Rijden met vliegendeken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tancreda4

Berichten: 24023
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Rijden met vliegendeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-03 12:38

Ik ben benieuwd of er ook mensen met een vliegendeken op rijden. Hoe hebben jullie hem dan liggen? (onder/boven zadel) Hoe doen jullie dat? Hoe bevalt het? En krijgt het paard het daar niet te warm van?
Ben weer eens schieuwnierig Haha!

mijndario
Berichten: 1857
Geregistreerd: 26-06-03
Woonplaats: Sittard, (Munstergeleen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 12:50

Daar ben ik ook erg nieuwsgierig naar.
Ik denk dat het alleen haalbaar is met buitenrijden en als je dan bilriemen hebt, anders gaat je deken beetje 'flapperen' als je draaft.
?? Lachen

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 12:51

Ik heb er weleens meegereden. Eerst een dekje, dan de vliegendeken en dan mijn zadel. Ik had alleen een riempje onder de staart langs. Alles bleef prima liggen, maar ik heb niet echt gedraafd.

haffi

Berichten: 218
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: St.Odiliënberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 12:52

Ik ben er ook heel nieuwsgierig naar, ook vooral of die deken over het zadel of eronder moet!???

Tancreda4

Berichten: 24023
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-03 12:56

Ik 'rij' niet echt, maar wil wel graag voor de stapritten die ik maak een vliegendeken op doen. Ik heb er eentje, maar die is te groot. Gaat drukkken op schoft en schouders. Die heb ik dus alleen in stal om als ik er bij ben, en als ik haar benen afspuit.
Maar nu vraag ik me af of dat niet te warm eronder word als het zulk heet weer is. Ik ga dan wel alleen stappen maar toch.
Ik vraag me af of het wel verstandig is, om voor die paar weken een heel nieuw deken aan te schaffen.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 14:04

Vind het persoonlijk grote onzin om een uitrijvliegendeken op te gooien. Hij komt niet op de plaats waar de vliegen het meest iritant zijn, nl. onder de buik en op de plaatsen waar ie wel zit kan een paardestaart ook het werk doen. Als je gaat draven gaat het flapperen etc. Zou er zelf nooit een kopen want ik vind het geldverspilling.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 14:07

annegti schreef:
Vind het persoonlijk grote onzin om een uitrijvliegendeken op te gooien. Hij komt niet op de plaats waar de vliegen het meest iritant zijn, nl. onder de buik en op de plaatsen waar ie wel zit kan een paardestaart ook het werk doen. Als je gaat draven gaat het flapperen etc. Zou er zelf nooit een kopen want ik vind het geldverspilling.


Daarom rijd ik nu met mijn Buzz-Off buiten. Imker zit van hoofd tot staart ingepakt, en de dazen kunnen hem niets maken. Overigens stap ik alleen met die deken op, omdat deze naar achter schuift en dan schuurplekken zou kunnen maken.

Dekje, zadel, deken, die volgorde hanteer ik.

Rocco

Berichten: 830
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 14:12

Ik heb met de buitenritten opzich niet echt veel last van de vliegen, die vind het nog niet nodig om er een te kopen.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 15:17

annegti schreef:
Vind het persoonlijk grote onzin om een uitrijvliegendeken op te gooien. Hij komt niet op de plaats waar de vliegen het meest iritant zijn, nl. onder de buik en op de plaatsen waar ie wel zit kan een paardestaart ook het werk doen. Als je gaat draven gaat het flapperen etc. Zou er zelf nooit een kopen want ik vind het geldverspilling.


Dan heb je duidelijk niet een paard wat er panisch van wordt...
Ondanks dat mijn vliegendeken niet onder de buik zit (overigens met klitteband en een stuk vitrage best te maken) is hij wel zo lang dat ze er minder snel onder komen. ook op andere delen kunnen ze niet meer zitten en prikken. Mijn pony wordt enorm gestressed en druk en zelfs onhandelbaar als hij erg last heeft van muggen of dazen. het helpt misschien niet 100% maar toch wel heel erg veel. Alleen op het hoofd zitten ze nog regelmatig, en daar smeer ik een beetje vliegengel op.

zie voor foto's topic:
[BV] Eerste deel foto's dazenrit Fochteloërveen
[BV] Tweede deel foto's dazenrit Fochteloërveen
[BV] Verslagen van de dazenrit Fochteloërveen

Alja

Berichten: 25583
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 18:25

ik heb nu dezelfde als joyce B en mij bevlat hij ook erg goed. vind mijn paardje ook fijn.....

