Korte of lange sporen?????????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
aprillicious
Berichten: 859
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-01 22:38

Ik zou van jullie graag hierop jullie mening willen weten; Ik heb voordat ik mijn paard gekocht had nog een aantal lessen op de Hollandsche manege gereden (reed ik al sinds me 8e maar ben er een jaartje of 2 tussenuit geweest). En daar hebben ze nu dat je alleen met van die knop sporen mag rijden van 15 mm en als je goedkeuring van je instructeur heb dat jij voldoende rijervaring heb om met sporen te rijden. Dit allemaal ivm drukkingen/kale plekken die je kan veroorzaken met sporen. Toen ik daar dus weer ging rijden wist ik hier niets van en reed gewoon met mijn stompe sporen van 30 mm waarbij ik wel goedkeuring van mij instructeur had (die mij al jaren kent met rijervaring).

Toen ik klaar was met rijden en ff wat ging drinken in de kantine kwam er een vrouw naar me toe van wie ik de volgende preek kreeg (ik had nl. mijn sporen nog om mijn laarzen): "Ik weet niet of je het weet maar je mag hier niet rijden met van die lange stompe sporen ivm drukkingen bla bla bla, en toen kwam ze mij dus ff vertellen dat ik dus geen gevorderde ruiter was omdat ik het niet nakwam en dat ik het typisch geval was dat de paarden drukkingen zou geven". Nou ik dus vette ruzie met de vrouw omdat ze ten eerste me nog nooit had zien rijden en ten tweede wie dacht ze wel niet dat ze was.......Anky van Grunsven ha ha ha.

Stelling: Ik zelf ben een voorstander van langere sporen omdat je dan als ruiter (beginner of vergevorderde) duidelijk voelt wanneer je je sporen gebruikt dan wanneer je korte stompe sporen gebruikt (naar mijn ervaring voelde ik die minder dus gebruikte ik deze (onbewust) veel meer bij me paard en na een tijdje reageert het paard er niet eens meer op).

Hoe denken de fanatieke spoorgebruikers hierover???

Eva

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-01 22:53

Ik heb ook een voorkeur voor een langere dressuurspoor, om precies dezelfde reden. Overigens rij ik nu al weer een tijdje met een stomp wieltje, en dat bevalt me nog veel beter!

Lunatic

Berichten: 737
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-01 01:03

Tja, ik reed eerst altijd met stompe korte sporen (van die vierkante), tot mijn pony na het rijden een grote open plek had Huilen . Bij nadere inspectie bleek mijn ene spoor een scherp randje te hebben gekregen, zoooo zielig voor mijn knollie.
6 Wkn zonder gereden en toen duurdere sporen gekocht. Ook stompe, maar wel ronde, zo'n 2 cm lang denk ik. Heeel tevreden over Haha! .
Deze beschadigen de huid absoluut niet, ik controleer wel steeds of er geen scherpe randjes aan zitten sindsdien.
Ik ben groot tegenstander van wieltjes, absoluut onnodig. En het excuus dat die zacht zouden zijn omdat ze rollen over de huid, onzin Boos! .

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-01 06:22

lamge sporen bij beginners no thanx eerst been stil houden en dan sporen en of dat knopjes zijn of wieltjes dat maakt geen bal uit zolang dat been maar stil is.
ermee omgaan leer je dan wel en je bent met een stil been al op 90% van het rijden met sporen.

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-01 09:30

Ik vind dat je soort sporen dat je gebruikt moet laten afhangen van de combinatie ruiter-paard. Ik rijd op mijn eigen paard met stompe sporen van 35 mm. Omdat zij geen lage buik heeft, maar eerder een "dikke" buik en een brede rug kan ik dus met die sporen even goed gewoon been geven zonder altijd mijn sporen te gebruiken.
Op de manège heb ik met dezelfde sporen ook een tijdje op een paard gereden, die een slank lichaam had en dus een lagere buik. Wel bij dat paard moest ik er dus enorm op letten dat ik mijn tenen verder naar binnen draaide voor ik been wilde geven zonder mijn sporen te gebruiken. Als ik op dezelfde manier benen gaf als bij mijn eigen paard, prikte ik elke keer met mijn sporen.
Ik ben geen voorstander van dit of dit soort sporen, maar wel dat je moet kijken naar je eigen lichaamsbouw en de lichaamsbouw van je paard en dan moet zien dat je geen sporen kiest waarbij je de hele tijd en de buik van het paard zit te keuteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-01 11:45

Ik ben het er helemaal niet mee eens. Ik wil helemaal niet voelen dat ik mijn sporen gebruik, ik wil dat mijn paard reageert. Een spoor gebruik je ter verfijning van je beenhulpen en niet om je paard voorwaarts te houden.
Mijn idee is dat er bij jou nog zo veel aan de basis schort dat je veel beter zonder sporen kunt gaan rijden.Jij valt nl. terug op het gevoel dat het spoor je geeft ipv dat je let op de reactie van je paard Jou paard is nog niet scherp genoeg aan je been. Als je paard scherp is aan je been mag je je spoor niet voelen als je die gebruikt, je hulpen moeten onzichtbaar zijn. Dus: sporen uit!!

Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-01 12:10

Mijn eerste sporen,en die ik nu nog altijd heb zijn geloof ik 15mm ronde sporen Scheve mond\ In principe hoef je sporen alleen maar te gebruiken als "extra" en ik snap best dat die manegeeigenaren bang zijn dat hun pony's plekken van die sporen krijgen,als je ze op de verkeerde manier gebruikt dan hea.

Ik heb juist ronde korte spoortjes omdat ik bang ben dak sun ermee openhaal.Ik gebruik ze dan ook wel heel voorzichtig maar ik heb denk ik mazzel dat mijn pony er bij het eerste gevoel in zijn buik al meteen reageert.

Ik ben dus voorstander van beide,omdat het aan het paard zelf en aan de gebruiker van de sporen ligt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-01 15:15

Citaat:
Op 2001-08-26 01:03, schreef Lunatic:
Ik ben groot tegenstander van wieltjes, absoluut onnodig. En het excuus dat die zacht zouden zijn omdat ze rollen over de huid, onzin Boos! .


Een spoor is zo vriendelijk of onvriendelijk als het been van de ruiter........

Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-01 17:32

Het ligt eraan op de manier waarop je je sporen gebruikt... Scheve mond\

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-01 18:05

IK heb toch ook gehoord dat van die westernspoortjes zachter zijn. Je prikt er geloof ik minder mee en je kietelt je paard er meer mee, maar ik weet er niet zoveel van af.
Natuurlijk hangt het ervan af hoe je zelf rijdt, of je scherp bent of niet, maar je hebt sporen die scherper zijn dan andere. *LOL*

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-01 19:04

als je mijn westernsporen pakt, met een wiel met ronde punten zeg maar, en je rolt dat over je hand (de binnenkant) terwijl je er flink op drukt... Ok, je voelt het wel, maar het doet absoluut geen pijn (en ik kan van mezelf toch niet zeggen dat ik een hoge pijngrens heb Haha!)