recept voor slobber???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-01 11:02

Hoi allemaal,

Momenteel krijgt Mika subli meal, dit is een kant en klare slobber die ze elke ochtend krijgt omdat daar haar supplementen doorheen kunnen zodat ze alles opeet. ('s avonds krijgt ze een beetje biks)
Nu zat ik vanmorgen de bijsluiter nog eens goed te lezen en daar staat op dat je subli meal heel goed bv 1x inde week in het weekend kunt geven...
Maar er staat ook dat je het voor langere tijd zou kunnen gebruiken...Dus dat is best wel een beetje krom...Kan ik misschien beter zelf slobber gaan maken, zou dat dan misschien beter voor haar zijn?
Wat vinden jullie?

Groetjes Sonja

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-01 11:05

zelf maken is meestal goedkoper,
je kan het maken met zemelen, melasse, muesli, haver, handje biks.
noem maar op!

Overal waar je een lekker prutje van kan maken en wat je paard lekker vindt kan je erdoorheen gooien!

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-01 12:27

Ik neem altijd de hoeveelheid biks die ie normaal krijgt en daar doe ik dan een laagje kokend water overheen, laten intrekken, weer een beetje eroverheen tot alles helemaal 'gesmolten' is goed doorroeren en kijken of het niet te heet is, anders nog even af laten koelen.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-01 12:28

Ik koop het kant en klaar van de pavo (heb geen geduld voor het zelf prutsen)
Ik gaf het gewoon af en toe ook niet elke dag meestal na een wedstrijd ofzo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-01 13:15

De Pavo slobber bevat veel voedingstoffen. Wanneer je zelf een slobber samenstelt bepaal je zelf de ingredienten. Let wel op dat er geen voedngswaarde zit in zemelen, het is puur maag/buikvulling voor je paard. Je zult dan de hoeveelheid krachtvoer meoten aanpassen.

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-01 13:32

Mika krijgt eigenlijk de slobber zodat ik er de biotine en de foeneknof doorheen kan mengen omdat zij dat zo niet wil eten.
Momenteel is ze vrij goed op gewicht en eigenlijk heb ik er geen probleem mee om kant en klare slobber te geven, maar omdat ik dus op de bijsluiter las dat je dit bv eens per week kunt geven vroeg ik me af of het wel goed is dat ze het elke morgen krijgt...
Ze krijgt 's avonds biks en dus 's morgens de slobber en daarbij nog wat hooi. Dus ik denk dat ze nu met het kant en klare spul wel genoeg voedingsstoffen krijgt, wat ik ook belangrijk vind omdat ze drachtig is.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-01 13:35

ik pak voor honey altijd 1 schep (zo'n gele schep) zemelen. Daar gooi ik water bij (in de zomer koud, in de winter warm), even roeren, moet niet te nat zijn. Dan gooi ik er een kwart tot halve schepmuesli of biks of zelfs konijnenvoer door. weer roeren.
Dan afmaken Haha! met stukjes appel of wortel

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-01 14:36

tegenwoordig heb ik pavo stimix,dit is heel eiwit arm en energie arm en dat vermeng ik met warm water,beetje prakken en roeren tot het soppig is en dan is het net als slobber en kan ik mooi de medicijnen en poeder erdooheen gooien!!van pavo slobber worden ze iets sneller dik........het gevaarlijke van elke dag zemelen geven is vooral het fosfor gehalte in zemelen is hoog en kalk is laag,waardoor je een scheve verhouding hebt.door teveel magnesium erin en fosfor kunnen er bepaalde aandoeningen optreden.dus altijd voorzichtig zijn met elke dag zemelen voeren..........

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-01 18:42

ik doe altijd gewoon een schep biks, wortels dr door en water dr op, goed roeren wachten tot het is afgekoeld en dan geven.
Waar kan je die zemelen dan halen? gewoon bij de supermarkt? Of moet je dan zemelen voor paarden hebben ofzoiets? Party!!

littleroosie

Berichten: 6061
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-01 20:11

Je kan ook naar de supermarkt gaan en kijken wat voor producten ze hebben waar granen enzo inzitten bv. brinta. Chess is hier helemaal gek op en volgens mij is het nog goed ook.

Stef is k'nijnen voer niet gevaarlijk?

tina

Berichten: 1470
Geregistreerd: 12-05-01
Woonplaats: Papenburg ,Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-01 23:10

hoi,

mijn wat oudere paard krijgt elke morgen de slobber van subli en ze heeft meer eetlust ziet er beter uit sinds ze slobber krijgt en was dit jaar ook gelijk darchtig Ze is er dol op! Haha! en ik denk dat geen kwaad kan om elke dag te geven waarschijnlijk is wel goedkoper om zelf te maken maar ik vind wel handig zo
groetjes tina