Vergunningen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pinacolada

Berichten: 4082
Geregistreerd: 04-05-03
Woonplaats: Friesland

Vergunningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-03 22:42

Hoi,
Voor een werkstuk moet ik o.a. de vergunningen van een paardenbedrijf behandelen. Wie weet hier wat van af? Het hoeft niet veel te zijn, want het is maar een heel klein stukje van mn 50 blz werkstuk.
Ik moet weten welke vergunningen er nodig zijn en waar deze te krijgen zijn.

Yokie

Berichten: 1708
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Best behoorlijk noordelijk met een dressuurhoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 10:16

Hou rekening met eventuele bouwvergunningen of benodigde wijzigingen in het bestemmingsplan (gemeente aangelegenheid).
Andere vergunningen zou ik zo snel niet kunnen noemen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 10:55

Mocht 'jouw paardenbedrijf' een kantine hebben, vergeet dan de tapvergunning etc. bijvoorbeeld niet.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 11:05

een milieuvergunning, hinderwetvergunning

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 11:13

Over het geheel genomen is het soort en type vergunning afhankelijk van de gemeente waarin de paarden staan. Bijvoorbeeld:
activiteiten met paarden zijn niet vergunningplichtig ingevolge de Wet milieubeheer mits ten hoogste 7 pony's of 5 paarden worden gehouden en niet meer dan 10 m3 meststoffen aanwezig zijn. Anders is een milieuvergunning nodig.

Voor het bouwen van stallen heb je een bouwvergunning nodig, deze wordt alleen afgegeven indien het bestemmingsplan dat toelaat. Daarentegen mag je wettelijk je paard nog wel in een garage bij het huis zetten, vermits je voldoet aan de voorwaarden van de milieuwetgeving.

Dan is er veelal nog sprake van horeca-vergunningen als er een kantine o.i.d. is.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 11:26

Billy schreef:
een milieuvergunning, hinderwetvergunning

hinderwetvergunning bestaat niet meer sinds 1996, is Vergunning Wet Milieubeheer geworden en die heb je zeker nodig!

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 11:28

Misschien ook een Lozingsvergunning (als je de pis op het riool wilt lozen).
Bouwvergunning + Vergunning wet milieubeheer bij de gemeente
lozingsvergunning bij het waterschap.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 11:31

Sjimmy"]
[quote="Billy schreef:
een milieuvergunning, hinderwetvergunning

hinderwetvergunning bestaat niet meer sinds 1996, is Vergunning Wet Milieubeheer geworden en die heb je zeker nodig!
[/quote]

Zoals ik al hierboven heb aangegeven het je niet in alle gevallen een milieuvergunning nodig. Dit is afhankelijk van de Plaatselijke Verordening in je gemeente. De ene gemeente legt de grens bij 3 paarden of 5 paarden of 5 of 7 pony's. Ook het aantal kubieke meters van de mesthoop is belangrijk. Tot 10 kubieke meter is bij de gemeente Enschede bijvoorbeeld niet vergunningplichting. Daarbij is het onderscheid bedrijfsmatig of hobbymatig niet relevant. Een bedrijf met 5 paarden is niet mileuvergunningplichtig (mits mesthoop niet te groot is) een hobbyhouder met 8 shetlanders wel.

(werk bij de gemeente en heb dit voor een project zeer recent uitgezocht).

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 11:41

Als je een écht paarden bedrijf wilt starten wat ik begreep heb je wel een milieuvergunning nodig. Dan overschrijdt je namelijk in elke gemeente die grens wel.
Is het niet qua paarden, dan wel qua geluid, openingstijden, opslag, weet ik veel wat.

Als je het écht bedrijfsmatig doet is er heeeeel weinig kans dat je geen Wet Milieubeheer vergunning aan hoeft te vragen.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 12:26

Sjimmy, zoals ik al zei... je hebt het fout! Hangt zo af van het soort bedrijf dat je wilt starten en de plek waar je het bedrijf start etc. Een fokker zal bijvoorbeeld weinig mensen over de vloer krijgen.

