Kosten veulenopfok

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Kosten veulenopfok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-03 10:18

Ik ben aan het rondkijken naar een leuk tinkerveulen van dit jaar. In de toekomst een maatje voor Yorghos, maar ik denk erover om het veulen eerst een tijdje in de opfok te zetten.

Ik ben al wat op internet aan het zoeken geweest, maar wbt prijzen kan ik maar weinig vinden. Ook lijken alle interactieve adressen in het Noorden te liggen...

Wie wil mij vertellen wat de opfok je per maand kost en welke voorzieningen je dan hebt. Is er bijv. dagelijks toezicht, zit de hoefsmid/enting erbij in, lopen ze 24/7 buiten, is er een loopstal aanwezig, etc. ?

Ook zijn adressen in Brabant (bij voorkeur in mijn eigen omgeving, maar wat verder weg ,mag ook) van harte welkom.

Ineke2

Berichten: 33114
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 12:58

Levi staat zoals je misschien wel weet in Chaam (brabant)
Elke dag komt er minstens 1x iemand alle paarden controleren. Ze staan 24/7 buiten, in principe staan ze s'winters ook gewoon buiten.

Het kost 50 euro per maand, dat is inclusief bekappen, ontwormen en een enting.

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 14:13

Ik kan je de Eagles Ranch zeker aanbevelen! (www.eaglesranch.com). Ze zitten op Texel. Wel ver weg, maar ik vind het er ideaal! Het is heel goed geregeld, en ook niet te duur.
Voor meer info even op de site kijken.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 14:53

Ineke2 schreef:
Het kost 50 euro per maand, dat is inclusief bekappen, ontwormen en een enting.


Volgens mij kan dat gewoon niet voor die prijs (bij ons niet alleszins). Krijgen die dan ook veulenbrok, hooi? Met wat worden ze ontwormd? Hoe vaak etc... idem enten /bekappen. Als je zelf een rekensommetje maakt merk je wel dat dat onmogelijk is. Ik weet dat sommigen het daarvoor doen maar zou ik niet vertrouwen.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-03 15:32

Nonnie schreef:
Ik kan je de Eagles Ranch zeker aanbevelen! (www.eaglesranch.com). Ze zitten op Texel. Wel ver weg, maar ik vind het er ideaal! Het is heel goed geregeld, en ook niet te duur.
Voor meer info even op de site kijken.


Die website heb ik idd gezien. Ziet er heel mooi uit, maar Texel is echt te ver weg. Ik heb zelf geen rijbewijs, dus ik zou dan niet eens een keer bij mijn paardje kunnen gaan kijken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 16:31

Ik heb de mijne op paardenopfokbedrijf de Burd in Friesland staan en dat bevalt erg goed.
Kost 260 euro per 4 maanden en is incl. voer, bekappen, ontwormen en inenten.
Van mei/okt. staan ze in het land en van okt/mei in grote loopstallen.
Adres: de Flearbosk 8, 9215 Vp, de Veenhoop
Tel: 0512-461464
Er staan meerdere paarden van bokkers, zoek anders eens op opfok of burd.

Foto´s staan in m´n profiel.

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 16:42

Ik zou er niet voor kiezen om mijn veulen te ver weg te hebben staan. Ondanks dat men zegt er goed voor te zorgen zou ik dat toch graag regelmatig zelf willen controleren. Ik ken genoeg verhalen van mensen die hun veulen zwaar verwaarloost en onder de wormen terugkregen uit de opfok.
Ook is het goed om alvast kleine dingetjes te kunnen doen met je veulen, zoals borstelen, voetjes geven, aan een halster leren lopen. Allemaal dingen waar je later veel plezier van zult hebben.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-03 16:57

Sugarmiss schreef:
Ik zou er niet voor kiezen om mijn veulen te ver weg te hebben staan. Ondanks dat men zegt er goed voor te zorgen zou ik dat toch graag regelmatig zelf willen controleren. Ik ken genoeg verhalen van mensen die hun veulen zwaar verwaarloost en onder de wormen terugkregen uit de opfok.
Ook is het goed om alvast kleine dingetjes te kunnen doen met je veulen, zoals borstelen, voetjes geven, aan een halster leren lopen. Allemaal dingen waar je later veel plezier van zult hebben.


Dat is precies hoe ik erover denk. Ik wil ook naar het beestje toe kunnen gaan als ik daar behoefte aan heb. Het is niet mijn bedoeling om het veulen daar weg te zetten en er niet meer naar om te kijken!

Ineke2

Berichten: 33114
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 17:02

Zannekin"]
[quote="Ineke2 schreef:
Het kost 50 euro per maand, dat is inclusief bekappen, ontwormen en een enting.


