Wat zouden jullie kiezen? "luxe" of weiland?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

waar zou je voor kiezen?

de luxe stal maar zonder weiland
3 (2%)
de andere stal maar wel met weiland
144 (97%)

Totaal aantal stemmen: 147


soofje

Berichten: 99
Geregistreerd: 18-04-03

Wat zouden jullie kiezen? "luxe" of weiland?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-03 13:34

hoi
ik heb sinds februari een hele lieve pony, ze is een new forest pony en ze is bijna 18 jaar. eigenlijk is ze van mij en mijn moeder samen maar ik rijd het meeste.
ze staat nu op een pensionstal waar het heel leuk is maar er zijn geen weilanden, alleen een bak met houtsnippers waar ze elke dag eventjes in mag samen met een shetlander. De mensen rijden allemaal dressuur en wedstrijden. ik rijd ook dressuur, maar ik ga ook graag buitenrijden en ik heb hier geen vriendinnetjes die een pony hebben en die mee kunnen Verdrietig mijn pony staat in een grote stal, een paardenstal, van 3,5 x 4 meter. er is ook warm water om te wassen en een grote kast voor mijn spulletjes. maar soms vind ik het zo zielig dat ze nooit in de wei kan staan (ik ga wel met haar grazen na het rijden altijd). Er is nog een pensionstalletje in de buurt (verder weg mag niet omdat ik dan te ver moet fietsen), en daar hebben ze ook een weiland. Als ik mijn pony daar zou neerzetten kan ze elke dag naar buiten met vriendjes, en ik vind het ook leuk dat ik dan met andere kinderen kan rijden. maar bij die stal is het niet zo luxe, je hebt wel kastjes enzo en het voer en stro is goed maar de ponystallen zijn een stuk kleiner (2,5 bij 3 meter) en het is verder wat minder "netjes". Dat het er niet zo netjes is maakt mij niet zo uit, ik moet alleen nu kiezen tussen een grote stal en geen weiland, of een kleine stal waar ze overdag in het weiland mag (behalve in de winter, dan gaan ze in de paddock).
wat zal ik doen? is mijn pony ongelukkig nu? ik wil niet dat ze ongelukkig is omdat ze nooit in het weiland kan. zal ik verhuizen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 13:36

Persoonlijk hoef ik daar niet lang over te denken Lachen

Ik vind weidegang 1 van de belangrijkste dingen die er zijn.
Naast uiteraard verder ook goede verzorging.

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 13:39

Als jij geen gebruik maakt van de luxe faciliteiten en volgens jou je pony niet happy is op stal dan is de keuze snel gemaakt.

Lekker met het beessie de wei in en laten genieten. En een minder nette stal maakt niks uit. Het gaat erom hoe ze met de paarden omgaan!!

Succes met je keuze!

dutchy_

Berichten: 4304
Geregistreerd: 04-05-02
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 13:41

De stal maakt mij echt niet zoveel uit. Als hij zich er maar niet in kan verwonden of een keer blazen en hij ligt omver. Ik vind gewoon dat je paard op het weiland moet staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 13:43

Absoluut het weiland. Luxe boeit me niet, mijn paard moet het zo goed mogelijk hebben.

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 13:46

Daar hoef ik niet over na te denken! Ik vind weidegang weidegang het belangrijkste en luxe helemaal niet zo.
Een paard boeit het niet als hij in een netjes geveegde stal staat en iets kleinere box, kan hij wel lekker naar buiten!

blaffie

Berichten: 624
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 13:46

WEILAND! dat is het enige wat telt! als er geen weiland is, is er ook geen luxe!

soofje

Berichten: 99
Geregistreerd: 18-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-03 13:47

maar is het dan niet erg dat de stallen vrij klein zijn? mijn pony is 1,41 m. en de stallen zijn bij de andere stal 2,5 x 3 m. ze kan wel over de deur heen kijken. verder zijn de stallen wel stevig en veilig maar het is natuurlijk wat anders dan een box van 3,5 x 4 meter.
ze hoeft natuurijk minder op stal te staan maar zeker de wintermaanden staat ze in ieder geval 's nachts op stal.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 13:48

Wat heb ik aan luxe als mijn paard niet naar buiten kan? Dus weiland. Dan maar wat minder luxe. Mijn paard kijkt niet naar de gouden muurtjes om hem heen. Wel naar de vrijheid die ik hem kan bieden.

Minne

Berichten: 512
Geregistreerd: 02-11-01
Woonplaats: Gent, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 13:52

weiland! je pony heeft meer aan elke dag de wei in dan aan een luxe stal. En jij hebt er ook meer aan omdat je dan gezelschap hebt.

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 13:54

soofje schreef:
maar is het dan niet erg dat de stallen vrij klein zijn? mijn pony is 1,41 m. en de stallen zijn bij de andere stal 2,5 x 3 m. ze kan wel over de deur heen kijken. verder zijn de stallen wel stevig en veilig maar het is natuurlijk wat anders dan een box van 3,5 x 4 meter.
ze hoeft natuurijk minder op stal te staan maar zeker de wintermaanden staat ze in ieder geval 's nachts op stal.



