Waarom met slof bos in???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 11:27

Zelf zou ik niet snel kiezen voor een slof bij een buitenrit. Bij een heftig paard zou ik wellicht eerder een thiedemann erop zetten.


Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 12:53

Tessebes"]
[quote="Apple schreef:
Zelf zou ik niet snel kiezen voor een slof bij een buitenrit. Bij een heftig paard zou ik wellicht eerder een thiedemann erop zetten.


Maar met een thiedemann heb je geen noodrem, die werkt altijd in. Ik ben niet zo'n fan van de thiedeman iig. De slof kun je gewoon links laten en erbij pakken als je hem nodig hebt.
[/quote]

Komt wellicht doordat ik meestal (altijd) op strand rij. Op strand heb je minder snel een noodrem nodig, want je hebt altijd wel een uitwijk mogelijkheid (geen drukke verkeerswegen op het strand bijvoorbeeld en geen smalle paadjes).


Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 15:18

Ik rij buiten altijd alleen met martingaaltje (en ja: ook met zadel en hoofdstel Haha!).

Dat martingaaltje is ook meer voor het idee als dat het paard het nodig heeft. Voordeel van martingaaltje: stel dat (klopt af) ik er een keer naast lig en knollebol haalt het in zn hoofd om naar huis te gaan dan kan hij met een martingaaltje om tenminste minder makkelijk in zn teugels staan (en blijft hij en mn tuig hopelijk redelijk heel Haha!).

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 13:35

Eleonoor als je de slof ziet als veiligheidsmiddel en het op 1 hoop gooit met een cap dan wil ik daar graag een stapje verder in gaan:

Rij je dan ook met bodyprotector en veiligheidsbeugels? Immers safety-first Haha!.

Ik vind dat je een slof niet op 1 hoop kunt gooien met een cap.

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 13:51

Dan nog: als de kans bestaat dat hij er vandoor gaat dan kun je van te voren al wat maatregelen nemen:

-losgooien
-longeren
-dag ervoor flink aan werk zetten
-reeds aan begin van je buitenrit flink stuk draven
-uit laten galopperen
-juist niet laten galopperen
-route zoeken waar je weinig risico hebt (met trailer in bos dumpen)
-met braaf paard op pad gaan
Noem maar op.

Dit is zo uit de losse pols al een heel rijtje vrij simpele maatregelen om te voorkomen dat je paard er vandoor schiet als je denkt dat dit gaat gebeuren.

Zoals Maya zegt: als je 1 op de 4 ritten ervandoor spuit dan is er wat aan de hand. 1 op de 20 ritten (of nog minder vaak) incident.

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 16:25

Hee leuk een echte discussie Haha!.

Ik heb nog nooit op een echt op hol geslagen paard gezeten. Wel een keer van dichtbij meegemaakt (Endurance Katwijk 2002). In dat geval kun je doen wat je wilt, maar je krijgt ze echt niet terug (ook niet met slof).

Als ze ergens van schrikken en daardoor rennen stoppen ze heus wel een keer. Je denkt wellicht even 'oeh dat gaat wat hard'. Gevolgd door: 'hee, ik zit er nog op'. En dan: 'oh, kijk ik kan stoppen'.

Ik heb op veel verschillende paarden buitenritten gemaakt, maar nog nooit met slof. Dan zijn dat zeker geen echte paarden? En ja: de hondjes, vliegers, tractoren heb ik ook allemaal meegemaakt. Nog steeds waren dit geen situaties die om een slof vroegen.

Vraag me dan af of al die Endurance ruiters wel helemaal veilig bezig zijn: zo zonder slof lange ritten maken (en vaak nog met hengsten ook, waar veel bloed in zit Scheve mond). Maar goed: dat zijn dus blijkbaar ook geen echte paarden.

Dan nog: als jij je veilig voelt met die slof vooral doen Lachen. Vraag je alleen af waarom je die slof eromheen hebt hangen. Je zegt zelf dat je al twee jaar lang veilig buitenritten maakt dus dan heb je slof toch helemaal niet nodig?

Even een toevoeging: vriendin van mij heeft net een paard gekocht. Dit is een beetje een hittepetitje. Zij gaat dus eerst in de bak rijden totdat ze haar voldoende vertrouwt en er een duidelijke rem op heeft zitten. Dan gaat ze een keer naar het strand. Met martingaal, zonder slof en met een braaf paard ernaast. Niets aan de hand met die benadering.

[edit: typo]
Laatst bijgewerkt door Apple op 04-09-03 16:33, in het totaal 2 keer bewerkt

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 16:56

Eleonoor schreef:
Kijk, mijn paard is verkeersmak en heeft tot op heden nog niet iets gedaan waardoor de slof die ik dus WEL om hem nodig is geweest. Maar een paard blijft een paard en is in basis een vluchtdier. Mocht het ooit nodig zijn ben ik dus wel BLIJ met de slof.


Nog even een toevoeging (in de hoop mijzelf helder uit te drukken Ziek ). Het gaat mij dus vooral om bovenstaand stukje.

Het simpele feit dat een paard een vluchtdier is, is voor mij geen reden genoeg om er buiten een slof aan te hangen. Dat zou dus betekenen dat iedereen buiten een slof op zijn paard moet hangen (alle paarden zijn vluchtdieren).

Ik kan me wel goed voorstellen dat het voor bepaalde paarden en ruiters verstandig is om in sommige gevallen een slof te gebruiken op een buitenrit. Dat is ook een stukje risico-analyse.

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 17:36

Fitzroy schreef:
Mijn verslagje [VvdD] ´t is hier fantaaaasties is in dit geval wel heel toepasselijk.
Zometeen ga ik dus weer met slof het bos in. En dat heeft niets met angst te maken, maar idd met een stukje veiligheid. Nu rent hij nog door het bos, maar de volgende keer gebeurt het bij een spoorwegovergang of autoweg en dan is het leed niet te overzien.


Fitz eigenlijk vind ik jouw stukje helemaal niet toepasselijk Haha!. In jouw geval vind ik het heel logisch dat je de slof gebruikt: vreemd terrein, je rijdt alleen en Fitz wil nog weleens heftig zijn buiten.

Zelfde voor Napoleon: vreemd terrein, paard lang niet buiten geweest. Dan als veiligheid een slof.

Dit zijn toevallig net de situaties waarbij het fijn is als je wat extra's hebt.

Wat eerder in dit topic vermeld werd: altijd met slof want paarden zijn vluchtdieren (en slof nog nooit nodig gehad want paard braaf) vind ik een beetje onzin. Ik ga ook niet met Kevin met slof buiten rijden.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 80 bezoekers