Spaans rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DominiqueDG
Berichten: 1563
Geregistreerd: 11-07-01

Spaans rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-03 09:56

Ik zat me laatst af te vragen of er een manege (of iets dergelijks) in Nederland is die mensen op de 'spaanse manier' leert rijden (spaanse pas etc) en dus ook op Andalusische paarden (of lusitano's). Ik wil later, zodra ik er de tijd voor heb, heel graag een andalusiër. Ik vind het een geweldig ras, goed karakter etc. Ik wil ook spaans met hem/haar gaan rijden, ik heb alleen geen flauw idee hoe dat allemaal werkt met de hulpen etc. Of zou je op privéles moeten met je eigen Anda wil je dit allemaal leren?

Hoe hebben de andalusiër eigenaren op bokt, die spaans rijden, dit geleerd?

Alvast bedankt!

Caira
Berichten: 26066
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 10:00

ow god daar gaat miep al. Zal ik maar vast een stal voor je reserveren?

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 11:08

beste methode: ga een jaar op een stal werken in spanje waar ze anda's trainen!

wedden dat je niet meer naar nederland komt? Haha!

DominiqueDG
Berichten: 1563
Geregistreerd: 11-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-03 16:06

Goede tip! Lijkt me geweldig!

hahaha Lonneke, ik ben me alvast aan het voorbereiden Haha!
Zin om mee te gaan Lonneke? Lachen

Matti90
Berichten: 789
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Granada, España

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 18:17

Is ook mijn droom...na mijn VWO ga ik ook op een stal in Spanje werken..ik hoop dan later ook een eigen andalusier mee te brengen naar Nederland..

renee_m

Berichten: 730
Geregistreerd: 23-02-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 18:46

ik heb mijn eigen anda Haha! alleen is die op de engelse manier ingereden.. maar mijn instructrice wil me de spaanse pas gaan leren, maar dan moet ze eerst nog iets beter lopen... ze moet nog veel leren....*zucht*

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 19:38

Je moet organisator even PB-en, zij heeft wel een adresje!

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 20:53

Ik heb op een stal in Spanje gewerkt met o.a. Andalusische hengsten. Ik vind PRE's ook geweldige paarden. Ik ben er veel tegen gekomen met een prettig karakter die graag willen werken.

Wat bedoel je precies met Spaans rijden? Je hebt de Doma Classica (klassieke dressuur) , alta escuela (hoge school dressur zoals bijvoorbeeld de Spaanse rijschool in Jerez de la Frontera) en doma vaquera. Dat is een soort dressuur die voortkomt uit de veehoeders stijl. (al worden daar meestal cruzado's voor gebruikt) Als je daar meer over wilt leren moet je echt in Spanje zijn. Als je een beetje je best doet, moet het wel lukken om een tijdje op een stal in Spanje mee te kunnen draaien. Alleen moet je dan wel de taal spreken. De meeste stallen zitten op plekken, waar je erg weinig mensen tegen komt die een andere taal dan (zwaar dialect) spaans spreken. Of je komt op een buitenlandse stal terecht, maar dan krijg je toch minder van de Spaanse cultuur mee.

Hou er wel rekening mee dat, hoewel Spanje een echt paardenland is, er op sommige stallen op een andere manier met paarden omgegaan wordt als dat we hier gewend zijn. Maar goed, in Nederland gaat het er ook lang niet overal zo aan toe als dat het zou moeten.
Ga eens naar een PRE keuring in Nederland, of naar wedstrijden voor Barokke paarden. Kan je wat contacten leggen met PRE eigenaren, en er zitten er natuurlijk ook een aantal hier op bokt. En kijk eens op de site van de vereniging van de vrienden van het Andalusische paard.

Op manege's zul je weinig PRE's tegen komen als manege paard, omdat het erg dure paarden zijn. Ik geloof dat er ergens in de buurt van Katwijk een stal zit waar je les kan krijgen op Lusitano's. Heb ik geloof ik wel eens een advertentie van gezien, maar weet er verder niets van.

DominiqueDG
Berichten: 1563
Geregistreerd: 11-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-03 20:56

Bedankt voor de informatie allemaal! Echt super! De taal spreken lukt wel, het zou wel een geweldige ervaring zijn. Ik vertrek in Juli sowiezo voor 3 maanden naar Spanje, ik ga daar ook naar school. Ik zal dan eens naar het zuiden afreizen en gaan rondkijken. Als je op zo'n stal werkt dan leer je natuurlijk veel over het ras. Op zich nog niet zo'n slecht idee....gewoon lekker een jaartje ertussenuit en dan dat gaan doen. Kan altijd nog aan mijn studie Toerisme beginnen...
Laatst bijgewerkt door DominiqueDG op 02-09-03 21:00, in het totaal 1 keer bewerkt

organisator

Berichten: 1565
Geregistreerd: 15-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 20:59

ik geef les
en als de ruiter ervoor geschikt is dan dus ook op een van mijn paarden

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 21:34

Onder Brussel is een school waar ze spaanse les geven op Anda's en Lusi's.
Als je meer info wilt kan ik het opzoeken.

