Opereren, inslapen of slacht?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Opereren, inslapen of slacht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-03 09:11

Voor achtergrond info zie mijn andere topic
[VvdD] Het gaat niet goed met Yorghos

Yorghos staat op dit moment in de kliniek met een zware darminfectie. Hij lijkt op dit moment langzaam op te knappen. Toch heeft de DA mij geadviseerd om alvast eens goed na te denken over wat ik wil doen wanneer het toch nog mis zou gaan.
De kans op afsterven van de darm is aanwezig en dan zijn er 3 opties:
- Opereren
- Inslapen
- Naar de slager

Bij een operatie moet ik samen met de DA de kans op herstel en de kosten tegen elkaar afwegen. Hij heeft me beloofd hierin heel eerlijk te zijn, mocht het zover komen.

Inslapen lijkt mij het meest vriendelijk tov Yorghos zelf, hoewel ik ook wel verhalen heb gehoord over paarden die zich bleven verzetten. Waardoor het toch nog een lijdensweg zou kunnen worden.

Bij de slager krijg ik zelf een erg vervelend gevoel. Ik zou bang zijn dat hij alsnog op transport gaat en dat het een boel stress met zich mee zou brengen voor Yorghos.

Daarnaast heb ik eigenlijk geen idee hoe dit alles werkt met de verzekering. Ik heb een polis bij Amev Hippo en Yorghos is verzekert voor overlijden. Niet voor ziektekosten.

Hoe denken jullie hierover? Eigen ervaringen misschien?
Nogmaals, ik hoop heel erg dat ik niet echt voor deze keuze kom te staan, maar mocht dat wel zo zijn dan wil ik er wel over nagedacht hebben.

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 09:15

jeetje wat moeilijk zeg..
Moeilijk om te zeggen wat ik zou doen in zo'n situatie.
Ik denk dat ik zou operene als er een goede kans bestaat, anders inslapen
De slacht vind ik een naar idee
heel veel sterkte met je keuze

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 09:21

Zelf zou ik gaan voor opereren, maar ik kan niet in jouw portemonnaie kijken. Idd moeten de kansen op herstel dan wel enigszins reeel zijn, hoewel ik me misschien toch aan 10 % kans ook vast zou houden.

Als het echt een uitzichtloze zaak wordt gaat mijn voorkeur uit naar de slacht. Ik heb daar goede ervaringen mee, heb mijn paard zelf weggebracht en het gaat allemaal zo snel dat ze niet eens door hebben wat er gebeurt. Die verhalen over stress en dat ze het ruiken enz. vind ik zelf overdreven, zo ging het bij mijn paard niet.

pacster

Berichten: 709
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: ruurlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 09:28

ik zou ook voor opereren gaan.. maar zeker niet naar de slacht..

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 09:30

Operatie aan de darmen is een riskant iets daar moet je goed bij stilstaan. Ik had een standaard operatie aan koliek en ik was al zeker 2500 euro kwijt (verzekerd 80% -/- ER). Dat hield in binnenkomen vaststellen aan de hand van testen operatie waar de ze darm moesten insnijden en dichtmaken. Gelukkig geen stuk eruit. Na de operatie moest hij zeker nog 10 dagen blijven. Waarvan 3/4 op IC. Daarna ben je er nog wel 4 maanden me zoet voordat je weer wat kan gaan doen. Je paard krijgt echt een hele zware klap ik ben er erg van geschrokken. Zelf nu bijna 10 maanden verder vind ik hem nog niet echt 100% vooral het dikker krijgen zonder hangbuik is lastig. Ik heb gelukkig erna geen complicaties gehad maar vaak geven de darmen met opstarten de eerst 3/4 dagen veel problemen. Ik heb er meerdere met problemen om me heen gezien.

