hulpteugel vraagjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

hulpteugel vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-03 16:04

ik zie zoveelverschillende soorten hulpteugels om te zorgen dat je paard beneden blijft met zijn hoofd.. maar welke werkt nouw echt?

ik heb al een gogue gezien en een chambon, en wat is het verschil tussen die 2?
en met elastiek rijden? hoe werkt dat.
de slof vind ik geen fijne oplossing en de martingaal en thiedeman ook niet.

wat gebeurt er nouw precies met een gogue, want die zit achter zijn oren toch?
is dat wel goed om mee te longeren dan

wie kan mij helpen met al deze vragen?

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 16:29

Een gogue loopt van tussen zijn benen naar achter de oren, naar het bit en dan weer terug naar zn benen. Ik vind het zelf een fijne hulpteugel met longeren. Een chambon lijkt qua werking op de gogue. Er zijn hier al flink wat topics over geweest compleet met foto's (zie zoekfunctie).

Of er ook fijn mee te rijden is weet ik niet.

Je zegt dat je niet dol bent op een martingaal. Waarom niet? Als een martingaal goed staat afgesteld werkt hij niet in als het paard normaal loopt. Pas als het paard zn hoofd omhoog brengt heeft de martingaal een begrenzende werking. Gezien de omschrijving van jouw probleem zou ik het zoeken bij een martingaal (en bij goede instructie).

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-03 17:20

ik heb die 3 dus allemaal al geprobeerd, omdat mijn paard als hij in een vervelende bui is zijn hoofd omhoog gooit. ik heb bij de laatste 2 steeds het gevoel gehad dat hij er tegen in wilde, ipv zijn hoofd laag te houden, dus dat werkte niet. de slof werkt op zich wel, maar dat vind ik zelf niet fijn rijden en volgens mij doe ik het ook helemaal niet goed. ik krijg ook instructie met de slof en ik les bijna iedere dag(niet met slof)
maar mijn paard is dus heel lang manege paard geweest en heeft zijn rug steeds weggedrukt. hij kon daar ook lekker met het hoofd omhoog lopen want dan kon je niet goed meer sturen..
nu ben ik aan het proberen hem wat lager te rijden, nageeflijk is toch nog te ver weg dus dat probeer ik nog niet, ookal lukt dat wel de laatste 10 minuten van de les. maar het is vaak zo dat hij 2 dagen lekker loopt.. en dan heeft hij genoeg.. dan wil hij nix meer en gaat hij met het hoofd hoog lopen en dan krijg ik hem niet meer naar beneden en dan wordt het toch een gevecht die ik verlies, dus dan is het weer losse teugels en zo maar rondjes karren.
vandaar dat ik vroeg of dat helpt, niet om mee te rijden maar meer voor het longeren, omdat hij een gigantische ondernek spier heeft ontwikkeld en ik die langzaam wil gaan afbreken.