De band tussen mij en paard wordt minder, wat nu!?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

De band tussen mij en paard wordt minder, wat nu!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-03 11:04

Ik weet niet wat het is, maar de 'band' tussen mij en Jasmijn lijkt minder te worden Verward. Dit vind ik echt erg! Ze loopt niet meer naar me toe als ik de wei in kom, en ze heeft mezelf geprobeert aan te vallen gisteren in de wei (oren in de nek en belachelijk hard op je afstormen) terwijl ik haar niet eens uit de wei wou halen maar Sausun!! Ook in de stal ben ik niet echt gewenst meer en draaid ze haar achterwerk naar mij toe als ik de staldeur open, maar als ik eenmaal in de stal ben en bij haar hoofd ben gaat het opzich wel weer beter. Ik weet echt niet waardoor dit komt Verward Want ik doe altijd lief tegen haar, bewaar de rust, en wordt zelden boos (natuurlijk wel op de noodzakelijke dingen). Dit bevordert natuurlijk ook niet echt mijn zin om er heen te gaan, en dat was al wat minder (zie: [VMR] Stoppen met paarden? Of verwennerij? ) Maar het ligt (neem ik aan) niet aan het rijden; ik rijdt maximaal 5x per week met haar en nu ze een beetje grieperig is niet/nauwelijks omdat ze dat even niet aan kan en ik het weer moet opbouwen. En als ik rijd, bewaar ik ook altijd de rust en wissel altijd af. Dan weer eens naar buiten, dan weer in de bak, dan weer springen en dan weer naar de manage.
Maar kan het ook niet aan het ras liggen: Engels Volbloed? Een karaktertrekje of iets dergelijks? Verward

Ik vind het in ieder geval echt verschrikkelijk, en ik ben radeloos
Laatst bijgewerkt door YvonneAa op 06-09-03 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 11:08

tja ik denk dat je eerlijk moet zijn tegen hezelf en je pony, als de band eerst beter was dan nu zijn jullie misschien alletwee evranderd en is het tijd om ieder een eigen weg te gaan?
en anders misschien kijken waarom ze zo doet? doe je altijd hetzelfde werk met haar? misschien verveeld haar dat en doet ze daarom zo..
succes!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 11:09

Je hebt waarschijnlijk iets onvergevelijks in haar ogen gedaan. EV zal je daarop afstraffen genadeloos. Het klinkt misschien heel vervelend wat ik nu ga zeggen. Maar de kans dat het goed komt is niet echt heel erg groot. Ga terug en kijk waar het verkeerd ging. Misschien moet je haar een tijdje met rust laten en later opnieuw proberen contact met haar te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 11:11

Een paard voelt alles van de mens
Zet maar eens een angstige ruiter op een paard en zie wat er gebeurt.

Dit is dus hetzelfde dat je paard voelt dat jij er de laatste tijd geen zin meer in hebt.
je bent onbewust wat afstandelijker, minder knuffelig, weet ik veel wat en je paard voelt dat en regeert op die manier.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 11:12

'k Weet niet hoor, volgens mij probeert ze een beetje de baas te spelen. Ik zou een poosje proberen haar wat meer te negeren. Zij moet lief tegen jou doen, niet andersom! Dat ze je de wei probeert uit te jagen is een teken aan de wand. Dit MAG ze NOOIT doen. Dus de volgende keer neem je je zweep mee en geef je d'r een lel! Zorg dat ze weer respect voor je krijgt. Wees vreselijk consequent in alles wat je met haar doet, anders wordt het alleen maar erger. Veel succes.
Dominante meries zijn enorm handig in je kudde, maar je moet er wel voor zorgen dat je er zelf boven blijft staan!

