Tip voor heel erg uitgedroogd leer !!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shayla

Berichten: 3896
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Vuren

Tip voor heel erg uitgedroogd leer !!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-03 23:44

Hallo allemaal ,
Ik vond pas bij m'n schoonzusje in de kast een hoofdstel , die ik ooit (denk zo'n jaar of 6 geleden) voor haar pony had gekocht. Dit hoofdstel was een paar keer gebruikt en vervolgens in een of andere hoek gedouwd en nooit meer naar omgekeken . Zoals ik al zei heb ik hem pas weer gevonden. Alleen was hij zo stijf dat je hem bij het kopstuk kon pakken en op z'n kop kon houden zonder dat de neusriem naar beneden viel. Verward Ik kreeg natuurlijk met geen mogelijkheid de gespen los. Toen heb ik het volgende gedaan : ik heb een ong. een half uurtje in een emmer lauw water gelegen. Na dat half uurtje was het leer weer erg soepel en kon ik de gespen weer los krijgen. Na het af en op drogen werd het leer weer wel stijf (nog niet bruikbaar)maar niet zo erg als het was. Vervolgens heb ik hem goed ingesmeerd met lederolie en nu is hij weer bruikbaar. Het grote voordeel van de olie was ook dat het tussen de gespen ging zitten en dat deze vervolgens ook weer normaal functioneerde. Tong uitsteken Ook vind ik dat olie sneller intrekt dan vet. Dus als je ooit een oud hoofdstel vind die zo erg is uitgedroogd dat je hem niet meer uit elkaar kan halen om in te olieen / vetten , leg hem dan eerst een half uurtje in een emmer lauw water !
Groetjes

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 00:56

Haha! ik heb ook een tip, laat je spullen niet zo droog worden *LOL*
nee ff serieus, goede tip!
ik gebruik altijd olie als ik het wel erg droog vind. Gewoon een uurtje (of bij extreme gevallen mss langer) in de olie leggen en het is weer als nieuw.
euh wel ff opletten bij de olie eraf halen, is namelijk echt superranzig en die olie gaat dus echt niet van je vingers af. Mss is water dan toch de oplossing Haha!
slim bedacht zeg!

Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 01:05

ik had laatst een zadel nodig voor campingrijden. Ik kon namelijk een kleine pony van stal lenen, maar die beugels van dat zadeltje waren ook zo droog en zelfs helemaal licht geworden. Die heb ik toen ook heel goed met olie gedaan. Toen werden ze uiteindelijk blauw Haha!. Heeft ook wel wat, maar ze waren wel erg soepel.

YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 11:36

goede tip!! Ik heb namelijk nog heel veel droog spul in de kast liggen.. Verward Haha, naja Lachen

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 12:00

Ik doe het veel handiger, maak het eerst even schoon met zadelzeep en dan gooi ik het een nachtje in een bak met zonnebloemolie. Ik hoef gelijk een jaar niet meer te vetten en het is soepeler dan soepel!

Livado
Berichten: 1735
Geregistreerd: 14-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 14:03

met lederolie is het wel zo...dat het soms TE vet wordt .......
dan blijft het aan je handen plakken ......

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Belgiƫ (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 14:13

Ik heb ook een tip: gebruik geen leder dat helemaal uitgedroogd geweest is.

In de mencursus die ik aan het volgen ben, hebben we gezien dat leder dat uitgedroogd is, nooit meer de stevigheid van vroeger krijgt, wat je er ook mee doet. Zeker bij het mennen is de kwaliteit van het leder zeer belangrijk omdat het de enige verbinding tussen de menner en het paard en de wagen is.
Wat mij betreft gaat de veiligheid voor alles en blijft zo'n uitgedroogd hoofdstel mooi aan de haak hangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 14:15

misschien iemand nog een tip voor nieuw leer dat soepel moet worden ???

Yasmine

Berichten: 29726
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Melbourne, Australiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 14:34

Bedankt voor de tip! Kan ik eindelijk mijn hoofdstel es soepel maken!

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 14:38

boygirl schreef:
misschien iemand nog een tip voor nieuw leer dat soepel moet worden ???

Veel gebruiken, da's de beste manier. Verder vaak schoonmaken en licht invetten. Afhankelijk van het soort leer gebruik je olie of vet.

Nerootje

Berichten: 2172
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 19:04

Ik leg het altijd even in een emmer met slaolie, je giet gewoon een hele fles leeg in de emmer en legt het er een uurtje of wat langer in, ligt eraan he droog het is, en het is weer lekker soepel wel invetten daarna!