Zonder zadel "rijden"

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-01 22:30

hoi, ik ging vandaag uitstappen op mirage zonder zadeltje, rustig wat rondjes stappen. Was de 2e keer dat ik er zonder zadel opzat. Ook even gedraafd en ik moet zeggen; het is het eerste paard waar ik lekker op zit geloof ik zonder zadel. Een galopje denk ik nog niet aan hihi. Maar wat ik me nou afvroeg;als je zonder zadel zit, moet je dan echt vlak achter de schoft gaan zitten (auw) of ietsjes verder naar achteren? en kun je het beste je benen zo lang mogelijk maken of een beetje een stoelzit aannemen?
Rijden zonder zadel af en toe kan geloof ik goed zijn voor je zit he? Vond het wel leuk ff, weer 'ns wat anders.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23430
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-01 22:37

Als ik zonder zadel rijd (op een shet) ga ik meestal iieettssjjee verder zitten en hou mijn benen zo als wanneer je gewoon rijdt (knieën een beetje buigen en je tenen een beetje omhoog, als ik ze helemaal lang laat ben ik bang dat ik de grond raak, rijd dus niet veel). De eigenaresse van die pony gaat altijd een beetje in stoelzit zitten. ze zit ook heel stevig en kan onwijs hard met hem crossen (ik dus niet heb ik vanmiddag ondervonden, dan donder ik er (bijna) af

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-01 22:38

Ik heb zonder zadel leren rijden (toen ik nog shetten had, had ik geen zadel) en zit altijd gewoon iets achter de schoft, met de manen binnen handbereik Haha! Het lekkerste is gewoon met ontspannen benen, maar als ik in rengalop door de weilanden ga klem ik me wel een beetje aan hoor. Anders lig ik er te snel naast. Je moet echt vaker zonder zadel gaan, het is heel goed voor je zit en ik vind het heel bevrijdend, voor mijzelf en mijn paard. Het liefst rijd ik altijd zonder zadel, maar ja, in het bos of op het strand is dat toch niet echt verantwoord...

maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-01 22:40

Als je zonder zadel rijdt, kun je eigenlijk het beste je benen helemaal loslaten (tenzij je dan over de grond sleept Haha! ).
Als je namelijk probeert je voeten in dezelfde stand te houden als wanneer je met beugels rijdt, ga je automatisch krampachtig zitten.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-01 09:35

Gewoon op de plaats waar je met je zadel ook zit.
Verward Achter het schoft dus, je "glijd" vanzelf op het lekkerste stukje rug.
Ik knijp nooit met mijn benen, ik heb het gevoel dat ik er juist dan afval als het gek gaat.
Ik laat ze rustig naar beneden wiebelen en knijp alleen het bovenste stukje van mijn bovenbeen aan. Mijn knie dus ook niet.
In draf steek ik mijn benen ook een beetje naar voren af, beter balans, maar oke. Haha! Het ziet er niet uit!

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-01 09:53

Ik ga ook iets verder naar achteren zitten. Vooral als een paard een hoge schoft heeft, zit het niet zo lekker.

hengst

Berichten: 82
Geregistreerd: 03-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-01 10:00

Wat is eigenlijk prettiger voor het paard? Met of zonder zadel? Dromen

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-01 10:33

hoi mijn paard gooit hoog op dus dan is het altijd bonk bonk
haha maarre wat verder achter dan normaal maar wel zodat je de manen beet kan pakken
(doe ik als ik van de galop naar de draf ga want dun stuiter ik er vaak zo af)

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-01 10:41

Escala vindt het NIET fijn als er zonder zadel op haar gereden wordt...stap en draf oke, maar als je dan wil galopperen gaan die oortjes naar achteren...heb ik trouwens zelf nooit gedaan, want ik zit niet lekker genoeg om op mijn dametje te rijden zonder zadel. Haha! Als ze terug komt uit galop wil ze nog wel eens heel hard draven...ieksss!! Maar een ruiter met een hele stabiele zit heeft het wel een keer gedaan en dat vond Scaal niet fijn.

Rivella-R@chella

Berichten: 308
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-01 10:51

hiuhi, als ik op mijn pony zonder zadel ga rijden? Da's best leuk..in stap dan, zodra ik begin te draven begint hij me te bokken en te steigeren achtereenvolgens, wat doe je daar dan aan???

groetjes Rachel

ps: ik houd best van rodeo, maar dat was nu niet echt de bedoeling Haha!

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-01 11:31

eerst zonder beugels, rachel.
en dan later zonder zadel. maar eerst kijken hoe het gaat zonder beugels
misschien bonkt het te veel

Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-01 12:27

Hoi Rachel,
Misschien kun je eerst beter met een dekje en een longeersingel rijden, dan kan je hem er langzaam aan laten wennen.
Het rijden met en zonder zadel is namelijk heel verschillend.
Als je op een dekje zit, kan hij het wel voelen, maar niet zo erg.

