kinderles, beginnen op shets of "gewone" pony's?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sharief
Berichten: 853
Geregistreerd: 18-02-02

kinderles, beginnen op shets of "gewone" pony's?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-03 10:03

Onze zoon wil al zo lang op les (hij is net 6) en ik kijk al een poosje rond op m'n gemak maar is het nu verstandiger om hem te leren rijden in een shetlanderles van 45 minuten of gewone ponyles? Verward
Even voor alle duidelijkheid wat gegevens van hem:

- 1.05 m. lang
- 15 kilo

Hij is niet zo groot dus en enorm tenger. Vandaar dus mijn vraag ook, zijn er bokkers onder ons die tips willen geven?
Alvast bedankt voor jullie tips/ mening! OK dan!

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 10:09

'n Gewone pony lijkt me beter, meestal wat minder eigenwijs en wat smaller. Moet het dus geen Haf ofzo zijn, maar 'n Welshje en andere pony's van die breedte Tong uitsteken

Krieltje

Berichten: 2992
Geregistreerd: 26-01-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 10:15

Ja, een gewone Apony, beetje smal die ff wat minder sterk als een Shetlander is.

Sting

Berichten: 12859
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 10:20

Een shet is wel klein maar vaak ook erg sterk, ik zou hem liever op een een apony/welsh zetten ofzo

Matti90
Berichten: 789
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Granada, EspaƱa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 11:15

Ik zou ook voor de gewone pony gaan..een shet is toch vaak wat eigenwijzer en sterker..en met een gewone pony kun je misschien toch net iets meer..

Fierolover
Berichten: 122
Geregistreerd: 23-07-03
Woonplaats: woerden...vlakbij utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 11:18

je kan ook eerst een lesje op de shetjes nemen, kan je kijken of dat gaat en dan als nog naar de andere ponyles gaan, kijken wat hij leuker vind!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 11:29

ik zou voor een gewone pony gaan.
shets zijn erg breed, en sterk&eigenwijs....
gewone ponietjes zijn vaak een stukje leuker&makkelijker om op te beginnen!

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 11:43

Ik zou ook voor een gewone pony gaan.
Shetjes kunnen onwijze dondersteentjes zijn...

BenI

Berichten: 274
Geregistreerd: 09-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 11:52

shetjes zijn sterk maar kinderen leren ook veel van ze.
Bij mij op de rijvereniging, reden 2 meisjes van 3 a 4 jaar al mee met de wedstrijdjes, hun familie had een stalhouderij met Friezen en hun kregen een super eigenwijze shet. Eerst liepen de ouders er naast tijdens de proed. De laatste keer was het meisje 5 of 6 stuurde ze de pony zelfstandig door de inrijdbak heen, langs paarden van 1,65. en reed ze al zelf een proefje op haar shet... Ik ben op mijn 7e ook begonnen op shetjes en heb daar bijna 2 jaar op gereden. En erg veel van geleerd. Je leert namelijk gelijk omgaan met eigenwijze pony's. Want andere pony's zijn ook wel eens eigenwijs. welsh pony's en dartmoor pony's kunnen ook erg eigenwijs en sterk zijn hoor.

Kijk gewoon wat je zoontje het leukst vind. Ga bij allebei kijken en laat hem kiezen. Hij moet er tenslotte opzitten. Als je eerst een paar keer bij de lessen gaat kijken. Kan hij zien hoe de pony's zich gedragen. En misschien vind hij een eigenwijze pony wel hartstikke gaaf. Er zijn namelijk veel jonge ruitertjes die aardig wat lef hebben. En het geweldig vinden om op zo'n eigenwijze pony te rijden. Ik vind zelf dat als kinderen op een eigenwijze shet kunnen rijden ze een hele goede basis hebben.

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 12:20

BenI schreef:
Ik ben op mijn 7e ook begonnen op shetjes en heb daar bijna 2 jaar op gereden. En erg veel van geleerd. Je leert namelijk gelijk omgaan met eigenwijze pony's.


Is je beenstand ook nog normaal? Tong uitsteken

BenI

Berichten: 274
Geregistreerd: 09-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 12:25

Ja hoor Kais, ik heb absoluut geen O benen en ook geen X benen.... Van 1 keer in de week 1 uurtje hobbelen op je 7e blijven je benen wel aardig recht hoor.. Ik rijd nu 13 jaar waarvan een groot deel iedere dag en heb nog een O benen....

ghisje
Berichten: 538
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: op de grens van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 15:09

Ik geef zelf ook kinderlessen en we zetten de kinderen eerst op een brave b of c pony. Daarop leren ze de beginselen, vooral omdat er naast een shetlander altijd iemand naastloopt. Dit voor het geval ze ervandoor willen schieten. De andere pony's zijn zo mak en weten wat ze moeten doen dat de kinderen die zonder een vasthouder ernaast sneller de pony vertrouwen en "echt" gereden hebben. Een shetlander is leuk als ze alleen kunnen rijden en wat durven. Een pony les is vaak ook leuker dan op een shetlander, omdat ze in hun ogen op een echt paard hebben gezeten.

