Met dit tropische weer manege lessen door......

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Met dit tropische weer manege lessen door......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-03 12:34

laten gaan??

Hallo,

Morgen (vrijdag 08-08) geef ik 2 uur manege lessen.

Wat vinden jullie hier van??
En als je zelf les zou krijgen ga je dan wel of niet??

Ik persoonlijk wil de les niet door laten gaan!!
Ik geef 2 uur les van 16:00 tot 17:00 en het uur erna.

Groetjes: Corina

sharir

Berichten: 2576
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 12:40

Als het makke paarden zijn. een rondje park. (als je dat heb natuurlijk)
En anders lekkker rustig aan doen.
Zelf rij ik pas na 18.30..

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 12:41

Ik heb gisteren van 8 tot 9 's avonds gereden in de les. Wel een buitenrit want in de binnenbak waren er doden gevallen als we daar hadden gereden...Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 12:41

Door laten gaan. Ik vind dat ook manegeruiters moeten leren om het werk voor de paarden aan te passen aan externe omstandigheden zoals het weer.
Een x-percentage van de manegeruiters koopt op een gegeven moment een eigen paardje, en weet anders van geen toeten of blazen over het aanpassen van de training danwel de beweging aan omstandigheden.
Gewoon veel stapwerk doen en op tijd rust inbouwen in je lessen.

cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-03 12:43

We hebben alleen een binnen en buitenbak!!
We kunnen en mogen geen buitenritjes maken.

Pinacolada

Berichten: 4082
Geregistreerd: 04-05-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 13:16

Bij ons laten ze gewoon doorgaan. Gewoon rustig aan, ik weet niet wat voor lessen je hebt maar ze doen ook wel eens gewoon leuke dingen dan. Zonder zadel, spelletjes in stap enzo

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 13:18

De meeste manege lessen gaat met zulke temperaturen toch naar buiten, als jij ook nie mogelijkheid hebt zou ik het zeker doen

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 13:25

Als je niet naar buiten kan vind ik het eerlijk gezegt wel warm om gewoon de les door te laten gaan.
Voor rustige spelletjes of zo kan het mischien wel.

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 13:30

Ik weet niet of de paarden ook 2 uur achter elkaar moeten lopen?
En aan wat voor kinderen geef je les, beginners/ gevorderden?

Anders is het misschien een idee om eens wat zit oefeningen te gaan doen o.i.d. Gewoon in stap een molentje laten maken en dat soort dingen, of laat ze zonder zadel rijden (nog lekker koel voor de paarden ook).

Verder ga ik helemaal met Sonja mee.

haike
Berichten: 13519
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 13:31

Gewoon doorgaan, niet al te zware les maar gewoon rustig rijden. Als het beginners zijn maakt het niet zoveel uit, anders niet te veel galloperen, maar gewoon lekker stappen en draven. Ook dan kan je dingen oefenen.
Bij ons op de club gaat de les gewoon door, buiten en om 18.30. Vanmorgen om 11.00 heb ik ook al gereden, gewoon lekker rustig aan de gang gezet, daarna lekker afgespoten.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 13:32

Als je kinderen lesgeeft en het zijn makke pony's; spelletjes met water!

Soph12

Berichten: 4076
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 13:35

en als je ze nou verplaats naar van 7 tot 8 en van 8 tot 9, vanaf die tijd ga ik ook pas naar mijn paardje anders stik ik!

Lizz

Berichten: 8892
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 13:45

ik zou gewoon als ik jou was een leuke les doen met spelletjes
bijv. met een bekertje water naar de overkant en terug zonder te morsen. en dat mogen ze dan opdrinken
en zonder zadel rijden.
wat wij ook doen is twee keer een korte pauze nemen (bijv. 20 minuten rijden even pauze, weer 20 minuten rijden en dan weer een pauze) en dat ze dan ook even gelegenheid hebben om een slokje te drinken.

mijn les van vanavond ( 1800-1900 uur) gaat ook gewoon door, ben benieuwd wat wij gaan doen.

Lizz

Berichten: 8892
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 15:31

ooh ze zijn fantastisch
ze bellen net op dat mijn les is verzet naar 1900 uur Haha!

Alja

Berichten: 25593
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 16:49

ik laat de lessen ook gewoon doorgaan maar pas het gewoon wat aan..
veel stapwerk en spelletjes en dat soort dingen...
je kunt wel gaan afzeggen maar de kinderen rekenen er natuurlijk op dat ze mogen rijden

Renza

Berichten: 4113
Geregistreerd: 30-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 17:10

Ik ga vanvond ook rijden, maar dan pas om 20:00.
Volgens mij gaan de lessen overdag ook gewoon door.
Naar buiten gaan we denk ik niet.

