Hoe vlechten jullie???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
luffwinny
Berichten: 1544
Geregistreerd: 14-08-06

Hoe vlechten jullie???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-06 12:45

ik vroeg me eigelijk wel is af hoe jullie vlechten..ik maak eerst een vlecht en vouw hem dan dubbel en later nog een keer...veel mensen werken ook met touw lijkt me ingewikkeld of niet???hoe krijg je van die mooie grote knotten?ik pak wel een pluk dikkere manen maar egt mooi dik en beejte opgezet worden ze niet.... Verdrietig gr danielle

Anoniem

Re: Hoe vlechten jullie???

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 12:47

WD-V --> VSW

Suprice
Berichten: 2540
Geregistreerd: 02-10-05

Re: Hoe vlechten jullie???

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 12:47

Met touw krijg je van die grote knotten. Ikzelf vlecht eigenlijk altijd met touw..

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Re: Hoe vlechten jullie???

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 12:49

Eerst zorg je ervoor dat de manen van je paard netjes getoilleteerd zijn. Maak ze niet te kort anders kun je geen mooie knotten maken.
Allereerst maak je de manen vochtig (met b.v. een spons of een plantenspraybus gevuld met water)

Daarna gewoon een vlecht maken (voor de breedte, zie onderaan):
Afbeelding

Vervolgens het uiteinde dubbel klappen en een stiekje erom:
Afbeelding
Afbeelding

Naald en pektouw (te koop in de ruitersportzaak) pakken. Ik gebruik altijd de naalt uit ons mam d'r naaikist (gewoon zo'n scherpe, dus opletten dat je niet in de manenkam pikt). Maar je hebt ook speciale naalden daarvoor (ook te koop in de ruitersportzaak).
In het uiteinde een knoop maken:
Afbeelding

Met de naald door het uiteinde van de knot:
Afbeelding

Draad erdoor halen:
Afbeelding

Naald door de manen halen (zo dicht mogelijk bij de manenkam. Goed in het midden, anders gaat je knot scheef):
Afbeelding

De naald komt er aan de andere kant weer uit:
Afbeelding

De draad aantrekken. Nu gaat de knot vanzelf dubbel:
Afbeelding

Dan de knot zo maken, zoals je wilt dat die eruit komt te zien. Dus nog een (paar) keer dubbel klappen (Rongo's manen zijn erg kort, dus dat was bij hem niet nodig):
Afbeelding

Terwijl je de knot vasthoud met je ene hand, haal je met je andere hand de naald via de achterkant (daar zit je naald nog) door de knot heen haar voren. Proberen zo laag mogelijk te blijven:
Afbeelding

Dan haal je de draad weer van de voorkant terug naar de achterkant. Weer proberen zo laag mogelijk te blijven:
Afbeelding
Dit kan je zo een keer of 2 - 3 doen. Dan zit je knot zo vast als een huis.

Zo ziet je knot er dan uit:
Afbeelding

Aan de achterkant blijft dan nog een stuk draad over. Die knip je gewoon zo dicht mogelijk bij de knot af (zo zie je em niet zitten):
Afbeelding


Citaat:
Citaat:
Wat is pektouw en moet je in het uiteinde na het knotje ook een knoopje leggen o.i.d?


Nee, dat hoeft niet. Pektouw weten ze in de ruitersportwinkel wel. Pektouw is een beetje vettig. Daardoor glijdt het ook niet uit de manen. En omdat je een paar keer op en neer gaat in die knot, laat die knot nooit los.


Citaat:
Citaat:
hoeveel breedte neem je bij zulke roosjes? een hele manentrekkammetje?

Ik kom bij elk paard gemiddeld uit op 8 knotten (+ 1 voorknot). Ik neem meestal het hele manenkammetje en dan nog een klein stukje extra, dat hoeft maar een halve cm meer te zijn ongeveer. Dat kun je gewoon "op gevoel" doen. En dan de laatste twee knotten bij de schoft iets breder, omdat de manen daar zo dun zijn.


Citaat:
Citaat:
En als je paard langere manen heeft? (met knotjes maken) Ik doe ze normaal een keer helemaal dubbel en nog een keer dubbel. Hoe doe je dat dan met roosjes? Moet de draad er dan helemaal doorheen (door zeg maar 4 lagen vlechtjes??)


Ja, gewoon in één keer door die 4 lagen heen. Als het een te dikke knot wordt, zul je toch echt even de manen moeten inkorten Knipoog
Laatst bijgewerkt door Vonnie84 op 16-08-06 14:01, in het totaal 3 keer bewerkt

Anoniem

Re: Hoe vlechten jullie???

