Gevoelig Paardje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
aprillicious
Berichten: 859
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-01 12:20

Hoi,

Ik vroeg me af of meer mensen zo'n paardje hebben als ik heb. Mijn paard is een heel gevoelig paardje. Zij kan dus totaal niet tegen drukte, vooral spelende kinderen vind ze vreselijk. Maar omdat zij zo gevoelig is weet ik nu dus ook precies wat ik wel bij haar mag doen en wat niet, ligt dus aan haar gevoelige bui die ze op dat moment heeft. Maar nu valt het me op dat zij precies hetzelfde doet bij mij. Als ik een zware dag heb gehad en nogal chagerijnig ben, is zij supervrolijk en doet dan tijdens het rijden haar SUPER best. Als ik vrolijk ben (en dan kan ik nog wel eens aan de drukke kant zijn) dan is zij lekker rustig en relaxed, wat mij dus ook weer een heerlijk rustig gevoel geeft. En wat ik helemaal raar vind, ben er nog steeds niet over uit en het kan toeval zijn alleen het valt me wel iedere maand op, is dat wanneer ik ongesteld moet worden dat zij iedere keer wanneer ik het moet worden heel onrustig doet, dan mag ik al helemaal weinig van haar. Nou vroeg ik me dus af of paarden ook dat gevoel hebben wat honden hebben. Dus dingen aanvoelen bij mensen. Als ik dit zo schrijf denk ik echt wat is dit nou weer voor een onzin maar toch is het zo. Kan het zijn dat paarden heel goed mensen kunnen aanvoelen???????????? Ik weet wel dat ik een sterke band heb met mijn paard maar zo sterk?!? snap er niks van.................

_________________
Iedereen moet ergens in geloven, ik geloof dat ik wat te drinken neem.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Pregini op 2001-09-07 12:35 ]</font>

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-01 12:26

ik heb eigenlijk geen idee, maar ik ben ook heel benieuwd.
Wat voor ras is je paardje eigenlijk?
en hoe oud?
misschien dat dat er iets mee te maken heeft

aprillicious
Berichten: 859
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-01 12:29

Ze is 4 jaar en een kwpn-er (zie mijn profiel)
Niets bijzonders dus (Ja voor mij wel natuurlijk)

Moe
Berichten: 25
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-01 13:53

Nou en of een paard aanvoelt hoe jij in je vel zit! Ik denk nog wel sterker dan honden.
Als ik depressief ben, gaat mijn paard mij spiegelen. Hij komt niet met zijn hoofd uit het luik en blijft met zijn kont naar me toe staan, hoofd bijna op de grond. Wil geen wortel aanpakken, hoewel het een pathologische vreetzak is, terwijl hij van iemand anders wel eten aanneemt.
Op het moment dat ik dan heel kwaad wordt en roep dat hij -piep- normaal moet doen want dat ik hier gek van wordt, draait hij zich met zijn oren naar voren om en zegt bijna, heee, ben je er weer, zo hoort dat. Wat jij kan kan ik ook. Hoogst irritant Boos! En wat te denken van de drukke paarden die in engeltjes veranderen als er gehandicapten op zitten? Paarden hebben een heel hoog ontwikkeld 6e zintuig, daar ben ik zeker van.

aprillicious
Berichten: 859
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-01 13:55

Vind het wel jammer dat ik geen 6e zintuig heb met dieren.......... Frusty

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-01 14:19

ik heb dat ook altijd met Lois. Als ik chagrijnig ben trekt hij z'n mafste gezicht om me aan het lachen te krijgen (kop tussen z'n poten, scheel kijken en met z'n bovenlip wapperen Haha! ). En soms als ik een slechte dag heb met m'n RSI armpjes gaat ie heel lief m'n hele armen af staan likken (paardenmassage maar dan door het paard ipv voor het paard). Als ik boos ben als ie loopt te kloten in de bak (vindt ie niet leuk, meneer gaat liever het bos in) dan vertikt ie het gewoon om verder te gaan alsof ie wil zeggen "doe eens even normaal en koel je eerst maar eens even lekker af voordat we verder gaan". Hij is ook superslim en weet altijd al wat ie moet doen als ik er maar aan denk. Soms wel eens lastig als we met een stop bezig zijn (ik rijd western) en hij vanuit volle galop in 1 keer stil gaat staan omdat ik daaraan loop te denken. Hij is echt zo'n type waar je consequent en met geduld mee om moet gaan want zodra je gaat lopen drammen wordt ie dwars (en geduld is iets waar ik altijd erg veel moeite mee heb: geen betere leraar dan een paard denk ik soms wel eens Knipoog )

Bergje75
Berichten: 392
Geregistreerd: 16-07-01
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-01 14:26

Ik weet zeker dat het kan! Paarden zijn super-sensibel!