Volgens mij kan dat gewoon niet voor die prijs (bij ons niet alleszins). Krijgen die dan ook veulenbrok, hooi? Met wat worden ze ontwormd? Hoe vaak etc... idem enten /bekappen. Als je zelf een rekensommetje maakt merk je wel dat dat onmogelijk is. Ik weet dat sommigen het daarvoor doen maar zou ik niet vertrouwen.
[/quote]

Ze staan op gras, als het nodig is krijgen ze kuilgras bij. (vorige week was ik er nog, het volgende stuk waar ze heen gaan (al het land is in stukken verdeelt) was nog niet klaar er was nog wat met de omheining.
Het land waar ze stonden werd kaal (logisch met al die regen en een kudde van 16) dus kregen ze kuilgras bijgevoert.

S'winters krijgen ze zoiezo bijvoeding.

Ze worden ontwormt met Equvalan (hoe schrijf je dat Verward ) 1x per 3 maanden en ook bekapt 1x per 3 maanden. 1x per jaar krijgen ze een inenting.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 17:15

Ja OK, dat een veulen in de zomer minder kost, maar de prijs is elke maand van het jaar dezelfde en in de winter moet je gewoon volledig rantsoen voeren.
Als ik eigen kosten bereken zou ik m'n veulen niet brengen naar een plaats waar ze 50 euro per maand alles incl. vragen. Het mag aanlokkelijk lijken maar het is de groeiperiode die het veulen daar doormaakt, niet onbelangrijk voor z'n gezondheid achteraf.

Ineke2

Berichten: 33114
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 17:25

Er staat toch ook dat ze in de winter bijvoeding krijgen? Ga zelf eerst eens kijken voor je je conclusies trekt.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-03 17:44

Kan het niet zo zijn dat deze mensen een berekening van kosten hebben gemaakt voor het hele jaar? Dat ze dat dus door 12 delen en zo op een maandbedrag uitkomen. Ik noem maar iets.
Waarom zou 50 euro te weinig zijn? Wanneer de paardjes op een eigen stuk grond lopen met voldoende gras, dan hoeft het voer die mensen niet heel veel te kosten. Of zie ik het nu helemaal verkeerd?

Ineke2

Berichten: 33114
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 17:56

Linda250 schreef:
Kan het niet zo zijn dat deze mensen een berekening van kosten hebben gemaakt voor het hele jaar? Dat ze dat dus door 12 delen en zo op een maandbedrag uitkomen. Ik noem maar iets.
Waarom zou 50 euro te weinig zijn? Wanneer de paardjes op een eigen stuk grond lopen met voldoende gras, dan hoeft het voer die mensen niet heel veel te kosten. Of zie ik het nu helemaal verkeerd?


De beheerder huurt dat land voor weinig van een Baron die er niets mee doet. Omdat de hoefsmid komt voor zoveel paarden tegelijk krijg je korting met de wormenkuren hetzelfde, als je zoveel tegelijk koopt krijg je ook korting.

Hij heeft ook een kleine pensionstal dus voer is er altijd voldoende voor handen.

Viking

Berichten: 1989
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Driewegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 17:59

Mijn fjordenhengst staat ook in Chaam voor 50 euro per maand,en ik vind dat ze goed verzorgt worden,alleen na die slagregens waren ze wat mager geworden,maar ze zijn nu goed bijgekomen,doordat ze bijgevoert zijn met kuil.
Ik vind het ook goedkoop,maar het ligt aan je eigen of ze voor die prijs verwaarloost worden,ik ben ieder weekend daar en als mij wat niet zint dan stap ik gelijk op de beheerder af en zeg ik wat ik er van vind,maar tot nu toe gaat het goed,vind ik.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 18:29

Linda250 schreef:
Kan het niet zo zijn dat deze mensen een berekening van kosten hebben gemaakt voor het hele jaar? Dat ze dat dus door 12 delen en zo op een maandbedrag uitkomen.


Er zijn ook mensen die hun paard ook enkel in de winter in opfok doen en die betalen hetzelfde dacht ik?
Verder is er veel verschil in voer. Wij kopen ook per 2000 kg aan, maar dan zit je nog aan een kleine 7 euro (jaarlingkorrel) per 20kg. Twee kilo brokken per dag, 60 kilo per maand, zit je al op 21 euro enkel aan brokken. Voor ruim hooi en stro mag je toch ook 20 euro per maand rekenen. Daarbij Eqvalan om de 2 maanden/ Equest om de 3 maanden: kleine 5 euro per maand. Ik zit dan al op 46 euro zonder smid. Die mensen moeten ook nog iets overhouden.
Ik denk gewoon dat mensen algemeen wat meer moeten investeren in die eerste jaren om problemen later te vermijden. Ik vizeer daarbij niet een bepaald opfokbedrijf, was algemeen bedoeld.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-03 18:34

Voor mij staat een goede huisvesting van mijn paarden ook voorop. Maar om een bedrijf nou meteen af te kraken omdat het goedkoop is... Nee, dat niet.
De berekening die jij maakt ben ik aan mijn volwassen tinkerruin (1.60) nog niet eens kwijt! Het heeft er waarschijnlijk ook wel mee te maken in welke regio je zit. Het is mij wel opgevallen dat de gebieden met dure pensionstalling ook de duurdere opfokadressen hebben...

