wanneer staat de koop vast?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

wanneer staat de koop vast?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-03 13:54

ik zit met een vraagje.
Stel je verkoopt je paard.
Zij nemen hem mee en jij spreekt af,2 weken proef.Daarin kan dus gekeurd worden,geprobeerd worden enz.
Staat nu na die 2 weken de koop vast of niet?

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 13:58

Ik zou eerst laten keuren en dan laten betalen. 2 weken op proef mogen ze hem hebben, mocht het niet gaan, dan neem je hem terug en betalen zij de keuringskosten.
Ik zou niet eerst meegeven en dan pas laten keuren.

Naisven

Berichten: 1013
Geregistreerd: 22-01-02
Woonplaats: Odijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 13:58

Dat hangt er vanaf.. als na die 2 weken een gebrek aan het licht komt waarvan kan worden aangenomen dat de vorige eigenaar ervan op de hoogte was, dan kan de koop alsnog ongedaan gemaakt worden... De wetten zijn net per 1 januari weer aangescherpt..

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-03 14:06

nou het gaat om mijn eigen paardje.Mankeerd helemaal niks maar goed is nog niet gekeurd.Nu had ik ineens iemand op de stoep en had ik een idee hoe ik het wil doen mochten ze hem toch kopen.
Meenemen is betalen.Afgekeurd betaal ik en goedgekeurd zij(zo was het toch he)dan weet ik toch dat met de keuring niks fout zit.
Maar het punt is als je twee weken proef afspreekt en hij bevalt,staat het dan vast of niet.Want stel dat ze 4 weken later ineens hem terug willen brengen omdat het niet klikt met dat kindje?hoe zit dat dan
(2 weken proef en zo staat dus op papier)

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-03 14:07

o ik ben niet de moelijkste hoor maar wil wel even graag weten hoe het werkt.
En imker bij de keuring wil ik bij zijn

Jola

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Kapellen (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 14:11

Ligt het nou aan mij dat ik het verkeerd lees of zo? Bij ons gebeurt het andersom: eerst proeftijd, als hij bevalt laat je hem keuren.
Afgekeurd = retour eigenaar.
Goedgekeurd = koop gesloten.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 14:13

Zij willen hem toch gekeurd hebben, dus niet meer als normaal dat zij de keuring betalen, ongeacht dat nu goed of slecht uitvalt...
Meenemen is altijd betalen!

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-03 14:19

oh gut ik raak zometeen in de war joh.
2 weken proef,dat betekend dat je in de laatste dagen kan laten keuren als je denkt dat je hem wil.Goedgekeurd is houden,niet goedgekeurd is terugbrengen.De keuring betaal ik dus niet als ie goedgekeurd word en afgekeurd wil ik nog wel doen.
Het gaat er mij om is dit een goeie deal?
Mag ik als verkopereen tijdslimiet stellen waarna de koop vaststaat of is er altijd nog een kans van terugdraaien,omdat de combi niet klikt.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 14:23

Verkocht is verkocht. Als jij twee weken proef geeft (wat ik overigens erg schappelijk vind) dan is de pony na die twee weken van hun. Ze kunnen dan niet op een later tijdstip nog proberen terug te krabbelen.
Je kunt natuurlijk ook eerst laten keuren en bij goedkeuring twee weken op proef meegeven (of zelfs helemaal geen proeftijd).

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 14:24

Ik heb je ene pb gestuurd!

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-03 14:47

jep heb ik ontvangen
het gaat mij niet om die 2 weken proeftijd want als zij er 4 willen kan dat ook.
Het gaat er mij om,eerst betalen en meenemen.Dan is mijn vraag gewoon is een handtekeningentje op papier genoeg om na die proeftijd de koop vast te hebben staan.
Dus dat ze niet na een paar weken ineens hem terug willen brengen.