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 11:36

Ik denk dat Runningkawa dicht bij de waarheid zit.
Omdat je een tijd je eigen gevoelens over paarden en paardrijden onderdrukt hebt en alles een beetje met tegen zin doet reageert je paard op deze manier op jouw gevoelens.
Het lijkt me een goede oplossing om in haar stal te gaan zitten en haar gewoon niet aan te raken. Alleen voor je zelf kijken hoe mooi ze eigenlijk is. Wanneer ze zelf naar je toe komt om te kijken kun je haar wat lekkers geven die je van te voren in je zak verstopt had. Wanneer je dit geeft prijzen en met een zachte stem belonen.
Voor je zelf alle positieve dingen aan paarden en paardrijden in je opnemen, zo als het plezier die je kan hebben.
Ik ben er van overtuigt dat dit probleem niet bij je viervoeter ligt maar bij jou.

Een andere mogelijk is er ook nog. Daar geeft Kendra al het antwoord op.
Hoe oud is je paard? Ze kan (net als mensen) nu in de pubertijd zijn en alles uitproberen. Kijken tot hoe ver ze gaat.
Voor ons (van af de pc) is het niet duidelijk te weten wat er nu pricies in je paard speelt. Leer er zelf goed naar te kijken en vraag des noods iemand je hier bij te helpen.
Het is niet fijn wanneer je band met je eigen paard niet meer op rolletjes loopt. Ik wens je veel succes!

YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-03 11:38

ohw, wat vind ik dit erg!! Ik weet echt niet wat ik ooit fout heb gedaan!! Na mijn mening helemaal niets, maarja zij ziet dat dus waarschijnlijk anders Verward... Maar het is sowieso wel een merrie met haar eigen standpunten. Altijd al geweest ook. Het is ook altijd 'haar' stal geweest en daar mag niemand in of bij komen, maar de kont naar me toedraaien is echt iets van de afgelopen weken Scheve mond En haar weg doen kan ik echt niet en ben wel veelste veel aan haar gehecht!! Want als ik eenmaal bij haar ben vind ik haar ook het einde, en dan knuffel ik haar dood!!

Misschien is ze een beetje beledigt ofzo, want normaal gesproken kwam ik alleen voor haar bij de stal. En nu Sausun erbij is gekomen is ze wel wat jaloers geworden denk ik. En nu Jasmijn een paar dagen niets mag doen en ik haar niet uit de wei haal (of gewoon op stal zet zonder er iets mee te doen) en meer met seasun bezig ben, is ze misschien beledigd (want dat zijn EV's snel). Want dat aanvallen heeft ze nooooooit gedaan! Ja ok, niet uit de wei willen komen had ze zo af en toe al.. Maar uiteindelijk kreeg ik haar wel te pakken en dat is nou eenmaal een karaktertrekje: zelf dondersgoed weten wat ze wil..

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 11:39

Fairie schreef:
Hoe oud is je paard? Ze kan (net als mensen) nu in de pubertijd zijn en alles uitproberen. Kijken tot hoe ver ze gaat.


Ik dacht een J........bij het WPN zijn die nu 12: de leeftijd om leidende merrie te worden, zo ongeveer. Maar het kan natuurlijk ook heel wat anders zijn.

YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-03 11:39

Fairie schreef:
Ik denk dat Runningkawa dicht bij de waarheid zit.
Omdat je een tijd je eigen gevoelens over paarden en paardrijden onderdrukt hebt en alles een beetje met tegen zin doet reageert je paard op deze manier op jouw gevoelens.
Het lijkt me een goede oplossing om in haar stal te gaan zitten en haar gewoon niet aan te raken. Alleen voor je zelf kijken hoe mooi ze eigenlijk is. Wanneer ze zelf naar je toe komt om te kijken kun je haar wat lekkers geven die je van te voren in je zak verstopt had. Wanneer je dit geeft prijzen en met een zachte stem belonen.
Voor je zelf alle positieve dingen aan paarden en paardrijden in je opnemen, zo als het plezier die je kan hebben.
Ik ben er van overtuigt dat dit probleem niet bij je viervoeter ligt maar bij jou.

