Welk bitje voor een fjord ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 12:02

Rijtechnisch oplossen, niet met een scherper bit.
Goede les doet wonderen.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 12:08

Ernaast lopen met een hengstenketting ipv erop zitten en moeten sjorren
Opvoeding begint al op de grond....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 12:12

Dat ligt niet aan het bitje maar aan de rijkunst van de ruiter.... Haha!


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 13:18

Max schreef:
Sonja, ik mag dus aannemen dat jij je fjord met een normaal bitje rijd ?


Zelfs op een halster als dat nodig is, geen enkel probleem.
Dikke bustrens, enkel of dubbelgebroken, halstertje, snaffleshanks, als je je paard kunt rijden kun je dat met alles, maakt niet uit Haha! Ik rij 'r trouwens ook wel eens voor de grap met alleen een touwtje om de hals om te laten zien dat je helemaal geen teugel nodig hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 09:10

Ik zal even een korte oprakeling geven van hoe ik met Milena begonnen ben: ze was 7 toen ik haar kocht en kon niks anders dan vreten en lomp zijn. Denk je nou echt dat ik nooit als een raket door de bak ben gegaan met die gele dikkerd? Het eerste jaar hing ik er vaker naast dan dat ik er netjes opzat, ik ben een lange tijd met buikpijn elke dag naar m'n eigen paardje gegaan omdat ik wist dat ik er toch weer opmoest.
Tuurlijk had ik er meteen een stang in kunnen hangen omdat ze zo'n speknek en totaal geen manieren had. Maar denk je dat ik daar zo'n fijn te rijden paardje aan over zou hebben gehouden als dat ik nu heb? Dacht het niet.....

Ik heb geïnvesteerd in goede privélessen en bloed, zweet en tranen geïnvesteerd. Bijna jankend op m'n pony gezeten, meerdere malen. Omdat ze me probeerde af te smeren aan het hek, of wel zo allejezus hard ervantussen ging dat we samen onderuit gingen in de hoeken. De bak open laten? Was net zo verstandig als kruipend een snelweg oversteken...

Maar we zijn er gekomen, allebei. Door het rijtechnisch op te lossen, met heel veel geduld en liefde en regelmatig een trap onder m'n reet van m'n instructrice als ik het niet meer zag zitten met de pony die me lief vond als ik naast haar stond, maar me probeerde 't ziekenhuis in te helpen als ik erop ging zitten.

Soms heeft ze het nog, die waas voor d'r ogen. Dan is ze terug bij af. Maar ik ben er niet meer bang voor, ik begrijp het nu en kan haar erin begeleiden. Met een paar dagen zijn we weer terug op het gewenste niveau, door even tien stapjes terug te doen en haar weer het vertrouwen en de zekerheid dat we samen goed zijn te geven.

Ik zeg niet dat je elk paard op een dubbelgebroken trensje moet rijden. Sommigen houden daar niet van. Maar een normale africhtingstrens moet haalbaar zijn. De enige uitzondering die ik maak is voor bv Portugese paarden die daar op de klassieke manier met stangbit en scherpe neusriem zijn ingereden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 10:28

irene schreef:
Bij de eerste alinea van de quote krijg ik een beetje nare bijsmaak. Alsof iemand die wel een sterker inwerkend bit gebruikt, er geen fijn te rijden paardje aan overhoudt. Hoop maar dat je dat zo niet hebt bedoeld.


Sorry voor de nare smaak Irene, maar ik bedoel het wel degelijk zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 14:39

irene schreef:
Vrij kortzichtig dan, ik zal het tegen mijn fjord vertellen dat hij niet fijn te rijden is Knipoog


Ik heb het over MIJN paard, niet de jouwe. Als ik meteen naar een scherper bit had gegrepen, was ze nog lang niet zo ver geweest als nu. Over jouw paard en zijn niveau kan ik niet oordelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 16:29

Niet alleen geduld denk ik maar ook daadkracht. Ze kunnen zoooooo lomp zijn, en als ze 't in de kop hebben, hebben ze 't niet in de kont....


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Lui_, rocky_1995 en 130 bezoekers