Of je heb moet laten inslapen is een overweging als je denkt dat de operatie te zwaar voor hem wordt. Ook een DA kan je daar goed bij helpen alhoewel een operatie voor hem altijd interessant is. Ik zou mijn paard niet nog een keer laten opereren ik ben er zo van geschrokken ik doe dit hem niet nog een keer aan. Gelukkig waren ze er op tijd bij maar als het op de tafel erg bleek te zijn zou ik hem laten gaan. Ik heb niets aan een paard wat niet meer gebruikt kan worden waarvoor ik hem gekocht heb. Het klinkt hard maar ik help dan liever een paard die wel helemaal gezond is en vaak onnodig bij de slacht terecht komt.

Ze kunnen hem opmaken zodat ze kunnen zien inhoeverre het is afgestorven als het mis blijkt te zijn kan je hem dan laten gaan. Niet leuk maar wel zo eerlijk. Helaas krijg je dan wel de kosten van de operatie.

Erg moeilijk vooral als je het nog niet hebt meegemaakt je houdt van je beestje en je wil er veel voor doen maar er is op een gegeven moment een grens en die moet je zien te vinden voor jezelf maar ook je paard.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 09:34

Als je verzekerd bent en je krijgt uitbetaald, alle kansen pakken die je hebt. MAar is dat niet zo, dan nog eens laten opereren, die operaties zijn zo duur en hebben maar zo weinig kans van slagen........ Ik weet het, het is een zware beslissing en je klampt je vast aan het geringste strohalmpje. MAar dat strohalmpje biedt je maar zo weinig en kost zoveel geld.......... Wees reeel, anders zit je straks helemaal met niks te kijken. GEen paard, geen geld meer....... dus ook geen ander paard meer.
Laatst bijgewerkt door Desiree op 13-06-03 09:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-03 09:35

Prisca, wat jij beschrijft zijn zo'n beetje dezelfde dingen waar ik nu mee zit.
Aan de ene kant zou ik Yorghos absoluut niet kwijt willen en mijn gevoel zegt dat ik alles moet doen om hem beter te maken. Maar er zijn idd grote risico's zeker wanneer er een deel van de darm verwijderd zou moeten worden.
De DA is op de hoogte van mijn twijfels en heeft me beloofd dat hij een reeel beeld zal geven, mocht het zover komen.
Mijn portemonee is niet onuitputtelijk en ik weet dat ik nu al voor behoorlijke kosten kom te staan. Het financiele plaatje speelt dus in mijn geval zeker wel mee...

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 09:44

Op zich kunnen ze prima leven als ze een stuk missen alleen hoeveel moet eruit is de vraag en het probleem.

Ik zie dat hij best jong is als het blijkt dat hij het wel haalt maar niet meer geschrikt is voor het gebruik waarvoor je hem in eerste instantie kocht. Moet je gewoon heel reeel zijn en eerlijk tegenover hem. Is hij zijn leven dan nog waard kan jij leven met een paard wat niet meer mag doen of niet veel. Je kan wel zeggen ik zoek een goed plekje voor hem maar zo lopen er nog genoeg in NL rond die uiteindelijk op de markt belanden met alle gevolgen van dien.

Ondanks dat ik verzekerd was moest ik alsnog 600 euro ophoesten.
Is hij verzekerd Linda?. Als dat zo is zou ik hem laten openmaken en het bekijken en ter plekke een beslissing nemen aan de hand van het afgestorven deel van de darmen. Je kan meekijken met de operatie (zelf niet gedaan stal genootje wel). Kon er niet echt tegen om me eigen paard zo te zien liggen op zijn rug.

SUCCES als je nog vragen hebt hoor ik het wel.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 09:56

Ik denk dat als er een reeële kans is, en je het kunt bekostigen natuurlijk, ik zou gaan voor de operatie. Mocht één van beide niet het geval zijn, zou ik hem laten inslapen. Omdat je zelf geen goed gevoel hebt bij de slager.