Marith_Ov

Berichten: 2553
Geregistreerd: 25-07-03
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 19:06

Ik rij ook met vliegendeken, een hele goedkope met alleen borstsluiting. De deken doe ik dan tussen mijn pad en zadel in en hij blijft prima liggen. Van dat geflapper heeft ze absoluut geen last, zelfs met een flinke rengalop blijft hij prima liggen OK dan! . Ze heeft het niet warmer dan de paarden zonder vliegendek, maar loopt veel minder te zwaaien met de staart en het hoofd. Ik kan veel relaxter rijden dan de rest en hoef dus alleen de hals vliegvrij te houden Haha! .

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 19:20

Hmm ik was laatst naar het bos geweest en daar stikt het dus van de dazen, dus ik had een vliegendeken op gedaan, achter vast gemaakt met die bilriemen, maar voor niet want dan ligt z'n borst meteen helemaal open van het schuren, maar die gleed dus de hele tijd naar achter en toen had ik m'n hand maar zo geconstructioneerd (dat zeg ik vast niet goed Clown ) dat ik de voorkant van mn vliegendeken erin had en m'n teugel... dat was dus niet echt handig, maar toen had ik me bedacht om een touwtje door die ringetjes voor op het zadel te halen en door die lus die op de deken zit om een singel doorheen te halen die je dan rond heel z'n lichaam doet.. maar heb dit nog niet uitgeprobeerd.
Is allemaal beetje onhandig, maar kga geen vliegendeken kopen voor die paar keer in het jaar dat ik hem nodig heb

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 20:10

vliegendeken doe ik over mijn zadel heen. Heb wel twee baby-veiligheidsspelden erbij. Daarmee spelt ik de buikflap terug. Zeer relaxed rijden zo Knipoog

siesti

Berichten: 3151
Geregistreerd: 31-07-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 20:18

Ik heb een gewoon vliegendeken van divoza vandaan. Ik ben laatst op 'trektocht' geweest een week en heb hem toen ook omgehad tegen de horzels, en ik vond het super goed werken OK dan! !! Hij had echt eerst super last van horzels en werd super vele geprikt, maar met het vliegendeken zelden alleen soms in zijn hals maar daar kan ik goed bij om ze dood te slaan }> Heb er ook gewoon mee gedraafd en gegaloppeerd. Alleen tijdens de draf moest ik hem soms recht trekken omdat hij dan naar de zijkant schoof door het lichtrijden, maar dat was verder ook geen probleem.
Ik had de vliegendeken namelijk al een jaar in de kast liggen en deed er nooit wat mee. Nu gebruikt ik hem wel vaker tijdens het rijden als er veel horzels zijn.

Ik deed hem gewoon over het zadel heen en hij zat heel goed.

boemel

Berichten: 8362
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 20:25

Ik reed in de zomer altijd met vliegendeken op in het bos.
Ik had een beetje een ruim model. Deze ging over het zadel. Ik galopeerde ook gewoon hoor. Soms moest ik 'm even wat rechttrekken, maar dat viel wel mee. En ik had alleen een borstsluiting.

Frederieke

Berichten: 444
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Zonhoven (Limburg,Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 20:34

Om zo te rijden met vliegendeken vind ik zelf ook een beetje overdreven, dat je het in het bos aan doet tot daar toe, maar als je draaft enzo vind ik dat je er niet zoveel last van hebt en met dit weer blijft ik overdag toch uit de bossen. Tenslotte moeten we onze beestje niet te veel bemoederen, tzijn tenslotte dieren die ook in het wild geleeft hebben, ze moeten toch een beetje karakter hebben Knipoog

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 21:11

Hm, dan woon je duidelijk niet in onze buurt Frederieke. De dazen houden je hier in volle galop bij en die beesten raak je echt niet kwijt. Al helemaal niet meer als het paard een beetje gezweet heeft.

iloveperry

Berichten: 1604
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Ommen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 21:13

ik rij er alleen in het bos mee!! als ik in de bak ga rijden spuit ik er wel antie vliegenspul op!!

