sporen of zweep?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Expensive

Berichten: 599
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-01 01:33

wat kan je beter als hulpmiddel gebruiken om je pony te laten door lopen?sporen of zweep?

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-01 07:32

Moeilijk, ligt ook een beetje aan het paard. Het ene paard reageert beter op een zweep en een ander reageert beter op een spoortje.
Denk zelf dat je beter een zweep kan pakken. Sporen zijn er eigelijk om je hulp te verfijnen en niet om hem een schop te verkopen.
Kim

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-01 08:05

Benen en zit.

Ange
Berichten: 73
Geregistreerd: 25-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-01 09:36

zweep, reageert hij niet op je been dan een tikje achter dekuit, reageert hij weer niet niet op je been weer een tik, en zo door daagn dat hij op je been gaat reageren. Sporen zijn alleen op de fijnere hulpen te geven, wat steeds meer gevraagd wordt vanaf m, schouderbinnenwaarts, galopwissels, en de zwaardere piaffe passage, appuyeren Party!!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-01 09:49

Dat verschilt echt per paard dus dat zul je uit moeten proberen. En dan zul je ook nog eens consequent moeten zijn, anders heef het geen van beiden zin. MIjn ruin reageerde nooit op de zweep, dus ben ik hem met sporen gaan rijden. Sommige paarden verdragen helemaal geen zweep, anderen verdragen helemaal geen sporen.

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-01 09:51

Ik denk dat je met een zweep hem god voor het been kan maken.
Ik ben niet zo voor sporen, een paardenhuid is zo gevoelig dat ie zelfs een vlieg voelt landen op zn huid, dus benen voelt ie ook wel.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-01 13:59

Citaat:
Op 2001-08-28 08:05, schreef Sonja:
Benen en zit.


Hahaha, dat was de vraag niet Haha!

Maar, helemaal gelijk hoor!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-01 15:51

Ik denk dat sporen een heel ander doel hebben (juist het verfijnen van hulpen, die in de basis al goed zijn) en een zweep alleen als het echt niet anders kan. Ik refereer naar wat iemand hierboven al zei: een paard voelt een vlieg al landen, dus denk je dat 'ie je been niet voelt?
Indien nodig een pets met de zweep achter het been, en dit zsm overbodig maken!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-01 15:57

Nou, mijn paard voelt de zweep niet als hem dat niet uitkomt. En sporen wel. dAt is het verschil. Want hij is niet zoals de meeste paarden. Ik moet hem echt heel hard slaan wil ik dat hij reageert op de zweep, maar dan heb ik ook gelijk ruzie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-01 16:49

Dat bewijst maar weer dat slaan niet helpt. Het paard moet leren respect voor de ruiter en zijn hulpen te hebben en dat bereik je niet met meppen.... Ik heb de voorkeur voor "naturel".