hoofdstel (te groot, te klein)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Von

Berichten: 1188
Geregistreerd: 30-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-01 12:23

Leuk hoor zo'n niet alledaags paard! Kan dus voor Tinka absoluut geen hoofdstel vinden wat past. Ik rij haar dus met een hoge neusriem met sperriem (weet nooit precies hoe je die hoofdstellen noemt, maar dus een gecombineerde met hoge neusriem). Maar de neusriem past dus nooit! Eerste hoofdstel wat ik had pastte dus wel, maar is nu kapot, en heb er nu dus al drie die niet passen. Of het voorste stuk is te klein (zitten de riempjes dus bijna in haar ogen) of het achterste stuk is te klein, waardoor ik hem niet vast kan krijgen. Wordt er dus een beetje simpel van, iemand een idee??? Hoe doen andere tinkereigenaars dit??

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-01 12:28

Het is misschien een dure oplossing, maar als je er erg mee zit kun je er wel eentje op maat laten maken. Mijn vriendin heeft een Gelders tuigpaard met een zeer groot hoofd, waar zelfs de grootste frontriem te klein voor was. Zij heeft er eentje op maat laten maken en nu past alles prima.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-01 12:28

Ik weet dat er van Döbert hoofdstellen zijn waarvan je alle onderdelen los kunt bestellen, bijvoorbeeld een full voor je bakstukken en een cob voor je neus en frontriem etc. Ik heb zelf zo'n hoofdstel (in 1 maat) en hij blijft erg mooi.

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-01 12:47

Je kunt ook vragen aan een goede zadelmaker het kopstuk van het hoofdstel of de bakstukken te verlengen, fraai is het niet, maar als hij het netjes doet, zie je het bijna niet. Het onderste stootje (?) -daar waar de gaatjes inzitten van de neusriem of sperriem kun je laten vervangen voor een langere... er is vast wel een goede zadelmaker die daar zin in heeft.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23423
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-01 13:31

Als je hoofdstel niet past kan je hem toch ruilen?? Dat kan bij ons tenminste wel, oke je krijgt een tegoedbon als je duidelijk kan zien dat hij is gebruikt maar dan zit niet met 3 van die dingen in je maag. Dat is een beetje zonde van je geld...

Von

Berichten: 1188
Geregistreerd: 30-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-01 13:47

bedankt allemaal voor de reacties. De tip van het groter laten maken wil ik zeker proberen, nu nog een tuigmaker hier in de buurt zien te vinden!
Polly: Ik kan ze idd terugbrengen normaal gesproken maar voordat ik er achter ben dat het ECHT niet past, heb ik al allemaal gaatjes erbij geprikt enzo, dus eigen schuld dikke bult helaas.

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-01 20:33

Jammer dat je zover weg woont. Ik had anders nog wel een hoge gecombineerde neusriem te koop. Mijn paard heeft ook zo'n dikke neus, maar deze past net. Is een Full-maat. Wit onderlegd.