Een andere mogelijk is er ook nog. Daar geeft Kendra al het antwoord op.
Hoe oud is je paard? Ze kan (net als mensen) nu in de pubertijd zijn en alles uitproberen. Kijken tot hoe ver ze gaat.
Voor ons (van af de pc) is het niet duidelijk te weten wat er nu pricies in je paard speelt. Leer er zelf goed naar te kijken en vraag des noods iemand je hier bij te helpen.
Het is niet fijn wanneer je band met je eigen paard niet meer op rolletjes loopt. Ik wens je veel succes!



Ze is nu 12, dus ze pubert zeker niet meer... Scheve mond

YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-03 11:40

Kendra"]
[quote="Fairie schreef:
Hoe oud is je paard? Ze kan (net als mensen) nu in de pubertijd zijn en alles uitproberen. Kijken tot hoe ver ze gaat.


Ik dacht een J........bij het WPN zijn die nu 12: de leeftijd om leidende merrie te worden, zo ongeveer. Maar het kan natuurlijk ook heel wat anders zijn.
[/quote]

Daar had ik eigenlijk nog helemaal niet aangedacht Scheve mond !!

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 11:47

Nu vertelde je net dat je je aandacht geeft aan het andere paard, ze kan inderdaad jalous zijn.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 14:14

Ik heb zelf een merrie en heb een paar jaar geleden nogal wat problemen gehad. Ze had een blessure en het was enorm moeilijk om in te schatten of ze het werk moeilijk vond of alleen maar vervelend was.
Op een gegeven moment kwam ik er wel achter, dat ik me eigenlijk heel onderdanig gedroeg tegenover haar - veel knuffelen, dus veel praten met een 'knuffelstemmetje en me klein maken als ik bij haar stond, het goed vinden dat ze me met d'r hoofd duwtjes gaf (op een gegeven moment duwde ze me zowat omver trouwens), veel poetsen op plekken waar zij het lekker vond, enz. enz.
Vanaf het moment dat ik weer het heft in handen nam, dwz als vanzelfsprekend de stal in kwam, haar pakte, poetste, ging zadelen en rijden, waren de grootste problemen over. Niet te veel tuttelen, zeker zijn van je zelf en je er ook zo naar gedragen.
Het heeft ons uiteindelijk veel opgeleverd: ze is braver geworden en ze luistert beter (doordat de signalen die ik uitzend waarschijnlijk eenduidiger zijn geworden). Ik kan nu ook beter inschatten of ze het werk moeilijk vindt of dat ze alleen maar vervelend is.
Over die jaloezie: ik denk dat veel paarden jaloers zijn - die van mij vinden allemaal dat ze altijd als eerste aan de beurt zijn. Dus moet je je aandacht duidelijk verdelen - maar wees er ook dan op bedacht op welke wijze je dat doet - extra aandacht in de zin van alleen maar een knuffel of een koekje heeft vaak een averechts effect.

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 14:22

is jasmijn ook drachtig?
mijn merrie werd daar enorm chaggie van...
kan inderdaad best dat ze jaloers is en even niet zo lekker in haar vel zit....misschien is het een idee om een bijrijdster te nemen, even aanzien hoe het daar mee gaat, of het beter gaat of hetzelfde, das ook een soort van afwisseling voor haar.....

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 14:29

Wat ik me afvraag is of ze dit gedrag alleen bij jou vertoont of merken andere mensen ook dat ze veranderd is??

YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-03 14:39

missnynke schreef:
is jasmijn ook drachtig?
mijn merrie werd daar enorm chaggie van...
kan inderdaad best dat ze jaloers is en even niet zo lekker in haar vel zit....misschien is het een idee om een bijrijdster te nemen, even aanzien hoe het daar mee gaat, of het beter gaat of hetzelfde, das ook een soort van afwisseling voor haar.....


Nee, ze is niet drachtig. Ze is wel bijna 3 jaar achter elkaar drachtig geweest, maar dit is het eerste jaar weer zonder veulen
Laatst bijgewerkt door YvonneAa op 06-09-03 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt

YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-03 14:40

ellenlouise schreef:
Wat ik me afvraag is of ze dit gedrag alleen bij jou vertoont of merken andere mensen ook dat ze veranderd is??