Ik rij nu elke keer zonder zadel.
Als ik met zadel ga rijden (westernzadel) zit ik erg gespannen, dit is best jammer, want ik heb dat zadel natuurlijk net nieuw!!
ff vraagje tussendoor: gaan zadeldrukkingen (die harde bultjes) ooit weg??
-Alice-

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-01 12:35

ja alice die gaan wel weg. jammer van dat zadel zeg dat je gespannen zit maar je kan heel relax rijden zonder zadel maar ook heel gespannen net als op een zadel

Marin

Berichten: 230
Geregistreerd: 29-07-01
Woonplaats: Renkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-01 13:55

gaaaaaaaaf!! ik was bij paardengek!!! logeren en toen ging ik op Wjerdo rijden zonder teugels en op Yoeri ook!! dat was ook wel kicken!! *LOL* *LOL* *LOL*

flopsy

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-02-01
Woonplaats: voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-01 14:16

ik zit meestal iets meer naar achter dan normaal, en benen heeeelemaal laten hangen. als je doet alsof je gewoon met zadel zit, zit je
1. alsof je een kikker bent, ziet er niet uit!
2. je gaat veel sneller verkrampt zitten, en sneller knellen met je knieen.
maarja dit is mijn mening hoor, iedereen doet alles anders...

Naomi_Youri

Berichten: 470
Geregistreerd: 04-08-01
Woonplaats: Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-01 16:41

hoihoihoi
ik kan wel een beetje zonder zadel rijden maar echt perfect niet Huilen
zonder beugels gaat beter Party!!
maar met beugels het beste! Haha! Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-01 17:44

hoi
Niet dat ik vaak zonder zadel rij maar ik hoor jullie bijna allemaal zeggen aan een galopje begin ik nog niet, maar dat zit zonder zadel toch veel fijner dan dat gebuts in draf. Of ben ik nu de enigste Verward
zelf heb ik het idee dat het voor een paard met zadel prettiger moet zijn.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-01 17:50

Galop is idd veeeeel fijner! Maar niet als je paard niet zo goed galopovergangen maakt. Met een bok ertussen ofzo. Of met een reuzesprong. Ik galopeer dus alleen maar met Isolda zonder zadel als ik zeker weet dat ze ezeltje-braaf is! (lees: heel weinig! Haha!
En dat draven valt heel erg mee, tenminste bij mij.
Ik heb vorig jaar getraind zonder zadel, omdat ze drukkingen had. Heel veel in draf gereden en het gaat dan heel makkelijk.
Oke ik zit er niet mooi op dan. Beetje naar achteren, benen vooruit afgestoken en ik laat me helemaal ontspannen mee bewegen. Eerste paar keer onwijze spierpijn, en dan ga je net zo als met zadel.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-01 18:12

Geen strakke singel om haar buik vindt Bolivia wel heel fijn hoor! Ik galoppeer ook liever dan ik draaf maar zij niet dus we doen een compromis. Ik rijd dan ook meestal met halster ipv hoofdstel en ook dat vindt ze wel leuk. Het is meer spelen dan trainen. Als ik echt zou moeten trainen zonder zadel dan zou ik dat heel moeilijk vinden.

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-01 19:29

vroeger reed ik echt heeeel vaak zonder zadel, ik reed toen ik 9 was op een half fries zonder zadel hihihihi, was vast geen gezicht...ik stond er dan echt zo naast de eerste keer van Blooske, en hoe kom ik hier op??hihi,op pluutje is het echt vet leuk!!!maar op grannie wil ik het wel een keer proberen, maar ik denk dat dat niet zo'n suc-6 is, maar oke...ik reed ook een pony die nogal opgefokt was en getraumatiseerd die vond het echt fijn zonder zadel en met een halster helemaal trouwens..die kwam helemaal tot rust zonder zadel...al die mensen verklaarden me voor gek,maar toen zagen ze dat ze bij mij dus wel aan de teugel liep en in een normaal tempo!!!hihi

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-01 16:24

Bedankt voor de reacties.
Ik hoorde iemand zeggen dat zijn/haar paard gaat bokken zodra je aandraaft. Goh, klinkt als mijn 1e paard, die deed dat ook, terwijl er iemand opzat die heel licht was en HEEl goed kon zitten en rijden.
Zij had uberhaupt al iets wat misschien dus wel uit d'r rug kwam.... Dus pas toch op want misschien doet het je paard gewoon pijn zonder zadel!

littleroosie

Berichten: 6061
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-01 17:27

Ik heb gister zondel zadel gesprongen en dat is echt heel leuk. Maar het licht natuurlijk ook heel erg aan de pony waar je op zit, hoeveel schoft enzo ze hebben, anders kan het behoorlijk pijnlijk worden.

Naomi_Youri

Berichten: 470
Geregistreerd: 04-08-01
Woonplaats: Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-01 21:26

hoihoihoi
ik vind het ook fijner met zadel rijden Haha!

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-01 12:36

Een (goed) zadel verdeelt de druk beter over het paard, dus in die zin is het beter om met een zadel te rijden, maar mij houd je niet tegen als ik de smaak eenmaal te pakken heb. Ik vind galop veel confortabeler dan draf en het is veel gemakkelijker om er op te blijven zitten. Je moet het gewoon eens doen, voordat je het weet, maar wel ineens volluit vragen, want anders zal je paard zo'n snelle draf geven en dat is het omgekeerde van een vloeiende galop Clown . Je voelt dan echt je paard werken onder je, wat een zadel soms kan belemmeren. Als je zonder zadel rijdt is afstappen ook vééééél eenvoudiger. Kijk maar:
[img]../upload/313/pony-avond_050.jpg[/img]
Haha!
Femke