Verder gelden bovenstaande uitgangspunten voor de ponyboerderij Enschede Noord. Die dus geen milieuvergunning hoeft aan te vragen omdat het aantal paarden de 7 niet te boven komt er geen kantine is en de mesthoop niet groter dan 10 kubieke meter. Er zullen dagelijks lesjes worden gegeven aan kinderen.
Dat de milieuvergunning niet noodzakelijk is, is bevestigd door onze plaatselijke Bouw- en Milieudienst. De bouwvergunning is inmiddels afgegeven. Denk je nu werkelijk dat die wordt afgegeven als eigenlijk eerst een milieuvergunning nodig zou zijn? Kortom. Je hebt het gewoon fout! Sorry!

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 12:33

Anya, ik heb het het niet over die situatie bij jou.
Bij een écht paardenbedrijf daar heb ik het over, en ik denk dat het daarom gaat in het geval van de topicstarter.

Niet dat 'jouw geval' dan geen écht bedrijf is, maar met zoiets verwacht ik wel meer dan 20 paarden. En dan zijn er weinig gemeentes waar je onder een vergunning uitkomt.

Tuurlijk zijn er uitzonderingen, die bevestigen de regel namelijk, maar als het hier gaat over een verslag voor school waar je fictief een paardenbedrijf opzet, dan zou ik er maar vanuit gaan dat je een Milieuvergunning nodig hebt.

Ik wil helemaal geen ruzie maken. Ik zeg alleen wat ik uit ervaring weet (ik heb aantal maal gedetacheerd gezeten bij verschillende gemeentes en met zulke zaken te maken gehad). Dat 'jouw situatie' daar vanaf wijkt dat kan best

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 12:35

Ik moest voor school wetgeving voor manege's uitzoeken. Nou d'r is echt geen informatie over te vinden op internet. Waarschijnlijk wel bij de gemeente, maar daar was ik te lam voor Haha! Dit heb ik gevonden:

Inleiding
Nederland is een relatief druk en klein land, waar agrarische- en buitengebieden een steeds kleinere plaats innemen.

Om er voor te zorgen dat er zo weinig mogelijk overlast ontstaat, het milieu zo min moglijk wordt belast en opstallen veilig worden gebouwd, wordt het vergunningenstelsel alsmaar gecompliceerder en meer uitgebreid.

Dit geld zeker niet in de laatste plaats voor de agrarische sector, waaronder de paardenhouderij valt.

Wet Milieubeheer
Voor het bedrijfsmatig houden van paarden is een milieuvergunning vereist. In natuurgebieden wordt het houden van dieren afgeremd om de uitstoot van ammoniak te beperken.

Wet Horeca
Voor de exploitatie van de eventuele horeca bij een manege, dient de accommodatie een horecabestemming te hebben. De ondernemer/bedrijfsleider dient over het diploma sociale hygiëne te beschikken.

BTW
Agrarische activiteiten worden in beginstel beslast met 6% BTW. Dienstverlenende activiteiten met 17,5%. Omdat het bieden van pensioen een gecombineerde activiteit is, kan bij een goede administratie een gecombineerd BTW-tarief worden bedongen.

Bouwvergunning
Deze moet aangevraagd worden bij de desbetreffende gemeente.

Sloop en kap vergunning
Deze moet aangevraagd worden bij de desbetreffende gemeente.

Minas
De paardenhouderij is niet Minas-plichtig

Vestigingswet
Omdat er geen vestigingswet voor manegebedrijven bestaat, komt wildgroei ten koste van de bonafide manegebedrijven vaak voor. Het is zeker van belang dat de paardensport dat het gemeentelijk beleid erop gericht is dergelijke wildgroei zoveel mogelijk te beperken.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 12:39

Sjimmie... Let op, in de wet Milieubeheer is het woord bedrijf geen criterium. Daarom maak ik het onderscheid. Het aantal paarden is daarbij bepalend. Dat wil zeggen dat een hobbyhouder of een bedrijf dat meer dan bijvoorbeeld 7 paarden heeft in beide gevallen een mileuvergunning moeten aanvragen. Dat in de praktijk veel bedrijven meer dan 7 paarden hebben en een grotere mesthoop is waar.

Het gaat er mij om dat deze info ook wordt gelezen door mensen die bijvoorbeeld graag 4 paarden houden. Die moeten echt niet denken dat je in alle gevallen een milieuvergunning nodig hebt. Of dat zij (omdat ze alleen hobbymatig met paarden omgaan, geen vergunning nodig hebben. Het criterium bedrijf of niet is dus volgens die Wet niet een criterium waaraan getoetst wordt.

