Kinketting

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Skitter

Berichten: 3952
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Kinketting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-03 12:41

Ik rij nu met een pessoa bit met 3 ringen.

Vandaag heb ik iemand gevraagd waarom ze dachten dat mn pony altijd bitjes vast gingen pakken (een rij instructrise)..dat wist ze niet en ze zei dat het aan haar tanden kon liggen of gewoon haar karakter... toen zei ze dat ze vaak haflingers gingen rijden met kinkettingen en dat ik er eentje zo kon vast maken aan mn pessoa...

Mn vraag is...ja het KAN wel maar zou dat een GOED idee zijn?? Aangezien dat er mensen hier zijn die veel weten (niet sarcastisch bedoeld) wil ik graag een mening/antwoord hebben.

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 12:50

Van een pessoa bit heb ik geen verstand, maar een kinketing werkt alleen maar harder in en dan ben je denk ik alleen maar verder mee van huis! Als ik jou was zou ik juist wat zachters proberen.. Heb je wel al de tanden na laten kijken?

Skitter

Berichten: 3952
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-03 12:56

Nee..er is wel naar gekeken maar zeker niet grondig (hij was er namelijk voor mn moeders paard)
Hij zei toen ook dat haar tanden oke waren en dat ze geen haken had of wolftandjes etc...

Zoals ik al zei, ik vraag anderen advies want dit heeft een rij instructrise mij geadviseerd. Maar je kunt niet aan alle bitten een kinketting vast maken..dus ik vond het een beetje een raar.......

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 14:21

Dan heeft het bit dus meer kantel-werking en werkt sterker. Kan je zowieso dus alleen doen als je zachte handen hebt.

Als je pony zich erg sterk maakt dan is het te proberen - hoewel ik liever met een riempje zou rijden. Dat heeft dezelfde werking maar doet haar geen pijn. Probeer 't eens met een sporen-riempje ofzo.

Skitter

Berichten: 3952
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-03 14:24

Maar het is dus geen slecht idee met een pessoa bit??
Omdat ik al een tijdje met een pessoa rij..ben ik wel zachter in mn hand geworden omdat ze haarzelf dan niet al te sterk kan maken...

Skitter

Berichten: 3952
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-03 14:25

Is er trouwens een andere bit wat het vastpakken tegen gaat die je WEL mag gebruiken met dressuur (op wedstrijden)??

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 14:42

Geen flauw idee wat er allemaal toegestaan is op wedstrijden. Ik ben pragmatisch - hou niet van marteltuigen in de mond maar heb wel een goede rem nodig op m'n paard, en omdat ik weinig tot geen kracht in m'n handen heb kom je dan al gauw bij een sterk bit uit.

Een Pessoa bit met de teugels op middelste of bovenste ring, met kinriempje, is prima te gebruiken voor een sterke pony. De onderste ring, dat vind ik te hard, dan is er meer aan de hand.

Wat op wedstrijden (denk ik, nakijken dus!) wel mag is een trens met een 'ander' mondstuk, dus gedraaid , rolletjes (die gebruik ik zelf ook) of Waterford of Mc Guines voor paarden die zich echt heel sterk maken of een ander soort rolletjes-trens

Skitter

Berichten: 3952
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-03 14:47

Ik heb een pessoa met 3 ringen in plaats van 4..ik heb mn teugels wel op de laatste ring en hij is vastgemaakt aan de bovenste....te sterk?
te sterk voor een kinketting?
Ik wil een kinketting wel proberen..(of eerst een sporen riempje) moet ik dat mn teugel op het middelste en grootste ring vast maken?

Skitter

Berichten: 3952
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-03 14:54

Trouwens een 'ongebroken' trens...gaat dat het vastpakken tegen?
en mag dat op wedstrijd? (dressuur he..)

VillaNeusjes

Berichten: 6097
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 15:10

probeer eens een fluitbit. dat is een hol bit met gaatjes erin en als ze die vastpakken dan krijgen ze een akelig geluid in de mond waardoor ze loslaten.

Skitter

Berichten: 3952
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-03 15:35

mag je daarmee op wedstrijd?

VillaNeusjes

Berichten: 6097
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 16:52

pffff ik rijd geen dressuur maar western dus heb er geen verstand van maar als je een proeven boekje hebt moet het daarin staan.
een bitje met koperen rollers mag wel (weet ik toevallig) en die helpt ook wel tegen vastpakken.