hooi of kuilvoer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lautje

Berichten: 989
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-01 14:46

Als Ameretto op z'n nieuwe pensionstalling komt, kunnen we kiezen tussen hooi en kuilvoer.
Ik heb niet zoveel verstand van kuilvoer, maar ik weet wel dat hij er gek op is Vork !
Bij ons aten al onze pony's gewoon droog hooi, maar onze DA vertelde ons laatst dat Ameretto net zoiets heeft als hooikoorts bij mensen.
Hij is gevoelig voor graspollen en het beste was nat hooi voeren.

Nu dacht ik erover om Ameretto op kuilvoer te zetten. Volgens mij is dat veel minder stoffig en beter voor z'n luchtwegen. Ook heb ik gehoord dat ze er mooier (=voller) van worden.

Wie heeft er ervaring met het voeren van kuilvoer en kan mij de voor- en/of nadelen vertellen??

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-01 14:49

Volgens mij worden ze er ook voller van. Er heeft nl. een paard bij ons gestaan voor 6 weken. Op zijn vorige stal werd er geen kuilvoer gevoerd, hij moes na de vakantie naar Deurne maar was veel te dun! Bij ons word er wel kuilvoer gevoerd en je zag veel verschil hoor. Hij was veel voller geworden. Party!!
Robin vind het kuilvoer ook erg lekker en het is volgens mij idd ook beter voor zijn luchtwegen.

Bettine

Berichten: 8557
Geregistreerd: 10-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-01 14:52

Wij hebben het hier ooit aan Joop gevoerd, maar die vond ut HELEMAAL niet lekker Misselijk maarja, nou is dat natuurlijk een ernorme zeikerd met eten Haha!

Ik denk dat je het in elk geval kan proberen, en als het nix is stap je gewoon weer op (nat) hooi over *LOL* Ik vond het in elk geval lekker ruiken dat kuilgras:):)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-01 15:16

Bij ons op stal voeren ze ook kuil van eigen land. Het is veel minder stoffig dan hooi. Het is ook veel eiwitrijker.
Wel eventjes opletten hoe je paard er op reageert.

PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-01 16:01

kuil is veel beter dan hooi voor paarden met luchtwegproblemen. Geef in het begin wel minder dan hooi vanwege de hogere voedingswaarde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-01 16:14

Mijn pony is zeer eiwitgevoelig, maar eet flinke bergen kuilvoer, PAARDENkuil welteverstaan. Twee keer koeienkuil voeren, en het lijkt wel een wrattenzwijn, zulke bulten krijgt ze dan.
Ze vinden het lekker, er zit minder stof in, en ik moet zeggen dat onze paarden er nog beter uitzien sinds ze kuil eten ipv hooi. Ze krijgen er minder snel een hangbuik van, maar zijn wel mooi vol (= niet vet) en ze glimmen als een spiegeltje.
Ik voer met kuilgras als basis, en dat vul ik aan met bix (afhankelijk van conditie en arbeid; ik voer "op het oog")

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-01 18:35

Ik zou ook voor kuil gaan. Ze hoeven er niet zoveel van als hooi, want het vult goed.

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-01 18:55

Op onze manege geven ze ook kuilgras. barley vind het wel lekker maar die vindt alles lekker volgens mij.

Ze hebben ook hooi gegeven maar zijn overgestapt. waarom? ik zou het niet weten. Zal het eens navragen vanavond

Ontario

Berichten: 1921
Geregistreerd: 25-01-01
Woonplaats: Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-01 19:03

hihihihi
*LOL* SORRRRRRRRY
ik d8 eerst dat er kooi of huilvoer stond! Schijnheilig
hahahahahahahaha
*LOL* Haha!
Ik heb nl een traan oog, dus zie een beetje wazig eg rot, maarja
melig hoor! Clown

Ik zou toch voor Huilvoer gaan hihi!
Kuilvoer dus... Haha!

mzzl, Daniƫlle

corinep

Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-01 19:26

waarom niet beiden? 's ochtends kuil en 's avonds (nat) hooi?

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-01 20:09

Als je dus een paard hebt wat nogal gevoelig voor eiwit is zou ik iedereen HOOI adviseren.
Die van mij is dampig dus zou je zeggen: kuil. Nee dus, zolang ik geweekt hooi voer gaat het hartsikke goed met zijn luchtwegen. Zodra ik kuil ga voeren krijgt hij en minder qua hoeveelheid en de eerste 2 weken loopt de mest er gewoon uit als water...
Kuil zet beter "aan" zeg maar, als je je paard niet te schraal wilt houden is kuil inderdaad een hele goede optie.
(beetje warrig verhaal wel)

Cowgirl

Berichten: 23740
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-01 20:29

Dat heeft Felix ook. Voorheen ging het altijd goed totdat ik in Hoogwoud kwam daar ging het mis. Paard ging erg achter uit. Daarna kregen we hooi en toen ging het weer goed.
Waar ik nu sta voeren ze ook uit zo'n verpakte baal, ik hoop maar dat het goed gaat, want als hij weer aan de schijt gaat gaat het niet goed dat weet ik wel.
Dus ik ga voor hooi, ook omdat je daar meer van kan geven en ze daardoor langer bezig zijn en dat is dan weer beter voor de spijsvertering.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-01 21:19

Wij voeren ook kuilvoer (das van dat koeienprut zuur etc.) en kuilgras.
Kuilgras zit veel meer in dan in hooi.
Bij hooi drogen alle vitaminen etc. uit dat gebeurd bij kuilgras niet.
Kuilgras is ook wat meer eiwitrijk dan gewoon hooi.
Daar waar je bv 2 plakken kuilvoervoert moet je om hetzelfde energie gehalte te krijgen 5 plakken hooi voeren das het nadeel van kuil ze hebben het eerder op en dus minder te doen in hun stal en hoe langer een paard bezig is met eten hoe beter het is niet alleen voor de maag maar ook voor de verveling.
Kuilvoer (het koeienspul) is eigenlijk niet zo goed voor de paarden het zet onwijs erg aan je je kan er maar een beetje van voeren.
Er zit nog meer in dan in kuilgras en het is een beetje zurig en daarom wat minder goed voor de paardenmaag bij ons krijgen ze er niet zoveel van wel veel kuilgras