Niet passend zadel bij bijrijdpaard...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Wat zouden jullie doen als je bijrijdpaard geen passend zadel zou hebben?

Gewoon mee door blijven rijden.
Geen stemmen
Niet meer rijden en eisen dat de eigenaar een ander zadel koopt.
19 (51%)
Zelf een ander zadel kopen.
7 (18%)
Een onderlegger kopen om het probleem iets minder te maken.
11 (29%)

Totaal aantal stemmen: 37


Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Niet passend zadel bij bijrijdpaard...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-03 13:49

Wat zouden jullie doen als je een bijrijdpaard had met een niet passend zadel. Ik heb ooit voor een bijrijdpony een zadel gekocht, omdat het andere zadel absoluut niet paste. Een onderlegger is imo maar een lapmiddel en verhelpt het daadwerkelijke probleem niet. De eigenaar een ander zadel laten kopen was geen optie omdat ze geen geld had en ermee door blijven rijden kon ik niet over mijn hart verkrijgen.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 13:59

Overleg iig eerst even met de eigenaar. Doorrijden zou ik in geen geval doen, anders ontstaan er straks nog rugproblemen.
Vertel de eigenaar dat het zadel niet past en laat hem / haar ook zien waarom het niet past. Vertel de consequenties van het rijden met een slecht passend zadel en stel voor om voor een ander zadel te gaan kijken.
Als je er het geld voor over hebt, kun je ook zelf een ander zadel kopen. Maar neem dan wel iets dat nog te verkopen is mocht je stoppen met het bijrijdpaard.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 14:00

Overleggen met de eigenaar. Je hebt niks te eisen, het blijft een gunst dat je op dat paard mag rijden. Als je het je kunt veroorloven om zelf een zadel te kopen dat goed past, dan zou ik dat doen.

Ik heb ook een zadel gekocht voor mijn "bijrijdpaard", maar dat was omdat het zadel mij niet paste haha

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-03 14:14

Bij mij wist die persoon dus gewoon dat het zadel niet paste, maar had het geld er niet voor over om een ander zadel te kopen of deze aan te laten passen. Dat snap ik dus echt niet.

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 14:33

Ik heb gekozen voor 'Niet meer verder rijden, passend zadel eisen van eigenaar' omdat deze het kortst bij mijn gedacht kwam.

Ik zou er in elk geval niet meer verder mee rijden, is alleen maar slecht voor het paard.
Ik zou ook ipv 'eisen' 'overleggen' met de eigenaar dat een ander zadel wel nodig aangezien het oude niet past en dit slecht is voor het paard. Wil de eigenaar zelf geen passend zadel kopen, zou ik er (als ik het paard meerdere dagen bijrijdt met voldoende zekerheid, dus niet dat ik bijrijdt en de week erna de laan uitgestuurd word) zelf een passend zadel voor kopen.

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 14:36

Weet dat ik woedend zou zijn als eigenaar als de bijrijder zonder overleg met een eigen zadel aan zou komen. Doorrijden zou ik zelf niet willen.

Overleggen dus Lachen Eigenlijk alle zaken tussen bijrijder en eigenaar: OVERLEG Lachen

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-03 14:39

Ja, tuurlijk doe je dat met overleg. Bij mij was het eigenlijk nog anders, ze had er op dat moment geen geld voor, ik zou het voorschieten en zij zou het terug betalen. Niet dus. Helaas weet ik, dat ze, nu ik ermee gestopt ben, er weer met het niet passende zadel op rijdt.

Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 14:46

ik zou het in ieder geval tegen de eigenaar zeggen, maar je hebt idd niets te eisen. Als een brijijder bij mij wat zou eisen kan die vertrekken. Overleg kan altijd. Dan weet de eigenaar het ook,

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 14:53

Ik zou het overleggen. Eventueel bepraten dat zij het zadel inruilt en een nieuwe koopt (mag ook tweedehands) en dat ik er wel aan wil bijbetalen.

Zelf een zadel kopen zou ik pas doen bij zekerheid dat je het paard kan blijven doen.

Wil de eigenaar er niets van weten, dan ben ik weg! Ik ga zo'n paard niet berijden als het pijn heeft, daar werk ik niet aan mee.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-03 14:56

Kleintje schreef:
Wil de eigenaar er niets van weten, dan ben ik weg! Ik ga zo'n paard niet berijden als het pijn heeft, daar werk ik niet aan mee.


Precies, ik zat er ook nogal raar van te kijken, toen ze zei dat ze het allang wist. Je betaalt meestal toch om zo'n paard te rijden, dan mag je ook wel verwachten dat de spullen die je voor het paard moet gebruiken OK zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 15:56

Ik heb niet gestemd, want mijn optie staat er niet bij. Ik zou in ieder geval met de eigenaar in overleg gaan en proberen er samen een oplossing voor te zoeken.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132002
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 16:48

Ik zou overleggen met de eigenaar (niet eisen) en als je er niet uitkomt evt. een eigen zadel kopen en dat op het paard gebruiken.
Of je biezen pakken, want bij dit soort mensen kun je weinig goeds verwachten.

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 16:51

Ik sluit me aan bij de meesten hier.
Overleggen, eisen is wat overdreven.

gemske

Berichten: 3548
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Dwingeloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 17:04

Tijdelijk zonder zadel rijden, vrijheidsdressuur, lange lijnen?
Maar idd overleggen.

Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 17:05

Ik zou niet meteen gaan eisen dat ze een nieuw zadel moet gaan kopen, maar ik zou het er met haar over hebben dat het zadel niet goed past en dat dat slecht voor de rug is, en dan samen een oplossing bedenken.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-03 18:02

Spirit schreef:
Ik zou niet meteen gaan eisen dat ze een nieuw zadel moet gaan kopen, maar ik zou het er met haar over hebben dat het zadel niet goed past en dat dat slecht voor de rug is, en dan samen een oplossing bedenken.


Ja, maar dan komt het er toch uiteindelijk op neer dat de eigenaar een ander zadel zal moeten kopen, dat bedoel ik eigenlijk met eisen. Misschien was mijn woordkeus niet helemaal ok.

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 19:06

Ik zou ook overleggen met de eigenaar. In ieder geval zou ik niet doorrijden maar een ander zadel zou ik ook niet aanschaffen. Als de verzorgster van mijn paard met een ander zadel aan zou komen zetten zonder dat er overlegt was zou dat meteen de laatste keer zijn dat ze bij mij op het terrein kwam. Klinkt misschien wat overdreven maar ik vind dat in overleg bijna alles kan en zonder overleg niets.. Het blijft ten slotte het paard van iemand anders en je hebt je naar haar wensen te schikken.