HELP!!! hangend paard!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
R_MW
Berichten: 1821
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-01 18:22

Hoi!!!

Bij ons op stal staat een paard (nee het is niet Kanjer Lachen ) die echt om de kleinste dingetjes gaat hangen. Ze sloopt bijna al haar halstertouwen.

Haar baasje zet haar dus gewoon niet meer vast, maar laat het touw gewoon over een balk heen hangen. Als zij dan gaat hangen maakt ze het touw niet stuk en zichzelf dus ook niet.

Helaas was het vandaag weer zover. Het touw zat niet vast maar wel een beetje. Ze ging hangen en belande op haar kont. Ze was niet gewond ofzo, maar ze had wel een paar schaafwondjes.

Weet iemand hoe je ervoor kan zorgen dat zo'n paard niet meer gaat hangen??? Het is namelijk best banketstaaf voor de eigenaresse, want die wordt er helemaal gek van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-01 18:27

hoi
Als je plaats genoeg hebt om er veilig achter te staan kun je hem met een bezem of longeer zweep naar voren jagen.
als je dit een paar keer doet weten de meeste paarden wel dat ze niet meer mogen gaan hangen.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-01 18:41

euh wij hadden 1 zo paard maar dat ging ook hangen als je haar vast had en ze moest blijven staan.
Tja eerst de lieve maniertjes uit geprobeerd door haar ast te zetten met een longeerlijn door een ring en die vast te houden.
Niets hielp toen maar met grof geweld.
Ik had haar vast aan een longeerlijn door een ring heen.
Ik bleef staan en hiel de lijn vast zodra ze iets druk voelde ging ze hangen.
Iemand anders stond er achter met de longeerzweep zodra ze ging hangen sloeg die haar waar hij haar raken kon totdat ze naar voren sprong toen meteen heel overdreven met de stem belonen.
weer ging ze hangen en weer kreeg ze de volle laag.
ze sprong weer naar voren.
weer beloont met stem.
toen deed ze niets meer.
Tja toen trok ik zacht de lijn aan ze voelde druk ging hangen maar nog voor Ze de lel met de zweep kon krijgen bedacht ze dat het geen goed idee was en sprong weer naar voren.
daarna kon ik haar naar voren halen met de longeerlijn.
Daarna voor de zekerheid nog wel aan 2 halsters vast gezet met 2 touwen voor het geval ze ging hangen en ik niet snel genoeg was en er 1 zou breken.
Het is nooit meer nodig geweest.
Ze heeft het nooit meer bij ons gedaan en is daarna verkocht.
Sanderijn kent haar wel die is haar nog een tijdje gaan rijden toen ze al verkocht was.
hangen is een slechte gewoonte ontstaan door angst en daarnaovergenomen als ik wil niet dus ik hang en ik hoef daar niet meer avst te staan.
probeer het eerst op een aardige manier zoniet hard aanpakken want het is echt heel lastig als je nergens je paard vast kan zetten helemaal niet als je eens weg moet lopen bij je paard en er is niemand om 'm vast te houden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-01 19:30

Het paard moet leren dat wanneer hij naar voren gaat de druk van het halster verdwijnt. Een paard dat gaat hangen en iedere keer het halster kapot trekt heeft juist geleerd dat de druk van hethalster verdwijnt als je maar hard genoeg gaat hangen.
Vandaar dus dat je het paard direct naar voren moet jagen. Zorg er voor dat het paard goed vast staat, gebruik een control-halster een een metalen ketting die is verankerd in de muur. Zo lukt het het paard niet zich los te trekken door te gaan hangen.

Corona

Berichten: 781
Geregistreerd: 01-08-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-01 21:06

hoi wij hebben ook weleens hangers gehad en die bonden we altijd aan een boom. die had een tak die boven hun hoofd hing en daar bonden we ze aan. dan konden ze niet echt gaan hangen want het touw zat niet voor hun maar boven hun. misschien helpt dat?
of gewoon leren stil staan dan hoef je hem/haar ook niet vast te zetten. dat leren wij nu de meeste jaarlingen, omdat we de boom niet meer hebben en het hek van de bak te gammel is om een hangend paard te houden. dus nu moeten ze gewoon stil staan zonder hek.
kwestie van een goede opvoeding.

I luv Abs
Berichten: 19
Geregistreerd: 24-08-01
Woonplaats: somewhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-01 20:54

Mijn pony is ook een ster in het gaan hangen, maar het ligt er aan bij wie. Bij mij doet ze het nooit want ze vertrouwd mij, maar zodra ik weg ben en iemand anders zet haar vast of let even op haar als ik naar de wc moet ofzo, dan gaat ze hangen, heel lastig op wedstrijdjes of buitenritten of wat dan ook maar. Ze heeft trouwens teon we haar kregen een hele tijd alleen maar op stands gestaan en dat heeft ook heel erg geholpen. zodra ze weet dat ze vast zit met een ketting of balk (trailer) achter haar kont is er ook niks aan de hand maar anders is het gelijk hangen, ze heeft voordat ze in de stands is gezet ook heel wat kapot getrokken zelfs een keer een stenen paal uit de grond getrokken.
Maar ik heb gehoord dat het slecht is om je paard zo goed vast te zetten dat het niet meer kan los komen omdat het dan zichzelf kan ophangen??? maar aan de andere kant veulens moetten het ook leren doordat we ze aan iets vast zetten zodat ze 1 keer (of 2 keer) goed trekken tot ze weten dat het geen zin heeft en dat het ok is. dus das ook een beetje vreemd.
Maar het is wel lastig als ik moet lessen want ik kan na de les nooit ff mijn pony vast zetten en even snel wat drinken gaan halen ofzo, alleen als er een box vrij is heb ik mazzel (ik moet altijd een uur wachten want mn zusje rijd het uur na mij en daarna haalt mijn vader ons pas weer op) dat is best lastig als er geen box is want dan sta ik daar een uur lang met mijn pony.