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 22:01

hmm ik heb er in draf en galop enzo als ik gewoon in de bak rijd ook geen last van... maar das ook niet echt tussen de bomen.
Ik snap trouwens niet dat jullie die borstsluiting allemaal gewoon dichtmaken met rijden, dat schuurt toch kei erg?

oh
Citaat:
Is allemaal beetje onhandig, maar kga geen vliegendeken kopen voor die paar keer in het jaar dat ik hem nodig heb

(vorige bericht). hier bedoelde ik vliegen uitrijdeken

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 23:36

Ik heb er ook een die ik meestal op heb met rijden. gewoon een katoenen met gaatjes van 2 mm of zo. tussen shabrak en zadel (in de winkel gevraagt en eigelijk ook het logischt)
Geen bilriemen (kan mn pony niet tegen) of iets en zakt niet scheef. Ook niet na een stukje galop of draf. Gewoon opletten of ie nergens klemt of schuurt.
Starlight loopt een stuk fijner met dat ding.
Ik heb toch altijd losse teugels dus daar 'waai' ik de beesten op dr nek mee weg (spuitspul werkt niet meer na een tijdje rijden)

zonder vliegendeken kun je hier onmogelijk rijden smiddags (met dit weer kom ik trouwens nog niet op het idee dan te gaan rijden) en s avonds is het vaak ook nog te erg voor zonder deken.

enne die borstsluiting doe ik vast, heeft ze absoluut geen last van want dat hou ik constant in de gaten. Als ik die niet vast zou doen komen al die beesten daar zitten. Daar kan ik met mn teugels of handen niet bij.

Ik rijd (bijna) nooit in de bak dus ik weet niet of ie dan nodig is.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 01:12

Bij ons in de bak valt het ook nog wel mee, maar in de wei is het een grote ramp. Als ik voor mezelf rijd en in de wei ga rijden, dan doe ik hem dus ook om. soms alleen het achterste gedeelte, anders gewoon het hele ding (met halsstuk). Ik rijd graag buitenritten, en als er veel muggen en dazen zijn en ik heb mijn dek niet op, dan wil Andrew amper stappen. Het liefst draaft en galopeert hij in een behoorlijk tempo het bos uit...

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 01:17

Ik heb op de ruinen uitrijvliegendekken.
Er zit een uitsparing voor het zadel en het gaat onder de zweetbladen van het zadel door en met klittenband op de schoft vast.
Op een topic van mij op ITP is een van de dekens goed te zien.
Als er veel dazen zijn helpt niets, anders is dit erg fijn voor de plekken waar je met de hand niet bij kan.

Frederieke

Berichten: 444
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Zonhoven (Limburg,Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 11:52

Rinske schreef:
Hm, dan woon je duidelijk niet in onze buurt Frederieke. De dazen houden je hier in volle galop bij en die beesten raak je echt niet kwijt. Al helemaal niet meer als het paard een beetje gezweet heeft.


Ik woon idd niet in jou buurt, maar 1 landje naar beneden Haha! , en daar zijn de dazen echt niet zo erg, in bepaalde gebieden natuurlijk wel maar bij ons valt het heel goed mee, gelukkig

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 13:28

annegti schreef:
Vind het persoonlijk grote onzin om een uitrijvliegendeken op te gooien. Hij komt niet op de plaats waar de vliegen het meest iritant zijn, nl. onder de buik en op de plaatsen waar ie wel zit kan een paardestaart ook het werk doen. Als je gaat draven gaat het flapperen etc. Zou er zelf nooit een kopen want ik vind het geldverspilling.


danku wel om mijn uitvinding de grond in te boren Boos!

Ikzelf heb hem ook (naja, gratis gekregen, naast de waardebon) en ik gebruik hem voor op buitenrit. We hebben hier op mijn werk een paard die bokt als er een daas op zijn achterste zit. Als je dan zo'n vliegenuitrijdeken erover gooit, is dat al veel minder hoor!
Naja, ieder zijn eigen zin. Een paardenstaart krijgt een daas niet meer weg hoor.
Ik vraag me wel af hoe jij een vliegendeken zou willen zien om mee te rijden, onder de buik door, over de benen, rond de hals? Verward
ik heb vroeger met gewoon vliegendeken gereden en dat ging niet. Als je dan wil galopperen, gaat het schuren aan de borst, het schuift naar achter (ja hij zat vast onder mijn zadel) enz. Daardoor ben ik op het idee gekomen van dat vliegenuitrijdeken. Als Divoza het geen goed idee vond, hadden ze me nooit die eerste prijs gegeven!

By the way: ik heb een heel goed (en werkend! ) anti-vliegen en dazen product gekocht. ontwikkeld op de Gentse Unief. Alleen mag je het niet op een gevoelig paard smeren, want de mijne stond de dag nadien onder de bulten.
xxx

Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 13:43

Ik rij ook met vliegendeken. Mijn paard wordt knetter als ik dat niet doe en ik zelf ook.