden krijgen geen gaskoliek van luchtzuigen. Dit is onderzocht en een achterhaald verhaal. luchtzuigers hebben een even grote kans op gaskoliek als niet luchtzuigers.

Gebruik de zoekfunctie en zoek op luchtzuigen....
Er is al heel veel over geschreven.


Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 10:43

Nadhir schreef:
het is niet goed voor het gebit he!


Dat klopt: het enige risico dat je echt loopt met een luchtzuiger is dat het gebit achteruit gaat. Beschermen van de luchtzuigplek met rubber helpt. De voerbak o.i.d. lager hangen zodat niet een onderhals wordt gecreeerd, maar de bovenhalsspier wordt getraind (bij een kribbebijter dan) helpt ook.

Pas op met banden, deze kunnen interne beschadigingen veroorzaken (ook de miracle-band).

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 17:20

Welsh schreef:
Hoi

Eve voor de duidelijkheid hij zuigt geen lucht maar hij leg zijn tong zeg maar naar boven op zijn lip en zuigt dan wind/lucht .Het heet volgens mij wind zuigen. Of heb ik jullie nou verkeerd begrepen Verward


dat heet luchtzuigen. Een paard dat zich er ook bij vastzet noem je dan een kribbebijtende luchtzuiger. In de praktijk worden de termen door elkaar gebruikt.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 17:25

jessy schreef:
Hoi Anya,

ik ken het onderzoek waarnaar jij refereert, maar ik heb er mijn twijfels bij.

In al die jaren dat ik een luchtzuiger heb, is het toch minstens 1x gebeurd dat er bij mijn Fjord vrijwel een direct verband was tussen luchtzuigen en gaskoliek. Hij stond op het land aan een paal lucht te zuigen, minstens 10 minuten achter elkaar (ja, het is een die-hard). Vervolgens ging de boel aan het rennen en hij ging mee. Toen hij weer stilstond, zakte hij meteen kreunend in elkaar. De DA gebeld, die gaskoliek constateerde en hem een darmverslapper gaf. Er kwam toen in 5 minuten zoveel lucht uit dat het met geen mogelijkheid normaal in de darmen terecht kon zijn gekomen.

Bovendien weet ik dat hij de lucht wel degelijk tot in zijn maag 'doorduwt'. Dit doet hij door eerst een paar happen lucht te nemen en die weg te duwen met een hap hooi.

Ik wil niet zeggen dat zo'n onderzoek ondeugdelijk is, maar ik kan het dus niet zomaar aannemen.


zonder een welles/nietesspelletje te beginnen wordt in een ander onderzoek gerefereerd aan een andere (in de darmen liggende oorzaak voor gaskoliek). Het directe verband tussen gaskoliek en luchtzuigen is in ieder geval nooit adequaat aangetoond. Zo heb ik een paard dat al jaren (stevig) luchtzuigt (zonder band) en nog nooit koliek heeft gehad, niet te mager is, prima meekomt in de sport... Er zijn voorbeelden van luchtzuigende wereldkampioenen (Bonfire en een springpaard waar de naam me van onschoten is). Het aantal paarden met gaskoliek dat luchtzuigt en het aantal paarden met gaskoliek dat niet luchtzuigt is ongeveer gelijk. D.w.z. er is geen significant statistisch verschil aangetoond. Kortom: ik zou de oorzaak van de gaskoliek toch echt ergens anders willen zoeken.

Overigens wordt steeds vaker ook een matige tot stevige lintwormbesmetting genoemd als oorzaak voor gaskoliek. En omdat in de meeste ontwormingsmiddelen geen middel tegen lintworm zit en veel mensen niet weten dat tegen lintworm ook ontwormd zou moeten worden, kan ik me daar dus wel wat bij voorstellen....

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 19:04

Marije_jiplover schreef:
He Anya, hoe is het eigenlijk afgelopen met de rennietes bij jouw paard? Is het er minder van geworden?


Ja het is er wel degelijk minder van geworden. Ik ben alleen tijdelijk gestopt omdat Lanna een onverwacht veulen kreeg. Als Wizkid gespeend is, begin ik weer, dit keer in een kleinere dosis. Nu luchtzuigt ze bijna niet. Ze staat meestal op de wei en daar deed ze het nooit...

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 21:14

jessy schreef:
Citaat:
Het aantal paarden met gaskoliek dat luchtzuigt en het aantal paarden met gaskoliek dat niet luchtzuigt is ongeveer gelijk. D.w.z. er is geen significant statistisch verschil aangetoond. Kortom: ik zou de oorzaak van de gaskoliek toch echt ergens anders willen zoeken.



Als er geen significant statistisch verschil is aangetoond, is het van de hand wijzen van luchtzuigen als oorzaak voor gaskoliek net zo onzuiver als aannemen dat luchtzuigen de enige oorzaak is.

