kattekop op stal en ruzie met de buurvrouw!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
diana
Berichten: 2205
Geregistreerd: 21-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-01 13:13

Mijn nieuwe pony is op stal echt een kattekop vooral als hij eten heeft.
hij draait zich zo om met een dreigende houding van als je niet weggaat trap ik!
Maar zodra hij een stap buiten de stal zet is hij heel lief!
Hij heeft ook ruzie met de buurvrouw ze happen steeds op elkaar en ik kan niet naar een andere stal verhuizen,hij heeft al 6 kale beet plekken in z,n hals en hoofd de andere ponny ook wel maar gaat dat na een tijdje over of blijft dat !!
HELP mij. Huilen

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-01 13:21

Het kan wel gebeuren dat een paard zijn satl als 'zijn territorium' lijkt te beschouwen. Je moet er wat respect voor hebben, temeer dat hij als je hem uit de stal haalt heel lief is.
Ken je geen hek ofzo plaatsen tussen de 2 stallen? Verward

engela
Berichten: 165
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 01:01

he diana
dat heb ik nou als ik bij de stal kom
dan doet ze even katig maar als ik de deur open doe veranderd ze als een blad aan de boom zo lief en ook bijten de stal is ze supper
weet je daar wat op
groetje engela la douce Party!!

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 11:06

Ik zou vragen of hij naar een andere box mag.
En ja stalgebreken zijn haast niet af te leren, als ze op stal weer dr kont naar je toe draait, loop je gewoon vastberaden op haar af, zodat je haar
'overvalt'.
Nooit bang doen.
Maar zowiso vragen of je hem in een andere box kan zetten. Haha!

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 11:57

Hi Diana,
Veel paarden vertonen dat gedrag als je bij ze in de box komt, doet ´ie het alleen als er eten in z´n box is, of ook als je hem er zo uit wil halen?
Ik weet niet hoe jij zelf bent ; vind je het eerder eng om bij hem in de box te gaan, of weet je van aan pakken??
Het is een machtskamp/dominantie probleem wat je met je paard hebt.
Mijn vriendin heeft een merrie, die vroeger een regelrecht gevaar was als je bij haar in de box kwam; je werd er letterlijk door haar uit getrapt. We hebben een paar keer een cursus "grondtraining" bij een goede trainster gevolgd en mijn vriendin beschreef haar het probleem. Mijn vriendin moest toen eerst wat voer in de trog doen, waarna de trainster met paard in de box ging (met alleen een strik in de hand). Meteen gingen d´r oren plat in d´r nek en probeerde ze haar kont naar de trainster te draaien om te meppen. De trainster was hier natuurlijk op bedacht, en zorgde ervoor, steeds op dezelfde hoogte te blijven als de hoofd van het paard (ze moest dus zelf als een dolle met het paard meelopen Lachen ). Als ze wilde bijten, kreeg ze meteen een mep met de strik, dit deed ze ook op het moment dat het paard een hap van het voer wilde nemen. Dit "spelletje" heeft wel een kwartier geduurd, toen stond ze stil. De trainster kon gewoon naar de trog lopen en met het voer "spelen". Het paard accepteerde haar toen als meerdere (ranghogere !!!). Daarna was mijn vriendin aan de beurt; nu duurde het maar 5 min. voordat ze in de gaten had, dat dit gedrag niet (meer) geaccepteerd werd.
We doen het nu allemaal zo in de stal; de dominante paarden mogen eerst eten, nadat z´n baas "gegeten" heeft. Mijn paard is niet zo dominant, daarmee doe ik het niet zo vaak. Bij hem was meer het probleem, dat íe altijd vreselijk ging trekken op het moment dat ik hem in de box wilde zetten en hij wist dat er voer in z´n trog is. Bij hem heb ik min-of-meer hetzelfde gedaan, steeds verjagen als ´ie wilde eten. Naar de trog: weg!!, naar z´n hooi: weg!! net zo lang totdat ik hem zeg dat hij mag eten. Ik geef hem daarvoor een klopje op de borst, dat is voor hem het teken dat hij aan de beurt is Lachen . Ik weet niet of jij zoiets bij je paard durft te doen; misschien kan je anders iemand vragen die je daarbij helpt. (daar hoef je je echt niet voor te schamen, ik ben zelf een bangep*****d en het heeft bij mij wel een hele tijd geduurd voordat ik het durfde te doen bij het paard van mijn vriendin *LOL* ) Verder geven wij de paarden (ook niet als beloning!) niets meer uit de hand! -Ze krijgen nog genoeg hoor, ik verstop altijd wat snoepjes of stukjes appel oid in z´n hooi Lachen - Overleven betekend voor paarden eten en voortplanting. Het ranghoogste dier zal er altijd voor zorgen dat hij (eigenlijk zij, het leiddier is altijd een merrie) het meest te eten krijgt en bepaald wie en wanneer de andere wat krijgen. Op het moment dat ik het paard wat te eten aanbied, onderwerp ik me, laat zien dat ik hem/haar als ranghogere zie; en dat is toch precies wat we NIET willen Verward Lachen !
Over het bijten naar het andere paard, is eigenlijk niet veel anders als wat ik hier boven beschreven heb, alleen kan je hier niet zoveel veranderen. In dit geval zou ik (als verhuizen naar een andere box niet mogelijk is) óf één of twee balken ertussen maken óf tralies ertussen Verdrietig .
Jeetje het is wel een hele roman geworde Lachen , ik hoop dat je er wat aan hebt en dat je er wat mee kan doen. Ik wens je in iedergeval veel plezier met je paardje !
Groetjes, Sterre