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 13:08

Wat leuk dat je er foto's van hebt gemaakt Ja

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Re: Hoe vlechten jullie???

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 13:23

Die foto's had ik al eens eerder gemaakt, dus dat was ff snel kopiëren en plakken Knipoog

luffwinny
Berichten: 1544
Geregistreerd: 14-08-06

Re: Hoe vlechten jullie???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-06 13:38

bedankt leuk uitgelegt met mooie foto's

magicrover
Berichten: 1077
Geregistreerd: 03-02-06
Woonplaats: klein huisje in het bos

Re: Hoe vlechten jullie???

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 13:53

Precies zoals de foto's van Vonnie84. Oefening baart kunst, want in het begin bakte ik er niets van. Ben toen een aantal keer gaan oefenen, moet zeggen dat de knotten er altijd netjes uit zien.

nicci88

Berichten: 3350
Geregistreerd: 16-08-06
Woonplaats: venlo

Re: Hoe vlechten jullie???

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 15:24

met elastiekjes

Oretha

Berichten: 3427
Geregistreerd: 03-06-05
Woonplaats: Op de rug van een paard

Re: Hoe vlechten jullie???

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 16:00

@ vonnie84. Wat een mooie foto's...heel handig. Ik heb een vraag. ik deed het op dezelfde manier als jouw...alleen dan wel in de voorpluk. Ik heb een fjord met een hele dikke en lange voorpluk. Ik doe het op dezefde manier, alleen iedere keer als ik het knotje aantrek dan trek ik heel het touw eruit Boos! Ik doe er echt een goede stevige knoop zelfs een paar x erin, maar hij blijft eruit komen. misschien komt het omdat het een hele dikke vlecht is en lang haar en floept ie er zo weer uit ofzow Vork . Heb jij tips voor mij? Haha!

_Joycke_

Berichten: 793
Geregistreerd: 30-07-06
Woonplaats: Jabeek., Limburg

Re: Hoe vlechten jullie???

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 16:13

Mijn moeder kan dat heel goed, ook zo als op de foto's roosjes.. Met naald en draad dus.. Word ook es tijd dat ik het ook ga oefenen Lachen

GeJe

Berichten: 2493
Geregistreerd: 12-06-04
Woonplaats: Emmen

Re: Hoe vlechten jullie???

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 16:44

en wie zet er dan ff foto's van een mooie ingevlochten voorpluk + gebruiksaanwijzing Haha!

Anoniem

Re: Hoe vlechten jullie???

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 17:18

Jij? Haha!

En een leuk gevlochten staart erbij, want geloof dat je dat mooi vind bij de paarden of niet? Haha!

En misschien uitleg hoe je een staart opscheert, baard afbrand ed?
Mooi toileteer topic zou wel wat zijn Ja

moonsparkle
Berichten: 21711
Geregistreerd: 21-03-05

Re: Hoe vlechten jullie???

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 17:21

Ik wist ook nooit hoe dat met touw ging, het ziet er wel netjes uit ga het ook maar eens proberen.

imd

Berichten: 15410
Geregistreerd: 02-05-06

Re: Hoe vlechten jullie???

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 17:27

En trekken, heeft iemand daar een foto-workshop bij of zin om mij les te komen geven? Tong uitsteken

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Re: Hoe vlechten jullie???

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 18:16

runningkawa schreef:
Mooi toileteer topic zou wel wat zijn Ja


Ik heb al contact gehad met Ibbel Knipoog

In dit topic wordt daar ook al naar gevraagd (en ja ja, dezelfde foto's):
hoe het beste knotjes maken

En hier staan ook foto's: http://delta.messageboard.nl/1752/viewtopic.php?t=9861
(maar dan zonder gebruiksaanwijzing Nagelbijten / Gniffelen)

_tarja_ schreef:
ik deed het op dezelfde manier als jouw...alleen dan wel in de voorpluk. Ik heb een fjord met een hele dikke en lange voorpluk. Ik doe het op dezefde manier, alleen iedere keer als ik het knotje aantrek dan trek ik heel het touw eruit Boos! Ik doe er echt een goede stevige knoop zelfs een paar x erin, maar hij blijft eruit komen. misschien komt het omdat het een hele dikke vlecht is en lang haar en floept ie er zo weer uit ofzow Vork . Heb jij tips voor mij? Haha!


