vrijspringen > risico??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Aifa

Berichten: 1037
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Arnhem

vrijspringen > risico??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-03 20:56

mn paard is dus vandaag over het hek van de omheining (1.20 m) gesprongen. ze stond alleen in de wei en de rest van de paarden stonden nog op stal. ik denk dat ze er naar terug wou.

ik laat raysa soms (1x per maand ongeveer) wel eens vrij springen. dat vindt ze helemaal geweldig, ik hoef niks te doen, ze rent er uit zichzelf op af en springt.

nu beweren anderen (naar aanleiding van die sprong dus van vandaag) dat ik dat beter niet meer kan doen, omdat ik dan raysa aanleer uit zichzelf te springen.

ik ben t daar niet mee eens. het lijkt me niet dat een paard eerder over een hek gaat springen omdat ie ook wel eens vrij springt in de bak...toch Verward een paard heeft de capaciteiten om te springen en als ze t echt willen doen ze t toch wel.

wat denken jullie? moet ik raysa niet meer vrij laten springen?

diegomarije

Berichten: 509
Geregistreerd: 25-02-03
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 21:15

Ik vraag me af of dit door het vrijspingen komt, ik laat mijn paard ook regelmatig vrijspringen en hij heeft nog nooit geprobeerd om over een hek te springen . Ja je leert ze uit zichzelf springen, maar ik denk dat ze dit ook had gedaan als je gewoon onder het zadel had gesprongen! Maar goed dat is mijn mening, ik zou het even aankijken, maar dat springen dat kan ze nu toch al, dus om er nu nog mee te stoppen Haha!

Dehtje

Berichten: 395
Geregistreerd: 13-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 21:33

Ik heb ook een paard gehad wat uit iedere buitenbak sprong als hij alleen stond. Heb toen van alles geprobeerd, ook om ervoor te gaan staan met een longeerzweep (toen sprong hij dus schuin over me heen, toch de bak uit, longeerzweep of niet.... Haha! )

Als hij met een ander paard stond deed hij het niet. Ook niet uit de wei, er was een keer een omheining losgeraakt en het schrikdraad stond nog 20 cm. hoog, hij bleef er mooi in!
Er was wel veel met hem gesprongen, maar volgens mij maakt dat niet zo veel uit. Het zal ze helpen als ze hoog kunnen springen, maar niet ieder springpaard springt uit een omheining.

Je zou dus kunnen los zetten met een maatje, of anders de omheining hoger maken.....

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 21:42

Ieder paard doet dat wel eens in het leven...........Zou me er niet teveel zorgen om maken. Pas als ze het altijd doen dan heb je een probleem. Maar nu het een keer gebeurt is geeft het niks hoor

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 22:23

Je hebt ook van die paarden die de wei inspringen
Ik laat mijn paarden ook wel vrijspringen, maar ik geloof niet dat ze daarom de wei uitspringen..
En daarnaast, ieder paard kan springen (hoog of laag.. maakt niet uit), dus als ze echt willen springen ook paarden die niet vrij mogen springen er wel uit..
Ik zou mijn paardje gewoon laten vrijspringen, vooral als ze er zoveel lol in heeft zoals jij beschrijft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 22:24

Dan kun je beter ook niet meer met 'm galopperen denk ik, want dan komt 'ie nog op het idee om in de wei op het hek af te galopperen en.... Haha!

Welnee, komt niet van het vrijspringen. Op een goeie danwel kwaaie dag proberen ze allemaal wel een keer zoiets stoms.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 23:37

Mijn paard is een keer met vrijspringen de bak uit gesprongen.... Bouw nu nooit meer richting uitgang.... (beetje dom, geef het toe) Paard stond later mooi in de wei mij uit te lachen had ik het idee.... Bij slecht weer moet ik er op tijd bij zijn anders staat ze al op stal voor ik er ben om het hek open te doen....

Heb de omheining maar wat opgetrokken naar 1.40 met stroomdraad en tot nu toe gaat het goed.... Alleen kijkt ze nu erg verontwaardigd als het regend....

Machie

Berichten: 16001
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 11:28

gijsenkim schreef:
Ieder paard doet dat wel eens in het leven...........Zou me er niet teveel zorgen om maken. Pas als ze het altijd doen dan heb je een probleem. Maar nu het een keer gebeurt is geeft het niks hoor


en hoe krijg je t eruit als ze t geregeld doen? Die bok van mij springt altijd over de omheining heen, terwijl ie niet eens alleen staat, maar t gras in t andere weiland is voor hem altijd groener Boos! Terwijl ie een weiland vol heeft Lachen

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 17:38

machie"]
[quote="gijsenkim schreef:
Ieder paard doet dat wel eens in het leven...........Zou me er niet teveel zorgen om maken. Pas als ze het altijd doen dan heb je een probleem. Maar nu het een keer gebeurt is geeft het niks hoor


en hoe krijg je t eruit als ze t geregeld doen? Die bok van mij springt altijd over de omheining heen, terwijl ie niet eens alleen staat, maar t gras in t andere weiland is voor hem altijd groener Boos! Terwijl ie een weiland vol heeft Lachen
[/quote]

uh uh uh mmmmmm tja dat zijn die lastigers Haha! Haha! Haha!. Ik weet niet hoe je dat eruit kan krijgen. Eigenlijk kan je dan alleen maar hoger en hoger maken die omheining.............. Clown

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 18:18

Waarom je zou moeten stoppen met vrijspringen weet ik ook niet. als een paard over een hek wil springen om een of andere reden doet hij het toch wel, ook al doe je niet aan vrijspringen.
De oplossing (lijkt mij) de omheining gewoon hoger maken, of dubbele omheining (dan springen ze er ook niet zo snel meer overheen, wel met het risico als hij het toch doet dat er problemen kunnen ontstaan)

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 21:41

Ik laat m'n merrietje nooit vrijspringen en toch springt ze weleens over het hek.
Hoe kan dat nou? Tong uitsteken

Van paarden die tijdens het vrijspringen over het hek gaan, daar bij kan ik me voorstellen dat ze overenthousiaist worden oid, maar anders...neuh, denk niet dat paarden die link leggen, ze denken immers niet als mensen!

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30619
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 08:19

Ik heb geen hoog hek, maar ze staan er al van jongs af aan in. En gaan echt niet over het hek. Daarentegen wel over het stroomdraadje.
En met vrijspringen springen ze gewoon de hindernissen.