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 12:04

Citaat:
Op 2001-09-23 13:21, schreef visje:
Het kan wel gebeuren dat een paard zijn satl als 'zijn territorium' lijkt te beschouwen. Je moet er wat respect voor hebben, temeer dat hij als je hem uit de stal haalt heel lief is.
Ken je geen hek ofzo plaatsen tussen de 2 stallen? Verward

Eeeeh... "Je moet er wat meer respect voor hebben Verward , Je bedoeld toch hopenlijk dat HIJ meer respekt voor JOU heeft Verward :

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 12:06

Iones is precies zo. Kijkt lief als je hem gaat voeren, heb je het in de bak gegooid, neemt hij een hap en grijnst hij. Zo is hij nu eenmaal, dat leer ik hem niet af. Ik vind het trouwens niet goed als stalwanden helemaal doorzichtig zijn tussen de stallen. Want paarden gaan dan met elkaar kissebissen en ruzien op stal. Ik vind dat ze dicht moeten zijn, op 1 kijkgat na, een uitsparing achter bij de muur, NIET ter hoogte van de voerbak. Op het moment dat een paard eet, moet hij zijn buurman niet kunnen zien, want dan gaan ze ook weer ruzien.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 12:20

Citaat:
Op 2001-09-24 12:06, schreef Desiree:
Iones is precies zo. Kijkt lief als je hem gaat voeren, heb je het in de bak gegooid, neemt hij een hap en grijnst hij. Zo is hij nu eenmaal, dat leer ik hem niet af.

Het gaat echt!!! Kwestie van oefenen Lachen ! (tenzij je het niet erg vindt natuurlijk !)

Ik vind het trouwens niet goed als stalwanden helemaal doorzichtig zijn tussen de stallen. Want paarden gaan dan met elkaar kissebissen en ruzien op stal. Ik vind dat ze dicht moeten zijn, op 1 kijkgat na, een uitsparing achter bij de muur, NIET ter hoogte van de voerbak. Op het moment dat een paard eet, moet hij zijn buurman niet kunnen zien, want dan gaan ze ook weer ruzien.


Hoe zit het dan met sociale kontakten? Paarden die in de wei /op de paddock met elkaar staan, hebben de mogelijkheid elkaar uitgebreid te besnuffelen en aan te knabbelen. Helaas zijn er genoeg paarden die de meeste tijd in de box staan en hebben dus op die manier nooit -of heel weinig- sociaal kontakt met andere paarden. Bij ons zijn de troggen zó geplaatst, dat ze tijdens het eten niet naar elkaar kunnen bijten. Met het paard rechts van mijn Dikke hebben we de wand ook hoger moeten maken, omdat z´n buurvrouw hem beet, met het paard links van hem -het paard van mijnvriendin én zijn grote liefde Lachen - is de wand tot borst hoogte! Veel gelegenheid om te "knuffelen" *LOL* !
Bij Beer zijn de wanden aan beide kanten tot op borst hoogte, daar gaat het aan beide kanten goed!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 13:00

ja, ik vind inderdaad dat het op stal mogelijk moet zijn voor de paarden om oogcontact te hebben, maar niet ter hoogte van de voerbakken, zoals ik al zei. En dat geldt vooral voro Iones, die heel veel tegen de achterwand heeft geslagen, waardoor hij wellicht die OC gekregen heeft waarvoor hij in juni geopereerd is. Ik vind daarnaast weidegang heel, heel belangrijk voor paarden.

Maar hoe leer ik hem dat gegrijns dan af bij het voeren? Daarbij, ik ben niet de enige die hem voert.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 13:28

Citaat:
Op 2001-09-24 13:00, schreef Desiree:

Maar hoe leer ik hem dat gegrijns dan af bij het voeren? Daarbij, ik ben niet de enige die hem voert.