Succes

Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 09:57

Wat darmproblematiek aangaat kan ik er niet uit eigen ervaring over meepraten, helaas wel over die van stalgenoten.
Het blijft altijd een heel kwetsbaar punt bij een paard, die darmen.
Het is ook eigenlijk na een geslaagde operatie nooit echt 100% over, meestal blijven er toch kolieken komen en andere zorgelijke zaken die ook vaak weer een consult van de DA nodig maken.
Ik ga een heel eind met Prisca mee, maar dat hangt idd van je verzekering en/of portemonee af.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 09:58

Ik hoop met gans m'n lijf en leden dat ik nooit voor de keuze kom te staan ... Ik zou het echt niet weten : Huilen

Jurenko

Berichten: 265
Geregistreerd: 29-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 10:05

Wat een vreselijke keuzes allemaal.
Het aller belangrijkste is denk ik wat is goed voor het paard.
Opereren weet je helaas pas als het zover is, en wat de toekomst kan zijn.

Naar de slacht rijden met een ziek paard zou ik persoonlijk niet doen als hij al op een kliniek staat.
De angst voor het vechten tegen inslapen.
Schat samen met je dierenarts het paard in is hij moe en wil opgeven dan zal hij niet vechten.
Vraag anders of hij eers verdoofd mag worden alsof hij gecastreerd zou worden. Hij is dan al onder narcose en kan gewoon niet meer vechten.
Ik hoop echt dat je niet voor een van deze keuzes komt te staan en dat hij de darminfectie teboven komt.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 10:11

jeetje wat een dilemma, ik heb met Prins voor dezelfde keuze gestaan, of opnieuw opereren en een hoge zenuwsnede (paard was toen 17) of naar de slacht. Ik heb toen voor het laatste gekozen... Ik ben meegeweest en het was goed zo..........

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 10:21

Citaat:
Daarnaast heb ik eigenlijk geen idee hoe dit alles werkt met de verzekering. Ik heb een polis bij Amev Hippo en Yorghos is verzekert voor overlijden. Niet voor ziektekosten.

Ik zou in dit geval heel eerlijk van de arts willen weten wat zijn kansen zijn. Zijn die niet erg groot, dan zou ik ondanks het grote verdriet dat dit met zich meebrengt ervoor kiezen hem naar de slager te brengen.

Jij zegt zelf dat je dat niet goed voelt en dat je hem dan liever laat inslapen. In dat geval is het inderdaad het beste dat hij een verdoving krijgt en daarna inslaapt...

Maar... misschien komt het helemaal niet zo ver en komt hij er toch weer helemaal bovenop. Laten we daar maar op hopen!

Patsy

Berichten: 573
Geregistreerd: 19-12-02
Woonplaats: groene hart

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 10:23

Als je kiest voor inslapen, is een diervriendelijk manier om het paard eerst onder narcose te brengen en dan het 'verlossende' spuitje te laten geven. Hierdoor voorkom je eeuwig gevecht van het paard en vallen en weer opstaan e.d. Een vriendin van mij heeft hier goede ervaringen mee, gelukkig heb ik zelf de beslissing nog niet hoeven nemen. Sterkte!

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 10:45

Ik bekijk dit soort dingen altijd vanuit mijn eigen oogpunt; wat zou ik doen als het Polly was. Ik zou denk ik, net als jij, alles willen doen om haar beter te maken, dus een operatie (als het financieel haalbaar is).
Als ze eigenlijk geen kansen meer heeft zou ik denk ik ook gaan voor het inslapen, maar dan wel eerst een narcose zoals hierboven al gezegd wordt.

Nog even over de slacht, je zei dat je een naar gevoel hebt bij de slacht en dat je bang bent dat hij op transport gaat.
Een vriendin van mij heeft haar paard ook naar de slager gebracht, zei vertelde mij dat het voor het paard heel erg prettig is omdat ze in 1x weg zijn. Maar ze adviseerde wel (mocht het ooit zover komen) om erbij te blijven, je weet dan 100% zeker dat hij dood is, als je dat zelf niet kan vraag dan of een ander erbij wil zijn.