Waarom ik dit vraag:een vriendin heeft in februari een paard gekocht als rijpaard.Heeft hem laten keuren maar blijkt nu blijkt hij kreupel te zijn.Deze man neemt hem niet terug(binnen de afgesprokentijd).Dit kan dus niet vind ik.
Maar je kan het ook anders zien,hij word wel goedgekeurd maar zij kan er niet mee overweg.Dan neem ik aan dat ze dat in die proeftijd moet beslissen en daarna is het haar probleem.of kan ze hem daarna nog terug brengen.dat vraag ik me af.

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 14:55

Wij doen het altijd zo:
Ze willlen je perdje kopen.
Jij hebt geen trailer dus ze kunnen hem komen ophalen. Ze betalen jou en je maakt de afspraak voor de proeftijd. Vervolgens rijden ze door naar de veearts en laten hem keuren. Goedgekeurd is meenemen naar huis en afgekeurd is terug naar jou.
De koop is dan in principe gesloeten en als je nix meer hoort, iedereen blij.
Als binnen die 2 weken blijkt dat het niet klikt dan kunnen ze hem terug brengen. Kosten van de keuring betaal je alleen terug als hij een mankement vertoont, niet als ze hem terug brengen omdat het meiske hem niet aan kan.
Als beide partijen hebben getekent voor 2 weken proeftijd dan kunnen ze hem echt niet na 4 weken terug brengen.

Lente
Berichten: 27769
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 15:00

Wat ik normaal vind is:

Je sluit de koop, (incl. handtekening) krijgt het geld en geeft het paard mee op proef.

Als het paard binnen 4 weken niet aan de wensen voldoet (in die 4 weken moeten ze zelf voor een keuring zorgen) neem jij hem terug, zo niet, houden ze hem.

Als ze hem dus terugbrengen binnen die 4 weken geef jij het volledige geld terug. Mochten ze na 6 weken ineens vinden dat het toch niet gaat, dan kan je altijd nog bespreken dat ze dan maar een gedeelte terug krijgen. Of je zegt dus gewoon van "na 4 weken neem ik hem niet terug"

Jij bent in die tijd immers je paardje kwijt geweest, het zou dus niet eerlijk zijn als je dan na die proeftijd ineens nog alles terug moet geven..

Tis een beetje warrig, maar ik hoop dat je het snapt...

Lenneke

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-03 15:22

jaja ik snap het allemaal nog(bonnig gelukkig altijd aan mijn zeide dus we komen er wel uit)
maar ik denk gewoon altijd het ergste van alles wat eigenlijk helemaal niet nodig is.
Het is mij volkomen duidelijk dat na de proeftijd alles vaststaat.
Eigenlijk was deze vraag naar aanleiding dat er meestal een bepaalde tijd is waarin je mag terug brengen,maar dus als ik daarvoor zelf een tijd afspreek is het ook goed.Oke is duidelijk.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-03 15:23

Bonnigje jij hebt de mensen mogen zien.
Wat is jou mening?

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132002
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 15:36

Als je een onvoorwaardelijke proeftijd van 2 weken afspreekt, dan mag het paard binnen 2 weken om wat voor reden dan ook teruggegeven worden.
Afkeuring is een goede reden, dat het niet klikt met de ruiter is dat ook.
Na 2 weken is de koop definitief.
Er mag dus niet meer teruggegeven worden omdat het niet klikt, die tijd is dan voorbij.
Het zit anders als er bijv. een verborgen gebrek is, maar dat staat weer los van de afgesproken proeftijd, hier is een wettelijke regeling voor.