Hi Desiree,
Wat bedoel je met "gegrijns"; dat ´ie je "boeverig" Lachen aankijkt, of dat ´ie z´n oren plat in z´n nek legt?? Het eerste lijkt me niet zo´n probleem (is wel lief Schijnheilig ) In het tweede geval moet je toch wat doen! Ik heb hierboven geschreven hoe wij het gedaan hebben. Het zou natuurlijk prettig zijn, als iedereen die met het paard te maken heeft, op de zelfde manier met hem omgaat. Helaas is dat meestal niet het geval, maar dat wil niet zeggen dat JIJ het dan ook maar niets daartegen moet doen als het je iriteerd Knipoog . Als het je eigen paard is en je hebt succes met iets wat je hem bijgebracht hebt, kan je wel van andere verlangen dat ze bepaalde dingen zo doen, zoals jij het graag wilt!! Ik denk dat je al een heel stuk verder bent als hij tegenover JOU dit soort gedrag niet meer vertoont. Als anderen dan zien wat jij met hem bereikt hebt, worden ze vaak wel nieuwsgierig hoe je dat voor elkaar hebt gekregen; met een beetje geluk proberen ze het dan ook uit Lachen .
Let wel: ik wil niemand beleren en absoluut niet zeggen dat IK het allemaal zo goed weet! Het is iets dat iemand ons heeft laten zien en wat wij met proberen hebben geleerd. Ik probeer mijn (ten dele ook moeizaam geleerde *LOL* ) kennis alleen maar door te geven Lachen !
Groetjes, Sterre

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 13:40

Hij doet zijn oren plat en kijkt kwaad naar mij. Verder doet hij niets, dat laat hij wel uit zijn hoofd. Hij weet dat het heel dom zou zijn van hem om een uitval naar mij te doen. MAar hoe ik dit af zou moeten leren, snap ik niet. dAn zou ik hem terug moeten dreigen met slaan of zo.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 14:06

Citaat:
Op 2001-09-24 13:40, schreef Desiree:
Hij doet zijn oren plat en kijkt kwaad naar mij. Verder doet hij niets, dat laat hij wel uit zijn hoofd. Hij weet dat het heel dom zou zijn van hem om een uitval naar mij te doen. MAar hoe ik dit af zou moeten leren, snap ik niet. dAn zou ik hem terug moeten dreigen met slaan of zo.


Je kan hem inderdaad terug dreigen, door hem bij z´n voer weg te duwen. Neem voor de zekerheid een strik -of evt. een zweepje- mee in de box, zodat je direkt kan reageren als hij je wat wil doen. Als ´ie wat doet, geef hem dan meteen lik op stuk, hij moet weten dat jij dat niet accepteerd; als jij van mening bent dat JIJ nu wilt "eten", heeft HIJ pech gehad! Ga pontificaal voor z´n trog staan en stuur hem terug (met handbeweging, met strik, ik zeg er ook nog iedere keer "teruuug" bij), iedere keer dat hij naar z´n voer wil. Net zolang totdat hij braaf blijft staan als jij aan het "eten" bent. De eerste keer dat ik deze oefening bij Dikke deed viel íe bijna om *LOL* , zoiets had hij nog nooit meegemaakt! Zoals gezegd is Dikke niet dominant, hij had na een paar min. al door wat ik van hem wilde. Beer is weer een ander verhaal; Beer doet helemaal niets, geen dreigen, bijten, slaan enz. Alleen Beer denkt maar aan één ding :ETEN Lachen !! Ik kon duwen wat ik wilde, hij duwde gewoon terug en at, zeeeer Frusty ! Bij Beer heb ik dus inderdaad naar "hardere middelen" gegrepen : die kreeg van mij iedere keer een flinke mep met de zweep als ´ie weer ging duwen (nee, is niet zielig, ik was met steeds blauwe tenen zielig Lachen ) Ik had echt geen zin om me iedere keer overhoop te laten lopen. Bij Beer heb ik 3 dagen nodig gehad voordat íe doorhad dat even blijven staan, toch de beste oplossing is Knipoog !

Nogmaals: als zijn gedrag JOU verder niet stoort, is er niets aan de hand, als je het vervelend vindt, moet je er wat aan doen Knipoog !

_________________
Beter één paard in de wei, als tien in de stal !

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Sterre op 2001-09-24 14:09 ]</font>

diana
Berichten: 2205
Geregistreerd: 21-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-01 22:19

hallo dames,
m,n stal is aan de zijkanten zeg maar helemaal dicht met een tralie dat ze elkaar wel kunnen zien maar ze kunnen met hun hoofden bij de staldeur bij elkaar!!
bedankt voor jullie tips!! Party!!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 22:21

Laat ze golfplaat door de tralies doen, en hooguit het achterste hoekje vrijlaten dat ze toch contact kunnen maken met elkaar.