Als hij voldoende naar buiten kan vind ik dat zeker niet te klein.
Als je paard de hele dag op stal staat, moet het wel groter zijn, dus luxe vind ik die 3,5 x 4 eigenlijk niet.

ilsejee
Berichten: 937
Geregistreerd: 28-11-02
Woonplaats: Hierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 14:05

een paard is het meest gelukkig als ze ong. 16 uur per dag met het hoofd naar beneden grasjes kunnen eten. Ze is nu heus niet ongelukkig, maar ze zal het denk ik op die andere stal fijner vinden en die kleinere stal heus wel voor lief nemen.
Verder kun je zelf een grotere kast maken als je die nodig hebt. Of gewoon een grote schoonmaak houden en dan past het vast wel in het kleinere kastje Haha!

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 14:09

De stal is voor mij niet zo belangrijk. Yorghos is een echt buitenpaard en staat hooguit 1 uurtje per dag in zijn box om te eten. Voor mij staat weidegang dus met stip op nummer 1!

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 14:11

Mijn pony van 1.47 staat ook in een redelijk kleine stal, maar komt elke dag een paar uur buiten en wordt gereden. Volgens mij is dat veel fijner dan de hele dag in een grote box staan.

Je klinkt ook alsof je het veel leuker zou vinden bij de andere stal, helemaal omdat je met vriendinnen weg kan.. Ik zou lekker verhuizen Lachen

Amanda_T
Berichten: 5950
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 14:19

Ik zou ook verhuizen.
Ik denk dat je je pony er ook blijer ee maakt als tie lekker naar buiten kan, en lekker grasjes kan eten .
Een kleinere kast is opzicht ook niet zo erg.
En als het echt niet past kun je vragen of je een 2e kastje kan huren/gebruiken.
Maar die stal is dan echt niet te klein, als je pony maar genoeg beweging heeft.

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 14:20

doe mij maar beide haha, luxe en weide anders vind ik het trouwens geen luxe als weide ontbreekt.

Naisven

Berichten: 1013
Geregistreerd: 22-01-02
Woonplaats: Odijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 14:24

runningkawa schreef:
Persoonlijk hoef ik daar niet lang over te denken Lachen

Ik vind weidegang 1 van de belangrijkste dingen die er zijn.
Naast uiteraard verder ook goede verzorging.


AMEN! Haha!

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 14:37

2,5 x 3,5 kan makkelijk hoor. Zeker voor een pony
En ze kan nu ook lekker naar buiten, dat is veel fijner dan binnenstaan in een grote box *LOL*

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 14:42

Weiland!!! Das 10 x zo belangrijk dan en grote stal... lekker naar die andere stal gaan hoor!!

Tessake

Berichten: 4721
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: Stokkem (limburg, Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 14:49

ik zou zekker de stal met weiland kiezen
je paard moet toch op de wie kunne he

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 15:27

Een andere stal met weiland!
Onze stal is ook niet het luxte van het luxte, ik vind gewoon dat een paard gewoon lekker in de wei moet kunnen staan en is de stal moet kunnen als het nodig is.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 15:56

LOGISCH weidegang (beperkte vrijheid) is iets wat je een paard niet kunt en het recht niet voor hebt om hem dat te ontnemen. (in mijn ogen). vooral een paard wat getraind word regelmatig heeft het nodig om alles te kunnen verwerken...

vraag me wel af wie die luxe gestemd heeft??? niet om diegene aan te vallen maar dat vind ik nogal egoïstisch want een paard zal het geen zak interesseren of het erf netjes is geveegd, wél of hij op stal staat of lekker buiten...
Laatst bijgewerkt door Solvej op 18-04-03 15:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 15:57

Tsja ik ben blijkbaar een van de weinigen die weiland niet echt noodzakelijk vindt, buitenkomen echter wel (in paddock).
Ik heb op stallen gestaan met behoorlijk wat wei, maar mn knuffel eet zich letterlijk dood als ze daar hele dagen op moet. Nu sta ik op een stal die niet superluxe is, maar wel qua verzorging beter (6x ipv 2x per dag eten, lekker de hele dag naar buiten in de paddock (zomer en winter), zeer grote box, goeie bak, uitmesten en heerlijke uitrijmogelijkheden).
Verder wordt ze dagelijke gereden dus beweging krijgt ze genoeg.
Ik heb het wel op stal kunnen regelen dat ze ong 2 uurtjes per dag de wei in gaat en dan de rest van de dag in de paddock.
Tis helaas voor haar eigen bestwil, aan een hoef/spierbevangen paard heb ik ook niet veel en we hebben het nog super naar ons zin ook daar, dus 2 vliegen in 1 klap.
Maar als je een paard hebt wat lekker de wei op kan 24/7, vooral niet laten.
Viv
Laatst bijgewerkt door Vippie op 18-04-03 16:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 15:58

vippie: ik denk dat het hier er ook meer om gaat dat je paard buiten staat dan het gras op zich...!?

Finesse

Berichten: 533
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 16:53

Weiland natuurlijk. Mijn paardje zou er moeten wonen en gelukkig moeten zijn, ik niet he Knipoog Voor een paard is een weiland de meeste mogelijke luxe die je maar kan bieden.