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 15:17

Een 'gewone' pony denk ik. Shetlanders zijn vaak eigenwijs en sterk en breed, dus aansporen lijkt me moeilijker Haha!

Even offtopic, een kind van 6 die 15 kilo weegt? Verward
Mijn dwerggeittje van een halve meter weegt nog bijna het dubbele!

sharir

Berichten: 2576
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 16:41

gewoon op een pony hoor. me nichtje van 7 of 8 zit ook op rijles en die heeft de laatste keer op junta gereden. en kon d'r hardstikke goed aan. okey junta is dan ook echt een sulletje

sharief
Berichten: 853
Geregistreerd: 18-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-03 16:47

Jeetje wat een hoop reacties! bedankt!
Het is wel duidelijk dat een b of c-pony handiger is om mee te beginnen, aan de reacties te zien.

Ik moest wel lachen om Boogiegirl's reactie over het gewicht van mijn zoon, 15 kilo, inderdaad, hij weegt maar 15 kilo en dus ook heeel mager maar eten als een dijker (waarschijnlijk heeft ie mijn bouw van vroeger..)

Dat ze op een grotere pony meer het gevoel hebben dat ze op een "echt"paard hebben gezeten daar had ik nog niet over nagedacht, het is wel heel logisch!

Nogmaals bedankt voor de reacties allemaal!

yourangel

Berichten: 120
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 18:07

Ik zou hem lekker op gewone pony's gaan hoor! Een shetlander is net weer heel iets anders dan een pony of een paard vind ik. En op een pony leer je volgens mij veel sneller echt paardrijden!

Little_Sun

Berichten: 1166
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 18:33

Lichtrijden is makkelijker te leren op een gewone pony. Wel is het bij ons zo dat shetjes enorm populair zijn bij de kleine kinderen. Die zijn gewoon een mooie maat voor hun om mee te poetsen, en uiteindelijk ook rijden (als ze de basis al kennen).

Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 19:19

Welshjes zijn super ponietjes om kinderen wat te leren, zie hier onder mijn Joey en zijn ruitertje Thomas. Thomas is 6 jaar oud en een van de kleinsten die op Joey rijd, ze gaan met z'n tweeen altijd als een speer OK dan!
Afbeelding

Jessie88
Berichten: 3312
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: IJsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 20:12

Ik zou kiezen voor de gewone pony...voor de basis: sturen, balans, stap, draf. En daarna alsnog overstappen op een shet... shetjes zijn erg goede leerpony's en een beetje eigenwijs is helemaal niet verkeerd... zo leert hij tenminste hoe hij een eigenwijze shet de baas kan worden... Ik ben van mening dat als hij echt goed op een (stoute) shet kan rijden, dat hij dan meer lef en zelfvertrouwen heeft om op een wat moeilijkere 'grote' pony te rijden. Wens hem maar veel plezier met zijn nieuwe (lievelings) sport Haha!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 20:31

engels onderzoek schijnt bewezen te hebben dat shets vaak te breed zijn tussen de kinderknietjes

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 22:01


daan
Berichten: 661
Geregistreerd: 16-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 22:11

Tsjaa, ik zou gewoon eens kijken welke les jou het meest aanspreekt. De ene shet is de andere niet zeg maar. Wij hebben er twee in de les meelopen tussen de andere gewone ponies en die twee doen het super! Maar je hebt natuurlijk ook de eigenwijze uitvoeringen zeg maar. Maar naast de ponie zijn er natuurlijk nog veel meer dingen van belang, welke instructeur spreekt je meer aan, wat voor kinderen rijden er in de les, wat vindt je zoontje het leukst. Eventuele (on)mogelijke tijden of wachtlijsten kunnen ook nog bepalend zijn in je keuze. Ik zou dus lekker zelf gaan kijken en dan zien wat jullie het meest aanspreekt.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 23:27

Ik zou ook voor gewone gaan. Maar ook het liefst voor een les van een half uur. Een uur lang concentreren is misschien iets te lang voor zn jong kind.

Alja

Berichten: 25595
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 23:33

ik zou voor de gewone kleine pony gaan...
shets kunnen soms zo ondeugend zijn dat kleinere kinderen er niets tot weinig mee kunne beginnen

sharief
Berichten: 853
Geregistreerd: 18-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-03 10:39

Ja, ik ga inderdaad even kijken bij de verschillende lessen.
Barb, een leuke foto van Joey en Thomas! Ziet er leuk fanatiek uit!
Jullie horen nog wat het wordt met zijn lessen.