hoog gras, laag gras

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt Belgiƫ

hoog gras, laag gras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-03 16:36

het gras in de weide staat vrij hoog. Nu vroeg ik mij af of ik binnen enkele weken als mijn paardje terug komt van de manege ik haar samen met de pony (die nu in een andere wei staat) er weer enkele uren per dag op kan zetten. Maar het staat wel erg hoog denk ik.
hoe doen jullie dat?

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 16:39

maaien, hooien nesten en dan paarden erop.

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 16:56

Ja, het kan denk ik wel, als je begint met een half uurtje en het heel erg voorzichtig en langzaam opbouwd. Is het een erg groot stuk?
Anders een stukje afzetten en elke keer wat nieuw erbij geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 16:58

Dit gras is veel te eiwitrijk. Kuil dit gras maar in en laat je paard daarna op het land.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 21:12

Als je ze op een eiwitrijke wei wilt zetten, moet je nu al het krachtvoer (eiwit) op gaan voeren en zodra ze de wei op gaan niet meer bijvoeren.
Dan vervangt het gras het krachtvoer.
Bij onze pony's gaat dat al jaren prima.
Bouw het langzaam op als je pony's gevoelig zijn voor wisselingen in het voer!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132051
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 21:40

Je zou kunnen beginnen met een uurtje op een afgezet (klein !) stukje van het weiland en dan langzaamaan iets langer op de wei.
Maar veel beter is om het gras te maaien, de eerste snede bevat altijd veel eiwit, daarna kun je je paardje met een gerust hart een aantal uren naar buiten doen.

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 21:58

Ik woon op een boerderij waar we het als volgt doen.. Zodra het gras aardig begint te groeien zet ik een wat kleiner stuk voor de paarden af en daar mogen ze een paar uur per dag in. Zodra er gemaaid wordt zet ik grote stukken af en we zorgen altijd dat er een klein puntje 'hoog' gras voor ieder paard in zijn eigen wei blijft staan zodat ze wel wat te eten hebben en de rest wordt gewoon afgemaaid.

Je moet er idd wel erg mee oppassen dat je ze niet te lang een wei in doet waar erg lang gras op staat, maar een paar uurtjes per dag kan wel hoor.