Ik doe dus geen van beiden, maar zeg alleen dat ik reden had om in minstens een geval een directe oorzaak-gevolg relatie te vermoeden.


eh... statisch gezien betekent dit dat als net zoveel niet luchtzuigers gaskoliek krijgen als luchtzuigers dat luchtzuigen dan niet als oorzaak aangemerkt wordt. Als er een oorzakelijk verband aangetoond zou kunnen worden moet er juist een significant verschil zijn: d.w.z. dat de luchtzuigers meer gaskoliek krijgen.

Als ik dan het bewuste onderzoek erbij haal dat met o.a. endoscopie heeft onderzocht waar die lucht naar toe gaat (vormt bolletje in slokdarm en wordt uitgeademd), dan ben ik geneigd toch echt dat onderzoek te geloven. Als er dan aanvullend onderzoek komt dat aangeeft dat luchtzuigers wel eens veel last van hun maag kunnen hebben... En blijkt dat het geven van maagzuurremmende middelen (als Rennies) een positief effect hebben op het aantal keren dat een paard luchtzuigt, dan ben ik wederom geneigd dit onderzoek voor het betere aan te nemen.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 21:47

jessy schreef:
Duidelijk.

Als bioloog weet ik dat geen enkel wetenschappelijk onderzoek zaligmakend is, en dat conclusies varieren met de door de onderzoeker gekozen statistische methoden. Ik ben dus zelf ook altijd geneigd om de uitkomsten van ieder onderzoek kritisch te bekijken. Zeker als eigen ervaring/observatie niet met een bepaald onderzoek in overeenstemming te brengen zijn. Niet te zeggen dat er geen, zelfs grote, kern van waarheid in kan zitten! Maar toch ben ik zo vrij om er andere gedachten op na te houden.


Dat is gelukkig de basis van verantwoord wetenschappelijk onderzoek Schijnheilig Als -eveneens wetenschapper- ben ik ervan overtuigd dat dat de enige manier is om kennis te verzamelen. Jouw ervaring respecteer ik. Er is zoveel nog niet onderzocht. Mijn ervaring is een andere: in tegenstelling tot alle waarschuwingen over luchtzuigen heeft mijn merrie in al die jaren nog geen koliekje gehad (wel een valse koliek, toen het veulen draaide en haar baarmoederbanden dus erg pijn gingen doen). Ze is ook absoluut niet te mager (nu wel even, maar dat komt door combinatie van ziekte en veulen) en heeft al jaren geen band meer om (deze band heeft bij haar wel een beschadiging opgeleverd aan een van haar stembanden (rechts), waardoor ze nu een soort van andersom cornage heeft). De Rennies daarentegen werken bij haar heel goed. Ik kan alleen maar hopen dat wetenschappers vragen blijven stellen en onderzoek blijven doen. Zeker omdat ca 1 op de 10-20 paarden luchtzuiger is... en er toch ook nog steeds veel verhalen over luchtzuigers gaan die absoluut niet kloppen. En omdat we nog steeds bezig zijn met de een of andere vorm van symptoombestrijding. Ik zou zo graag hebben dat ze iets verder kwamen met de oplossing van het probleem....

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 22:19

Ik zou niet weten waar de Rennies mee conflicteren. Ik geen Lanna MaxH, knoflook en Rennies als ze weer op stal gaat. Volgens de veearts kan het geen kwaad is het voornamelijk kalk om de maag meer basisch te maken. Het luchtzuigen zou ook om die reden onststaan: luchtzuigen roept speeksel op, speeksel is basisch...


Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 22:38

kan me voorstellen ja. Ik ben met de Rennies begonnen in overleg met de DA. Hij heeft haar vooraf onderzocht en een tijdje onder controle gehouden. Hij heeft ook in Utrecht gecheckt of het kwaad kon. Misschien kan jouw DA datzelfde doen voor de Primeval.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 22:51

ook namens mij... sorry mensen. Maar het gaat nog steeds over luchtzuigen....

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 23:49

er is door Utrecht onderzoek gedaan naar starten van luchtzuigen. Meeste kans lopen twee tot driejarige paarden die van wei naar stal gaan (na de opfok) en oudere paarden (vanaf 15 jaar). Dat kan dus zijn door een verandering in eetpatroon of door verveling o.i.d. Wel is onderzocht dat paarden op zaagsel grotere kans op luchtzuigen hadden dan paarden op stro. En dravers in draversstallen weer een grotere kans dan recreatiepaarden. Deze factor zou op stress kunnen duiden, hetgeen weer die maagzweren kan veroorzaken ????

Rennies: je geeft je paard 5 rennies per maaltijd. Na 2 tot 4 weken merkte ik verschil. In Engeland hebben ze het met een groep gedaan en een controlegroep geen rennies gegeven. Er trad duidelijk verschil op....Er is over gepubliceerd in de Bit en in your Horse... Maar als je er over denkt... zorg dan dat je het altijd met je da bespreekt. Verder is er inmiddels een middel op de markt tegen maagzweren bij paarden... ik heb info opgevraagd maar nog niet ontvangen....


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot en 44 bezoekers