paardrijden zonder zadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ankiexxx

Berichten: 3166
Geregistreerd: 26-10-02
Woonplaats: .~*hasselt*~.

paardrijden zonder zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-03 12:33

Vrijdag tijdens de les was de stijgbeugel van sarah ( vriendin) haar zadel afgeknapt.
Toen zij sarah : jah dan moeten we maar zonder zadel rijden he Tong uitsteken
En toen zij de lesgeefster dat we dat mochten.
Maar het was dan : ofwel met zadel , ofwel een hele les zonder.
Dat betekend dus : heel de les zonder stijgbeugels, lichtrijden zonder zadel?
springen zonder zadel, galoperen zonder zadel....
Nu twijfel ik toch erg hoor.
Zou ik dat wel doen?
het lijkt me heel leuk.maar ook erg vermoeiend

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 12:39

Vermoeiend zal het sowieso zijn. Maar wel goed voor je evenwicht. persoonlijk vind ik het heel slim om eens in de zoveel tijd een keer zonder zadel te rijden.
Bepaalde dingen zul je beter kunnen laten. Lichtrijden bijvoorbeeld kan wel, maar dan moet je er wel zeker van zijn dat je niet iedere keer met een knal op zijn rug terecht komt. Doe je dat wel, kun je veel beter blijven doorzitten. Galopperen zonder zadel is makkelijker als draven.
Springen kan wel, maar dan zou ik er wel van af laten hangen hoe je paard springt. Kun je metzadel makkelijk de beweging volgen, of is het een houten klaas. Sowieso zou ik niet te hoog springen voor het eerst.

Wat je anders nog kunt doen: wel het zadel erop, maar beide beugels eraf. Je hebt dan toch de stevigehi van het zadel (bovendien zitten een aantal paarden ronduit beroerd zonder zadel), maar moet je toch de steun van de beugels missen.

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 12:41

doen joh! is lekker hoor zonder zadel! tis wel even wennen, maar wel erg leuk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 12:42

Een hele les zou ik niet doen, is erg vermoeiend, hangt ook af wat voor paard je hebt en hoe jijzelf aan t zonder zadel gewend rijden bent. Ik doe trouwens niet aan lichtrijden zonder zadel, dan ben ik na 5 minuten kapot. Ik heb zelf een comfortabele haflinger dus ik doe wel eens wat dressuurbasis zonder zadel. Galop doe ik niet zo vaak, langs de weg (recht stuk) gaat ze soms wat hard en zonder zadel heb je een mindere zit, in de bak vindt zij t moeilijk vanwege de bochten. Springen zonder zadel... nee ik kan het zelf niet zo goed en Amanda weigert regelmatig.
Daarnaast heeft je paard ook donders goed door dat jij een minder goede zit hebt, en dat hij dus meer kan uithalen, als je een paard hebt dat daar misbruik van gaat maken zou ik het niet doen, dan verpest je ook de les van anderen.

ankiexxx

Berichten: 3166
Geregistreerd: 26-10-02
Woonplaats: .~*hasselt*~.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-03 12:43

danku voor de inlichting Lachen
ik heb al vaker op deze pony gereden zonder zadel, en zelfs al gesprongen.
Maar dit was echter nooit een hele les.
i.v.m het lichtrijden Knipoog nee ik kom niet met een knal neer altijd.
Bij het springen kan ik eerlijk gezegt beter meegaan zonder zadel...
Galopperen zonder zadel is heel leuk! dat weet ik Lachen
En i.v.m het draven..ik denk dat dit nog iets vermoeiender zal zijn dan wanneer ik het zonder zadel op een paard doe ( draven).want de pony waar ik altijd al op rij neemt dus heel kleine pasjes.

