Een shet en een pony in 1 stal???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Een shet en een pony in 1 stal???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-03 23:26

Mijn twee verzorgpony's, een shetje van 2 jaar en een halffjord moeten over een aantal weken bij elkaar in stal staan. Nu hebben de eigenaar en ik ze samen in een stal gedaan, alleen voor de nacht, sinds anderhalf week, zodat ze even aan elkaar kunnen wennen. We dachten dat het wel goed ging, maar de laatste paar dagen gaat het niet zo goed. Gino had wondjes, maar wij dachten dat het van de wei zou komen. Gino staat overdag gewoon in de wei en Colette staat altijd op stal vanwege medische redenen.
Ik merkte dat Gino (shetje) de laatste paar dagen een beetje gestressed op stal staat en dat hij alleen met zijn hoofd naar buiten wil (er zit een gat in de deur zodat hij naar buiten kan kijken) en bij elke 'nies' van Colette blijft hij even verstijft staan. Hij is dus bang.
Vandaag ging ik even in een stal ernaast staan om te kijken en zag ik dat hij in een hoekje achter Colette stond, maar hij wou erg graag naar dat gat toe. Met al zijn moed is hij snel achter Colette gegaan, maar is daarbij waarschijnlijk getrapt (ik weet het niet zeker, omdat ik even omkeek, ik hoorde wel een knal). Ik heb Colette gelijk op haar lazer gegeven en zij stond dus ook even verbaasd in een hoekje. Gino voelde klam aan en zat met zijn hoofd te schudden.
Ik heb hem daarna uit de stal gehaald, zodat hij even kon bijkomen. We zijn toen even naar een stalgenoot gegaan, of zij misschien kon kijken naar die wondjes. Zij zei dat ze zijn veroorzaakt door het bijten van Colette. Er was ook een 'vers' wondje die Colette een paar minuten eerder had geplaatst.
Wij hebben Gino in zijn oude stal gezet, zodat hij even voor een nachtje kan bijkomen.
Colette is heel erg op zichzelf, misschien omdat ze de wei niet in mag en altijd op stal staat. Ze eet alles uit haar stal op, dus ook het stro.
Nou vroegen wij ons af of er een oplossing is, zodat ze samen in 1 stal kunnen staan.
Heb jij hier ook ervaring mee, laat het even weten. Draaien ze nog bij, of blijft het zo.

Er zijn geen paarden die op ezels rijden, maar er zijn wel ezels die op paarden rijden!


Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-03 23:49

Ze staan samen in een andere stal, ze zijn dus beiden 'verhuisd'. Alleen Colette is 1 stal naar links verhuisd en Gino gelijk naar de andere kant.
Het voeren gaat ook gewoon goed, Colette in een bak op de grond en Gino een voerbak aan de buitenkant die aan het gat hangt. Maar hij durft geen hooi te eten.
Helaas hebben wij ook niet de beschikking over een loopstal of dat ze naar buiten kunnen.
Ze moeten in 1 stal!

Er zijn geen paarden die op ezels rijden, maar er zijn wel ezels die op paarden rijden!

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-03 07:20

Nee, alle paarden moeten voor de nacht naar binnen. Hij staat dus van ongeveer 21.30 tot 09.00 op stal.

Er zijn geen paarden die op ezels rijden, maar er zijn wel ezels die op paarden rijden!


Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-03 13:14

Persoonlijk denk ik dat een afscheiding niet echt de juiste oplossing is, omdat Colette nog altijd kan bijten en Gino maar in een klein hoekje opgesloten staat.
De stal wordt ongeveer 3 bij 3 meter. Colette is ongeveer 1.35 en Gino ongeveer 80cm. Het zal dan wel krap worden in zo een stal om een afscheiding te maken zodat beide ruimte genoeg zullen hebben.

Er zijn geen paarden die op ezels rijden, maar er zijn wel ezels die op paarden rijden!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 83 bezoekers