DominiqueDG
Berichten: 1563
Geregistreerd: 11-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-03 21:47

Hoi Dizzy,

dat is helaas te ver weg voor mij, ik woon namelijk in Noord - Holland. Maar bedankt, ik zal het in gedachten houden!

renee_m

Berichten: 730
Geregistreerd: 23-02-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 22:00

organiser, waar woon je?

organisator

Berichten: 1565
Geregistreerd: 15-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 22:01

in zuidwolde

renee_m

Berichten: 730
Geregistreerd: 23-02-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 22:02

dat is in het noorden van het land ofniet?

organisator

Berichten: 1565
Geregistreerd: 15-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 22:08

drenthe

Vincent15
Berichten: 61
Geregistreerd: 29-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 02:43

Suzan schreef:
En kijk eens op de site van de vereniging van de vrienden van het Andalusische paard.

http://www.andalusier-vereniging.nl
Er zijn keuringen op
Party!! Zaterdag 13 Sept: 10:00h Stal Baroque, fam. van Thiel, Meije 41, Bodegraven 0172 422113/06 559 55091
Party!! Zondag 14 Sept: 9:00h G Koertshuis, Molterheurneweg 7,
de Lutte (7587LG) 0541 551200/06 223 34694
Party!! Zondag 14 Sept: 14:30h De Vinkenburg, Jolanda Mulder en Bernad te
Hennepe, Misterstraat 44, Bredevoort, 0543 451108
Party!! Maandag 15 Sept: 9:00h De Woeste Hoeve, Sonja Mooij en Wim van Poppel
Bredasedijk 55, Bergeijk, 0497 541242

Party!! En op 18 oktober is er een premie keuring met show progamma in Ermelo

DominiqueDG
Berichten: 1563
Geregistreerd: 11-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-03 08:14

bedankt!

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 10:00

In Hypolitus hoef zit er een, daar kan je met paard les krijgen in de "klassieke" stijl..
Ik zelf houd me vooral bezig met D.V. en Engels.

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 10:03

Dizzy schreef:
Onder Brussel is een school waar ze spaanse les geven op Anda's en Lusi's.
Als je meer info wilt kan ik het opzoeken.


Waar is dat dan? Wil ik wel weten, kan ik misschien een instructeur vandaan halen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 10:49

er is een spaanse manege hier in nederland...ships wat was de naam ookal weer.. uhmmm.. Scheve mond Die vrouw heet Gemma in iedergeval is erg bekend.. ben nu aleen ff de naam kwijt.. Ze heeft die prachtige hengst Balerino..
ze rijden daar alleen wel met Lusitano's en geen andalusiers.. maar ach ze zijn allebij mooi Kwijl

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 10:56

Er is ook nog Kayyal Stables. Zij zitten op de grens met Nederlands en Belgisch Limburg. Hebben me ook goed helpen zoeken (zonder resultaat helaas) naar een geschikt paard voor mij.
Zij geven misschien niet direct op de Spaanse wijze les, maar wel in de Spaanse hogeschooldressuur (lange teugelen ook geloof ik). Kim heeft een donkerbruine Spaanse hengst die binnenkort naar de rijschool in Jerez gaat voor zijn verdere opleiding door Rafaël Soto Himself Haha!.
Ze geven les op hun schoolpaarden ook, dat weet ik.
Als je wil, heb ik hun e-mailadres.

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 11:03

Debo schreef:
er is een spaanse manege hier in nederland...ships wat was de naam ookal weer.. uhmmm.. Scheve mond Die vrouw heet Gemma in iedergeval is erg bekend.. ben nu aleen ff de naam kwijt.. Ze heeft die prachtige hengst Balerino..
ze rijden daar alleen wel met Lusitano's en geen andalusiers.. maar ach ze zijn allebij mooi Kwijl


Dit is Centro Lusitano en is niet echt een manege, ze hadden altijd een website maar http://www.centro-lusitano.nl/ ligt een beetje op zijn gat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 11:26

cloris"]
[quote="Debo schreef:
er is een spaanse manege hier in nederland...ships wat was de naam ookal weer.. uhmmm.. Scheve mond Die vrouw heet Gemma in iedergeval is erg bekend.. ben nu aleen ff de naam kwijt.. Ze heeft die prachtige hengst Balerino..
ze rijden daar alleen wel met Lusitano's en geen andalusiers.. maar ach ze zijn allebij mooi Kwijl


Dit is Centro Lusitano en is niet echt een manege, ze hadden altijd een website maar http://www.centro-lusitano.nl/ ligt een beetje op zijn gat
[/quote]

haha kwam net terug in dit toppic omdat me de naam te binnen was geschoten.. Nee een echte manege is het net maar je kan er wel lessen volgen.
Maar staan ze op t punt er mee te stoppen ofzo dan??

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 11:38

Bij mij werkt de website wel... of bedoel je dat niet Cloris?