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 12:45

10 jaar geleden ongeveer had ik ditzelfde in een les.. dus ik zonder zadel , maar fijn na de les had ik 3 blaren op m'n kont, kon niet naar de wc/fietsen niks!

ankiexxx

Berichten: 3166
Geregistreerd: 26-10-02
Woonplaats: .~*hasselt*~.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-03 12:47

Ja inderdaat. daar heb ik ook al aan gedacht Knipoog maar daar heb ik minder schrik voor omdat ik veel beter kan zitten op een pony zonder zadel.
Dan ga ik ook meteen rechter zitten.

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 12:52

Ja het ligt er natuurlijk helemaal aan op wat voor pony je zit, rond zonder schoft, of een enorme schoft, als het dat laatste is dan helpt het waarschijnlijk niet dat je beter zit zonder zadel Lachen het blijft toch schuren en bonken Tong uitsteken

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 12:53

Ik vind rijden zonder zadel best fijn. Het is ook goed voor je zit en evenwicht. Lichtrijden doe ik bijna nooit zonder zadel, dat is mij echt veel te vermoeiend.
Ik zou die les gewoon lekker zonder zadel gaan, hoor. Je zegt dat je dat al vaker hebt gedaan, dus dan weet je hoe het zit.

ankiexxx

Berichten: 3166
Geregistreerd: 26-10-02
Woonplaats: .~*hasselt*~.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-03 12:56

weinig schoft maar kleine pasjes Knipoog

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 13:01

Hoe kun je nou lichtrijden zonder zadel? Dan ga je toch bijna automatisch vreselijk met je knieën klemmen?
Dat je door het paard omhoog gegooid wordt kan ik inkomen, maar je moet toch iets hebben om op te steunen om de terugweg op te vangen, anders bonk je nogal in de rug.
Ik heb dat nooit begrepen, nooit gekund ook. Vreselijk oncomfortabel, zowel voor het paard als voor de ruiter.

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 13:09

Nee dat is comfortabeler voor het paard dan wanneer je een poging doet tot doorzitten, dat lukt toch niet goed en dan ga je bonken, maar als je meegaat in de beweging en ja gaat lichtrijden dan is dat veel fijner.
Voor een paard met vlakke gangen geldt dit trouwens niet.
Ik ga ooit een rondje buiten maken zonder zadel en dan draaft hij altijd een stuk harder, dus dan heb je dat wel.

sharir

Berichten: 2576
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 13:11

junta maakt ook kleine pasjes en heeft een normale schoft.. maar het gaat hardstikke goed.. ik vind het dan ook heerlijk om lekker zonder zadel naar het park te gaan lekker met halster.. gaat lekker hoor.. maar jah dan kan je natuurlijk stoppen wanneer je wilt.. en licht rijden zonder zadel is wel moeilijk.. maar ik zou zonder kiezen

ankiexxx

Berichten: 3166
Geregistreerd: 26-10-02
Woonplaats: .~*hasselt*~.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-03 13:12

ja, maar ik ben ook niet van plan om de hele les te lichtrijden.
Maar het is niet zo leuk en goed voor je pony als je de hele tijd doorzit.
Het blijkt ( en dat zal zo wel zijn) erg belastend te zijn voor het dier

ankiexxx

Berichten: 3166
Geregistreerd: 26-10-02
Woonplaats: .~*hasselt*~.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-03 14:17

ja, maar een les is nu eenmaal een uur bij ons....

Moonlover

Berichten: 1547
Geregistreerd: 25-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 16:13

Ik heb ook een tijd op Roos zonder zadel gereden, en ook vaak zat op Blacky toen ik die nog verzorgde.. vooral in de winter is het lekker warm.. *LOL*

klaasfeuth
Berichten: 590
Geregistreerd: 22-06-03
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 16:25

Ik rij eigenlijk alleen zonder zadel, vermoeiend is het niet als je een goedde zit hebt.....
lichtrijden kan niet maar de rest kan wel, en echt waar probeer t maar eens een hele les, als je een goedde onafhankelijke zit hebt is het toch niet vermoeiend, heb je geen goedde zit kom je er snel achter en kan je er zonder zadel heel goed aan werken

sassa
Berichten: 177
Geregistreerd: 12-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 18:08

Heerlijk zonder zadel rijden! Ik zou t gewoon doen kan makkelijk. Je zit wordt er alleen maar beter door. Ik rijd nu wel ns op n hele springerige arabier zonder zadel en ik merk dat mijn zit er echt veel beter op geworden is. Lichtrijden gaat allen niet maar verder kan je alles doen zonder zadel.