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-01 14:36

Sinds een paar weken weet ik zeker dat er IETS moet zijn. Ik weet alleen niet wat.
Toen ik van Dien afgevallen ben en ik het ziekenhuis lag was Dennis echt niet zich zelf. Hij was duf en wou echt niet lopen(normaal wel, ook als ik er niet bij ben). En hoe beter het met me ging hoe vlotter en vrolijker hij ook weer werd. Nu moet ik nog rustig aan doen maar ben weer thuis voelt hij ook dat hij voorzichtig met mij moet zijn. Normaal drukt hij z'n zin nog wel eens door of doet nog net ff dat ene stapje die hij niet mag doen maar dat doet hij nu ook niet.
En de dag nadat het gebeurt was was Dien ook helemaal niet zich zelf. Normaal is ze heel rustig en lief. Maar ze was heel druk, schrikkerig en toch heel voorzichtig als of ze bang was weer iemand pijn te doen. En dat ging ook al beter toen het beter met mij ging.
En als ik met de kar of op Dennis rijd hoef ik ook maar te denken en er gebeurt wat. Als je er op zit kan het door je houding komen omdat je die onbewust verander maar op de kar kan dat niet.
Er is dus IETS maar wat.......????
XXX
Ciska

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-01 14:43

paarden zijn bijna telepathisch te noemen. Daarnaast, wij hebben ook nog lichaamstaal die we onbewust uitzenden. paarden zijn van nature afgestemd op lichaamstaal, en dus geven wij daarmee onbewust veel meer door dan we zelf erg in hebben. paarden voelen de stemming van de eigenaar dus haarfijn aan. we geven vaak dingen aan die helemaal niet de bedoeling zijn. Mjin paard weet vaak nog sneller in wat voor bui ik ben dan ik zelf.

marfiek

Berichten: 6555
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: 's-Gravenzande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-01 18:17

jeetje...nou ik dit zo lees schiet me zo iets te binnen..
het baasje van mijn vz paard is er toen afgevallen zomaar ineens terwijl het paard niets deed...magnifiek is zo'n schijterd je hoeft maar in je vingers te knippen en ze gaat dr vandoor maar toen niet!
ze is bij haar blijven staan en als ze dat niet gedaan had had haar baasje NIET meer geleefd het gebeurde vlak naast de grote weg als mensen er snel rijden en niet zien dat er iemand op de gromd ligt dat kun je gewoon niet zien!
maar omdat magnifiek er bij is blijven staan ging een man kijken waarom dat paard daarzo alleen stond zonder ruiter...misschien iemand afgevallen Verward en het paard weg gevlucht Verward
maar nee toen zag die een ruiter meteen een ambulance gebelt heel veel policie kwam er bij en daar paard deed helemaal niets!
werd vast gebonden aan een hekje zodat ze niet weg kon lopen ze hinikte maar hielt zich goed voor haar ruiter...knap hoor!!
ze heeft niets gedaan maar ook helemaal niets...
met haar baasje ging het echt heel slecht!
het paard werd thuis op stal gezet..wilde niets eten keek de hele dag zielig rond en wachten op haar baasje die niet kwam!
toen hebben ze haar op de wij gezet ze at wel een beetje gras maar werd steeds magerder.
geen bix niets een maand lang (ik wil er liever niet over vertellen maar de kans was toen groot dat het baasje het niet zou redden) uiteindelijk is het toch allemaal heel langzaam goed gekomen toen het een beetje ging moest ze naar huis haar paard moest haar zien dat ging echt verschrikkelijk slecht met dat dier.
in die tussen tijd (paard helemaal gek van de energie) werd er gelongeerd maar dat gaat ook vervelen bij zo'n paard dus hebben ze besloten maar iemand er op te laten rijden (geen eigen zadel mee die was net nieuw en verschrikkelijk duur die kon je niet zomaar op een oude stang in het stof leggen) dus er is met andere zadels gereden sinds die tijd hapt ze naar je als je haar zadel er op legt.
er zijn allemaal verschillende op haar wezen rijden in die tijd de ene dag deed die haar de andere dag deed die haar....en ga zo maar even door.
toen haar baasje thuis was hebben ze haar opgetild (baasje) en haar mee naar de stal genomen sinds dien is magnifiek weer gaan eten...
en kwam weer aan en dat was zeker dat ze het ging redden.
ze zouden haar eigenlijk verkopen als (baasje 18 was) maar dat is NIET gebeurd ze hebben haar gehopuden alles wat ze samen mee gemaakt hebben daar heeft ze veel voor over.
maar daarvoor is ze waarschijnlijk zo snel in paniek ze wil niemand verliezen daar is ze denk ik bang voor.
ik geloof in een sterke band met paard en ruiter.
ik geloof dat paard en ruiter elkaar aan voelen (maar dat gaat niet zomaar!)

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-01 18:29

Natasha:

RSI is heel poedersuiker; doe je wel voorzichtig met rijden en niet te veel typen? Anders kom je er nooit vanaf.


soms heb ik ook het gevoel dat gevoelig zijn voor je buien.......maar niet altijd.(ik heb niet altijd het gevoel dat ze voelen hoeveel je van ze houdt!)

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-01 00:00

Citaat:
Op 2001-09-07 18:29, schreef Prima:
Natasha:

RSI is heel naar; doe je wel voorzichtig met rijden en niet te veel typen? Anders kom je er nooit vanaf.


soms heb ik ook het gevoel dat paarden gevoelig zijn voor je buien.......maar niet altijd.(ik heb niet altijd het gevoel dat ze voelen hoeveel je van ze houdt!)