Meis, ik wens je heel veel sterkte en ik hoop dat je deze beslissing niet hoeft te nemen.

Liefs Renee

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-03 10:48

Prisca schreef:

Ik zie dat hij best jong is als het blijkt dat hij het wel haalt maar niet meer geschrikt is voor het gebruik waarvoor je hem in eerste instantie kocht. Moet je gewoon heel reeel zijn en eerlijk tegenover hem. Is hij zijn leven dan nog waard kan jij leven met een paard wat niet meer mag doen of niet veel. Je kan wel zeggen ik zoek een goed plekje voor hem maar zo lopen er nog genoeg in NL rond die uiteindelijk op de markt belanden met alle gevolgen van dien.



Ik zou er niet zo mee zitten als ik hem niet meer zou kunnen rijden, bijv. Als hij beter wordt, dan hou ik hem, ongeacht of hij nog te "gebruiken" is. Waar ik vooral tegenaan loop is dat ik enerzijds wil doen wat eerlijk is tov het paard, maar anderzijds ook niet zomaar op wil geven...
Ik vind het ontzettend moeilijk, zeker omdat ik de kosten ook in overweging moet nemen.
Voor mijn gevoel is het allemaal zo onwerkelijk. Het lijkt alsof het over een ander gaat, en niet over Yorghos. Ik kan er nu ook redelijk nuchter over praten, terwijl het me ontzettend veel pijn doet dat ik straks misschien voor de keuze kom te staan.
Ik weet het even niet meer...

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 10:55

Tja, het is juist de kosten die zo een probleem moeilijk maken. Kijk heb je een geldboom in de tuin dan verklaar ik je voor gek als je er niet voor gaat. Maar als je 60 uur per week moet gaan werken om de dokterskosten voor je paard te gaan betalen ben je in mijn ogen helemaal verkeerd bezig, want je moet daarnaast ook nog eens een keer de tijd vinden om het paard te verzorgen...........Wat is reeel. Kost het je vakantiegeld zeg ik nou, meid ga je toch een jaartje niet, kost het je een groot deel van je leven (in vrije tijd dan) dan zeg ik het weegt niet op.....

Boomerang
Berichten: 1506
Geregistreerd: 03-06-03
Woonplaats: Onbekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 10:59

Inderdaad, wat Patty beschrijft is waar. Als je je paard een spuitje geeft zonder narcose gaan ze in een soort van gevecht waarbij ze zich vaak erg verwonden of de benen breken. Een noodslachting is dan een betere oplossing, het klinkt naar de slacht maar bij zo'n noodslachting is het aan komen rijden, naar binnen en gelijk over. Als je paard gewoon ge-ent en ontwormd is is hij nieteens geschikt voor menselijke consumptie (toch ook een beter gevoel) Voor noodslachters kijk je in het telefoonboek. Maar allereerst veel sterkte voor wat komen gaat en hopelijk is het allemaal niet nodig!

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 11:15

even voor degene die zeggen dat je zus en zo moet: Ik denk dat ze in de kliniek wel weten hoe ze een spuitje moeten geven hoor, dat gebeurd echt wel netjes.

Het is inderdaad een moeilijke keuze.
Ik denk dat je jezelf neutraal moet opstellen en het moet afwachten.
Overleg goed met de veearts, maar dat zou al gebeuren.
Misschien moet je alleen alvast een keuze gaan maken als het punt van overlijden berijkt is.
Dan stel je voor jezelf voor A: ik breng hem weg
B: ik laat hem op de kliniek inslapen.
Persoonlijk ben ik voor het snelle afmaken bij de slager, maar als mijn paard zo ziek zou zijn is de keuze niet moeilijk dan laat ik hem inslapen. Ik ga zo'n dier niet extra laten lijden door hem nog op de trailer te zetten en naar het slachthuis te rijden, persoonlijk zou ik daar ook niet ineens in staat voor zijn op zo'n moment, dan moet het zo snel mogenlijk over zijn.