Uit pure nieuwsgierigheid heb ik nog een vraagje:
Waarom wordt het paard niet vooraf gekeurd ?
Mocht het paard afgekeurd worden, dan heeft het imo. ook geen zin om hem op proef mee te geven.
Ik zou me zelf een beetje zorgen maken over het feit dat je paard ergens 2 weken staat (waar er vanalles mee kan gebeuren) en stel dat het afgekeurd wordt..... het is een doemscenario, maar je loopt het risico dat je een verreden paard terug krijgt.
Dat kan natuurlijk ook als het niet klikt met de ruiter en de keuring is wel goed, maar met de keuring nog onbekend en de proefperiode loop je imo. een dubbel risico.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-03 15:45

maak het me nog ingewikkelder joh.
Tuurlijk hoeft een proeftijd niet en kan ik de koop meteen sluiten als ik wil,maar ik wil dolgraag dat hij goed terechtkomt

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 15:45

Ik denk dat je moet oppassen.
Ik ken ze natuurlijk niet persoonlijk maar het lijken met geen makkelijke mensen.
Als ze niet om een proeftijd vragen dan zou ik er trouwens zelf niet over beginnen. Ik heb zelf nog nooit een proeftijd gegeven op een van de paarden die ik heb verkocht.
Ze mochten wel zo vaak komen kijken en rijden als ze wilde. Moet eerlijk zeggen dat er ook nog npooit iemand om heeft gevraagd bij mij.
Als ze hem willen hebben kunnen ze hem laten keuren en dan kopen, that's it.
En verder niet te ingewikkeld doen Nerd
Ik ben altijd op goed vertrouwen gaan kopen en verkopen.
Maar dan hebben we het ook niet over paarden van 1000'den euro's. dan wordt het een ander verhaal.
Hebben ze nog iets laten weten?
Ik kreeg de indruk dat ze iets anders zochten.

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 15:47

Oscar: Daarom laten wi het paard ook altijd keueren op de dag dat de kopers het ophalen!
ophalen>meteen keuren.
goed=mee
slecht=terug

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132002
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 15:48

holly schreef:
maak het me nog ingewikkelder joh.
Tuurlijk hoeft een proeftijd niet en kan ik de koop meteen sluiten als ik wil,maar ik wil dolgraag dat hij goed terechtkomt


Sorry, dat was zeker niet mijn bedoeling Knipoog
De vraag was trouwens ook niet over de proeftijd, ik ben alleen erg benieuwd waarom het paard 2 weken op proef gegeven wordt terwijl het nog niet gekeurd is.
Het siert je trouwens dat je alles in het werk stelt om het paard een goed tehuis te bezorgen !

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-03 15:55

dank u dank u
ik geef nu eenmaal niet graag mijn pony aan een handelaar mee,voor een flut prijsje.God weet waar hij terecht komt,dan hou ik hem net zo lief zelf.

Bonnig,dat het geen gemakkelijke man was had ik ook al door,daarom wil ik op alles voorbereid zijn.Het leek mij echt iemand die van wanten weet.
Nu weten jij en ik dat mijn ponyke niks mankeerd(zonder keuring gezien dan he) en heel lief is.Echt een leuk dier is en dat vergeleken met toen ik hem kocht.Ik weet dus wat ik heb en wat ik verkoop.Gelukkig heb ik jou die dat kan bevestigen.
Ik zeg ook niks over een proeftijd als hij er niet naar vraagt,maar ben niet moeilijkhoor als het gewoon niet mocht gaan met dat meisje.
Daarvoor vind ik de pony te veel waard.Ik ga er voor dat hij goed terecht komt.
Mocht hij nu dadelijk zeggen ik wil hem,dan is het nog maar de vraag of ik het doe.Dat ligt geheel aan wat hij mijn pony kan bieden.PUNT

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 15:59

heel goed van je!
ben trots op mijn weide genootje!
Maar ze hebben nog nix laten horen dus.....

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-03 16:17

hoho,niet zo snel joh.

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 16:20

ben beetje nieuwsgierig aangelegd....

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-03 16:21

weet je wat het is bonnig,zoals ikje al had verteld.zou hij niet blijven,maar op de schopstoel zit hij ook niet.
Ik geniet nog lekker van hem en niemand moet.Ze mogen intresse hebben maar moeten niet.
Weet je wat die man trouwens zei toen ie aankwam:
Is het die valk Haha!
Ik had toch echt verteld dat ie donkerbruin was hoor
komt waarschijnlijk omdat ie binnen stond en de jouwe buiten.