Geen idee, dat zou ik moeten zien? Is het vlechtwerk wel strak genoeg (m.n. dat onderste stukje). Misschien kun je em eerst een paar keer op en neer halen door dat onderste stuk. Òf je vlecht het hele touw mee in de vlecht. Dan laat die ook nooit los.

Mango_

Berichten: 5309
Geregistreerd: 01-09-05
Woonplaats: Dronten

Re: Hoe vlechten jullie???

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 18:50

Een toilletteer-topic lijkt mij ook erg handig. Ja Ik heb geen eigen paard maat het is en blijft handig.

En dat de "workshops" samen met foto's neerworden gezet(voor zover dat nodig is) zodat het lekker duidelijk is.

Odyne

Berichten: 458
Geregistreerd: 05-11-04
Woonplaats: Veenendaal

Re: Hoe vlechten jullie???

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 18:54

Dank je wel! Ik ben echt super blij met je uitleg! Nu zelf thuis proberen!

Bino_Pino

Berichten: 1257
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Oost-vlaanderen, Belgie

Re: Hoe vlechten jullie???

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 10:28

handig topic Haha!
morgen eens uitproberen,
Vonnie84 schreef:
Dan de knot zo maken, zoals je wilt dat die eruit komt te zien. Dus nog een (paar) keer dubbel klappen (Rongo's manen zijn erg kort, dus dat was bij hem niet nodig):
Afbeelding

Terwijl je de knot vasthoud met je ene hand, haal je met je andere hand de naald via de achterkant (daar zit je naald nog) door de knot heen haar voren. Proberen zo laag mogelijk te blijven:
Afbeelding


Dan haal je de draad weer van de voorkant terug naar de achterkant. Weer proberen zo laag mogelijk te blijven:
Afbeelding
Dit kan je zo een keer of 2 - 3 doen. Dan zit je knot zo vast als een huis.

Zo ziet je knot er dan uit:
Afbeelding

Aan de achterkant blijft dan nog een stuk draad over. Die knip je gewoon zo dicht mogelijk bij de knot af (zo zie je em niet zitten):
Afbeelding




Dit deeltje snap ik niet zo goed.. ?

en zo pektouw, hoeveel kost dat ongeveer?

groetjes

Frankinero

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Rozenburg

Re: Hoe vlechten jullie???

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 12:38

Ik vlecht tegenwoordig met naald en drad.
Maar ik vlecht het draad gelijk vanaf het begin van het vlechtje mee voor wat meer stevigheid.
Vind grote knotten het mooist wat er is.

GeJe

Berichten: 2493
Geregistreerd: 12-06-04
Woonplaats: Emmen

Re: Hoe vlechten jullie???

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 13:06

runningkawa schreef:
Jij? Haha!

En een leuk gevlochten staart erbij, want geloof dat je dat mooi vind bij de paarden of niet? Haha!

En misschien uitleg hoe je een staart opscheert, baard afbrand ed?
Mooi toileteer topic zou wel wat zijn Ja



Haha... nee ik dus niet, vlechten lukt best wel goed (dressuurknotten met naald en draad), maar ik heb zelf altijd ruzie met de voorpluk. Daarom dacht ik hier de ultieme cursus te kunnen krijgen Haha!

Hmmm... ingevlochten staarten bij paarden vind ik inderdaad erg pennie Go jij! Go jij!

GeJe

Berichten: 2493
Geregistreerd: 12-06-04
Woonplaats: Emmen

Re: Hoe vlechten jullie???

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 16:17

Maar nog niemand met een online cursus: hoe vlecht ik een voorpluk?

luffwinny
Berichten: 1544
Geregistreerd: 14-08-06

Re: Hoe vlechten jullie???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-06 16:39

ga vanavond met touw keer doen(eerste keer)moet de voorpluk ook met touw of elastiekjes (hopen dat het lukt haha)dank jullie nog voor de tips..!

Moniquex

Berichten: 1246
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Leutingewolde

Re: Hoe vlechten jullie???

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 16:51

Wat ontzettend handig met die foto's, dat ga ik zeker ook eens uitproberen. Heb het altijd met elastiekjes gedaan...maar die roosjes zijn altijd wel erg chique Knipoog

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Re: Hoe vlechten jullie???

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 17:04

GeJe schreef:
Maar nog niemand met een online cursus: hoe vlecht ik een voorpluk?


Ik heb maar 2 handen Tong uitsteken Anders had ik ze graag voor je gemaakt.

En ik doe zelf de voorknot altijd gewoon met een stiekje.