Ik ben de enige die er op deze manier mee omgaat. Verder poetst/rijdt/ect. niemand haar. En als ik vertel wat ze allemaal doet dan zeggen ze dat het een vreemd paard met een eigen willetje blijft. Daar schiet je dus ook neits mee op... Scheve mond

Maar ik ga er over een half uurtje weer heen en ik ga haar ook weer voor het eerst berijden nadat ze een tijdje ziek was. Dus ik ben benieuwd!! Ik laat het jullie vanavond wel weten hoe het ging!!

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 14:43

misschien heeft ze last van haar hormonen nu ze juist niet zwanger is? daar zijn toch homeopatische middeltjes voor?

Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 14:47

Heeft het niet iets te maken met die aanrijding? Ik had dat vanmorgen toevallig gelezen... of is dat al heel lang geleden?

YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-03 14:51

Dat is nu zo ongeveer een paar weken geleden ja!! En nu je het zegt, sindsdien doet ze het volgens mij ook!! ( [VvdD] Aangereden door auto )Want vanaf die tijd begon ze in het begin heel erg te hangen aan het halstertouw zodat ze zichzelf helemaal 'strak' spande en dan in 1 keer begon te steigeren en zich zo losprobeerde te trekken ect. en dat soort acties
Laatst bijgewerkt door YvonneAa op 06-09-03 15:00, in het totaal 3 keer bewerkt

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 14:54

misschien is ze daardoor haar vertrouwen in je kwijt(een beetje als in "de paardenfluisteraar") of heeft ze pijn waardoor het rijden zeer doet en ze daarom niet bij je wil komen?

YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-03 16:49

Gisteren ging het opzich wel goed, maar vandaag weer minder..

*Zucht...* Ik weet het ook niet hoor...

pmarena

Berichten: 48067
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 17:01

Het zal best een combinatie van alles zijn waardoor zij zich beledigd , onzeker en tekort gedaan voelt , heb ik het idee Lachen

Haar vertrouwen zal vast een flinke klap hebben gehad door dat auto-ongeluk , en wie weet is er vanbinnen toch iets beschadigd dat haar pijn geeft en ze daardoor kribbig is , dat jij haar op 1 of andere manier onbedoelt pijn doet en ze je daarom maar liever uit de beurt houdt...

Ook het feit dat ze haar aandacht moet delen , en wellicht dat ze geen veulentje krijgt nu....daarbij natuurlijk nog dat jij je twijfels hebt....

Ik kan me goed voorstellen dat haar wereldje nu flink op zijn kop staat en alles wat ze kende ineens veranderd is in feite Lachen

Misschien wordt ze daar onzeker van en zit ze gewoonweg niet lekker in haar vel , rageerd daardoor kribbig van ''laat mij maar met rust'' .
Laatst bijgewerkt door pmarena op 07-09-03 17:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 17:07

runningkawa schreef:
Een paard voelt alles van de mens
Zet maar eens een angstige ruiter op een paard en zie wat er gebeurt.

Dit is dus hetzelfde dat je paard voelt dat jij er de laatste tijd geen zin meer in hebt.
je bent onbewust wat afstandelijker, minder knuffelig, weet ik veel wat en je paard voelt dat en regeert op die manier.


Ik kan hier behoorlijk in meegaan. Als jouw paard jouw afstandelijkheid voelt kan het best zijn dat zij zich afgewezen voelt. Denk maar eens als jij duidelijk merkt aan mensen dat ze wel naar je komen maar dat het overduidelijk is dat het met tegenzin gebeurt. Dan ga jij ook veranderen.

YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-03 17:27

Maar als ik er ben is het niet echt meer met tegenzin!! Dan gaat alles gewoon zijn gangetje als altijd. Dus niet met overduidelijke tegenzin Scheve mond

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 21:57

niet met overduidelijke tegenzin, maar een paard kan heel makkelijk voelen als er iets is, misschien nog wel eerder dan jijzelf...