Advies/mening gevraagd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
sandra1977

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-03-03
Woonplaats: Dedemsvaart

Advies/mening gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-03 01:57

Ik wil graag jullie advies of mening over het volgende,
Ik heb momenteel een heel leuk bijrijdpaardje waar ik puur recreatief mee bezig ben, en waar geen kosten aan verbonden zitten, ja 1x per week 9 euro priveles.
Nu kan ik op een friese merrie gaan rijden van 4 jaar oud. Deze huur ik dan voor 50 euro per maand en kan ik verder als eigen beschouwen. De eigenaar betaald stalling, voer, bekappen, veearts en mest en voert op de dagen dat ik er niet ben. Het is de bedoeling dat ik de merrie verder train en uit ga brengen in de dressuur.
Ik moet minimaal 2 keer per maand priveles nemen van hun instructrice, die rijd Zniveau en dat kost 8 euro per half uur. Als ik het paard eventueel op ijzers wil zetten zijn deze kosten voor mijn eigen rekening.
Verder zijn de uitrijmogelijkheden uitstekend en de facaliteiten bij huis ook. Als ik op concour wil dan brengen zij mij, maar hier zitten wel kosten aan verbonden, hoeveel weet ik niet. (wat zou acceptabel zijn??)
Ik heb zelf geen wedstrijdervaring en wedstrijden rijden met mijn bijrijdpaard zit er niet in. Wel begint de drang naar wedstrijden rijden groter te worden, dit lijkt me erg leuk om te doen.
Wie van jullie kan mij vertellen welke kosten hieraan verbonden zitten (globaal) en of ik dan lid moet worden van een vereniging om te kunnen starten.
Het lijkt me erg leuk om dit te gaan doen, het is wel de bedoeling dat ik mijn huidige bijrijdpaardje er gewoon bij blijf doen.
Wat zouden jullie doen en zijn de eisen en voorwaarden van het leasepaard redelijk?
Zoals ik al zei, lijkt het mij een geweldige kans om zelf een paardje wedstrijdklaar te maken (de basis zit er al in) en om ook zelf wedstrijden te kunnen gaan rijden maar aan de andere kant twijfel ik of het wel een goede overeenkomst zal zijn en of ik het qua tijd allemaal ga redden.
Wie heeft tips of advies wat te doen???!!!

Veni, vidi, vici



sandra1977

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-03-03
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-03 13:19

Carola : Als ik niet aanwezig ben, hoe ik niet te voeren en te mesten, dat staat ook al in mijn 1ste verhaal, alleen als ik bv 's avonds rij moet ik daarna voeren.
Tessebes : dat andere paardje laat ik niet schieten, daar rij ik ongeveer 2 keer per week op en die heeft mij weer over mijn angst heen geholpen dus die blijf ik gewoon ernaast rijden mocht ik die fries gaan rijden.

Mocht ik het inderdaad doen, dan wil ik de afspraken zowieso op papier hebben, misschien vraag ik wel of ik een maand mag kijken of ik het red, qua tijd en of het klikt met het paard voodat ik een langere overeenkomst aanga.
Wat zijn ongeveer de kosten van startcoupons en inschrijfgelden etc?

Ik ga aankomende week zowieso een keer kijken en dan wil ik alles helder krijgen.

Veni, vidi, vici

sandra1977

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-03-03
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-03 01:06

Even een update. Is een beetje een lang verhaal geworden, sorry.
Ik ben afgelopen dinsdag wezen kijken naar de friese merrie.
Daarvoor was ik even op de Hardenbergse Ruiterdagen en kwam daar een kennis tegen. Die vroeg aan mij of ik nog op zoek was naar een paardje waar ik wedstrijden mee kon gaan rijden. Ik gezegd dat ik dat nog was.
Ze wist nog een paardje, een ruin. L-dressuur en L-springen. De eigenaar was op zoek naar een wat oudere ruiter voor het paard. (de oom eigelijk, zijn neef is de eigenaar maar die mag vanwege een ongeluk niet meer rijden maar wil wel het paard houden)
Ik zou alle vrijheid krijgen, hoefde verder voor het paard niets te betalen alleen de wedstrijdkosten en vervoer regelen, de man heeft geen trailer.
Ik in dilemma omdat ik later op de dag naar die fries zou gaan kijken, maar in ieder geval nummers uitgewisseld.
Gewapend met mijn schoonvader naar de fries op pad. Komen wij daar aan staan die mensen op het punt om weg te gaan, ze was mij helemaal vergeten. Oke, kan gebeuren. De fries op zich was een plaatje om te zien. Ze was van haar zoon, die er vanwege zijn verstandelijke handicap niet op mocht rijden omdat het paard hier te duur voor was maar als ik het paard zou leasen zou hij mij wel moeten helpen met poetsen en uitstappen e.d. Oke, dat was ook nog te doen. Het paard werd via NH gereden, hier moest ik lessen in gaan volgen. De omgeving was rommelig en er liepen een heleboel mensen op het erf met kleine kinderen, kleine crosmotoren die voor de paardenboxen langs schuurde etc. Hier kreeg ik al een onprettig gevoel van, beetje een sekte idee. Zou me 55 euro lease gaan kosten, 18 euro les, 2x per maand, beslag voor de wedstrijden, wedstrijdkosten en vervoerskosten. De vrouw was al tegen mij aan het praten alsof de leaseovereenkomst al rond was. Toen ik aangaf dat ik eerst een keer wilde komen op te rijden om te kijken of het klikte met het paard zat ze me raar aan te kijken en zei dat het paard met iedereen klikte omdat het zo rustig was. Ze eindigde met "heb je nog vragen want ik sta hier nu al weer te lang te praten, ik moet weg." Wanneer kan ik je verwachten, en oh ja, graag vooruit betalen.
Afgesproken dat ik eerst een keer kom rijden voordat ik een beslissing maak.

