met onbeslagen hoeven rijden.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-01 18:39

Margot is niet beslagen en omdat ik de hele zomervakantie me voor genomen had lekker vaak te gaan rijden had ik de hoeven behandeld met egyptische zalf zodat de hoef hard wordt er er minder snel steentjes in komen.
Deze techniek heeft mijn vriendin ook toegepast en de hoeven van Sterre zien er echt heel mooi uit, de straal is breed en hij Sterre heeft geen last van steentjes in de hoef.
Bij Margot wilde deze techniek niet echt lukken omdat ze bijna elke dag in een vieze stal staan.
Als ik over een pad met steentjes loop gaat ze heel langzaam lopen en loopt gewoon kreupel omdat het pijn doet.
Nu smeer ik het elke avond in met teer, wat meer effect heeft.
Zijn er mensen die ook met onbeslagen hoeven rijden, en hoe verzorgen die de hoeven?

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-01 18:47

Mijn paard heeft 2 jaar lang op onbeslagen hoeven gelopen. Ik verzorgde ze gewoon met hoefvet met laurierolie en met hoefolie van Leovet. Nu loopt ze van voor op hoefijzers (ivm hoefkatrol) en achteraan loopt ze nog altijd onbeslagen!

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-01 18:50

Ik doe niets bijzonders met de hoeven van mijn paard. Gewoon 1 x in de 3 maanden bekappen. Na een buitenrit de hoeven goed schoonmaken en kijken dat er geen kleine stukjes puin in de witte lijn blijven zitten. Als tijdens het buitenrijden de hoeven zijn gaan brokkelen rasp ik de hoeven bij. Met het droge weer smeer ik er dagelijks hoefvocht op.

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-01 18:52

Dennis, Tammy, Nimber en Dien lopen allemaal op 'blote voeten'. De hoeven van Nimber en Dien olie ik af en toe in omdat ze te droog worden. Die staan 's nachts binnen en overdag buiten. Nu ze tijdelijk dag en nacht buiten staan worden hun hoeven alleen maar beter en hoef ik er niets aan te doen(omdat het gras 's nachts nat is).
En Dennis en Tammy doe ik eigenlijk niets aan(alleen 1x voor de show met een keuring). Die zijn van zich zelf al mooi hard. Zij staan dag en nacht buiten.
XXX
Ciska

fieke

Berichten: 1060
Geregistreerd: 08-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-01 18:53

Bijna elke pony die op "blote voeten" loopt over de steentjes voorzichtig. ( Doe het zelf maar eens Haha! ) Ik zou niet gaan prutsen met zalfjes enzo, maar haar in dat geval op ijzers zetten.

Eigenlijk doe ik er zelf nooit zo veel aan. Gewoon op tijd naar de smid, en alleen op zijn advies gaan smeren.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-01 18:55

Als echt heel veel over wegen met kleine steentjes rijdt zou ik wel voorzichtig zijn zonder ijzers. Vooral omdat je al zegt dat ze niet lekker loopt op die steentjes.
Fie heeft ook hele zachte zolen en als zij geen ijzers (met leren zolen) heeft heeft ze zo een hoefkneuzing als ik over zulk soort weggetjes ga. En dan ben je dus wel een paar maanden zoet...
Als ze dus merkt dat ze steeds moeizamer over die steentjes gaat en je er echt regelmatig overheen moet zou zou ik 'r op ijzers zetten.

Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-01 19:06

Dat is nou juist het probleem, ze is niet van mij en de eigenaar wil haar niet laten bekapen, en het park is hert enigste leuke waar ik lekker kan rijden, maar dan moet ik wel kleine stukjes over het pad.

fieke

Berichten: 1060
Geregistreerd: 08-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-01 19:22

Niet bekappen of niet beslaan?

flopsy

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-02-01
Woonplaats: voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-01 19:22

donya is nog nooit beslagen, sterker nog, nog nooit maar de hoefsmid geweest!en het gaat geweldig!
zolang het niet nodig is begin ik er niet aan, ik doe helemaal niks met haar hoeven. ik vet of teer niet, helemaal niks. en ze worden alleen nog maar harder naarmate ik meer ga buitenrijden! ik vijl wel af en toe zelf de kleine scheurtjes weg, maar dat is dan ook echt alles.

Sandra_H

Berichten: 2714
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-01 19:34

Sam loopt ook op blote voeten. Nu hij op het land staat moet ik best veel over de weg (minstens 2 keer per week als ik in de bak ga rijden, en da's dan een half uur heen en een half uur terug) en als ik naar buiten ga moet ik ook een paar stukken over de weg. Ik twijfelde zelf eerst erg of het wel goed ging, maar volgens m'n hoefsmid heeft hij prachtige harde hoeven en zou het zonde zijn er ijzers onder te gooien. Ze brokkelen of scheuren ook totaal niet.
Ik kan overal met Sam lopen, zelfs op kiezelsteentjes banjert hij gewoon door. Nergens last van. Qua verzorging doe ik eigenlijk niks bijzonders. Ik krab ze goed uit, voor het rijden (omdat z'n voeten altijd vol klei zitten vanwege de sloot waar hij graag half in gaat staan) en na het rijden. Ik teer, vet of smeer niet.
Als het niet strikt noodzakelijk is zal ik niet zo snel aan ijzers beginnen, niet vanwege het geld maar omdat het naar mijn mening veel fijner en beter is op blote voeten. Sam wordt trouwens wel elke 7 a 8 weken bekapt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-01 20:19

Onze paarden (Fjord en WPNer) lopen allebei op blote voeten en we doen helemaal niks, behalve netjes uitkrabben voor en na het rijden. Elke 7 a 8 weken bekappen, en bij evt. problemen even de smid bellen.
Wij vetten niet, teren niet, zalven niet etc...

Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-01 20:33

De eigenaar is echt zo'n ouderwetse, dus die denkt heel makkelijk over de verzorging van zijn pony's.
Hij laat ze ong. 1 keer in het jaar bekappen, strooit om de dag wat zaagsel in de stal en daar moeten ze het maar mee doen.
De stallen zijn best snel vies en ze staan al vrij snel op hun eige stroep, waardoor er rotting onstaat in de hoef en wij ze elke keer bij moeten houden.
Wij kopen en betalen ook alles zelf voor die pony's terwijl ze niet van ons zijn.
Sommige mensen verklaren ons voor gek omdat we er ons geld aan uit geven, maar zonder ons hebben die paarden het echt slecht!

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-01 20:56

Hoi!
Misschien kun zeggen tegen de eigenaar dat je zag dat de hoeven van Margot de laatste tijd erg hard groeien, en of ze voortaan twee keer per jaar mag worden bekapt? (het is in elk geval een kleine verbetering...)
Als hij over 'te duur' begint, kun je misschien zelf aanbieden om die ene keer extra te betalen?
Of je kunt aanbieden het hele jaar haar bekappen te betalen, en bij de steentjes gewoon wat voorzichtiger te lopen.
Ik weet niet hoe de hoeven er nu uitzien, en wanneer ze voor het laatst bekapt zijn? Als ze maar 1x per jaar bekapt worden en ze wordt ook nog niet regelmatig bereden, dan is de toestand van haar hoeven zeer ernstig denk ik.
Ze slijten natuurlijk harder wanneer ze regelmatig bereden wordt, rijd je met haar in een les? Of alleen buiten?
Sterkte met de situatie!

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-01 21:36

Des is ook heel erg gevoelig op steentjes. Ze loopt dan erg onregelmatig en vaak ook struikelig. Baal er altijd weer van als ik een bepaald paadje overmoet. Kan wel via een omweg naar de baggelhuizerplas, maardat is gigantisch om en bovendien een heel stuk langs de weg (dus geen klap aan!)

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-01 21:48

Shadow en Bassie staan allebei op 'blote voeten'
Shadow staat dag & nacht op het land (van april tot ongeveer december) en ik doe niets aan de hoeven, behalve wanneer het erg warm en droog weer is de hoeven regelmatig natmaken met water.

Bassie is een manegepony, die meestal in de bak loopt en niet zo heel vaak buiten komt dus is niet echt nodig om hem te beslaan.

Soraya

Berichten: 6875
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-01 21:51

Floor heeft nu nog geen ijzers i.v.m rotstraal maar ik rij ook gewoon in het park (ruiterpaden EN fietspaden EN paden waar steentjes liggen) maar ik merk er niet echt veel van!
Ik krap de hoeven uit voordat ik rij en nadat ik heb gereden om te kijken of er steentjes in zitten! En ik heb nergens last van.

_________________
Floor is the best fjord in the world!!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Soraya op 2001-09-02 21:51 ]</font>

Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-01 21:51

Ik heb hem zelf toen ook gevraagd wanneer de hoefsmid zou komen, en toen heeft hij hem ook gebeld, maar ik vraag de laatste tijd vrij veel. Omdat ik nu met haar buiten rij (bijna elke dag 2 uur) zag ik aan haar dat ze ietsje mager werdt, dus had ik gevraagd aan de eigenaar of ze wel bijgevoerd werdt (ze moest het doen met gras en hooi).
Hij zei dat het niet nodig was want ze was al dik genoeg. (??Als hij alleen maar naar die omvang van de buik kijkt omdat ze een veulen heeft gehad, ja dan is ze wel breed, maar zeker niet dik!!) Nu blijkt toch dat hij haar aan het bijvoeren is!
Dus hij luistert opzich wel, maar ik ben bang dat ik te vervelend wordt en dat hij dan gaat klagen.
We willen nu een keer naar het strandt of naar het bos, dus ik moet er wel voor zorgen dat ik de aankomende tijd me een beetje gedraag zodat dat misschien wel door kan gaan.
Ik zat zelfs een keer te denken om haar te laten bekappen bij de pony van m'n vriendin zodat hij er niet achter zou komen, maar zo wil ik ook weer niet zijn!

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-01 23:47

Hoi Alice,
Als jullie eigen smit komt, of de smit van iemand anders in de stal, vraag dan gewoon of ´ie niet even naar de hoeven van "je" paardje kan kijken. Leg hem het probleem uit.
Mijn beide paarden laat ik het liefste zonder ijzers lopen, dat is naar mijn mening -én die van mijn smit- het allerbeste. Helaas lukt dat niet helemaal Boos! . Meestal ziet het er bij Dikke en Beer zo uit : in de winter "blote" hoeven, in het voorjaar, als we weer intensiever rijden, alleen voor ijzers. Zomers en in de herfst, als we alleen maar buiten bezig zijn worden ze -helaas pindakaas- rondom beslagen. Bij ons zijn best wel veel "steentjes wegen" en ik merk het vanzelf wel als er weer ijzers op moeten ; ze gaan dan "eieren" (voorzichtig, als op eieren lopen Lachen ) Kappen en/of beslaan gebeurd bij ons alle 6-8 weken.
Groetjes, Sterre

Kanjer

Berichten: 188
Geregistreerd: 01-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-01 14:53

hoi mijn fjord (kanjer) is nu bijna 10 jaar en heeft nog nooit op hoefijzers gelopen.
het ligt er wel aan of je paard sterke hoeven heeft. ik doe niet veel aan zijn hoeven. op zijn tijd bekappen en heel af en toe in vetten. maar dan wel eerst af spuiten want de hoeven nemen water op en het vet zorgt dat het water niet weg kan. Haha!