er zit leven in mijn waterbak!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

er zit leven in mijn waterbak!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 00:00

Ik schrok me rot vorrige week... terweil ik de waterbak aan het vullen was zag ik ineens wat wegschieten door het water heen.. dus ik kijk even van dichtbij zit er echt een dikke zwarte tor in!! En die blijft maarleven daar gewoon onder water!... nu keek ik vandaag weer en nu zaten er meer! Zou het kwaad kunnen voor de paarden? T zijn een soort ronde zwarte torretjes die heel hard kunnen zwemmen Haha! ...

Als het kwaad kan hoe krijg ik ze dan uit mijn waterbak? ze blijven terug komen ookal is ie hemelaal leeg geweest...

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 00:04

ik zou de ton leeghalen, schoonspoelen, ontsmetten, schoonspoelen en opnieuw vullen
torren lijken me niet erg gezond

ik dacht eerst aan een rat!

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 00:07

Ach, als je paard af en toe uit de sloot drinkt dan zit daar wel meer in dan alleen torren Haha!.

Als het een drinkbak is die buiten staat dan zou ik er niet al teveel aan doen maar het wel in de gaten houden (af en toe wat torren wegvangen als het er teveel worden, opletten dat er geen andere beesten bijkomen: niet dat je op een gegeven moment een soort vijvertje hebt compleet met waterplanten en kikkervisjes Haha!).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 00:14

haha nee t is gewoon een sepcikuip je weet wel zoeen grote zwarte bak.. zou een luek vijvertje zijn maar is niet de bedoeling haaha

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 00:18

Ook zo lastig drinken voor de paarden Haha!. Om de waterplanten heen en zich af en toe verslikken in een visje Tong uitsteken.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 00:38

Vul je die bak dan met slootwater? Daarin zie je die beestjes nl vaak.
Anders zit er denk ik weinig anders op dan de bak iedere dag schoon te maken en met vers water te vullen.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 03:16

ach je moet maar zo denken
als er een paar torretjes in kunnen blijven leven
is het water in ieder geval goed schoon
anders leven die dingen er niet in
als het er erg veel worden eens een stel uitzetten , maar kan geen kwaad voor de rest

Dribbelkont

Berichten: 7350
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 09:34

Ik had dat ook vaak .Hou je echt niet tegen.
Ik maakte 1 keer in de week de bak schoon en deed hem nooit helemaal vol want het is stilstaand water en is niet echt goed voor de paarden .Ik deed er misschien voor elke dag 4 emmer in en elke dag vers er bij gooien. Lachen

UK_eef

Berichten: 4218
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Gemeente Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 09:50

hoi hoi
ik ken een haflinger die ook altijd iets ontzettend goors doet! Er vallen wel een muizen van de hooizolder af, en dan pakt hij ze op en plet ze in zijn drinkbak! Ieeehhhh!!!! haha. We zijn er nooit achter gekomen hoe telkens die muizen in zn drinkbak kwamen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 10:22

Het is een hele schoone bak.. zonder kroos of alg echt zuiver drinkwater.... zullen wel "schoon"zwemmers zijn die torretjes Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 10:49

Ik maak de waterbak in de stal zeker 1 keer per week schoon.
Zo'n specibak die je in het land zet zou ik echt iedere dag schoonmaken. Zeker met dit warme weer!

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 10:49

Met dit warme weer heb je dat altijd.
Als er maar geen donkerrode wormpjes/larven inkomen is het goed.
En gewoon vaak vers water geven.
Doe je er kraanwater in?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 10:52

hoi , vul hem elke dag half.. gooi t restje wat er in zit eruit en doe er nieuw ( kraan ) water bij... gewoon heel schoon water dus.. waarom die beesjes nou perse in mijn schone water moeten zwemmen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 11:14

Mijn zus reed jaren terug een pony bij een boer, en hij had goudvissen in zijn drinkbakken in het land. Ik denk dus ook om de larfjes e.d. eruit te laten vreten.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 11:20

Hahahah cool goud vissen in de drinkbak! Volgens mij geef je wel goed water, maar met dit warme weer heb je eerder dat er een groenige laag op de bodem komt ook door de grasresten die in het water komen.
Ik zou toch om de paar dagen de bak even reinigen met een borstel en de restjes er uit spoelen.

Riƫtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 11:52

Wij hebben een oude badkuip als waterbak. Op het moment hebben ze hem in 3 dagen helemaal leeg (maar ze krijgen wel hulp van reeen).;

Ik maak hem eens in de paar weken schoon. Vul om de dag water bij, zodat ze sowieso niet droog komen te staan. Ook in deze bak zitten beestjes. Ik heb het eens aan de d'arts gevraagd, en die vond het helemaal geen probleem. Paarden schijnen wat dat betreft een goede maag te hebben....
Ook buiten uit plassen drinken vond ze geen probleem.

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 12:30

Zep schreef:
Mijn zus reed jaren terug een pony bij een boer, en hij had goudvissen in zijn drinkbakken in het land. Ik denk dus ook om de larfjes e.d. eruit te laten vreten.


Ja dat deed een boer uit onze buurt ook in de drinkensbak voor de koeien.
Zo'n grote was dat.
Dat is ideaal!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 12:35

Het is juist een goed teken als er watertorren in zitten, ten eerste eten zei ook larven, en ten tweede wil dat zeggen dat het water goed schoon is.

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 12:37

Geen paniek dus Haha! Die vissen,d at is wel cool

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 13:01

een drinkbak zou ik dus wel 'heel schoon' dus diertjes-vrij houden.
op zich kan het geen kwaad dat er torren enzo in komen. maar die komen der enkel in als het water te lang stilstaat.

dagelijks fris water is met dit weer wel een vereiste.

en let inderdaad op dat er geen bloedzuigers enzo in gaan leven!

prompter

Berichten: 11068
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 13:04

Eef18 schreef:
hoi hoi
ik ken een haflinger die ook altijd iets ontzettend goors doet! Er vallen wel een muizen van de hooizolder af, en dan pakt hij ze op en plet ze in zijn drinkbak! Ieeehhhh!!!! haha. We zijn er nooit achter gekomen hoe telkens die muizen in zn drinkbak kwamen!


Dat doet dat paard niet, de muizen willen drinken, glijden in de drinkbak en door de gladde wanden kunnen de muizen er niet meer uit en verdrinken dus in de drinkbak.

Reden om elke dag de drinkbak even na te kijken....

klaasfeuth
Berichten: 590
Geregistreerd: 22-06-03
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 15:34

hihi

nou wat een oplossing kan zijn is goud vissen in je water bak stoppen die houden de algen uit het water en daar mee ook de torretjes etc, maar leven in t water kan echt geen kwaat hoor, gewoon 1 keer of vaker per week de bak goed schoon schrobben, nix aan t handje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 18:23

Hmm denk dat als ik er visjes in stop Rydar er vissoep van maakt.....

Rydar: " heejjjj kijk er zwemmen worteltjes in mijn waterbak " Vork

maar fijn te weten dat het geen kwaad kan maar juist goed is Haha!

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 18:38

Apple heeft gelijk. Uit de sloot drinken heeft hetzelffde effect. Ach, je bouwt er wel weerstand mee op Haha! . Ik zou me er niet te druk om maken. Wat ik wel vind is dat de bak altijd schoon moet zijn. Dit omdat het water in een emmer stilstaat. Stilstaand water kan bederven en kunnen bacterien in groeien. Alg is ook niet goed. Maar is je emmer schoon en zwemmen er torretjes in. Ach, lekker laten zwemmen. Je paard spuugt ze wel uit als hij het niet lekker vindt.

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 19:06

Fasel schreef:
Uit de sloot drinken heeft hetzelffde effect. Ach, je bouwt er wel weerstand mee op Haha! ...


Als het water niet vervuild is door eea fabriek oid. Vroeger (in de goeie oude tijd Haha! ) kon je uit de sloot drinken, hierna een hele tijd niet meer. Nu misschien weer wel. Clown

Ik zou het niet weten, we hebben hier geen sloten. Soms een greppeltje, maar daar staat nooit water in Haha!