Ook ik wil geen ruzie maken, maar het zijn nu juist dit soort stellige uitspraken waardoor overheid vaak in een slecht daglicht wordt gesteld. Ik snap best dat je m.b.t. de wet Milieubeheer kennelijk wat meer weet dan de gemiddelde leek. De informatie die ik heb komt echter (schriftelijk bevestigd) van de juristen van de afdeling Bouwbeheer en Mileubeheer. Het lijkt me dat die het toch echt goed hebben.

Anya Smits
Sr. Beleidsmedewerker Wederopbouw

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 12:44

Vonny84 Gemeenten beperken de vestiging van manegebedrijven vooral via de bestemmingsplannen. Indien een bouwvergunning niet past binnen het bestemmingsplan, dan kan immers geen bouwvergunning of vestigingsvergunning worden afgegeven. Natuurlijk is het mogelijk om het bestemmingsplan te wijzigen; dit vergt echter politieke wil. Dan nog is het een tijdrovende en omslachtige procedure.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 12:46

Ik heb er eerlijk gezegd de b*llen geen verstand van. Dit had ik toen her en der gevonden. Ik ben blij dat die droom van een manege voor gehandicapten opzetten is weggevaagd *LOL*

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 12:49

Vonnie84 schreef:
Ik heb er eerlijk gezegd de b*llen geen verstand van. Dit had ik toen her en der gevonden. Ik ben blij dat die droom van een manege voor gehandicapten opzetten is weggevaagd *LOL*


Het hele vergunningencircus is inderdaad best ingewikkeld. Het meest makkelijk is het kopen van een al bestaand manegebedrijf. Of vestigen in het buitenland. In Duitsland is het bijvoorbeeld een klein stukje minder ingewikkeld...

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 12:50

Anya schreef:
Sjimmie... Let op, in de wet Milieubeheer is het woord bedrijf geen criterium. Daarom maak ik het onderscheid. Het aantal paarden is daarbij bepalend. Dat wil zeggen dat een hobbyhouder of een bedrijf dat meer dan bijvoorbeeld 7 paarden heeft in beide gevallen een mileuvergunning moeten aanvragen. Dat in de praktijk veel bedrijven meer dan 7 paarden hebben en een grotere mesthoop is waar.

Het gaat er mij om dat deze info ook wordt gelezen door mensen die bijvoorbeeld graag 4 paarden houden. Die moeten echt niet denken dat je in alle gevallen een milieuvergunning nodig hebt. Of dat zij (omdat ze alleen hobbymatig met paarden omgaan, geen vergunning nodig hebben. Het criterium bedrijf of niet is dus volgens die Wet niet een criterium waaraan getoetst wordt.

Ook ik wil geen ruzie maken, maar het zijn nu juist dit soort stellige uitspraken waardoor overheid vaak in een slecht daglicht wordt gesteld. Ik snap best dat je m.b.t. de wet Milieubeheer kennelijk wat meer weet dan de gemiddelde leek. De informatie die ik heb komt echter (schriftelijk bevestigd) van de juristen van de afdeling Bouwbeheer en Mileubeheer. Het lijkt me dat die het toch echt goed hebben.

Anya Smits
Sr. Beleidsmedewerker Wederopbouw


Kijk dit ben ik het weer met je eens Cool OK dan!
Dat 'bedrijf' er niet toe doet weet ik ook. Hier zijn andere (milieu) criteria van toepassing, en die verschillen per gemeente.
Een hobby-ist met 20 paarden zal er in veel gemeenten ook aan moeten geloven
Ik had het in mijn eerste post misschien iets minder stellig moeten zeggen, maar ik ging van een paardenbedrijf uit. En bij een paardenbedrijf dacht ik dus niet aan een 'boerderij met 7 pony's en een kleine mesthoop' Maar aan een 'bedrijf' met minstens 20 paarden.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 13:03

Oke... zo komen we toch bij elkaar. *LOL*
groetjes...
Anya

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 15:45

Ofzo als het in de Wet Milieubeheer staat:
Elke door de mens bedrijfsmatig of in een omvang alsof zij bedrijfsmatig zou zijn,ondernomen bedrijvigheid die binnen een zekere begrensing pleegt te worden verricht Haha!
Het gaat dus om de omvang en niet of je het wel of niet voor je werk of hobby doet.