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 17:32

Als ik zelf les had voor een uur of 8, 9 zou ik het zeker afzeggen!!

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 18:08

Bij ons doen ze ook spelletjes met water in de buitenbak. Inderdaad van de bekertjes naar de overkant, of proberen je ponnie onder de tuinslang te laten doorlopen. Verder Hebben we ook een waterbak van ong 6 meter lang waar ze doorheen rijden. En na de les de ponnies afsponsen. Maar ik denk dat de lessen van Omlandia niet door gaan vanavond en morgen. Pfff, je paard in de trailer om te gaan rijden met dit weer.

De paardjes hebben net 3 weken in het land gestaan ivm de zomerstop. Zaterdag hebben we ze allemaal weer gevangen, ja echt gevangen ja. Haha! Serena heeft een half uur rondjes gerend om de mensen met een halstertouw te ontwijken.Haha! Uiteindelijk de weg van de wei naar de stal maar afgesloten met mensen en haar de stal ingejaagd. Haha! Ik denk dat ze die zomerstop beter wat later zoals nu hadden kunnen doen. En om alles nu al stop te zetten, de lessen zijn pas zondag begonnen dus ik denk dat ze het moeten doen met rustigaan spelletjes doen..

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 18:22

Bij ons werden dan de lessen gewoon aangepast.
Teugels in een knoopje en leer maar sturen in stap ... was altijd wel leuk. Beetje draf oefeningen, galop zo min mogelijk gebruiken.
Vaker een lange-teugel-pauze inlassen in je les ....

Ik vond die lessen altijd leuk, en ik heb vorige zomer toen het minder warm was, zelf een paar dagen zo gereden met mijn toenmalige verzorgpaardje. Daar leer je ook best wel veel van en dat is minder vermoeiend voor je paardje.
Ook extra op houding letten of ervoor zorgen dat je je hoeken voor een keertje eens héél goed uitrijdt enz zijn dingen die weinig inspanning vragen van je paard, maar die je toch wel zou moeten doen.

Zo werden wij dan beziggehouden Lachen

Chatelaine

Berichten: 9151
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 18:29

Bij ons op de manege gaan de lessen ook gewoon door wel worden middag lessen indien mogelijk naar de ochtend verplaatst en dan doen ze vaak wat spelletjes enzo dan is het best uittehouden voor ze vind ik ook staat er bij onze buitenbak vaak wel een windje Lachen.

De lessen beginnen als ze sochtends zijn om 9 uur tot 12 uur als iedereen er is anders tot 11 alleen zaterdag is er van 9 tot 2 les en daarna mogen ze lekker naar buiten Lachen en veel doen ze ook niet maar gaat om het idee toch Knipoog

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 19:01

Bij ons gaan de lessen ook gewoon door. Nou ja, door de vakantie vallen ook nog wel aardig wat lessen uit, dus hoeven de pony's pas later op de middag te lopen (paarden lopen zowiezo alleen s'avonds). Bij de ponylessen doen ze al de hele week een soort trailparcourtje, veel stappen en een beetje draven. Dan is het best te doen hoor! (voor de pony's dan Tong uitsteken)

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 21:02

Ik deed altijd veel stap dingen met warm weer, soms was ik wel eens een hele les aan het stappen.......... zo ontzettend veel dingen die je kan doen in stap, rondje draaien bijvoorbeeld. voordat ze allemaal aan de beurt zijn geweest ben je alweer een kleine 15 minuten verder.......... dat soort dingen. ZIJn voor de leerlingen leuk en voor de paarden niet zo zwaar.

sharief
Berichten: 853
Geregistreerd: 18-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 21:08

Wij gingen met die hitte rustig rijden en dan echt rustig.
Geen galop, wel stap en draf en wat lichte oefeningen en nog even over het erf een rondje om de weilanden.

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 23:30

Op mijn oude manege hebben ze op het moment vakantie dus dat komt goed uit Haha! Maar met zulk weer gingen de lessen vroeger meestal door. De paarden kregen dan halverwege de les de mogelijkheid om wat water te drinken en er werd verder rustiger aan gedaan dan normaal. Zonder zadel reden we dan ook vaak en voor de gevorderde ruiters werd de sproeier in de bak gezet en dan maar kijken of je je pony eronder door kreeg ~~}> (meestal niet dus, het waren altijd van die lekker eigenwijze pony's }> )

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 09:26

Ik denk dat het ook wel van belang is hoe warm in het jullie bak is. Bij ons is de temperatuur 's zomers weleens opgelopen tot 44 graden celsius. Dan is er echt niet te rijden....