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 18:43

De brok, hier toch wel de grootste kost, is voor een volwassen paard lager. Aan welk bedrag kom jij dan, misschien interessant om besparingen in te voeren Lachen.

Ineke2

Berichten: 33114
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 19:43

2 kilo brok voor mijn pony'tje haha jemig als hij dat zou krijgen zou hij acuut hoefbevangen zijn denk ik...stro heb je trouwens niet nodig als ze buiten staan.

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 20:00

Velvet staat momenteel in opfok bij Irma Sieling en staat via die stal helemaal in Groningen op de klei. Dat vinden we veels te ver weg. Het is ook geen goedkope opfok 1650 euro per jaar.

Velvet mag nu in opfok naar een natuurgebied in het midden van het land. Een vriendin heeft ervoor gezorgd dat ze straks in die kudde mag. Dat kost 600,- euro per jaar. De paarden leven zomer en winter in het wild en zien er echt super uit. Mijn vriendin woont er vlakbij, dus ik weet zeker dat er goed toezicht is op mijn paard. Zo heb ik ook een excuus om wat vaker bij haar langs te gaan Knipoog .

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 20:07

Tiffy schreef:
De paarden leven zomer en winter in het wild en zien er echt super uit. Mijn vriendin woont er vlakbij, dus ik weet zeker dat er goed toezicht is op mijn paard. Zo heb ik ook een excuus om wat vaker bij haar langs te gaan Knipoog .

Heb je ze ook 's winters al eens gezien, dat ze er 's zomers goed uitzien geloof ik graag. Verward
Hoe groot is dat natuurgebied en hoe is dat dagelijkse toezicht geregeld Verward

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-03 20:14

Zannekin schreef:
De brok, hier toch wel de grootste kost, is voor een volwassen paard lager. Aan welk bedrag kom jij dan, misschien interessant om besparingen in te voeren Lachen.


Brok = 6.80 euro per maand
Hooi = 100 euro per half jaar = 17 euro per maand
Stro gebruik ik nauwelijks omdat yorghos buiten staat
Penen = 15 euro per maand
Bekappen eens per 3 maanden 15 euro en de wormenkuur om de 10 weken 10 euro (ong.)

Even voor de duidelijkheid. Niks ten nadele van de duurdere opfokstallen. Ik probeer alleen duidelijk te maken dat imo een goedkopere stal niet per definitie slecht hoeft te zijn.

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 20:18

Sugarmiss"]
[quote="Tiffy schreef:
De paarden leven zomer en winter in het wild en zien er echt super uit. Mijn vriendin woont er vlakbij, dus ik weet zeker dat er goed toezicht is op mijn paard. Zo heb ik ook een excuus om wat vaker bij haar langs te gaan Knipoog .

Heb je ze ook 's winters al eens gezien, dat ze er 's zomers goed uitzien geloof ik graag. Verward
Hoe groot is dat natuurgebied en hoe is dat dagelijkse toezicht geregeld Verward
[/quote]

We hebben de paarden aan het eind van de winterperiode gezien, dus dat zit wel goed Knipoog . Natuurgebied is erg groot, maar wel verdeeld in stukken. Ze worden om de zoveel tijd naar een ander stuk gebracht, dat is ook weer een stuk makkelijker qua toezicht. Het is niet zo dat je elke dag kilometers moet lopen en zoeken voordat je een kudde paarden hebt gevonden.

Ineke2

Berichten: 33114
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 20:27

Tiffy schreef:
We hebben de paarden aan het eind van de winterperiode gezien, dus dat zit wel goed Knipoog . Natuurgebied is erg groot, maar wel verdeeld in stukken. Ze worden om de zoveel tijd naar een ander stuk gebracht, dat is ook weer een stuk makkelijker qua toezicht. Het is niet zo dat je elke dag kilometers moet lopen en zoeken voordat je een kudde paarden hebt gevonden.


Zo gebeurt dat in Chaam ook

Jel

Berichten: 699
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 20:36

Nou, vergeleken met die 50 euro betaal ik wel erg veel... Ik betaalde afgelopen winter voor mijn veulen 150 euro per maand in opfokstal exclusief enten, wormenkuur en hoefsmid. In de zomer betaal ik 75 euro en als hij straks weer naar binnen moet 180 euro omdat hij dan een jaarling is....

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-03 20:48

Dat zijn inderdaad flinke bedragen. Waaruit is dat opgebouwd? Met andere woorden wat krijg je voor dit bedrag?