Een operatie zou ik overwegen mits de kansen op herstel redelijk zijn en mijn bankrekening het ook aankan.
Maar houd zeker ook je paard in de gaten, jij kent hem het beste en kan dan ook het beste zeggen hoe hij ervoor staat.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 11:18

Linda250 schreef:
Ik zou er niet zo mee zitten als ik hem niet meer zou kunnen rijden, bijv. Als hij beter wordt, dan hou ik hem, ongeacht of hij nog te "gebruiken" is. Waar ik vooral tegenaan loop is dat ik enerzijds wil doen wat eerlijk is tov het paard, maar anderzijds ook niet zomaar op wil geven...
Ik vind het ontzettend moeilijk, zeker omdat ik de kosten ook in overweging moet nemen.
Voor mijn gevoel is het allemaal zo onwerkelijk. Het lijkt alsof het over een ander gaat, en niet over Yorghos. Ik kan er nu ook redelijk nuchter over praten, terwijl het me ontzettend veel pijn doet dat ik straks misschien voor de keuze kom te staan.
Ik weet het even niet meer...


Prima toch maar denk je dat je paard gelukkig zou zijn met de rest van zijn leven als poets en rommel paard. Ik weet dat mijn paard daar absoluut niet gelukkig mee zou zijn maar dat is ook zijn aard. Plus dat er in mijn omgeving niet echt een mogelijkheid is een paard van 10 jaar de rest van zijn leven goedkoop neer te zetten.

Wat betreft de verzekering bel ze eens op en vraag in hoeverre je verzekert bent. Ik heb dat ook gedaan en door Interpolis ben ik super geholpen.

De pijn die je zelf hebt kom je wel overheen als je besluit eerder te stoppen. Maar het beeld dat je je beest zoveel pijn heeft vergeet je nooit meer ik denk dat je dat nu al hebt. Ik had er vrede mee gehad als ze hadden gezegt dat het teveel was en dat het beter was hem te laten gaan. Hij is dan toch al onder narcose dan merkt hij er weinig van.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 11:41

Dat is idd een moeilijke keuze. Ik kan niet zien wat je te besteden hebt, maar ik zou eerst proberen te opereren als dat enigszins kans van slagen heeft, en mocht dat niet het geval zijn, dan zou ik hem, moeilijk als het zou zijn, naar de slager brengen. Ik zou hem dan zelf willen brengen, omdat ik dan weet dat het goed en snel gebeurt, zonder dat mijn paard pijn zou hebben.

Ik wens je veel sterkte in het nemen van je beslissingen....

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 11:51

Jeetje joh wat rot voor je! Ik hoop dat ik je een goede tip kan geven. Mocht je namelijk bang zijn voor een drama, als ie dan toch afgemaakt moet worden. Een spuitje vond je niet echt geweldig las ik, en de slager vertrouwde je niet. Tja dan zou ik de da vragen of hij het met een schietmasker wil doen. Daar is eigenlijk geen verzet tegen, en hij heeft het echt niet in de gaten. Dan heb je geen twijffels meer, en ook geen onnodig drama in het vooruitzicht. Maar ik hoop natuurlijk net als de rest hier dat je nog heel wat jaartjes met je paard mag beleven.
Veel sterkte ermee.

Wentos

Berichten: 3021
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: De Achterhoek!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 11:52

Als de kans op herstel klein is, en de operatie erg duur, zou ik misschien overwegen om hem in te laten slapen..anders zou ik voor de operatie gaan. De slacht zou ik niet doen!

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 11:57

Als je het zou kunnen betalen dan zou ik voor de operatie kiezen. Bij ons op stal stal hebben we twee keer meegemaakt dat er eenpaard geopereerd werd en beide keren is dat goed gegaan. Als tweede keus zal ik voor inslapen kiezen, anders misschien de manier waar Sherwood het over had. Sterkte!!!!