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 18:09

Ik rijd ook regelmatig zonder zadel op Dennis. Nu ik een Barebackpad heb vaak met dat ding. Niet eens voor de steun maar vooral zodat mijn botjes niet op Dennis z'n rug terecht komen mocht ik een keer hobbelen.
En galoperen is iid veel confortabeler dan draven zonder zadel. Springen gaat ook prima vind ik. Dat doe ik ook wel eens met Dennis, zonder zadel en zonder teugels, armen omwijd en dan springen.

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 18:15

Vroeger(in die goede oude tijd)toen ik nog op de manege pony's reed, heb ik een tijd lang bijna elke week zonder zadel gereden, leer je van zitten!

Ik vond het toen ook helemaal niet erg om er vanaf te vallen, soms deed ik het zelfs expres(ja echt...erg he..). Ik ging dan ook vaak zonder zadel op pony's die met zadel al moeilijk genoeg waren en een lol dat ik had..

Ik heb toen een keer op een hele oude pony zonder zadel gereden, schoft was zo hoog!!! Toen moesten we ook nog slalommen enzo..(deze pony stond erom bekend dat hij zonder zadel vreselijk zat)nou toen had ik toch wel een beetje last hoor!!!(iedereen zei dat ik een week niet zou kunnen plassen maar dat viel nog mee..)

Moet je dan echt een hele les zonder(ik ging vroeger wel altijd een heel uur maar nu zou ik het echt niet meer doen)echt springen? Springen zou ik niet doen, maar gewoon een uurtje zonder zadel gaat best hoor..

Wij hadden weleens paarden die gewoon zonder zadel MOESTEN, daar heb ik ook nog op gereden na mijn wilde periode gaat best hoor maar het ligt wel aan het paard...Als de pony waar je op gaat een beetje braaf is en lekker zit zou ik het gewoon doen hoor!(alleen niet springen dan) als het echt niet gaat kun je altijd nog even op het midden gaan stappen..

sassa
Berichten: 177
Geregistreerd: 12-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 18:21

Een heel uur intensief springen denk ik nie als je het niet gewent bent, maar gewoon een sprongetje tussendoor moet toch wel kunnen

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 20:15

wij vragen heel vaak om een hele les zonder zadel. ook met de halve volbloeden, hoge schoften, etc. stappen, draven, galoperen en vooral springen.
bokken is trouwens veel makkelijker uit te zitten zonder zadel!!! en springen gaat ook heel vlot. beter dan met zadel denk ik. doorzitten gaat makkelijker. lichtrijden zonder zadel moet zonder de knieen te klemmen. bovenbenen goed "klemmen" maar dat geeft dat effect niet. je moet het gewoon leren, en goed uithoudingsvermogen hebben Lachen

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 20:24

ponyzotje schreef:
bokken is trouwens veel makkelijker uit te zitten zonder zadel!!!


helemaal mee eens

een uur zonder zadel op een paard die niet een te hoge schoft heeft of uitstekende ruggegraad is goed te doen Lachen
en goed voor je evenwicht

zo'n beetje de hele winter heb ik op sharir zonder zadel gereden, heerlijk...
en heel vroeger met de ponylesjes op de manege ging ik ook vaak zonder zadel, en ik viel altijd Haha!. maar ik heb er wel van leren blijven zitten Nerd

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 20:26

Het is ook wel vermoeiend, maar het is wel goed voor je zit Lachen