Vanmorgen bij die ruin wezen kijken, staat in pension op een manege, 2 binnenbakken, ruime buitenbak, springweide etc. Paard mag ik bekijken als eigen, de eigenaar voert, mest en zet hem buiten en verder niets. Als ik wedstrijden wil rijden moet ik deze kosten zelf betalen maar de ijzers betaald hij, ik hoefde maar een gil te geven en hij zou de smit laten komen. Vervoer moet ik wel zelf regelen. Ik hoef geen toestemming te vragen als ik een wedstrijd wil gaan rijden. De ruin is een leuk paardje om te zien, rustig in de omgang. Weet alleen nog niet hoe hij heet, wist de oom van de eigenaar niet, moest hij even een keer de papieren meenemen. Er schijnt een goede afstammeling in te zitten en het paard zou aardig wat potentie moeten hebben met een goede ruiter.

Ik ga dus vanaf vandaag die ruin rijden, heb een goed gevoel bij het paard, de eigenaar en de afspraken. Ga er dinsdag voor de eerste keer op rijden, ben benieuwd................
Misschien kan ik begin volgend jaar mijn eerste wedstrijd wel eens gaan rijden, komt dat er na 15 jaar recreatief paardrijden ook eens van...

Veni, vidi, vici

sandra1977

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-03-03
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-03 12:43

Ja, dat zal de tijd even uit moeten wijzen maar ik verwacht hier geen problemen bij. Dat andere paardje rij ik niet zo heel veel in de week, en daar rijd de eigenaar zelf ook nog op en de buurman voor het springen, die krijgt dus regelmatig beweging. Straks zal het wel weer wat minder worden, ze hebben geen bakverlichting en alleen een buitenbak, bij die ruin kan ik bij alle weersomstandigheden rijden door de binnenbak. Ik verwacht dus dat ik mijn tijd goed zal kunnen verdelen.

Veni, vidi, vici

sandra1977

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-03-03
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-03 17:57

De fries heb ik inderdaad afgezegd. En Alja, ik zie de eigenaar dinsdag waarschijnlijk weer, als het goed is weet ik dan hoe het paardje heet.

Veni, vidi, vici

sandra1977

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-03-03
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-03 18:31

Tja, hij had het ovr Lodewijk o.i.d. maar dat kon ook maar zo een ander paard zijn. De oom van de eigenaar die hem verzorgd is er erg gek mee en doet de verzorging met liefde maar heeft verder weinig kaas gegeten van het paardengebeuren. Is nog een echte oude boer vanuit de tijd dat vee geen namen kreeg.

Veni, vidi, vici

sandra1977

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-03-03
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-03 00:29

Ik heb vanavond voor de eerste keer op Nielson (zo heet hij dus) gereden. Hij is zo stijf als een plank en vrij aan de bolle kant omdat er de laatste tijd weinig tot niets met hem is gedaan. Op stal is hij erg braaf en lekker rustig. Ook tijdens het rijden was hij rustig, zegt maar niet vooruit te branden. De meiden op stal hadden al gezegd dat de vorige berijdster flink met de sporen in de weer was geweest Boos! (daarom mag ze hem dus ook niet meer rijden.) en zeiden dat ik ze er ook maar aan moest hangen, maar om die reden : daar heb ik geen behoefte aan. Ik wil eerst, eventueel met zweepje, Nielson weer goed op het been laten reageren. Hij heeft noppie conditie, na 20 minuten stap en draf was hij al helemaal munt en bezweet. We gaan eerst samen eens aan zijn conditie werken en aan de respons op het been zonder sporen. Ik heb er een goed gevoel over en we gaan lekker aan de slag met zijn 2en. En misschien volgend jaar wel mijn eerste wedstrijd?!! OK dan!

Veni, vidi, vici


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 80 bezoekers